Gekke tong

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nikkieee

Gekke tong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-11 23:02

Ik heb een vraagje waarvan ik hoop dat hij beantwoord kan worden.
Als mijn paard namelijk "zoent" met aan ander paard (lees: mond tegen mond staan)
rolt hij eerst zijn tong dubbel tussen zijn tanden, dit zie je hem echt heel duidelijk doen.
hij doet zijn mond open en vouwt zijn tong echt dubbel, vervolgens gaat hij weer staan "zoenen".

ik zal er morgen een foto van proberen te maken, het is echt heel gek. :Y)

Weet iemand waarom hij dit doet ?

vast bedankt

friesiszwart

Re: Gekke tong

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 09:15

Dit gedrag heb ik nooit zien doen bij paarden. Ben wel benieuwd naar een foto.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 09:17

Ik denk dat het te maken heeft met zenuwachtigheid en onderdanig gedrag. Mijn paard doet ook rare dingen met zijn tong als hij met een hoofd dicht tegen het hoofd van een ander paard aan schurkt en duwt. ;)

Niezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 09:18

De enige die ik dit ooit heb zien doen is een notoire luchtzuiger die er aan geopereerd was. Die gooide ook in de kleinste stresssituaties zijn tong verschikkelijk raar dubbel in zijn mond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 09:20

Hahaha ja een paards bij ons op stal doet dat ook !!! Hij doet het niet mond op mond zeg maar maar gewoon overal tegen aan. Hij doet het voornamelijk voor-en na het eten, en als meneer snoep krijgt.

hij klapt zijn tong dubbel en houd het vast tussen zijn tanden.
Ook word wel eens gezegd dat het een soort onderdanigheid is.

nikkieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 13:02

heee reacties, ben de foto helemaal vergeten, maar ik zal hem zo snel mogelijk proberen te maken.
kan wel vertellen dat het op zeker geen luchtzuigen is wat hij doet.
en het is ook geen stress denk ik, naar mijn idee vind hij het fijn, als hij naast een paard in een box staat zoekt hij deze situatie echt op.
hij is nogal dominant en doet het ook met paarden en pony's waar hij zegmaar de baas over is.

principal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 14:09

Ho, die van mij heeft ook een tongtik, zoals ik het noem.
wanneer iets te lang duurt, of spannend is, of moet wachten gooit ie eruit aan de zijkant v zijn mondhoek, ziet er erg raar uit, maar wat doeje eraan. :P

kelly_hasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 22:44

principal schreef:
Ho, die van mij heeft ook een tongtik, zoals ik het noem.
wanneer iets te lang duurt, of spannend is, of moet wachten gooit ie eruit aan de zijkant v zijn mondhoek, ziet er erg raar uit, maar wat doeje eraan. :P

Hetzelfde bij die van mij... hij maakt er zelfs een spelletje van ;)

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 14:39

Niks aan de hand naar mijn idee, mijn paard vond het prettig om over zijn tong geaaid te worden en stak daarvoor ook echt zijn tong uit. Ook ging hij bij andere paarden met zijn tong tegen het hoofd aan staan.
En in onderdanigheid geloof ik in zijn geval niet....

Candace

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 18:11

Mijn pony doet het ook! Ik vind het altijd wel een grappig gezicht!

Oase4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 23:18

mijn leasepaard steekt altijd zijn tong uit naar andere paarden. vooral tijdens voertijd en als hij wil spelen/klieren. hij steekt letterlijk zijn tong uit alsof hij wil zeggen "lekker puh"als je snapt wat ik bedoel.

bij hem is het zelfs zo erg dat er zelf meerdere malen door een ander paard in zijn tong is gebeten, met als hoogtepunt ongeveer een maand geleden. toen er door een ander paard een stuk van wel een paar cm van af is gebeten! hij heeft nu dus een punt tong..

ik geloof bij hem eerder dat het dominantie is,omdat het niet echt een onderdanig typje is. al is het wel telkens een dominanter paard wat in zijn tong bijt. hij kiest ze wel uit wat dat betreft. en hij leert er ook niet echt van want hij staat nog steeds naar jan en alleman zijn tong uit te steken...

xHorses2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 14:23

Whaha, klinkt echt heel vaag! k zou niet weten wrm die dat doet! X

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 11:16

Die van mij doet het ook weleens, de ene keer na het rijden, de andere keer als ik sta te poetsen en weer een andere keer als ik haar het land uithaal.

Ze vouwt dr tong dubbel (schuin, in de lengte, in de breedte maakt allemaal niet uit) en bijt dan met haar tanden erop. Geen idee wat het is, aan haar tanden ligt het iig niet. Ik moet er altijd maar om lachen :P.