Vervilte wintervacht

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Wispeltuur

Vervilte wintervacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-11 23:38

Sinds een half jaartje heb ik een shet x amha ruintje. Toen ik hem kreeg had hij nog baby/wintervacht, was totaal vervilt en heb toen de beslissing genomen te scheren.
Nu heeft meneer nog meer haar dan vorig jaar en begint dus echt viltklitten omhuld met een laagje modder/mest. Er lijken gewoon plukken los te laten nu. Vooral bij zijn billen (van de inmiddels opgeloste diarree) heeft hij veel klitten en lijkt hij op sommige stukken gewoon geschoren. Ik heb het idee dat de klitten zo strak gaan zitten dat ze zichzelf gewoon los beginnen te trekken.
Nu vraag ik me dus heel erg af, heeft hij hier last van? Ik kan allemaal wel moeilijk doen maar misschien is het normaal? Vroeger heb ik altijd een haflinger merrie gehad en die had gewoon minder vacht.
Dus moet hier iets aan gedaan worden of niet? Zoja, hoe dan?
Alvast bedankt iedereen :D

Nicole288

Re: Vervilte wintervacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 00:56

SMP -> SV

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-11 01:15

Bedankt voor het verzetten, dit is inderdaad een stuk logischer :)

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 01:19

Hoe vaak borstel je hem?
Ik denk namelijk dat als je het gewoon goed bijhoudt dat de klitten te voorkomen zijn.
Is hij er gevoelig rond de klitten? Als het echt pijn doet zou ik in ieder geval de ergste eruit knippen!

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-11 01:26

ninajojo schreef:
Hoe vaak borstel je hem?
Ik denk namelijk dat als je het gewoon goed bijhoudt dat de klitten te voorkomen zijn.
Is hij er gevoelig rond de klitten? Als het echt pijn doet zou ik in ieder geval de ergste eruit knippen!

Ik borstel hem nu ongeveer 2 keer per week, wil niet te veel aan hem prullen aangezien hij jong is.
Knippen gaat niet, het zit echt tot op de huid en ik kan er met geen mogelijkheid een schaar tussen krijgen zonder hem raak te knippen. Heb ook met een kam geprobeerd maar deze kreeg ik er niet eens tussen.
Het gaat om klitten van ongeveer 1 tot 2 cm. Doordat ik het zo lang al niet schoon krijg begint er een soort van matje te ontstaan..
Of het echt gevoelig is vind ik moeilijk te zeggen, hij vind het in ieder geval niet leuk als ik het probeer te kammen. Het geprul met de schaar liet hij gelate toe.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 01:29

Als je niet het idee hebt dat hij er last van heeft, buitenom borstelen er nog niet teveel aan doen. Als hij straks gaat ruien, komen die plekken er zo af met het oude haar.
Overigens kun je de klitten wel kort op de huid afknippen, je hebt hem dan niet helemaal, maar loshalen wordt dan een stuk makkelijker. Mijn nu volwassen hengst had het op de leeftijd vann 9-12 maanden ook heel erg, vooral in zijn oksels. Die kan liggen op commando, dus kon op het gemak en voorzichtig die klitten verwijderen.

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 01:32

Hmm.. moeilijk word het dan.
Of het slim is om te scheren met dit weer weet ik ook niet. Het is natuurlijk het beste als hij zijn natuurlijke jas aan kan houden. Misschien kan je een klein plekje wegscheren om te kijken of de huid erg geïrriteerd is? Als dat zo is zou ik toch scheren.
Maar w8 vooral nog wat meer reacties af want ik ben geen prof :+

malo_kozo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 01:36

De klitten laten los omdat het grootste gedeelte uit "dood"haar bestaat. Het enige wat er tegen helpt is toch echt elke dag flink poetsen en daarbij kijken hoe hygienisch de stal/ weiland is. Als het alleen onder de buik is zou ik persoonlijk het wegscheren of als je een zweetdekentje op kan doen flink gaan wassen. Het kan zijn dat de huid geirriteerd is en de oorzaak is hygiene.

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-11 02:09

Een stukje scheren om te kijken is best een goed idee, maar hoe doe ik dit? Met een scheermesje of zeg ik nu iets heel doms?
En geirriteerde huis is neem ik aan rood? Of kan ik dit op andere manieren herkennen?
Hij heeft het voornamelijk in zijn liezen, achterbenen. De buik is ook wel vies maar denk niet dat hij hier last van kan hebben.
De paddock en stallen worden om de dag uitgemest en dagelijks opgestrooid. Zoals vandaag gaat hij gewoon liggen dutten in de modder. Daarbij is het grootste gedeelte ontstaan door de ernstige diarre die hij heeft gehad.
Gewoon borstelen lukt niet omdat het een groot slagveld is, ik kom er gewoon niet doorheen.
En wat is de definitie van last hebben in dit geval? Zou ik het kunnen merken als het inderdaad geiriteerd is?

malo_kozo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 03:06

Ik zou eerst het ergste wegknippen, dan het vervilte gedeelte wassen en laten drogen ( misschien is scheren dan niet nodig) en dan met een scheermachine een strook onder de buik maken.

Als de huid geirriteerd is dan merk je dat wel, pijnlijke plekken als je eraan zit en de huid herken je echt gelijk als het geirriteerd is, als dat zo is kun je het insmeren met bijvoorbeeld vaseline.

het kan dan idd niet aan de hygiene liggen maar .. als de vacht weer op orde is dan zou ik toch dagelijks die plekken goed gaan poetsen, dan houdt je dat tegen.

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-11 03:30

malo_kozo schreef:
Ik zou eerst het ergste wegknippen, dan het vervilte gedeelte wassen en laten drogen ( misschien is scheren dan niet nodig) en dan met een scheermachine een strook onder de buik maken.

Als de huid geirriteerd is dan merk je dat wel, pijnlijke plekken als je eraan zit en de huid herken je echt gelijk als het geirriteerd is, als dat zo is kun je het insmeren met bijvoorbeeld vaseline.

het kan dan idd niet aan de hygiene liggen maar .. als de vacht weer op orde is dan zou ik toch dagelijks die plekken goed gaan poetsen, dan houdt je dat tegen.

Bedankt voor de tips!
Maar wat zou het nut prescies zijn om een strook onder de buik weg te scheren?

nhfan228

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 03:33

Wachten tot ie verhaard en verder niets aan doen.

malo_kozo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 15:39

Ik dacht eerst dat je pony het ook onder de buik erg had en dan kun je een strook wegscheren maar ik had niet goed gelezen sorry!

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 17:11

Mijn shet scheer ik ook altijd, en als ik te lang wacht met opnieuw scheren krijgt hij ook zo'n doffe harde stugge vacht.

Dat is altijd het teken dat ik te lang heb gewacht met opnieuw scheren, dus meteen weer de scheermachine erover. Dan komt hij er altijd mooi glanzend en glad onder vandaan en voelt hij zich echt top.

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 14:59

IggyPop schreef:
Sinds een half jaartje heb ik een shet x amha ruintje. Toen ik hem kreeg had hij nog baby/wintervacht, was totaal vervilt en heb toen de beslissing genomen te scheren.
Nu heeft meneer nog meer haar dan vorig jaar en begint dus echt viltklitten omhuld met een laagje modder/mest. Er lijken gewoon plukken los te laten nu. Vooral bij zijn billen (van de inmiddels opgeloste diarree) heeft hij veel klitten en lijkt hij op sommige stukken gewoon geschoren. Ik heb het idee dat de klitten zo strak gaan zitten dat ze zichzelf gewoon los beginnen te trekken.
Nu vraag ik me dus heel erg af, heeft hij hier last van? Ik kan allemaal wel moeilijk doen maar misschien is het normaal? Vroeger heb ik altijd een haflinger merrie gehad en die had gewoon minder vacht.
Dus moet hier iets aan gedaan worden of niet? Zoja, hoe dan?
Alvast bedankt iedereen :D

heeft mijn shet ook.
ik hou het bij met heel goed poetsen

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 14:59

vervilte plekken toch proberen te verwijderen, in ieder geval op de bewegende delen van je pony, mits ze de bewegingen van je pony belemmeren. misschien kun je doormiddel van veel antiklit spray de ergste klitten er uitkrijgen. wassen zou ik nu niet zo snel doen met deze temperaturen, zodra vacht erg vervilt, droogt het ook ontzettend moeilijk. voor de rest zou ik zeggen gebruik veel antiklit, op deze manier kun je een beetje verkomen dat het vervilten erger gaat worden.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 13:25

voorlopig niet teveel aan doen tenzij je merkt dat de pony gaat schuren (jeuk) of moeilijk uit de haren komt, dan zou ik scheren en eventueel nog een dekentje op (afhankelijk van de temperatuur). en naar volgende winter proberen te voorkomen...

als de vervilting vnl onder de buik, oksels, lies etc beginnen zou ik misschien opteren om daar een strook preventief weg te scheren. hievoor hoef je nog niet noodzakelijk een deken op te leggen