Opvoeden jong paard

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Vesceron

Opvoeden jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-11 15:51

Hallo bokkers,

Sinds deze zondag ben ik de trotse eigenaresse van een 1,5 jarig Welsh hengstje (sectie C).
Nu weet ik wel het één en ander, maar de ins en outs van zo'n jong paard zijn me toch nog niet helemaal bekend. Hij staat samen met 3 shetlanders dus die doen uiteraard een deel van het opvoeden, zijn ze al goed op weg mee ;) Maar ik wilde graag wat tips en tricks wat betreft het leren van voetjes geven, stil blijven staan, meelopen enz. Ik heb geen haast maar wil wel langzaam beginnen zijn vertrouwen en respect te winnen!
Hij kent het halster al, is er nog niet heel blij mee, maar als het omzit loopt ie prima mee, verder zitten er nog geen knopjes op.
Alle tips omtrent het leren, opvoeden en meer zijn van harte welkom!

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 15:55

Mijn veulen van anderhalf heeft "per ongeluk" het commando: terug! geleerd, doordat het paard het kende. Misschien een idee om als je met je shetten iets doet, om het veulen erbij te zetten.
Verder zit ik in dezelfde situatie als jij, wel ervaring met beleerde paarden, maar niet met veulens, dus ik volg dit topic met interesse.
Laatst bijgewerkt door nynke55 op 11-01-11 15:57, in het totaal 1 keer bewerkt

delerium

Re: Opvoeden jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 15:57

VSW > OPG

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 15:57

De beste tip is natuurlijk consequent zijn!
Ook is het een slecht idee dat als ie niet mee wil lopen er voor te gaan staan en trekken aan het halster.
(Bij ons gebeurde dit soms met jonge paarden, nooit gesnapt waarom?) Probeer ook duidelijk te zijn en pas
te belonen als er daadwerkelijk hetgene gebeurde wat jij wilde. Anders krijg je van die irritante snoeppaarden ;)
Verder blijven herhalen.. Voetje geven heeft mij heeel veel moeite en tijd gekost maar gewoon net zo lang doorzeuren
zodat ie weet dat het toch echt moet :+
Heel veel plezier met je jonge kerel! :)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 15:59

Zorg dat je begeleiding krijgt van een ervaren iemand. Jonge paarden zijn fantastisch maar ook zo verpest en dat is zo zonde helemaal als je het kan voorkomen als een ervaren persoon meekijkt.

Boemklatsch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 17:50

Consequent zijn. Basis dingen als mee lopen, halthouden en voetjes geven zijn belangrijk, maar wacht ajb met de rest tot hij 2,5/3 jaar is...

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-11 21:52

Bedankt voor de tips! Ga vooral door ;)
@Nursy, ik ga pas met 3 jaar 'belasten' don't worry. Maar wil wel dat ie voor die tijd me vertrouwt, naar me luisterd en respect heeft voor me. Dus dat ie bij het meelopen halthoud als ik daar het commando voor geef, dat ie achteruit loopt als ik daar het commando voor geef, dat ie makkelijk en goed voetjes geeft en dat soort dingen. Maar wil wel dat ik hem dat op een paardeerlijke manier leer, vandaar dat ik tips vraag :)

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 22:46

Jong spul.. Niks leukers :D Vooral die momenten dat je ze de nek wel om kan draaien :+

Voetje geven heeft mij ruim driekwartjaar gekost, maar hij kan t nu ook super :) Ik ben gaan belonen voor de kleinste poging (en das, iig voor mij, toch wel de leidraad bij alles wat ik hem aanleer). Dus als ik voetje vroeg, al de hemel inprijzen als hij het idee kreeg om zn gewicht te verplaatsen naar de voet die ik níet vroeg en van daaruit steeds een stukje uitbouwen. Soms helpt t wel om een paar keer even 'grof' aan de gang te gaan om hem uit te leggen waar je uiteindelijk heen wilt, in dit geval dus even een paar keer die voet optillen. Hou er met voetje geven wel rekening mee dat de balans nog niet helemaal je van het is, dus niet verwachten dat die voet meteen keurig in de lucht blijft, ik heb iig heeeel snel leren hoevenkrabben :+ Mijn pony (nu 1,5) tilt nu keurig zn voeten op als ik naar zn been wijs :)

Tsja, wat zijn nou echt goeie tips? Ik klooi ook maar wat aan, had wel veel ervaring met jonge paarden maar niet met veulens toen ik Bis kocht (toen net een half jaar oud). Ik heb eigenlijk alles aangeleerd vanuit de gedachte dat hij het allemaal niet kon weten, en dat het dus mijn taak was om hem uit te leggen wat ik nou bedoelde. Daarbij altijd in mn achterhoofd gehouden dat hij het (tot op zekere hoogte natuurlijk) niet fout kon doen, hij wist het immers nog niet. Ging er iets fout, had ik het dus niet goed uitgelegd. Nooit eisen iig (dus idd niet aan t touw gaan hangen als ie niet meeloopt). Heb nooit, maar dan ook nooit haast... Alles wat je doet moet je afstemmen op zijn tempo. Blijf bij jezelf zoeken naar punten van verbetering, want wat hij niet goed doet, komt vaak bij jou vandaan. Wees inderdaad heeeel consequent, maar niet hard. Nergens voor nodig. Duidelijk en eerlijk zijn, daar heeft hij het meeste aan. Ik heb Bis wel is flink op zn kop gegeven als ik vond/dacht dat ie t toch écht wel snapte intussen, maar heb daar nooit ook maar iets mee bereikt.. Stond van de zomer nog met een pony die net niet omhoog kwam bij benen afspuiten, na veel geduld (en bij ieder braaf been een paar snoepjes om hem stil te laten staan) blijft ie nu vrij netjes stilstaan zonder enige vorm van stress of spanning.. Mensen die me af en toe een paar minuten zagen vragen of ie alsjeblieft weer een stapje richting spuit wilde doen zullen me wel voor gek verklaard hebben :')

Maar kort gezegd na een lang verhaal de dingen waar ik t afgelopen jaar heeel veel aan heb gehad:
- belonen voor de kleinste poging in de goede richting
- altijd vragen, nooit eisen
- níet naar stal gaan als je je dag niet hebt, dan heb je nmlk geen geduld :+
- veel mee ''wandelen' over het terrein van stal, door plasjes lopen als jij het vraagt kan voor hem heel bijzonder zijn
- wees eerlijk en duidelijk
- zoek elke 'fout' van hem bij jezelf :)

Succes iig en je mag me altijd pb-en voor vragen oid, wie weet kan je dr wat mee :) Mijn poown is in een jaar tijd iig van een groen veulen naar een keurige, opgevoede hengst gegaan (hoewel hij heus zn streken wel heeft hoor, ik leer iedere dag bij hihi).

En; heeeeeel veel plezier met je paardje!! :D

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 14:07

Het beseft dat een paard opvoeding nodig heeft is de belangrijkste stap die je heb genomen in het proces.

Paarden zijn kuddedieren en in elke kudde is er een rangorde met een leider en ondergeschikten op verschillende niveau's.
Voor hem vormen jij en hij een "kudde" en jullie moeten hen opvoeden, leren dat jij de "leider" bent en hij de "ondergeschikte".
De komende weken gaat hij jullie testen om te kijken hoe de relaties zit dus is het het ideale moment om met zijn opvoeding te beginnen

Verdiep je in de leef- en denkwereld van paarden en ga hen dan opvoeden, de volgende stappen kunnen je hierbij helpen.
1. Ga op zoek naar hoe het rangorde gedrag is binnen een kudde paarden, in boeken of op internet.
Dit gedrag hier volledig uitleggen is moeilijk omdat het redelijk complex is maar de basis is dat de leider beslist wat er gebeurt en de leider gaat steeds voor.
2. Maak een lijst met het gedrag van een ondergeschikte, dit is gedrag dat je bij hen moet aanmoedingen en moet jij vermijden = wit
3. En een lijst van het gedrag van een leider, dit gedrag moet jij gebruiken tegenover hen en moet je corrigeren als zij het doet tegenover jou = zwart,
een paard denkt in zwart - wit hij kent geen grijs.
4. Elke seconde dat jullie bij je paard zijn en zolang dat je je paard hebt moet je dit wit - zwart in gedrachten houden.
Aanmoedigen en corrigeren gebeurt steeds op dezelfde wijze, bijvoorbeeld aanmoedigen met zacht gesproken langere woorden vb "goed gedaan",
corrigeren met krachtig, korte vb "neen".
5. Als iedereen die je paarden in de hand neemt consequent dit toepast zal je paard, niet op enkele dagen, veranderen maar je zal geleidelijk een wijziging in zijn gedrag zien.

Goed uitgevoerd grondwerk is een prima hulpmiddel om je paard zijn plaats te leren.
Bij dit opvoeden hoeft geen geweld gebruikt te worden, alleen consequent en juist reageren op zijn gedrag.
Als je hulp zoekt zou ik je adviseren om een western trainer of ruiter te zoeken, zij besteden in het algemene veel aandacht aan dit aspect en opvoeden heeft niets met rijstijl te maken.

Salka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 15:22

Ik heb sinds een maand een jong paard (ruim 2 jaar oud) en moet ook nog veel leren in het hoe om te gaan met hem. Gelukkig is hij al vrij goed opgevoed door de fokker en heeft hij respect voor de mens maar alsnog is het niet hetzelfde als een ervaren ouder paard. Best wennen af en toe maar het is ook heel leuk.

Ik wandel regelmatig met hem op rustige wegen en in het begin had hij nog eens de neiging dat als iets spannend werd hij voor mij wilde gaan lopen. Ik heb hem dit toen afgeleerd door met het halstertouw voor hem te zwiepen. Als hij dan te ver ging raakte ik hem daar ook mee op zijn hoofd. Vond dit zelf best zielig (hij schrok er de 1e keer best van) maar ja... als hij eenmaal het idee heeft dat hij me vooruit mag trekken en het tempo mag bepalen ben je natuurlijk helemaal ver van huis. Dan lijkt me direct afleren beter.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 15:56

lees het boek: training van het jonge paard, van Richard Maxwell eens. Staan hele handige tips en leuke oefeningen in voor veulens, 1- tot 3 jarigen en het beleren van een paard van 3 of ouder

Salka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 16:10

Thanks voor de tip Dilan, ik heb de boeken meteen gereserveerd bij de bieb. Haha ja ;) heb alles van Richard Maxwell maar meteen genomen.

Vesceron, heb je er weleens aan gedacht een cursus te volgen waarbij je leert wat de Do's and Dont's zijn in de omgang met jonge paarden? Volgens mij worden die regelmatig aangeboden. Zou dat niets voor je zijn? Ik denk er in ieder geval wel over.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 16:16

Wat namen de jonge pony's en paarden altijd mee op stap.
Soms alleen aan de hand, soms mee als handpaard.
De ene keer gingen we een woonwijk in, een andere keer de stad in.Maar ook over bruggen, spoorbruggen enz.

Hierdoor hebben we enorm fijne en verkeersmakke paarden gekregen.
Laatst bijgewerkt door annebe op 12-01-11 16:18, in het totaal 1 keer bewerkt

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 16:18

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 16:19

Bedankt voor de tips iedereen!
Ben blij dat ik qua gedachtegang iig aardig goed zit :)
Nu de uitvoering nog!

Salka, heb er zeker wel aan gedacht en denk er nog over, het is behalve een jong paard, ook nog eens een hengst dus wil het wel goed aanpakken!
Alleen heb ik net een nieuw hek besteld om het weiland van de bak te scheiden (zodat ze het land nu niet verrot gaan lopen) dus mijn portomonnee is het niet eens met zo;n cursus denk ik, hoewel ik geen idee heb hoeveel dat zou kosten!

lammelanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 14:19

ik zeg altijd "doen alsof je gek bent". daar bedoel ik mee dat een veulen of een jaarling er niets aan heeft als jij twijfelt. je moet uitstralen dat je zeker bent van je zaak (ookal voel je je niet zo, als je paard dit maar door heeft). maar wel rustig blijven en geduld hebben (das heel moeilijk want vaak willen mensen teveel, te snel). ik heb die van mij gekocht toen die net ruim een jaar was. met 2 weken kon die voetjes geven (nog niet zo als een 6 jarige maar ik was al heel erg tevreden!!) en "om" op commando. Veel mee bezig zijn, veel complimenten geven en idd het voordoen met andere paarden helpt ook.

petitbrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 09:43

zorg dat je iemadn om je heen hebt die veel ervaring heeft