Eerste B-proef, gestreste ruiter+paard!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BaileyMix

Eerste B-proef, gestreste ruiter+paard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 00:31

Hee,,

Op 13 maart ga ik mijn allereerste wedstrijd rijden met Bailey. B, natuurlijk. Mocht je 13 maart op Manege de Braanjenhoek een stuk of 5 bitloos-rijdende idioten tegenkomen? Jep, dat zijn wij :))

Maargoed, ik ben dus eigenlijk hartstikke zenuwachtig...want;

-Bailey is vroeger mishandeld. Daarom is ze redelijk bang van veel mensen in één ruimte.

-De proef is in een binnenbak. We rijden altijd in een buitenbak, en Bailey is bang van ALLES dat nieuw is.

-Ze kan niet aan de teugel/nageeflijk lopen; Ze loopt met oren in de nek, hoofd omhoog

-Ik rijdt altijd met hele losse, lange teugels, omdat ze er anders vandoor gaat. Heeft ook weer met d'r verleden te maken.

-Bailey heeft moeite met alleen in een bak lopen, ze moet een paardenmaatje hebben.

-We gaan nog niet super, zelfs figuren gaan nog slecht :p Ze luistert nog niet echt goed naar me.

-Ik heb een beetje faalangst...Oh-oh...

-Ik kan nog niet super rijden, en kan de proef vast niet onthouden

-Halsstrekken zit er ook in, maar dat doet ze dus ook niet omdat ze altijd hoog loopt.

-Er zit natuurlijk ook galop in, maar daarin schiet Bailey echt in blinde paniek weg...

Maar JA, we doen mee. We moeten beiden maar eens over onze angst heenkomen, en we staan al ingeschreven :'] Imeand tips, op al deze punten? Zit vooral héél erg met de teugels, haslstrekken en hoofd in de lucht...

Help!

(Ja, gelukkig is het nog een eindje weg. In de tussen tijd 2 keer per week serieus oefenen, misschien ook alleen in de bak,zonder anere paarden? Is bijna onmogelijk op een manege!)

xx

NOG EVEN EEN UPDATE;

Ik heb ook nog wat vraagjes;

-Krijg je punten voor uiterlijk?
-Staart invlechten of alleen uitborstelen?
-Manen knotjes, maar hoe krijg je die in godsnaam netjes?! (En blijven ze netjes?!)
-Moet je zelf ook zo'n knotje, en hoe krijg je dan je cap nog op :'] En hoe moet dat knotje?

Sorry hoor!
Laatst bijgewerkt door BaileyMix op 12-01-11 00:47, in het totaal 1 keer bewerkt

miamivice

Re: Eerste B-proef, gestreste ruiter+paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 00:33

Als je van te voren weet dat het niks wordt, waarom doe je dan mee??
Je moet wel ongeveer laten zien wat er gevraagd wordt natuurlijk.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 00:36

Tja...We moeten eigenlijk ..x3 Ik wil ook wel, en Bailey kan ontzettend mooi lopen. Maar ze doet het niet :'] Maar ik doe het sowoeso. Ik hoef geen 1e te worden, het is maar dat we er beiden aan wennen. Maar allerlaatste is natuurlijk ook niet leuk ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 00:40

Mag ik vragen waarom je dan mee doet?
Probeer eerst je paard voor elkaar te hebben voordat je mee doen.
Maar het is natuurlijk ook goed voor je ervaring. ;) Als ik jou was zou ik een paar x de binnenbak afhuren zodat ze er een beetje aan kan wennen. Maar zoals ik lees in jou geval zou ik nog even wachten met starten!

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 00:43

Nah, het is niet dat ik intensief start. Het is gewoon een lolletje. En je kande binnenbak niet afhuren :'] Ik doe sowieso mee, de manege heeft me al ingeschreven en zij denken dat we dit nodig hebben. Beiden. Dus, reacties als ''doe dan niet mee'' , daar heb ik niks aan ;) Doe sowieso mee. Alleen tips, vooral voor het HALSSTREKKEN!!

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 00:47

Ach de eerste onderlinge wedstrijden dacht mijn paard ook dat halsstrekken niet met zn hoofd richting de grond, maar meer halsstrekken als een giraffe moest om lekker rond te kijken :+
Thuis gaat het nu echt al heel goed dus hopelijk laat hij het volgend jaar op wedstrijd ook zien dat hij het best kán (maar alleen niet altijd doet :') )

Als ik jou was zou ik me meer richten op de figuren dat dat goed gaat, dat is belangrijker dan halsstrekken

Ik vlecht mijn paard zijn staart nooit, zorg gewoon dat er geen stof in zijn staart zit zodat hij mooi glimt en netjes uitborstelen

Met een knotje kan je nog wel een cap op haha. Ik heb daarvoor zo'n speciale haar donut waar je een knotje omheen kunt maken en daar omheen dan weer zo'n parelnetje.

Maarja wees niet teleurgesteld als het niet gaat zoals je wilt, 'k bedoel ik kan mijn voorgangers hier geen ongelijk geven, ook een onderlinge wedstrijd kan wel spanning meenemen en als je zegt dat je paard een slecht verleden had zou ik toch wel 10x nadenken voor je hem met spanning belast

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 01:07

Hals strekken is maar 1 onderdeel van de hele proef, daar zou ik me dus niet zo druk over maken.
Verder is het vaak zo dat als er veel nieuwe informatie op een paard af komt, ze heel braaf zijn en het allemaal over zich heen laten komen. Uiteraard zijn er uitzonderingen ;)
De proef onthouden doe je in delen, verder is er iemand die voorleest wat je moet doen.
Vaak is op een manege wedstrijd nageeflijk niet belangrijk, maar wel een stille verbinding met de mond.

Verder zou ik wel oefenen met figuren en overgangen, dus ook de galop.
En niet vergeten te blijven rijden.. je paard doet het niet vanzelf :+

Als laatste kan ik zeggen.. gewoon blijven lachen, ook als het echt niet gaat..
Dan blijf je tenminste ontspannen.. ;)

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 01:16

Maar het is geen wedstrijd van de manege hè :p Ik ben ook zo bang dat ik vergeet wat ik moet doen, als die vrouw bv. zegt ; 'Bij B grote volte' o.i.d, dat ik eenmaal bij de B het vergeet en gewoon heel de tjd op de hoefslag blijf rijden...Ze is nu 8 jaar, het is nu 4 jaar geleden dat ze naar hier kwam. Daarom dachten we dat het eens tijd werd haar kennis te laten maken met wedstrijden.

Maar okee, ik ga er dus niet teveel van verwachten, gewoon rustig blijven en meedoen voor spek en bonen :+
Mag je trouwens tegen je paard praten tijdens de proef? Ze reageert goed op stem namelijk...

xdniesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 01:21

Voorlezers vertellen het een aantal keer, ook vlakbij de letter.
Gewoon zien als een goede oefening! misschien nog wat lesjes nemen?
Probeer telkens als je rijdt dingen mee te nemen van proef..

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 01:26

Ehm. Ik wil je niet ontmoedigen, maar hoe wil je angsten gaan overwinnen als jullie beiden er duidelijk nog lang niet aan toe zijn? Ik denk dat je het juist ook kunt verergeren, maar wie ben ik. :)

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 02:38

Okee. Ik heb nog tot 13 maart iedere zaterdag les (als het weer nou eens een beetje meezit, dan zouden die figuren ook beter gaan!), nog 1 keer vrij rijden en een keer alleen verzorgen. En met dat vrijrijden kunnen we de proef telkens oefenen, bij alleen verzorgen misschien aan de hand de proef doornemen :p Heb een aantal filmpjes gekeken, dat halsstrekken is niet meer me grootste zorg. Eerder de overgangen. Ik houd jullie op de hoogte, en al wordt het één grote faal-zooi; Ik ben weer een ervaring met Bailey rijker! Tips zijn ALTIJD welkom. Zaterdag en zondag gaan we oefenen, dsu ik hebgelukkig nog tot 13 maart. Woehoe! En in de zomer kunnen we het altijd nog een keertje over doen?!

nhfan228

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 03:54

Weetje.........je hangt veel te veel aan het feit dat je pony het vroeger moeilijk heeft gehad. Dat is geen enkel excuus om het dier nu niet netjes op te leiden en te rijden.
Alleen in de bak eng? Dan maar heel veel doen!
Oren in de nek en de kop omhoog..........heel veel oefenen, wnat ze moet nageeflijk lopen, niet omdat de jury dat wil, maar omdat het voor haar lijf beter is.

Als je dit soort dingen voor elkaar hebt kan jij zonder problemen dat proefje in en kun je ook leuk meerijden. Je paard moet luisteren naar je en al die excuses werken tegen je.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 06:26

Als je nu eens je voorstelt dat het allemaal super gaat met jou en jouw paard, dat jouw paard rustig is en jij ook en dat jullie zalig rijden.
Zou dat niet geweldig zijn? Je voelt je vast lekker dan en geniet van het rijden met je paard.
Als je dat nu eens elke dag doet tot maart, dan heb je in ieder geval een fijne voorbereiding. :D

En dat lijkt me veel beter dan je steeds voorstellen wat er allemaal fout zou kunnen gaan. Want dan heb je een rot voorbereiding, je legt veel te veel druk op je zelf en je paard.

En als het straks in je proef toch fout gaat..................pech, volgende keer beter. Het is geen drama, er hangt niets vanaf.

Dus geniet van je paard en train lekker verder. En dat wedstrijdje doe je er lekker bij als onderdeel van je training.
En maak je niet zo druk.

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 08:06

Het zal wel aan mij liggen, maar een wedstrijd is geen oefenterrein als je je pony / paard nog niet voor elkaar hebt.
Al de punten die je noemt kun en hoor je eerst te trainen en voor elkaar te hebben buiten een wedstrijd om.

Met anderen in de bak rijden, rijtechnisch dat jij het er uit rijdt en niet dat het afhankelijk is of je pony het toevallig wel of niet doet.

Lijkt me nu een heel erg grote stap voor je pony en voor jou gezien de punten die noemt.

In zijn algemeen: Ik hoor en zie wel vaker mensen mee doen aan een (HC) B-proef die hier nog helemaal niet klaar voor zijn omdat de basis niet in orde is.
Ook thuis op eigen terrein niet.
Om ervaring op te doen wordt er dan gezegd.
In mijn optiek de omgekeerde wereld en het heeft ook totaal geen meerwaarde.

Ik bedoel dit niet rot, maar wil gewoon een stukje realiteit benoemen.
Wedstrijden zijn geen oefenterrein als je basis niet in orde is.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 08:20

Lieve TS,je wil het misschien niet horen,maar waarom doe je jezelf en je pony zoveel stress aan?
Uit je verhaal pik ik eigenlijk een beetje op dat jullie er beiden nog niet klaar voor zijn.
De punten die jij noemt,moet je eigenlijk al behoorlijk voor elkaar hebben als je op wedstrijd gaat.

Je wil graag tips voor bv het halsstrekken,maar dat kan je eigenlijk alleen correct uitvoeren als je pony ontspannen is en met voldoende impuls loopt,en op het moment dat jij je hand opent moet je pony je hand volgen naar beneden tot boeg-knie hoogte,en daarbij natuurlijk blijven ondersteunen met je been.

Als je toch gaat rijden,wil ik je aanraden om je dan zoveel mogelijk te focussen op het ontspannen en met plezier rijden,probeer je pony toch nageeflijk te rijden en hou m voorwaarts en goed voor je been.

staart invlechten hoeft niet,mag wel,en mooie knotjes maken is een kwestie van veel oefenen.
Je zou met naald en draad roosjes kunnen maken,ook erg sjiek.
Je krijgt een cijfer voor verzorging paard en ruiter,zorg gewoon dat je netjes in je tenue bent en je pony schoon en gevlochten is

ravado

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 08:53

DAar doe ik misschien ook aan mee :D (als ik mn meisje nog een beetje fatsoenlijk kan trainen ;) ) Ik ga mee met de vorige post, eerst een beetje meer voor elkaar, voordat je zo'n stress situatie ingaat.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 09:44

Okee. Ik ga de komende maanden heel veel serieus oefenen. Natuurlijk af en toe nog eens een ontspannen ritje, maar verder eventjes serieus oefenen, en niet meer 'lang leven de lol met je knol' manier. Wat we dus altijd doen :+

Dan ga ik eens kijken hoe het gaat, dan kan ik altijd nog zeggen dat ik niet meedoe. Maar voor hetzelfde geld lopen we wel netjes, dus ik ga nu ng niet zeggen 'ik doe niet mee'.

@ janouk; Okee. Ik ga er gewoon voor, blijf positief :Y) We zullen zien wat ervan komt!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 10:14

Halsstrekken doet een paard alleen als hij goed over de rug loopt. Ik maak zo'n beetje uit jouw verhaal op dat dat nog niet het geval is. Dus mijn tip is dat je dat eerst in orde moet hebben. Daarna gaat het halsttrekken vanzelf beter.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 10:54

Mijn mening
Ik zou in dit geval toch ook thuis blijven. Jij bent er mentaal nog niet aan toe (ik lees in je bericht niet 'ik wil dit waanzinnig graag doen'), je paard is er mentaal nog niet aan toe (raakt nog over de zeik van drukte en vreemde omgeving), en rijtechnisch zijn jullie er ook nog niet aan toe. Wedstrijden are supposed to be fun! Zoiets moet je doen omdat je het hartstikke leuk vind om te gaan en voor de meeste mensen geldt dat ze ook graag een leuk resultaat neerzetten. Zelfs met een paard wat het allemaal kan is de eerste keer altijd afwachten en stel je als doel: blijven zitten en de baan niet uit. Alles wat beter gaat dan dat is mooi meegenomen.

Verder belast je niet alleen jezelf en je paard, maar ook de andere mensen die daar komen. Die hebben hun paard misschien al wel voor elkaar, hebben zich optimaal voorbereid om daar te starten en dan wordt hun paard mee over de flos getrokken door een bang paard wat nog niet eens fatsoenlijk rondgestuurd kan worden.

Wat ga je doen als je paard uit pure angst aan het rennen gaat, naar andere paarden gaat slaan, jou eraf bokt,...? Die kans zit er in, je hebt in een binnenbak met losrijden geen ruimte om ze rustig uit te laten rennen of je lange teugels nog een keer op te gaan hijsen, kan goed zijn dat je ze ook nergens tegen de kant op kan rijden omdat anderen in de weg rijden. Daarom moet je paard in drie gangen goed controleerbaar zijn en niet finaal over de mik gaan als je haar onverwacht op de rem moet trekken, als je klemgereden wordt oid, want dat gebeurt regelmatig met losrijden. Ik zou alleen al in het belang van je paard (want die gaat hier echt geen positieve ervaring mee opdoen zo) besluiten om gewoon thuis verder te werken.

Rijtips
En begin dan maar eens met gewoon tempocontrole in alledrie de gangen. Als ze rustig blijft met lange teugels, begin dan met de teugels ietsje korter te pakken, al is het maar 1 cm, blijf die grens verleggen tot je de teugels gewoon aan mag nemen.

Werk ook aan je galop, galoppeert ze bang weg dan prima, gewoon ontspannen mee blijven liften tot ze kalmeert, niet knellen, niet trekken, laat maar lopen, die loopt echt de aardbol niet af. Al galoppeert ze twee uur volkomen over de zeik rond, gewoon blijven zitten en wachten tot ze kalmeert, en als ze dan terugkomt naar draf of ontspant in de galop, beloon haar dan. Negeer 'slecht' gedrag, beloon goed gedrag en laat haar zo positieve ervaringen opdoen, in plaats van vast te blijven hangen in het verleden.

Laat aanleuning en halsstrekken nog maar voor wat het is, eerst vertrouwen en tempocontrole, dan eens kijken of het sturen beter gaat, dan oefenen om haar te laten buigen in het lijf zodat ze voltelijnen ed gaat volgen en dan begin je pas met dressuren. Als ze goed aan je hulp staat, soepel en los in het lijf is en het vertrouwen heeft dat ze je hand op kan zoeken, dan komt die nageeflijkheid van zelf. Halsstrekken is een toets voor je aanleuning: trek je je paard rond of zoekt het paard zelf je hand. Jij hebt geen aanleuning dus het is geen wonder dat halsstrekken niet lukt, dat kan nog niet, jij wil rennen voor je kunt staan.

En zodra je controle hebt, neem je paard dan mee op buitenrit, naar lessen en vrij rijden in andere bakken, maar alles stap voor stap. Voelt ze zich buiten veiliger, begin dan met buitenbakken. Dat is geen schande hoor, ik heb ook een merrie die bang is, heeft afgelopen zomer een buitenwedstrijd uit angst naar alles en iedereen die passeerde uitgeslagen. Nou, geen haar op mijn hoofd die erover denkt om dat dier nu mee te pakken naar binnenwedstrijden. Eerst nog eens verder ervaringen opdoen in vreemde omgeving voor ik andere mensen weer lastig val en mijn paard nog banger maak met negatieve ervaringen.

Verder over de dressuur:
- je proef wordt voorgelezen, voorlezer leest de oefeningen 2 keer voor. Dus dat gaat echt wel goed. Het is vooral fijn om je proef te kennen als je buiten op wedstrijd moet en de wind blaast in je oren of er waait een blaadje om en je voorlezer weet het ook even niet. Zou ik geen punt van maken.

-Je krijgt een punt voor verzorging van paard en ruiter. Veel jury's hebben trouwens een standaard cijfer, tenzij er echt iets niet goed is.

- Staart invlechten heeft de voorkeur volgens het boekje. Zelf vind ik dat erg lelijk dus ik laat de staart los, maar zorg wel dat hij mooi gewassen is, glanst, klitvrij (sprays) en als je nat hebt ingevlochten, dan loshaalt, doorborstelt en laat drogen heb je mooie golven in.

- Knotjes kun je met elastiek doen of met naald en draad. Op Bokt staan er genoeg topics over hoe je dat doet. Ik maak zelf de manen nat, doe er haargel in (gewoon mensenspul), neem bij paarden met een smalle hals 1-1,5 manenkambreedte en bij paarden met een brede hals 2/3e-1 manenkambreedte als uitgangspunt, trek met de manenkam een rechte scheiding in het haar. Zet het te vlechten deel opzij met een wasknijper of kappersklemmetje. Bij elastiekjes vlecht ik zo strak mogelijk. Bij naald en draad laat ik de eerste slag iets losser (krijg je boogjes die optisch de hals verbreden). Voor de rest zie de handleidingen op Bokt. Voor glans kun je er nog haarspray of glansspray over spuiten (Hema heeft glansspray die niet verstevigt).

- Als je zelf lang haar hebt doe je het ook in een knotje. :j
De makkelijke snelle manier is een staart of vlecht zo laag mogelijk in je nek en die oprollen, stevig elastiek errond en brede haarband/elastiek errond. Haarnetje er rond en klaar.
De dressuurmiepenmanier is een haardonut kopen bij de ruitershop, lage staart maken (niet heel strak tegen je hoofd, ik trek hem graag iets losser als de knot erin zit, dan heb je een rand vrij voor je cap) , staart door het gat, staart in twee delen, ene helft over de linkerzijde van je donut, andere helft over de rechterzijde van je donut, stevig elastiek er om. Restant van je staart draai je om het elastiek waar je je staart mee hebt gemaakt zodat je het niet meer ziet. Nog een stevig elastiek er om dat de losse pieken niet loskomen. Parelnetje om je knotmetdonut. Breed sierelastiek om je knotbasis.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 11:06

Ts kan beter naar die wedstrijd gaan met de instelling: we zijn er nog lang niet aan toe, maar gaan gewoon een stukje leren ;)
Leren hoe het gaat op een dressuurwedstrijd, leren met die spanning om te gaan en je paard leren dat ze ook op vreemd kan worden.

Als TS hieraan denkt en niet zozeer aan de punten (die toch laag zullen zijn omdat ze er nog helemaal niet aan toe zijn), haalt het misschien een stukje druk weg..
Goed genoeg getraind of niet.. het is aan degene die erop zit hoe hoog die lat ligt, en wat de verwachting is.
Leg die verwachting laag, heb je iig minder stress en kan het uiteindelijk alleen maar mee vallen ;)

anne_joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 11:12

Als ik het zo allemaal lees, zou ik eigenlijk niet meedoen.
Als je pony bang is voor drukte zou ik hem daar eerst aan proberen te laten wennen. Bijvoorbeeld door wel naar die wedstrijd te gaan, maar niet mee te doen. Dan kan je pony aan de hoeveelheid mensen/paarden wennen zonder dat daar ook nog eens de stress van het rijden bij komt. Natuurlijk is het goed om ervaring op te doen, maar als ik jou was zou ik toch nog even niet meedoen. En thuis serieus te rijden/oefenen. Je kan haar bijvoorbeeld ook af en toe longeren. (of doe je dit al?) Daarmee kan ze alleen zichzelf in de weg zitten en leren ontspannen. Dit helpt bij mijn pony erg goed.
Verder zal ik met rijden hem eerst proberen haar lang en laag te rijden. Zodat ze goed haar rug etc. leert te gebruiken. Als ze zo ontspannen rond kan lopen, zou je haar wat meer op kunnen proberen te pakken. En zo stukje voor stukje verder. Misschien helpt dat wel om haar aan de teugeldruk te leren wennen.
Verder zou ik er niet aan denken dat je pony vroeger mishandeld is. Hierdoor krijg jij alleen maar spanning in je lijf en daarvan gaat zij niet beter lopen. Mijn pony is vroeger ook niet goed behandeld, maar als ik nu bij alles zou gaan denken dat hij het wel eng zal vinden, dat gaat hij het ook echt eng vinden.

Hopelijk heb je hier iets aan. En nog veel succes! :D

wabisabi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 13:05

Meedoen is altijd goed voor ervaring voor beiden. Maar ik ben wel van mening dat je nu misschien teveel van je paard, maar ook teveel van jezelf gaat vragen. Ga eerst eens met je paard in de trailer naar een manege met een binnenbak, zodat jullie daar aan kunnen wennen en je die angst af kunt strepen. Probeer zo stap voor stap al jou 'angsten' en de 'angsten' van je paard weg te strepen, zodat er meer ontspanning ontstaat. Dan weer verder kijken naar het starten.

Veel succes!

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 18:22

Nou, het is niet zo dat ze zomaar anar paarden gaat slaan als ze bang is, ze wordt alleen een beetje snel geïrriteerd, tegen mensen. Buitenritjes gaan al goed, en ze heeft deze zomer ook al meegelopen op de Kapelse dag (heel gezellig klein marktje, en dan mogen kinderen een beetje rond de kerk en tussen de bomen stappen. Is altijd best druk) en toen werd ze niet bangig ofzo. Met losrijden met andere paarden moet ook goed gaan, denk niet dat ze daar al te wild doet :p Moet je met losrijden ok galopperen?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 09:56

Moeten niet, je bepaalt zelf hoe je losrijdt. Er zal om je heen vermoedelijk wel gegaloppeerd worden en je loopt ook de kans dat iemand met een fris paard jouw paard als remwand gebruikt en dat is ook niet leuk als je zelf op een paard zit wat het allemaal spannend vindt.
Mijn paard heeft overigens ook nog nooit geslagen naar andere paarden, tot op concours. Toen vond ze het zo eng dat haar benen overal naartoe vlogen, inclusief de mensen langs de kant. Terwijl ze toch al mee geweest was naar clinics en lessen en op diverse stallen gereden in de binnen- en buitenbak. Dus zeg nooit nooit :P

Roosje1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 10:06

Ik lees in je profiel dat je 13 bent. Waarom doe je niet eerst wat ervaring op tijdens een Bixie wedstrijd? Dit is speciaal voor (onervaren) ruiters van 6-13 jaar.