Waarom zou je een longeerlijn gebruiken in een roundpen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Siesz52

Waarom zou je een longeerlijn gebruiken in een roundpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-11 11:36

Ik vraag me af wat het nut is van het gebruik van een longeerlijn als je een paard longeert in een vaste roundpen, een rond hekwerk. Het paard kan dan toch geen kant op, dus waarom zou je ook nog een longeerlijn gebruiken? Volgens mij gebruik je een longeerlijn alleen buiten de roundpen, of als je geen roundpen tot je beschikking hebt.

Anoniem

Re: Waarom zou je een longeerlijn gebruiken in een roundpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 11:36

Oa om stelling te vragen...

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 11:39

Inderdaad, om stelling te vragen of om nageeflijkheid te vragen. Ook dat kun je aan de longe vragen. Daarbij zijn er genoeg paarden die in een round pen tegen het hek of de rand gaan hangen, als je het paard dan aan de longe hebt, kun je hem een half metertje van de kant af houden.

meintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 14:21

of omdat je dan meer te zeggen hebt als je je paard bij hebt gezet.... ivm wegschieten etc.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 14:24

Om je paard aan te leren binnendoor te draaien als je van hand wilt veranderen, ipv een rollback buitenom?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 14:27

idd ivm stelling en/of schrikken en wegspringen.
Ik longeer vaak met pessoateugel en dit gaat super goed, maar als mijn paard om de een of andere reden toch schrikt en bruusk omhoog kijkt, dan is ze door haar eigen reactie vaak in paniek, want het bontje achter haar kont trekt plots. Met longeerlijn haal ik ze eenvoudig naar het midden en gedaan trekken en panikeren, zonder zou ze nog een half uur doorrennen en proberen het bontje weg te bokken. Dit gebeurd misschien slechts 1x op een jaar, maar kan te veel om zeep helpen om het risico te lopen

Siesz52

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-11 14:52

Cassidy schreef:
Om je paard aan te leren binnendoor te draaien als je van hand wilt veranderen, ipv een rollback buitenom?

Dat is volgens mij niet waar. Als je goed longeert in een roundpen (zonder longeerlijn), heeft het paard voldoende respect (geen angst!) voor jou om met zijn hoofd naar je toe te draaien als je hem laat stoppen. Helemaal mooi is, als hij dan ook nog zijn hoofd buigt. Vervolgens kun je hem de andere kant op sturen door de longeerzweep op zijn - voorheen - buitenschouder te richten. Het paard verandert dan dus zonder longeerlijn en mooi binnendoor van hand.

Sowieso (heb ik althans geleerd) is het altijd zo dat een paard dat 'buitenom' van hand verandert - en dan dus zijn achterwerk naar jou toedraait - in feite zegt: "Ik heb schijt aan jou." Als hij dat doet, of wil doen, moet je niet aan de longeerlijn trekken (want het is altijd een belediging voor het paard om aan zijn hoofd te trekken - ook bij het rijden) maar hem een flinke pets op zijn kont geven met de longeerzweep, om hem te laten merken dat hij niet ongestraft wegkomt met zo'n belediging.

Siesz52

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-11 15:38

Lia_ schreef:
Oa om stelling te vragen...

Daar heb je volgens mij geen longeerlijn voor nodig. Wanneer het paard ontspannen gaat lopen, gaat hij vanzelf in de juiste stelling en buiging lopen.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 16:10

veel paarden lopen licht in linkerstelling uit zichzelf ook op rechterhand en echt scheve paarden lopen continu in hun "eigen houding"

Siesz52

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-11 16:35

petitparis schreef:
veel paarden lopen licht in linkerstelling uit zichzelf ook op rechterhand en echt scheve paarden lopen continu in hun "eigen houding"

Ja, ik weet dat de meeste paarden van nature links of rechts gebogen zijn, maar een van de bedoelingen van longeren is nu juist rechtrichten, door sommigen ook wel gymnastiseren genoemd. Dat je een linksgebogen paard toch rustig en gelijkmatig rechtsom in de longeerbak laat lopen, zodat hij de korte spieren aan zijn linkerkant gaat ontspannen en die aan de rechterkant van zijn romp en hals gaat oefenen. Dat kan het paard pijn doen, dus dat moet je nooit forceren, maar het is volgens mij de essentie van rechtrichten. En daar heb je dus - in een longeerbak/roundpen - geen longeerlijn voor nodig.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 19:50

Ik weet niet hoor maar volgens mij heb je zelf al je antwoorden al, dus waarom je dan de vraag stelt???

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 23:04

Longeren met een longerlijn in een roundpen is vooral om meer spiergebruik van het paard te vragen, lijkt mij.

Wegschieten voorkomen met longeerlijn ben ik het niet zo mee eens, als mijn paard gaat, dan gaat ie en eerlijk gezegd heb ik hem dan liever los in een roundpen lopen. Dan kan ik mijn rug naar 'm toekeren, 'm volledig negeren en hem laten lopen, zonder bang te zijn dat ie in de lijn komt. Een lijn houd hem toch niet tegen en hij kalmeert vaak zelf al vrj snel.

Als ik hem los longeer en ik zeg 'keren' en ik wijs met de zweep voor hem, dan keert hij 9 van de 10 keer naar binnen om.

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 23:47

Ik gebruik geen longeerlijn meer in een kleine ruimte. Alleen bijvoorbeeld in de grote bak.

Siesz52

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-11 18:48

Paperboy schreef:
Ik weet niet hoor maar volgens mij heb je zelf al je antwoorden al, dus waarom je dan de vraag stelt???

Nee hoor, ik heb bij lange na niet alle antwoorden. Ik heb deze zelfde vraag gesteld op het forum van Chris Irwin, en daar kwam iemand met een reden om de longeerlijn ook in de roundpen te gebruiken waar ik niet opgekomen was.

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 18:56

Ik gebruik alleen de longeerlijn in de roundpen als ik denk dat ie vrij druk is. Anders gaat hij kei en kei hard galoperen.. en gaat dan op z'n plaat.. :=

Maar 9 van de 10 keer longeer ik in de 'paddock'/losgooibak of in de 'springbak' met de longeerlijn en een hulpteugel.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 19:50

Siesz52 schreef:
Paperboy schreef:

Nee hoor, ik heb bij lange na niet alle antwoorden. Ik heb deze zelfde vraag gesteld op het forum van Chris Irwin, en daar kwam iemand met een reden om de longeerlijn ook in de roundpen te gebruiken waar ik niet opgekomen was.

Nu maak je me nieuwsgierig. :D Welke reden was dat dan?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 19:52

stelling vraag je niet met handen
dus in die zin gaat het longeerlijn verhaal niet op.

afhankelijk van het paard, kan je net zo goed los longeren.
echter met een jong paard zou ik het lijntje nog doen, vanwege meer contact met paard te creeeren en duidelijk te maken wat je vraagt.

Siesz52

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-11 11:36

nynke55 schreef:
Siesz52 schreef:

Nu maak je me nieuwsgierig. :D Welke reden was dat dan?

Wanneer paarden enorm energiek, tegendraads of overstresst zijn, helpt een longeerlijn om hem sneller tot rust te laten komen - wat altijd een goeie zaak is. De longeerlijn fungeert dan in feite als extra begrenzing om het paard niet, in contrabuiging en stelling, naar buiten te laten kijken. Nooit trekken aan de longeerlijn (zoals je ook nooit aan de teugels moet trekken, volgens Chris Irwin), maar hem gebruiken als blok, blokkering.

Op Cavaletti zei iemand dat ze de longeerlijn ook in de roundpen gebruikte omdat haar paard aan één oog blind was. Had ik ook niet aan gedacht.

Overigens denk ik dat het in zijn algemeenheid toch wel verstandig is, op een gegeven moment de longeerlijn te gaan gebruiken in de roundpen. Voor het fysieke contact met de mond van het paard, om hem te leren aanleuning te zoeken. Maar daar ben ik nog over uit. Wat zeker is, is dat je de longeerlijn dan op exact de juiste spanning moet houden: niet te strak en niet te los. Net als met de teugels wanneer je rijdt.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 12:31

Ik snap, waarom je hem in die gevallen zou gebruiken. Maar je zegt dat je er niet aan mag trekken, zou ik ook niet doen, maar mijn paard zou er wel aan gaan kunnen trekken, dan zou ik hem dus moeten laten gaan? Hoe doe je dat: de lijn gebruiken als blok? Ik longeer mijn paard eigenlijk nooit, laat haar los lopen. De enkele keer dat ik het wel doe, loopt ze ook braaf. In de toekomst, als de shet wat volwassener is, wil ik het met haar wel gaan doen.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 12:41

Mja, sommige paarden die absoluut niet graag in een ronde ruimte lopen wegens slechte bespiering (of gewoon geen respect) hebben echt wel een longe nodig.
Ik heb een tijdje een volledig respectloos paard gereden, die bij het longeren stijgerend op je kwam afgewandeld, of andersom, zich wegdraaide en zijn benen in je richting gooide. Daarbij was ik toch blij dat ik een lijn had, om hem duidelijk te maken dat ik daar absoluut niet van gediend was.
Later gelongeerd in de grote bak, en daar ging het vanzef... Paard hield absoluut niet van het idee continu in een ronde te lopen, en in de grote bak kun je rechte lijnen inlassen.

_Cher

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 09:55

Als ik mijn paard in de roundpen heb om alleen wat beweging tegeven laat ik haar los lopen, maar als ik wat meer aan het werk wil klik ik de longeerlijn er aan vast.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 09:59

Cassidy schreef:

Dat kun je een paard idd gewoon leren. Die van mij kunnen op verzoek buitenom of binnendoor draaien om van richting te veranderen.

Je kunt ook een jong paard leren longeren in de round pen. Als ze een round pen basis hebben is het makkelijker om daarna hetzelfde te doen met een lijn er aan.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 10:35

idd, ik gebruik de longeerlijn vnl voor het geval dat mijn paard op de kletter zou gaan. Als die geschrokken is van iets dan helpt mijn rug draaien niet om haar terug in stap te krijgen of naar mij te laten toekomen, die blijft lopen... Of om toch "druk" te houden wanneer ze extreem naar buiten kijkt.

over dat lichte contact, helaas zit je altijd met het gewicht van je longe en de "vertraging" door de lengte. Maar iemand raadde me aan om mijn longe vast te houden zoals m'n teugel(s) om een "fijner" contact te houden.

eveneens lijkt me het "veiliger" om te beginnen met dubbele lijnen in een roundpen of longeerbak. omdat de paarden daar nog steun hebben van de wand en je dus zachte met je handen kan zijn, dan wanneer ze verward links-rechts door de piste zwalpen en jij er half skieënd achteraan moet...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 13:54

Om te begrenzen, extra door te stellen, om net als met rijden te kunnen werken met het verkleinen en vergroten van voltes etc.

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 14:05

Ik zie trainen bij paarden hetzelfde als fitness bij mensen. Er worden spieren aangesproken die niet altijd fijn aanvoelen na zo´n sessie. Je ziet het mensen ook maar weinig goed doen en dan zouden paarden wel zichzelf vrij willen trainen? Denken dat je evenveel kan bereiken als je een paard los laat in een round pen dan bijvoorbeeld aan de dubbele longe klinkt onrealistisch.