3jarige Fries is onhandelbaar.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Maris__

3jarige Fries is onhandelbaar.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-11 20:29

Hey.

Sinds 3mnd heb ik een 3jarige Friese Ruin erbij gekocht, hij is 1 van Andries 415 x Bendert.
Ze hebben meteen al gezegd dat hij niet de makkelijkste is en daar kan ik wel goed mee omgaan.

Maar na 3mnd is er nog vrij weinig veranderd, hij gaat overal doorheen, draad van de bak waar stroom op staat, en dan maakt hem niks uit.
De stapmolen heeft hij al meerdere keren afgebroken, hij gaat gewoon overal doorheen, ook al je er staat met een zweep.
Als je met hem loopt en hij moet stilstaan, loopt hij gewoon dwars door je heen, heb er al zwepen en hengstenkettingen bij gehad, maar hij loopt overal dwars doorheen..

Hij heeft 3jaar in de opfok gestaan, en is toen zadelmak gemaakt en verder niks mee gedaan, met rijden is hij verder wel redelijk braaf voor een 3jarige, op een paar bokkesprongen na, maar dat doen ze allemaal op die leeftijd..
Met longeren is hij verder ook hartstikke braaf, het gaat echt puur om in de omgang.

Is er ook een andere oplossing wat ik kan proberen? Heeft iemand verder tips of iets dergelijks?
Laatst bijgewerkt door Maris__ op 11-01-11 20:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Wietsje92

Re: Fries is onhandelbaar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 20:32

Staat er wel een maatje bij waarmee hij kan spelen dan?

Maris__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-11 20:34

Wietsje92 schreef:
Staat er wel een maatje bij waarmee hij kan spelen dan?

Ja, hij staat altijd met een 1jarige hengst en 2jarige merrie, waar hij zo'n 3 á 4 uren per dag mee buiten staat.

bosmonster

Re: Fries is onhandelbaar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 20:39

probeer eens de manier van aanpak te veranderen, dus niet met zweep of hengstenketting werken, maar met beloning werken. je zult hiervoor stapje voor stapje moeten werken, dus niet gelijk bij allerlei situaties resultaat willen bereiken.
natuurlijk helpt dat niet tegen het uitbreken. misschien kan je meer stroom erop zetten?
probeer ook wat grondwerk, waardoor hij meer respect voor jouw krijgt, want bijv. het doorlopen als je met hem loopt, getuigt van disrespect van hem naar jou. veel succes!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: 3jarige Fries is onhandelbaar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 20:44

Wat voor voer en hoeveel krijgt hij?
Komt hij op het land of alleen in een paddock? Kan hij niet langer naar buiten?

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 20:44

ik zou idd ook meer grondwerk doen.
leer hem om op jou te letten door als je hem in de hand hebt vaak de aandacht te vragen door kleine opdrachtjes, vb.
hij let niet op jou, is nieuwschierig naär iets anders, draai dan plots om en "sleur" hem mee, hij schrikt en moet wel volgen.
dan ga plots stilstaan hij loopt door,... dan zet je hem in zijn achteruit, tot het touw een meter van je af is, dan weer verder lopen, weer stilstaan, let hij nu beter op goed belonen.

we hebben dit bij onze zeer dominante merrie die het zelfde gedrag te tonen ook gedaan en nu na een week of 5-6 gaat het echt helemaal goed. ze let op me, ze kijkt uit waar ze loopt, trapt niet meer op mijn hielen, enzovoort.

succes.

Maris__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-11 20:51

Cayenne schreef:
Wat voor voer en hoeveel krijgt hij?
Komt hij op het land of alleen in een paddock? Kan hij niet langer naar buiten?

Hij krijgt 1 kilo brok per dag, s'ochtends een halve kilo en s'avonds, en hij krijgt 3x daags kuil.
Vooral omdat we nu vrij weinig kunnen doen, behalve losgooien in de bak, moet hij ook absoluut niet meer hebben.

Hangt er een beetje vanaf, ze mogen nu het land niet in omdat het dooit, zodra het weer vriest staat ie een halve dag in het land..

Tikoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 21:00

Inderdaad manier van aanpak veranderen zoals hier boven al gezegd is. Belonen als hij iets goed doet. Dus proberen alles 'om te draaien' naar het 'positieve' ;-) Het zijn nèt kinderen ;-))
Succes ermee. .. . enne zelf volhouden (aanhouder wint :-))))

Maris__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-11 22:45

Bedankt voor jullie tips allemaal! Topic mag gesloten worden..

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 00:16

Hij krijgt anderhalf kilo biks per dag terwijl hij praktisch niet werkt?Dat vind ik echt enorm veel! Wat is daar de reden van? Ik zou zeggen, naar buiten ermee, zo'n jong paard moet lekker buiten kunnen spelen min. 8 uur per dag. Verder onder goede begeleiding op de grond aan het werk.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 00:25

Ik denk dat het goed zou zijn om hem bij oudere paarden te zetten, het liefst merries. Hij moet eens goed op zijn nummer gezet worden en niet denken dat hij alles maar kan doen. Dat kunnen oudere merries het beste. Daar kun je als mens niet eens aan tippen.

Dit effect krijg je niet van de 1- en 2-jarige waar hij nu mee staat. In tegendeel. Hij is hen waarschijnlijk de baas en denkt dus dat hij God zelf is. :)

Heeft hij in de opfok ook alleen maar bij leeftijdgenoten gestaan?

Coolio2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 18:39

Ik heb met de mijne ook problemen met omgang nu is die van mij al wat ouder en overal doorheen vliegen doet hij niet meer(welles gedaan hoor)..
Met rijden echt waar niks aan de hand. Maar voor de tijd is hij zo drammerig als wat en bijten!!!En ook dat hij me niet ziet staan:S vreselijk probeer ook van alles!Sta nu ergens anders op stal met meer mogelijkheid. Hij komt meer buiten en we hebben een binnenbak dus hij wordt meer gereden! Het wordt er niet erger op moet ik zeggen! Ik denk dat de mijne het vooral doet uit verveling en bij de vorige stal was hij ook erg dominant tegen andere paarden maar de paarden hier hebben hem echt laten blijken dat hij de baas niet wordt gaat nu echt een stuk beter!!!Veel succes er mee!Is toch mooier dat een paard naar je luistert en geen vervelende streken uithaald:S

Daantjuh20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 18:45

LindyH schreef:
Ik denk dat het goed zou zijn om hem bij oudere paarden te zetten, het liefst merries. Hij moet eens goed op zijn nummer gezet worden en niet denken dat hij alles maar kan doen. Dat kunnen oudere merries het beste. Daar kun je als mens niet eens aan tippen.

Dit effect krijg je niet van de 1- en 2-jarige waar hij nu mee staat. In tegendeel. Hij is hen waarschijnlijk de baas en denkt dus dat hij God zelf is. :)

Heeft hij in de opfok ook alleen maar bij leeftijdgenoten gestaan?

Hier sluit ik me helemaal bij aan!
Verder meer naar buiten ermee en grondwerkles nemen