Vertrouwen winnen van 5 jarige

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LotteR

Vertrouwen winnen van 5 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 20:33

Ik ben erg benieuwd naar jullie advies, hierover:

Sinds een tijdje verzorg en doe ik een aantal paarden. Nu willen ik en de eigenaar een paard van hem gaan beleren onder het zadel. Het is een Draver merrie van 5 jaar oud. Ze heeft toen ze jonger was bij een trainer gestaan, die haar wilde trainen voor de drafsport. De trainers hebben haar na een tijdje terug gestuurd, omdat dit paard te paniekerig was. Toen ze eenmaal weer bij de eigenaar was, is er eigenlijk in de loop van de jaren niks meer mee gedaan. Nu ze uitgegroeit is, willen we haar wat gaan leren. Dus nu willen de eigenaar en ik dus weer gaan beginnen met haar te trainen, maar nu dus onder het zadel. Nu heb ik nog niet veel met haar kunnen doen vanwege het 'winterweer'. Maar laatst konden we dan toch een beetje gaan beginnen. Ze snapt al best veel dingen, het zadel en bit accepteerde ze al. Maar nu nam ik haar mee naar de bak en ze werd al gelijk onrustig. In de ochtend word deze bak gebruikt als paddock, ze staat dan samen met een ander paard in deze bak. Ze vond het dus al gelijk heel raar dat ze zonder het andere paard naar de bak moest. Eenmaal in de bak begon ze alleen maar te roepen naar het andere paard. Het andere paard hoorde je dan vanuit de stal terug roepen. Zodra ze dit hoort word ze helemaal gek, dan begint ze te steigeren en wilt ze gaan rennen. Dit gebeurd steeds als ik haar meeneem naar de bak. Ik probeer haar dan gerust te stellen door te praten en te aaien. Van longeren of iets dergelijks komt niks, want ze is teveel in paniek op dat moment. Op dit moment probeer ik meer haar vertrouwen te winnen. Want als ze mij niet voor 100% vertrouwt, dan kan ik haar ook niks leren. Ze word wel steeds wat rustiger naarmate ik met haar door de bak ga lopen en tegen haar praat en haar aai. Ik denk dat er toch ooit iets is gebeurt waardoor ze zo paniekerig is. Als het andere paard bij haar in de buurt is, dan is ze heel rustig en kan je veel met haar doen. Maar zodra ze naar een andere plek moet raakt ze heel erg wanhopig en raakt ze in paniek. Ik wil haar graag leren dat ze ook vertrouwen in mensen (op dit moment mij) moet krijgen. Hebben jullie hier ervaring mee, en wat zijn jullie tips?

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 20:45

Als je nu het andere paard, waar ze naar roept, bij de bak vastzet?

amyz

Re: Vertrouwen winnen van 5 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 20:50

Vroeger vp had dit ook, is gewoon kwestie van opbouwen.. Als er nooit veel met haar gedaan is, is ze het ook niet gewend om zonder soortgenootjes om zich heen te zijn. Dus beginnen met ''werken'' (al doe je pasje achterwaarts, pasje voorwaarts enz) op klein afstandje van haar maatje, als dat goed gaat weer even teruggaan. De volgende dag ietsje verder enz enz. Zorg dat ze nooit in paniek raakt, want dan ben je te ver gegaan. Op de grens is goed, maar ga er niet te rigoureus overheen :) Na verloop van tijd moet het dan al een stuk beter gaan :) Ze moet gewoon leren dat jij haar heus wel weer terug zal brengen naar dr soortgenootjes, en dat kost wat tijd. Bij vp is t binnen een maand helemaal goedgekomen, en die flipte ook echt compleet als ze geen andere paarden zag :)

Kiichi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 20:50

Ja, paarden kunnen zich erg hechten aan elkaar, vooral in een koppel van 2 heb ik ervaren. Zodra er 1 word gescheiden van de ander, is er niks meer mee te doen, blijven ze roepen naar elkaar -zo lang ze elkaar nog kunnen horen- nemen we 1 van de 2 mee naar de drafbaan of naar de DA in limburg is het helemaal over.

Aangezien jij met je draver wilt werken in de rijbak, zou ik haar gewoon leren dat ze best alleen kan staan, en dat ze keer op keer weer bij haar vriendje terecht komt :) Gewoon losgooien in de bak voor een tijdje en dan weer op stal - desnoods meerdere keren per dag - . Daarna kan je beginnen met "grondwerk" , vermaak haar een beetje :P Als je merkt dat ze kalm genoeg is kan je beginnen met rijden en longeren. Niet per se in die volgorde.

Toen ik voor de eerste keren mijn draver ruin weg haalde bij de fokmerrie waar hij bij stond om te gaan rijden, was de fokmerrie ook helemaal in paniek, terwijl ze hem nog af en toe voor bij zag komen :P De eerste keren deden we de bovendeur dicht, maar later reageerde ze toch beter met de bovendeur open. Het paard moet gewoon weten dat ze altijd weer bij hun maatjes terecht komen.

Veel succes, misschien helpt het. Met dravers moet je af en toe veeeel geduld hebben :)

kappa2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 20:52

Ze kunnen erg vaak aan elkaar kleven. Heel vervelend is dat. Ik zou het uit elkaar zijn opbouwen als ik jou was. Dravers zijn zowiezo al een beetje "moeilijke"paarden maar dit is geen onoverkombaar probleem.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 20:57

M.a.w. andere paard is haar steun en kuddeleider. Mensen zijn niet echt in beeld en je kan er ook geen veilige kudde mee vormen. Je zal haar zover moeten krijgen dat haar aandacht bij jouw komt te liggen ipv bij een ander paard.
1e keer dat mijn jonge dier naar ander paard wilde brullen kwam er een boos nee! van mij overheen. En hoe gemeen dat ook over mag komen, aandacht was meteen weer waar die nodig was, nl bij mij. Paard dat in paniek is let echt niet op die 2bener aan het andere eind van het touwtje en dat kan ronduit gevaarlijk worden voor de mens.
Jij moet dus belangrijker worden dan al het andere om haar heen. Dat betekent o.a. dat je haar niet de kans geeft zich zo gigantisch op te fokken, maar meteen zodra ze wil beginnen al ingrijpt.
Zou echter even hulp zoeken hiervoor (Parelli bv), timing en dosering kunnen even lastig zijn.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 23:40

Ik zou uitkijken naar hulp van een instructeur/trainer.
Jouw kennis is onvoldoende om een paard corect op te leren.

LotteR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-11 17:30

Bedankt voor de tips! :D