Waarom kan mijn paard niet alleen naar buiten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Obi90

Waarom kan mijn paard niet alleen naar buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 17:35

Hallo!

mijn paard, zoals veel andere paarden, wil niet alleen naar buiten. Ik heb haar nu al zes jaar en ze wordt bijna 15. Niet bepaald een groentje dus. Afgelopen jaren reed ik altijd met anderen als ik naar buiten ging. Dat ging altijd heel goed, ze vond het soms wel spannend.
Nu ben ik van stal veranderd en op de nieuwe stal staan maar een paar mensen, wie toevallig allemaal geen echte buitenrijders zijn. Ik vind het zelf totaal geen probleem om alleen naar buiten te gaan, maar mijn paard gedraagd zich verschrikkelijk! Nu heb ik heel wat uurtjes aan de hand/fiets doorgebracht in de hoop dat ze wel zou wennen. Hierbij is ze hartstikke braaf, niet schrikkerig en lekker proesten enzo. Maar helaas, hoe super braaf ze ook aan de hand is, als ik erop zit probeert ze om de 10 meter om te keren, tot het gevaarlijke aan toe. Omdat ik echt absoluut niet wil omkeren, en ook geen ongeluk wil, stap ik dan af. Dat gaat eventjes goed, maar 20 meter verderop is het dan weer raak. Sporen en zweep zijn sowieso een slecht idee, dan reageert ze alleen maar heftiger.
Als er iemand mee loopt/fietst, is ze net zo. In de bak is het overigens een engeltje.

Ik kan me haast niet voorstellen dat het nog uitproberen is van haar, ik zet immers altijd door. Het moet eigenlijk wel komen doordat ik (onbewust) toch denk dat er iets kan gebeuren. Heeft iemand tips om hier mee om te gaan?

Bedankt alvast!

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 17:40

ik volg dit topic even. Ik heb geen tips voor je.

Mijn hafje is hetzelfde. met alleen wandelen enz gaat het prima. zelf voor de wagen kan ik alleen naar buiten, maar onder het zadel is het een ramp.

Nu ben ik van plan met het voorjaar/zomer hem zijn men hoofdstel in te doen. en dan dan gewoon rijden. Kijken wat hij dan doet. Zo kan ik hem betere onder controle houden omdat ik dan met een stang rij.Echter is het niet de bedoeling dat ik hem daar alltijd mee blijft rijden als ik naar buiten ga.

Als ik met andere ga doe ik gewoon hoofdstel in. Dan is me paard een schatje en is er niks aan de hand.

Apple

Re: Waarom kan mijn paard niet alleen naar buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 17:43

Oefenen, oefenen en nog eens oefenen.

Wat je nog kunt proberen is eens een keer met de trailer ergens naar toe te gaan en dan te rijden. Vaak zijn ze op onbekend terrein beter dan 'van het eigen terrein af'.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 17:44

Misschien is je paard onzeker.
Het is immers een kuddedier, en alleen zijn is dus eng.
Ik zou blijven proberen, en liever in het begin iemand mee, als dat kan. En zo langzaam haar angst overwinnen.

Joan73

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 17:46

Je conditioneert haar waarschijnlijk door steeds af te stappen. Ze krijgt haar zin. Zij protesteert en jij stapt af, waarschijnlijk tot je uiteindelijk teruggaat en alsnog in de bak gaat rijden. Ik ben bang dat het echt een kwestie van volhouden is. Misschien kun je een terugkerende ruiter vragen je te bellen zodra deze in de buurt van stal is, op zichtafstand van jou en je paard, zodat je paard graag naar dat andere paard toe wil. En dan deze afstand steeds groter maken. En anders toch proberen stug vol te houden. Laat haar anders lekker staan op de plek waar ze niet verder wil. Desnoods minuten lang, tot ze weer een pas in de juiste richting zet. Heel veel succes, kan me voorstellen dat het niet makkelijk is!

Obi90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 18:38

Apple; klopt wat je zegt, als zij niet weet welke richting huiswaarts is, loopt ze lekker door. Maar helaas is er sinds kort nog een probleem bij gekomen, weigeren om de trailer in te gaan. Sinds een paar maanden kan ik haar echt de trailer niet in krijgen, terwijl ze daarvoor altijd fluitend achter me aan liep.

Joan73; ze krijgt door het afstappen inderdaad haar zin. Misschien heeft dat ook wel weer geleidt tot het trailer weigeren, omdat ze weet dat ze met doordrammen er onderuit kan komen..
Afwachten vind ik super lastig! Vanochtend nog geprobeerd, eerst 5 min rustig worden en stilstaan. Maar dan ineens gooit ze haar hoofd in de lucht en gaat ze schuin en achterwaarts bijna de sloot in.

Zou grondwerk misschien kunnen helpen? Hoewel ze aan de hand hartstikke braaf is, lijkt het me toch een kwestie van wie de leider/baas is. Of het echt angst is, betwijfel ik..

depaardenjuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 18:48

Je zegt dat ze braaf is als JIJ er naast loopt. Wat als jij er op zit en iemand anders loopt er naast?
Hoe is je paard in de kudde?

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 18:49

Omdat je paard niet genoeg vertrouwen in jou als leider heeft. Misschien wel op de grond, maar daar raak je een groot gedeelte van kwijt wanneer je er op gaat zitten.

Ga eens een schrikparcours doen, of speel met verschillende dingen.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 18:53

Annemeik schreef:
Omdat je paard niet genoeg vertrouwen in jou als leider heeft. Misschien wel op de grond, maar daar raak je een groot gedeelte van kwijt wanneer je er op gaat zitten.

Ga eens een schrikparcours doen, of speel met verschillende dingen.

Inderdaad. Ik heb hetzelfde probleem gehad. Opeens stil staan, achteruit lopen richting de sloot, omdraaien. Terwijl er voorheen niets aan de hand was met buitenrijden en ik heel vaak alleen weg ging. Nu ik springles rijd en ook wat doortastender ben als er 'enge' dingen in de bak zijn gaat het een stuk beter. Ik kan nu met behulp van stemhulpen mijn paard er van overtuigen om toch door te lopen ipv te staken met buitenrijden. Bij mij lag ook wel een deel bij mezelf: als ik voelde dat hij op de rem ging, ging ik al anders zitten, knijpen en dat voelt hij ook..

Obi90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 18:59

Vintage schreef:
Je zegt dat ze braaf is als JIJ er naast loopt. Wat als jij er op zit en iemand anders loopt er naast?
Hoe is je paard in de kudde?

Het maakt niet uit of er iemand anders mee loopt, ze wil nog net zo hard om keren.

Op mijn vorige stal was ze de baas over de merriekudde, maar in haar nieuw groepje staat ze ergens in het midden qua rangorde.
Het is overigens wel altijd zo geweest, dat ze met buitenrijden nooit voorop wilde lopen, ook al was ze in de wei de leider over de andere.

depaardenjuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 19:01

Dus ze is niet bepaald ondergeschikt?

Hoe lang staan jullie al op de nieuwe stal?

Obi90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 19:11

Nee, in de groep (van 10 merries) altijd dominant. Ik sta sinds een half jaar op mijn huidige stal, daar zijn maar drie andere merries, waarvan er in ieder geval één de baas over haar is.

Dat schrikparcours is idd wel een goed idee, volgens mij hebben we wel wat leuke attributen hier op stal..

Heeft iemand enig idee of grondwerk zou kunnen helpen? Of is het zo, zoals Annemeik zegt, dat die leiderschap op de grond gedeeltelijk wegvalt als je er op zit?

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 19:57

Het blijft een kwestie van doorzetten en wachten. Bij afstappen geef je inderdaad haar zin.
Wanneer het omdraaien te gevaarlijk wordt is het inderdaad heel moeilijk, maar als je dan doordraait (des noods even iets hardhandiger en zodra ze met haar neus de goede kant op staat meteen weer evenveel (weinig) druk op de teugels zodat ze de neiging heeft te blijven staan dan win je dat gevecht in ieder geval.

Met mijn vorige verzorgpony had ik hetzelfde probleem en stilstaan was eigenlijk het grootste euvel. Ook daar was het koppiger zijn heel belangrijk. Het record is twintig minuten wachten, maar daarna ging het eigenlijk heel snel beter. Ook hij ging draaien en achterwaarts, wat dat betreft had ik mazzel dat het op een veilig stuk was, maar ik zou echt zo lang mogelijk volhouden en niet om laten draaien. Doordraaien is dan in mijn ogen de beste oplossing (terugdraaien kan niet, maar als je meteen reageert door door te draaien lukt dat wel).

Die pony reageerde op een zweep of meer aansporen overigens ook alleen met nog harder achterwaarts of zelfs omhoog gaan. Dat had ik toen ook al snel door en dit is echt het enige wat werkte. Ik bedoel dus die niet gebruiken, maar wel zorgen dat ze met haar neus in de richting blijft staan waar jij heen wilt. Je hebt er wel een lange adem voor nodig en een lach naar de fietsers die je raar aankijken omdat je alleen stil staat... Maar ik kon uiteindelijk heel relaxt buitenritjes rijden :)
Laatst bijgewerkt door Fenn op 12-01-11 20:12, in het totaal 1 keer bewerkt

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 20:06

ik kreeg 3 jaar geleden aangeboden om zo n paard te rijden en om toch te leren er mee buiten te rijden,

dit paard werd door andere met martingaal buiten gereden en was altijd een hel bokken steigeren en vooral om willen draaien,
ik ben met dit paard aan de slag geweest.

eerste keren natuurlijk in de bak gereden om het paard te leren kennen (zonder martingaal)
daarna ben ik met martingaal naar buiten gegaan, paard probeerde het inderdaaad steeds opnieuw,
ik ben toen om de dag naar buiten gegaan en dan maar ritjes van 10 minuten soms 20 minuten, veel op de weg geweest zodat ze veel kon zien en dus niet snel de kans kreeg om iets te doen, daarna goed beloont.

ben dit na 2 weken uit gaan breiden om ook eens stukje op zandpad te gaan en ja ze wilde terug, ik heb met zweep gereden en heb flink de teugels erbij gehouden, probeerde ze het gaf ik een tik en trok ik haar de andere richting in als zij om wilde draaien, en ja ze bokte en begon te steigeren ik meegeven en toch weer aandrijven zo is dat wel weken doorgegaan,
toen kreeg ze smoesjes om steigerend om te draaien en echt overal spoken te zien,

ik heb doorgezet en dus duidelijk gemaakt dat als zei links wilde ik naar rechts wilde (veel bokkers zullen het zielig vinden en dat was het ook qua teugelgebruik)

maar na 3 maanden reed ik heerlijk buiten zonder martingaal met los teugeltje in volle galop op het zandpad, uiteindelijk is dit paard verkocht door de eigenaar niet door dit voorgeval overigens,

dus mijn tip ZET DOOR, jij bent de baas als jij links wilt gebeurt dat ook echt doorzetten, en anders tijdje iemand mee op de fiets laten fietsen en wil zei dus stoppen etc diegene op de fiets er met een zweepje bij laten staan zodat ze vooruit gaat

edit: Stijd nooit van je paard af!!

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 20:09

Opbouwen is mijn advies, steeds een stukje verder. Desnoods een aantal meter, geef haar een snoepje en ga op moment terug als ze braaf is. Probeer het gedrag voor te blijven, door optijd terug te gaan. Volgende keer weer klein stukje verder. Beloon haar goed (snoepjes werken uitstekend en geven haar de ontspanning) Het is gewoon onzekerheid en kleefgedrag naar de kudde. Evt kun je ook eind wandelen en halverwege opstappen. Kan zijn dat ze even over dat punt heen moet dat ze nog in de buurt bij de anderen is. Lastig probleem, maar met geduld en doorzetten kom je er wel!

femmiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 20:15

Ik volg dit ook even dus stipje :)

Obi90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 20:31

xcomplientx schreef:
Opbouwen is mijn advies, steeds een stukje verder. Desnoods een aantal meter, geef haar een snoepje en ga op moment terug als ze braaf is. Probeer het gedrag voor te blijven, door optijd terug te gaan. Volgende keer weer klein stukje verder. Beloon haar goed (snoepjes werken uitstekend en geven haar de ontspanning) Het is gewoon onzekerheid en kleefgedrag naar de kudde. Evt kun je ook eind wandelen en halverwege opstappen. Kan zijn dat ze even over dat punt heen moet dat ze nog in de buurt bij de anderen is. Lastig probleem, maar met geduld en doorzetten kom je er wel!

Die snoepjes geven onder het rijden? Lijkt mij nogal onhandig?
Aan de hand is het dus geen probleem, dan is ze super. Daarom denk ik dat het geen angst/onzekerheid is.
En opbouwen is wel lastig, want als het goed gaat, dan ineens terug gaan? Lijkt mij juist verkeerde signaal naar je paard toe.. Van mij moet ze juíst het rondje af maken (nog geen 20 min).

Als ze begint te staken en daarna toch weer paar stappen vooruit doet, beloon ik haar vooral met stem.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 20:35

ik zou persoonlijk ook niet met snoepjes aan de gang krijgen, daar kun je ook vette problemen mee krijgen,
ik zou inderdaad ongeveer maar 20 minutjes wegblijven,

maar hoe doet ze het op de weg? is ze dan kijkerig waardoor ze het mischien minder doet?

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 20:39

tja, er zijn ook genoeg mensen waarbij snoepje wel succes heeft, ook bij mijn paard is dat een ontzettend goede beloning die hij onthoudt, gewoon paar in je jaszak. snoepjes geven alleen problemen als je paard geen respect voor je heeft. maargoed dat werkt goed bij onzekere angstige paarden. Bij drammerige/dominante paarden is een andere aanpak missch handiger.
Laatst bijgewerkt door xcomplientx op 12-01-11 20:42, in het totaal 1 keer bewerkt

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 20:41

ben ik het zelf niet mee eens, ook al heeft paard respect voor je,
maar dat is mijn mening ik zou het zelf echt nooit doen

en een paar die dit doet, heeft geen respect voor de ruiter!

Obi90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 20:44

StalNollie schreef:
ik zou persoonlijk ook niet met snoepjes aan de gang krijgen, daar kun je ook vette problemen mee krijgen,
ik zou inderdaad ongeveer maar 20 minutjes wegblijven,

maar hoe doet ze het op de weg? is ze dan kijkerig waardoor ze het mischien minder doet?

Wat ik buitenrijden noem, is op de weg. Ruiterpaden zijn wel iets verder, dus daar ben ik voorlopig nog niet.
Ze is inderdaad redelijk kijkerig, maar ze doet het altijd hoor.

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 20:45

je hoeft het er ook niet mee eens te zijn ;-) je hebt blijkbaar een hele andere methode, die niet bij mij past. Ik hou meer van samenwerking met mijn paard.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 20:47

ik werk ook samen met mijn paard maar dat wil niet zeggen mede door snoepjes, maar daar gaat het hier niet om,

mischien beginnen met in de bak rijden en uitstappen buiten, en dit steeds verder uitbreiden van 10 minuten naar 20 minuten,
en toch aanpakken probeert ze iets blijven zitten en doorzetten, mocht het echt '' gevaarlijk'' worden, iemand mee laten ffietsen en er achter laten!

depaardenjuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 20:48

Heb je wel een lange lijnen met haar gedaan? Dan leert een paard echt zelfstandig lopen.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 20:54

@vintage, goede tip van je had ik zelf nog niet opgekomen,

maar weet niet of dit verstandig is om het alleen te doen met een groot paard, en vooral niet als je paard dit niet kent,