schoppend paard in stal

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lindsey1996

schoppend paard in stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 18:56

Hallo, bij mij op de manege is er een paard waar ik vaak op rij. Altijd als ik bij hem in de stal kom draait hij zich meteen om met de oren in de nek :( . Als ik dan toch de stal verder in zal lopen ( wat ik bijna nooit doe, niet omdat ik bang ben , maar omdat dit hem toch alleen maar banger of aggressiever maakt :\ .) probeert hij me tegen de muur aan te pletten of te schoppen. :( Ik probeer nu alles dan rustig aan doe en tegen hem te blijven praten belonen enz dan gaat het wel goed, maar als ik dan eenmaal het zadel of zijn halster of hoofdstel probeer om te doen dan begint alle ellende weer opnieuw |( , hoe rustig ik het ook probeer te doen. Kan iemand mij helpen??? :?
ps: Als ik er eenmaal op zit rijd hij perfect! dus hij is niet heelongehoorzaam ofzo...

groetjes.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 10:27

Tjsa manegepaarden he... Een manegepaard heeft een zwaar leven. Vaak geen goed passend harnachement, beginners die op zn rug zitten te stuiteren, mensen die in zn mond zitten te trekken. Dit paard vertelt jou dat hij het allemaal niet zo leuk meer vind, en waarschijnlijk dat hij ergens pijn heeft. Je kunt zijn leefsituatie niet veranderen (of je moet m zelf kopen), het enige wat je kan doen is niet boos worden, rustig blijven, negeren als hij boos is en belonen als hij wel braaf is. Succes

Leinearthur

Re: schoppend paard in stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 10:35

Inderdaad wat hier boven gezegt word, het paard heeft gewoon geen zin om weer aan het werk te gaan met de bijhorende minder leuke dingen voor het beest.
Je kan er natuurlijk niet echt boos om worden, maar accepteren moet je het ook niet. Dus belonen als het paard niet nukkig doet, en zn kont niet toe draait. En misschien zijn kont op zij duwen o.i.d als hij zijn kont toe draait.

meintje

Re: schoppend paard in stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 14:40

opzich vind ik dat je het goed aanpakt en ook goed dat je je afvraagt of dit is op te lossen!

verder sluit ik me aan bij de reacties hierboven. t is een manegepaard die wrs gewoon niet zo veel leut meer heeft in het hele gebeuren....

wat je ook zou kunnen proberen is hem elke keer als jij komt iets lekker geven. uitendelijk gaat hij jou associeren met iets leuks (/lekkers) en zal je waarschijnlijk minder problemen hebben met het uit de stal halen.
(dan wel elke keer even de stal open doen als het het lekkers geeft, dus zo veel mogelijk dezelfde situatie creeeren als wanneer je hem wel wil pakken.)

Candace

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 14:43

dianaw33 schreef:
Tjsa manegepaarden he... Een manegepaard heeft een zwaar leven. Vaak geen goed passend harnachement, beginners die op zn rug zitten te stuiteren, mensen die in zn mond zitten te trekken. Dit paard vertelt jou dat hij het allemaal niet zo leuk meer vind, en waarschijnlijk dat hij ergens pijn heeft. Je kunt zijn leefsituatie niet veranderen (of je moet m zelf kopen), het enige wat je kan doen is niet boos worden, rustig blijven, negeren als hij boos is en belonen als hij wel braaf is. Succes

Hier ben ik het helemaal mee eens. Het enige wat je kunt doen is het hem zo aangenaam mogelijk proberen te maken, misschien met een hele boel tijd, stopt hij dan bij jou zelfs wel met dit gedrag.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 14:48

Bij een manegepaard komen natuurlijk heel veel verschillende mensen in zijn stal.
Niemand is hetzelfde en gaat anders met hem om.
Misschien kan hij daar niet tegen en heeft een maniertje gevonden om mensen de stal uit te werken.
Voor hem zijn al die mensen een teken dat hij weer moet werken, wat voor hem w.s. niet leuk is.
Waarschijnlijk heeft hij bij een aantal mensen ook 'gewonnen' dus hij weet dat zijn gedrag succesvol is.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 14:56

meintje schreef:
opzich vind ik dat je het goed aanpakt en ook goed dat je je afvraagt of dit is op te lossen!

verder sluit ik me aan bij de reacties hierboven. t is een manegepaard die wrs gewoon niet zo veel leut meer heeft in het hele gebeuren....

wat je ook zou kunnen proberen is hem elke keer als jij komt iets lekker geven. uitendelijk gaat hij jou associeren met iets leuks (/lekkers) en zal je waarschijnlijk minder problemen hebben met het uit de stal halen.
(dan wel elke keer even de stal open doen als het het lekkers geeft, dus zo veel mogelijk dezelfde situatie creeeren als wanneer je hem wel wil pakken.)

Maar dan wel dat lekkers in z'n voerbak anders heb je straks ook nog een bijter ervan gemaakt.

Lindsey1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-11 17:02

Bedankt voor alle reacties :D ! Ja het is ook wel zo, een manege paard word bereden door iedereen elke dag weer, kan best stressvol voor zo´n dier zijn. Al vind hij het toch heerlijk om te rijden. Oh ja hij word niet gereden door beginners daar hij hij te groot en te pittig voor :\ :) . Maar echt bedankt ik zal het zeker proberen met de snoepjes!XD