Paarden echt bang voor biggen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DonRoubos

Paarden echt bang voor biggen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-11 18:59

Hey mede-bokkers!

Laatst stond ik best versteld van iets. Ik ben nog niet zo lang in de paardenwereld, maar vond het wel erg merkwaardig. Paarden zijn als de dood voor biggen? Hoe komt dit? Is er iets in de natuur wat een bedreiging voor hun vormt? Ben erg benieuwd naar jullie reacties.
Laatst bijgewerkt door DonRoubos op 11-01-11 19:12, in het totaal 1 keer bewerkt

skyline

Re: Paarden echt bang voor biggen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 18:59

Niks van te merken hier hoor :) ,
Die van mij vind ze wel leuk

Candace

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 19:00

Hahaha nou bij ons is dit niet zo hoor!! Wij hadden een tijdje biggen op stal, en die ontsnapten altijd. Dan gingen ze door de wei rennen en rende een paar paarden er steeds achteraan, echt geen gezicht!

spitenmazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 19:01

unika

Nou, dat hoop ik toch niet. van de week komen er bij ons biggen op stal _O-

vanLotje

op de kinderboerderij waar wij vaak langs rijden op buitenrit hebben ze varkens, als die een keel opzetten en te krijsen beginnen mag je je goed vasthouden :D

DonRoubos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-11 19:01

Dan is het inderdaad gewoon een verhaaltje ofzo, maar kreeg van meedere mensen te horen dat biggen een soort van bedreiging voor ze vormden. Vond het zelf ook erg vreemd toen ik dat hoorde, haha! :D

Kim14

Hier in de buurt lopen nooit biggen los rond. Maar wel merk ik dat ik mijn paard met veel moeite pas langs een varkensbedrijf krijg. En met name langs de kadaverkappen. Terwijl ik hier bij rundveebedrijven geen last van hebt. Komt misschien ook omdat we een rundveebedrijf hebben.

DonRoubos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-11 19:04

vanLotje schreef:
op de kinderboerderij waar wij vaak langs rijden op buitenrit hebben ze varkens, als die een keel opzetten en te krijsen beginnen mag je je goed vasthouden :D

Dat kan het ook inderdaad zijn, gewoon een combinatie van dat geluid en de geur. Denk dat ze dat een beetje eng vinden dan.

MorrieJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 19:09

dat is instinct, vroeger, toen paarden nog in de natuur voorkwamen, waren zwijnen hun natuurlijke vijanden.
Het ene paard zal dit instinct nog sterker hebben dan het andere paard.

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 21:14

Ik reed ooit een pony, die stond bij een varkensboer. Maar op het moment dat hij een varken zag ging hij er enorm vandoor en ik erachteraan op mn gat, want blijven staan lukte niet |(
Niet te houden door pure angst...
Komt volgens mij ook door geur en geluid.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 21:16

Dat heeft met de geur te maken. Maar dat klopt idd :j Veel paarden hebben een enorme hekel aan de stank van varkens.

DonRoubos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-11 21:19

Kijk eens aan nu word alles een beetje duidelijk. Oftewel het is niet aan te raden om met je paard tijdens een buitenrit even snel langs een kinderboerderij te gaan ofzo, haha :P

sSanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 21:31

Wij hebben thuis een varkenshouderij bedrijf en wanneer we een nieuw paard hebben kijkt die wel wat raar op als ie een varken ziet maar naar verloop van tijd wennen ze er aan. Ook van mijn vader zijn ze niet bang als hij een vieze overal aan heeft. Ze wennen aan de geur en het geluid dat uit de stallen komt.
En wat betreft de kadaver tonnen en koepels, die ruiken ook naar kadavers, ook heeft een varkenshouderij bedrijf vaker dode dieren omdat ze er in verhouding meer hebben dan een melkveebedrijf. Waardoor er ook vaker gebruik van wordt gemaakt en er dus meer kans is op een kadaver geur.

marjolein_elJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 21:32

Ben met paard nog nooit een varken tegen gekomen maar volgens mij zou ze een beroerte krijgen ;p

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 21:32

M'n pony staat op een kinderboerderij, waar ze altijd varkens hebben. Als ik het erf af wil moet ik er langs. Ze gaat wel eens naar ze toe om te kijken (als ik even ergens anders mee bezig ben en we daar stilstaan), doet ze ook bij anderen dieren. Beetje eraan snuffelen en kijken, eng vindt ze het niet. Ze loopt zo die stal binnen (waar de stallen zijn van de varkens, koeien etc.) als ik d'r haar gang zou laten gaan. Altijd weer grappig om te zien hoe die varkens aan de neus van de pony staan te snuffelen, en als ze dan 'n keer uit nieuwsgierigheid naar haar happen kijkt ze helemaal beledigd, haha. Het zou natuurlijk ook gewoon kunnen dat ze aan de varkens gewend is omdat ze al haar hele leven varkens ziet van dichtbij en weet dat ze niks doen.

sandersander

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 22:07

mijn paard is al bang voor onze eigen hond, dus ik ga een varken ook maar niet proberen :P

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 22:21

DonRoubos schreef:
Kijk eens aan nu word alles een beetje duidelijk. Oftewel het is niet aan te raden om met je paard tijdens een buitenrit even snel langs een kinderboerderij te gaan ofzo, haha :P

:D
maar het is zo'n fijn stukkie ! ;)

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 22:25

Varkens heeft mijn paard geen probleem mee, hij heeft zelfs een tijdje samen met een varken op de wei gestaan, maar koeien daarentegen zijn zijn doodsvijanden... dus ik denk dat het gewoon van paard tot paard afhangt.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 22:26

hier willen ze ook niet graag langs het varkensbedrijf, is altijd een hoop spanning als ik daar langs moet.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 22:27

Mijn paard heeft er wel schrik van, ben ooit een halfuur bezig geweest om hem langs een hangbuikzwijntje te krijgen (buurtbewoners kwamen al vragen of ze konden helpen :P ) was gewoon echt pure paniek. En dat zwijntje deed niks, lag daar gewoon wat te slapen. Het is een combinatie van geur en instinct denk ik.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 01:00

Volgens mij is het de stank van de beren (mannetjesvarkens). Wij reden ook altijd langs een varkensfokkerij, vonden ze niet leuk, maar raakten er wel aan gewend. Ook een keer wilden ze tijdens een buitenrit niet langs een boerderij, bleek ook een varkensfokker te zijn.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 01:04

mijn paard is al bang voor eenden en kippen, denk niet dat ik moet proberen in de buurt van varkens te komen :')

Samanth_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 01:05

mijn poown is ook echt niet bang voor biggen hoor ( misschien omdat ze er zelf wel wat van weg heeft ? haha )

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 01:06

Kim14 schreef:
Hier in de buurt lopen nooit biggen los rond. Maar wel merk ik dat ik mijn paard met veel moeite pas langs een varkensbedrijf krijg. En met name langs de kadaverkappen. Terwijl ik hier bij rundveebedrijven geen last van hebt. Komt misschien ook omdat we een rundveebedrijf hebben.

Paarden zijn bang voor lijklucht. Dus die kadavertonnen zijn dubbel eng voor een paard. Varkens zijn heel veel paarden idd niet blij mee.

:D Mijn opa had een paard wat absoluut niet door een tweetal straten in Zwolle te krijgen was: langs het kerkhof en het abotair. Best lastig als je een transportbedrijf hebt.