losrijden en overmatig zweepgebruik

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kady1

losrijden en overmatig zweepgebruik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 12:10

Ik moet even mijn frustratie kwijt,

Sinds kort start ik weer met een heel heeel groen paard. Beestje kan super lopen, maar vind alles wat anders is dan thuis heeeeel spannend.
Wat moet je dan doen... Km maken, dus daar zijn we ook mee bezig.
Nu kom ik uit de klasses waarin je met zweep niet meer mag rijden dus zie je ook weinige zweepgebruik tijdens het losrijden. Maar ik moet zeggen dat ik nu al een paar keer flink ben " geschrokken " over hoe mensen tijdens het losrijden hun zweep hanteren. De laaste wedstrijd ook weer. Tijdens het losrijden rijd ik achter een paard iets meer dan twee paardlengtes, dus voldoende afstand.
Ineens pakt die ruiter haar teugels in 1 hand en begint er toch en partij op los te slaan. Paard gaat meteen in de staak dus er volgt nog een zweep salvo. En echt hard, je hoorde de zweep zwiepen en op het paard neer klappen
Mijn paard is een schijterd en moet niets van de zweep hebben dus ik stond ook ineens 10 meter verder met een hoog snorkend paard. Niet erg, hij zal die dingen moeten leren accepteren.
Maar dan denk ik wel, waarom moet dat nou zo? Ookal doet ie niet wat jij wilt, zo' n salvo verdient ie toch niet.

Of wat ik ook regelmatig zie, men komt de proef uit (en blijkbaar) ging het niet zo goed, en men is de ring nog niet uit of die paarden krijgen zo' n zweep salvo te verduren en dan de ruiter nog kwaad worden als beestje begint te bokken/stijgeren.

Ik vind het erg slecht dat hier tijdens het losrijden bijna / tot niet op gelet word. Ik heb nu al een aantal keren gedacht, jongens waar zijn we mee bezig met die zweep. Als het zo moet zijn we toch niet meer bezig met paardrijden!
Ik snap dat je in de B ruiters tegen komt die echt van helemaal onder aan de ladder aan het beginnen zijn, maar zijn hier nu echt geen regels voor?? Wat mij betreft mogen ze die hele zweep afschaffen als het zo moet.
Een zweep is een hulp middel geen dwang middel.

kleinvosje

Re: losrijden en overmatig zweepgebruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 12:13

Ja, er zijn regels voor, en ook als mederuiter kun je daar iets van zeggen. Als je van mening bent dat het dier duidelijk dieronvriendelijk behandeld wordt, kun je daarmee naar de federatievertegenwoordiger stappen. Je kunt ook zelf op een vriendelijke manier tegen de bewuste ruiter zeggen dat het wel iets minder mag, maar vaak levert dat weinig op. Schakel dan gewoon een official in, maak melding van wat je gezien hebt en vraag of ze ernaar willen kijken.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 14:16

In de B hoor je je paard ook niet tot moes te slaan met een zweep hoor :+
Ik heb het ook meegemaakt. In de B. Ruiter na mij komt de losrijbak in, geeft het paard meteen een paar lellen, maar dan zo uitzwaaiend dat ze de mijne op zijn neus raakte. Nou was die van mij er gelukkig niet zo van onder de indruk. Maar excuses of iets, ho maar. Ik moest maar niet in de weg rijden :?
Terwijl ik daar gewoon reed en zij alle kanten op stuurde.
Dat ik er wat van zei leverde in ieder geval weinig op.
Uiteindelijk deed ze dit in de proef ook en mocht ze de ring verlaten halverwege.
Waarop ze uiteraard het paard nog een keer afstrafte en tekeer ging tegen iedereen die er iets van zei.
Geloof niet dat ze nog gewenst is daar op het terrein.
Maar meer kun je er niet aan doen ben ik bang :n

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 14:18

Wat is nu precies je vraag?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 14:18

Moet er een vraag zijn dan? Is toch een onderdeel Vragen en discussies?

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 14:23

Bij een normale vraag of discussie ben je op zoek naar een antwoord, advies of oplissing lijkt mij. En wat zij van andere bokkers wil weten haal ik niet echt uit haar openingspost. Dus vandaar mijn vraag: Wat is precies je vraag?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 14:26

Ik zie ook geen vraag en ook geen aanleiding tot discussie :o
Iedeen met het IQ hoger als een garnaal weet dat tijdens een wedstrijd dit soort zweepgebruik onzinnig is
en zeer irritant is voor de andere combinaties (Ik heb ook een jong, vlug en rillerig paard, die daarvan over de flos gaat :D )
ik neem aan dat we daar niet over hoeven te discussieren.

Maar goed die combinaties hebben hun paard dus niet goed voor elkaar (anders is dat niet nodig) of ze zijn zelf gefrustreerd
en niet in staat om hun eigen emoties onder controle te houden....dat zal uiteraard ook terug te zien zijn in de einduitslag ;-)

En zoals kleinvosje zegt kun je het altijd nog aankaarten.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 14:31

ook ik heb veel gezien op wedstrijden waarvan ik dacht: "moet dit nu echt zo?corrigeren doe je toch thuis?"
en dan nog, zodanig een paard bewerken dat ie niet eens meer reageert vind ik echt heel triest.
ook een paard thuis afraggen vind ik absoluut niet kunnen, maar als je vind dat dat nodig is, ga dan niet op concours.
ik wil trouwens ook wel even de hand in eigen boezem steken: ik had een enorm eigenwijze welshpony die gruwelijk kon springen.
maar als ze niet wilde, dan deed ze het ook echt niet.
ik was toendertijd een jaar of 10/11, en mocht 2 rondes springen.
1e ronde, 1e hindernis..2 weigeringen dus toen heb ik ook even de zweep laten voelen.
ik moest er gelijk uit, oeps.
2e ronde mocht ik wel weer springen, en de dame sprong voortreffelijk!
de pony was nergens bang voor, maar wel enorm bijdehand(heb er ook honderden keren naast gelegen...hoe ouder ik werd, hoe beter ik met haar op kon schieten)

en mijn huidige paard heb ik tussen 2 proeven ook wel even op zijn plek gezet, niet dmv zweep maar wel dmv sporen die hij echt wel even gevoeld heeft.
thuis en met losrijden was hij super, maar in de ring liet ie me zitten.
heb toen ook commentaar gekregen van iemand langs de kant(die overigens haar eigen paard, met kale plekken van de sporen en gaten in de mond van het bit, gewoon door bleef rijden)
ik pakte mijn paard aan, door hem extreem flitsend te maken, 1x denken aan draf en hij moest weg zijn, deed ie dat niet dan moest ie even een rondje rennen.
het heeft echt heel goed geholpen, heb hem daarna nooit meer aan hoeven pakken, zowel thuis als op concours wist hij gewoon dat hij aan het werk moest, en hij vond het veel leuker worden nadat ik duidelijk was geweest.

echter, als anderen problemen krijgen omdat jij zo nodig je paard aan wilt/moet pakken, dan denk ik dat je beter de wedstrijden kunt laten voor wat het is.
het is vaak ook een stukje zenuwen en frustratie, maar dat geeft nog niet het recht om een paard onvriendelijk te behandelen.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 14:37

listiglistje schreef:
Ik zie ook geen vraag en ook geen aanleiding tot discussie
Iedeen met het IQ hoger als een garnaal weet dat tijdens een wedstrijd dit soort zweepgebruik onzinnig is
en zeer irritant is voor de andere combinaties (Ik heb ook een jong, vlug en rillerig paard, die daarvan over de flos gaat )

Ik denk dat mensen tegenwoordig de openingspost en de posts van hun voorganger amper lezen, maar liever elke gelegenheid aangrijpen om lekker te kunnen zeuren over alles wat deze en gene in hun omgeving fout doet.... Dat is ook de reden waarom er amper nog echt interessante rijtechnische discussies ontstaan...

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 14:44

svdijk schreef:
ook ik heb veel gezien op wedstrijden waarvan ik dacht: "moet dit nu echt zo?corrigeren doe je toch thuis?"

Je bedoelt het vast niet zo, maar het klinkt als...ik hoef niet te zien dat jij je pony afranselt Dat doe je maar lekker thuis ;)

Je zweep kapot slaan op je paard is not done, je paard aanpakken moet kunnen, anders hebben een aantal van die leuke beestjes zo door dat op een wedstrijd er een vrijbrief is. Maar er is wel een verschil tussen onvriendelijk en duidelijk zijn.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 14:47

haha, nee ik bedoel het inderdaad niet zo.ik vind het dusdanig corrigeren van een paard sowieso een enorme not done!
ik bedoelde er meer mee te zeggen dat je je paard thuis voor elkaar moet hebben, en niet een wedstrijd moet "gebruiken" om hem eens iets te leren.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 14:49

jasmijn78 schreef:
listiglistje schreef:
Ik zie ook geen vraag en ook geen aanleiding tot discussie
en zeer irritant is voor de andere combinaties (Ik heb ook een jong, vlug en rillerig paard, die daarvan over de flos gaat )

Ik denk dat mensen tegenwoordig de openingspost en de posts van hun voorganger amper lezen, maar liever elke gelegenheid aangrijpen om lekker te kunnen zeuren over alles wat deze en gene in hun omgeving fout doet.... Dat is ook de reden waarom er amper nog echt interessante rijtechnische discussies ontstaan...

ze moeten een hier op Bokt een vast sticky/topic maken: de klaagmuur :+

horsesluvers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 15:10

dat soort dingen vind ik altijd verschikkelijk om te zien.
ik heb zelf geen eigen paard maa er wordt 2X per jaar een manege wedstrijd gehouden met manege paarden en als ik daaraan meedoe gebruik ik alleen een speciale dressuurzweep voor noodgevallen.
maar ik ben ook een keer bij een springwedstrijd geweest en daar heb ik een keer gezien dat het paard de sprong perfect maaktee maar niet snel genoeg was en het was de sprong nog niet over er vielen al klappen. dat vind ik echt verschrikkelijk om te zien

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 15:13

listiglistje schreef:
ze moeten een hier op Bokt een vast sticky/topic maken: de klaagmuur
:+

Inderdaad :+ Velen hier 'zitten' echt op zeuren en klagen

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 15:29

t was idd voor een deel om te klagen (vind die klaagmuur best een goed idee) maar ook om te weten te komen of dat er regels voor zijn... En zo ja hoe die het beste na te leven.

Kleinvosje zegt dat er regels zijn, maar als ik iets zie en ik meld dat bij de organisatie die het zelf niet heeft gezien dan denk ik dat het toch blijft " jouw woord tegen het mijne"

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 15:39

Kady1 schreef:
Kleinvosje zegt dat er regels zijn, maar als ik iets zie en ik meld dat bij de organisatie die het zelf niet heeft gezien dan denk ik dat het toch blijft " jouw woord tegen het mijne"

Precies. Dan heb je gedaan wat je kon. Verder zul je er mee moeten dealen. Er over klagen is zinloos.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 17:17

Kady1 schreef:
t was idd voor een deel om te klagen (vind die klaagmuur best een goed idee) maar ook om te weten te komen of dat er regels voor zijn... En zo ja hoe die het beste na te leven.

Een federatievertegenwoordiger neemt dit soort dingen echt wel op, en zal zelf naar de combinatie gaan kijken. Aan de hand daarvan kunnen verdere stappen ondernomen worden. Helemaal niet melden betekent dat er ook helemaal niet naar gekeken wordt, omdat men het niet weet. Als ze bij mij aankomen met zo'n klacht (als jurylid ben je bij kleine wedstrijden tegelijkertijd ook fed. vertegenwoordiger) zal ik serieus kijken naar die klacht!

Yael_Tdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 20:05

mijn paard gaat er atijd van op haar tong buiten en dan kan ie niet me lopen super irrietant :(

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 20:12

Yael_my schreef:
mijn paard gaat er atijd van op haar tong buiten en dan kan ie niet me lopen super irrietant :(

Wil je misschien iets duidelijkere zinnen maken, zodat wij het begrijpen? En wat heeft het overmatig zweepgebruik ermee te maken?

kinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 20:15

dit maak ik jammer genoeg ook vaak genoeg mee..
Echt zinloos vind ik het.
Vaak is het gewoon de frustratie van de ruiter zelf die ze dan een beetje op het paard uiten. ~~}>
Ook als ze idd klaar zijn met de proef komen ze de baan uit en beginnen ze me daar te racen met dat paard :?
Eigenlijk zou de ringmeester hier meer op moeten letten..

concetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 20:22

Tja er zijn ind. regels voor, en er zou een federatievertegenwoordiger aanwezig moeten zijn die dit soort dingen ziet en rapporteert.
En verder heb ik alleen de opmerking waar het rijden ophoudt beginnen de hulpmiddelen waaronder ook de zweep..... Dat soort mensen horen eigenlijk niet op een voorterrein op concours!

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 20:30

kyraliam, elke wedstrijd heeft een federatie-vertegenwoordiger, alleen is dat vaak in de vorm van een jurylid.

concetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 20:31

dat weet ik

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 20:35

je vorige post doet vermoeden dat je denkt dat dat niet zo is...

concetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 20:39

nee geef antwoord op de verdekte vraag van TS of er regels zijn.
Geeft niet hoor zet wel vaker de dingen warrig neer haha