zwakke enkel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

crazygirl1

zwakke enkel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-11 13:50

Hallo

Ik ben vandaag voor de tweede keer mijn bijrijdpaardje gaan berijden. We hebben enkel stap en draf gedaan omdat ik hem eerst in stap en draf wil kunnen rijden en dus later naar galop gaan.

Na ong 20/30 min rijden kreeg ik enorm pijn in mijn linker enkel. Het probleem is dat mijn enkel naar binnen valt (dus van hat paard weg) , na een tijdje zak ik gewoon door mijn enkel en ben ik verplicht de draf te stoppen. Ik heb dit al voorgehad maar het is niet constant, soms wel soms niet. Ik rij op manege met verschillende paarden en dus ook zadels, ook hier is het soms wel, soms niet. Wel rij ik sinds 6maand niet meer door allerlei omstandigheden.

Wat zou dit kunnen zijn? En wat kan er mogleijk helpen?

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Re: zwakke enkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 14:01

Een beugelblokje kan nog weleens helpen, zo'n schuin dingetje :) Het dwingt je voet andersom.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 14:06

Je hebt speciale beugels die je enkels ontzien. Er zijn verschillende soorten dus je zou even moeten kijken wat voor jou het fijnst zijn. Ook zou je even moeten vragen of je de beugels dan zou mogen verwisselen op de manege.

Zelf heb ik ook hele slechte enkels (ook al aan geopereerd) en heb de ene keer veel meer last dan de andere. Ik rij met beugels waarvan het voetdeel beweegt. Alleen niet altijd omdat ik nog niet zo handig ben met het verwisselen van de beugels (rij ook op een manege).

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-11 14:16

Welke beugels gebruik je?

Denk niet dat het veranderen van materiaal een probleem zal geven, zeer flexibele eigenaares:)

Boemklatsch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 15:20

Wat heb je voor laarzen/chaps? Als ze een beetje steviger zijn qua leer scheelt dat ook een hoop!

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 15:28

Ik heb deze: http://www.paardendrogist.nl/data/produ ... 020-05.jpg

Je hebt ook nog met een veer erin maar die vind ik niet zo fijn. Daarbij rij ik met ariat rijschoenen en ook die helpen om het te verminderen. Blijf er wel last van houden maar niet meer zo erg dat ik elke les m'n enkels horizontaal in de beugels heb liggen :)

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 12:50

wat zou er nog kunnen helpen? leren laarzen? andere(betere?) houding? ...?

tesseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 13:42

En een enkelsteunverband? Zou dat iets helpen.

Heb hier ook een beetje last van, maar het komt bij mij zo weinig voor dat ik er eigenlijk niets aan doe. Heb er wel eentje liggen voor het geval dat het erger wordt.

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 17:38

het rare is dat ik gisterenavond ben gaan paardrijden in manege en daar heb ik niets voorgehad. Dus volgens mij ligt de oorzaak bij mijn voeten die gewoon weg misbouwd zijn :D maar de pijn ontstaat door het zadel of door de beugels?

eline930

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 19:44

ga naar de dokter die heeft altijd advies!! :P :P :P :P :P :P

X-jes eline

AniqueN

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 20:27

crazygirl1 schreef:
het rare is dat ik gisterenavond ben gaan paardrijden in manege en daar heb ik niets voorgehad. Dus volgens mij ligt de oorzaak bij mijn voeten die gewoon weg misbouwd zijn :D maar de pijn ontstaat door het zadel of door de beugels?

Hoi!

Herkenbaar probleem, let op, ik heb de oplossing :D

Ga naar de fysio, bepsreek je probleem/pijn en hij/zij zal je spierversterkende oeffeningen laten doen. Dit is echt het belangrijkste.
Ik heb veel pijn gehad met rijden aan mijn ene enkel (na revalidatie afgescheurde enkelbanden) en ik was blij als ik na 5 minuten losrijden kon gaan doorzitten, lichtrijden was bijna niet te doen! Ik heb nu een tijdje bezig met die oeffeningen en het is een wereld van verschil.
Het lijkt een beetje overdreven om hiermee naar de fysio te gaan, maar het is het enige wat echt, structureel werkt. Succes!

AnneJa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 20:29

Ik heb ook last van mijn enkel, als ik met schoenen rijd, nu rijd ik met stevige rijlaarzen en heb ik nergens last van...

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 20:41

Ik heb er nooit last vn eigenlijk, zelfs niet toen ik dit jaar 2x mn enkelbanden heb gescheurd met paardrijden op een half jaar tijd....Toen ik daarna weer intensief aan het rijden was voelde ik de eerste week wel...Was gewoon puur door kracht zetten, maar dat is gelukkig over gegaan! Moet alleen goed uit kijken anders heeft het voor de derde keer scheuren andere maatregelen! :(

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 21:14

Ik heb ook een vervelende linkerenkel, als je rijfoto's van recht van voren ziet van mij, waarbij ik schoenen draag, dan steekt mijn voet helemaal uit, terwijl mijn rechtervoet netjes recht naar voren gaat. Wat bij mij helpt is om te rijden met laarzen, zodat mijn enkel ondersteuning krijgt en mijn voet niet te veel eigen bewegingsvrijheid krijgt.

tammy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 21:30

ik heb dit probleem ook gehad tijdens het rijden .

nu rijd ik met leren rijlaarzen en gaat het supper en geen last meer van gehad .

gr.

DieL_Zor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 21:31

Zo'n steunband voor je enkel kan ook wel eens helpen. Alle beetjes zijn meegenomen :) En stevige leren laarzen werken ook al mee.

ikelan132

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 13:13

daar heb ik zelf ook last van, dikkere sokken aan doen de 1e paar x, anders andere laarzen of chaps waar je in rijd.

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 13:15

Ik ben hypermobiel en heb dus ook zwakke enkels. Ik rijd altijd met stevige leren laarzen, dus niet die soepele die tegenwoordig veel verkocht worden. Zelfs een endurance rijd ik hiermee. En inderdaad spierverstevigende oefeningen doen.

xjumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 14:38

Ik heb zelf ook last van me enkel omdat myn enkel gebroken was.. Dat is gebeurt in een achtbaan!! :(
Maar daardoor heb ik wel leren kunnen rijden zonder beugels<3