evolutie ruiter: wat is realiseerbaar?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

crazygirl1

evolutie ruiter: wat is realiseerbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-11 19:03

Hallo

Ik vraag me eigenlijk af wat haalbaar/realiseerbaar is qua evolutie ruiter op 2 à 4 jaar.
Hierbij kunnen ervaringen van jullie helpen dus: wat heb jij bereikt als ruiter op korte tijd (<5jaar)?

Hiermee bedoel ik: welk evolutie heb je als ruiter doorstaan in bv 2 jaar.
Of heb/had je een duidelijk doel in een bepaalde tijd? Bv niveau L halen op 2 jaar. En wat heb je of ben je hier voor aan het doen?

Ik hoop dat mijn vraag duidelijk is :D
Laatst bijgewerkt door Revanches op 10-01-11 20:59, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel aangepast

greefje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 20:38

dat ligt aan de begleiding, en aan je inzet, en aan de combinatie? of begrijp ik het verkeerd?

crazygirl1

Re: evolutie ruiter: wat is realiseerbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-11 12:36

Natuurlijk is alles erg afhankelijk van de begeleiding, jezelf, je paard, de twee samen etc maar hoe ben jij als ruite geevolueerd?

greefje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 12:38

ehm, dan moet je m'n verhaal lezen op mijn profiel.. ik denk dat daar wel staat omschreven hoe ik in de paardensport ben gegroeit. en als je dan nog meer wil weten, dan geef ik nog meer informatie :)

Vadalma

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 12:44

Ik heb mijn paard ruim drie jaar (bijna 4) en heb toch wel wat doorgemaakt met haar. Het eerste half jaar was het zaak om haar uberhaupt aan het lopen te krijgen, want ze heeft toen veelvuldig gestaakt. Steigeren, bokken, heb een hoop te verduren gehad met dr. Daar heb ik wel van geleerd om te leren zitten, ze krijgt me er niet zomaar af. :o De wisselwerking tussen hand en been wordt dan ook snel duidelijk.

Daarnaast heb ik geleerd om haar echt de ontspanning in te rijden. Dwang heeft bij haar écht geen zin, dat krijg ik heel hard op mijn bord. Ze is een enorme spiegel, als ik mn hulpen niet goed uitvoer of niet voorbereid dan doet ze het gewoon niet. Daar heb ik van geleerd om vooruit te denken en mn hulpen correct voor te bereiden.

Op dit moment zijn we goed bezig en hebben we twee onderlinge wedstrijdjes gereden. Ik hoop dat ik kan leren om een proefje netjes te rijden. Nette figuren, de rust erin en de ontspanning behouden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 12:52

Je kunt in 2 tot 4 jaar heel ver komen. Als je talent hebt, gevoel hebt en gevoel en timing kunt ontwikkelen, kom je met goede begeleiding en goed paardenmateriaal heel ver.
Het hang er van af hoe veel je investeerd aan tijd, geld en middelen...

greefje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 12:53

Cassidy schreef:
Je kunt in 2 tot 4 jaar heel ver komen. Als je talent hebt, gevoel hebt en gevoel en timing kunt ontwikkelen, kom je met goede begeleiding en goed paardenmateriaal heel ver.
Het hang er van af hoe veel je investeerd aan tijd, geld en middelen...

precies. goede begleiding vooral, mijn begleiding is mijn ouders, ze staan altijd voor me klaar. en mijn moeder geeft zelf les. dat is gewoon mijn steun. en er word als een paard wat heeft van mij, gediscuseerd wat we er aan gaan doen. ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 13:05

Dat bedoel ik er eigenlijk niet mee.
Ik bedoel ermee dat - als jij je puur kunt en wilt concentreren op de sport, je dat ook kunt en mag doen. Dat betekend dat er geinvesteerd word in een goed leerpaard of iig een paard met potentie. Dat er een ander paard aangeschaft wordt als het paard dat je hebt niet het talent blijkt te hebben voor de top. Dat je een schoolopleiding volgt die het mogelijk maakt om zoveel uur per dag te paard te zitten. Dat je niet alleen begeleiding hebt van je moeder, maar van Anky, of Edward Gal.
Dat je wedstrijden af kunt gaan, ook al zijn ze wat verder weg. Dat je stages kunt en mag lopen op verschillende bedrijven (en daar meer mag dan stallen mesten of vegen)....

greefje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 13:36

het begint er mee dat je begleiding krijgt, of dat nou van anky is of van een andere instructrice, dat maakt in het begin niet uit, als je op een bepaald niveau komt, dan heb je weer hogere hulp nodig.

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-11 13:57

begeleiding is zeer belangrijk maar toch je kan niet van B naar Z gaan in 2 weken.. das is een onrealiseerbaar doel. Wat is er wel realiseerbaar volgens jullie? Dit is natuurlijk afhankelijk van allerlei aspecten zoals motivatie, paard, begeleiding etc.

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 17:45

Ik ken mensen die in 5 jaar tijd internationaal rondrijden, maar ook mensen die nog niet verder zijn gekomen dan draf stap en galop en nog in hun broek scheiten voor 50 cm.

DonRoubos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 18:07

Ligt er inderdaad aan hoeveel motivatie je zelf hebt en of je aanleg hebt natuurlijk. Je kan het zo mooi maken als je zelf wilt, maar zoveel mogelijk paarden berijden en je eigen fouten blijven corrigeren met een goede begeleider zal toch echt een goede stap zijn.

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 18:17

Ligt denk ik ook aan het paard. Ik rij nu iets meer dan een jaar. En sinds een maand of 4 (ongeveer) op een paard waar ik zoveel op heb geleerd. Ik vraag me af of ik ook zoveel had geleerd in die 4 maanden als ik op de 2 andere paarden was blijven rijden.

Nathaliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 18:28

Ik heb eigenlijk nooit echt een doel gehad, maar ben altijd wel heel gemotiveerd geweest om zo ver mogelijk te geraken en alles uit mijn paard te halen. Het is dus ook sinds dat ik een eigen paard heb, dat ik vooruitgang maak. Het afgelopen 4 jaar heb ik :
-Een groen (papierloos) paard gekocht en deze op mezelf beleerd
-Zelf had ik nog nooit iets bereikt qua sportprestaties, niet eens een winstpunt in de B, maar ben met mijn paard van groen naar M1 dressuur op wedstrijd. In training pakken we Z oefeningen mee.
-Ik sprong voorheen met wat pony's recreatief op 50 cm, met mijn eigen paard train ik nu op 1.10m (L). Op wedstrijd zijn we ook L startrechtig.
-Ik had nog nooit gecrosst en heb nu 3 zeer succesvolle B crossen achter de rug, eveneens met hetzelfde paard.
Wat ik heb bereikt op 4 jaar is niet echt héél indrukwekkend, maar als je er echt hélemaal vooor gaat, een goed paard hebt, goede instructie en wat aanleg, kun je in 2 jaar naar het Z, ben ik van mening

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 18:29

Ik hoop dat ik je goed begrijp, je zoekt voorbeeldjes wat een ruiter in korte tijd (<5) kan bereiken?
Ik ben in een kleine 2 jaar (van m'n 16e-18e) met een manegepaard van begin in de B naar M1+wp gekomen. Paard liep 4 uur per dag in manege, ik 1x per week in manegeles (niet altijd op dit paard). We mochten de wedstrijden meedoen die daar op stal gehouden werden. Je had toen nog geen F-proefjes dus we deden met de wedstrijdpaarden mee. De begeleiding die ik hierbij had was alleen de wekelijkse manegeles, en verder boeken, boeken, boeken...

Tegenwoordig heb ik een eigen paard. En we hebben samen de afgelopen jaren af en toe een grote sprong gemaakt in onze ontwikkeling *\o/* , maar ook wel eens een terugval. -O- Vanaf dat we gingen crossen ging de weg naar de M ook erg snel, ik geloof in 3 jaar van de eerste cross tot M+wp.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 19:17

crazygirl1 schreef:
begeleiding is zeer belangrijk maar toch je kan niet van B naar Z gaan in 2 weken.. das is een onrealiseerbaar doel. Wat is er wel realiseerbaar volgens jullie? Dit is natuurlijk afhankelijk van allerlei aspecten zoals motivatie, paard, begeleiding etc.

Er werd niet gesproken over 2 weken, er werd gesproken over 2 tot 4 JAAR
En daar kun je een heel eind mee komen...
Mits tijd, paardenmateriaal, begeleiding, middelen, talent, en vooral gezondheid van paard en ruiter en het moment van training allemaal op het juiste moment op het juiste plekje vallen.
Sterker nog, je kunt zelfs op de Olympische spelen starten (voor een exotisch land als Jamiaca oid) maar het kan....

greefje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 19:31

Henkjan schreef:
Ik ken mensen die in 5 jaar tijd internationaal rondrijden, maar ook mensen die nog niet verder zijn gekomen dan draf stap en galop en nog in hun broek scheiten voor 50 cm.

haha het ligt er indd ook aan of je talent hebt of niet... (eigen paard, of manege;)

greefje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 19:43

Ik ben toen ik 8 was, met een 'groene' pony begonnen. ook zadelmak maken.(die hadden we als veulen genaamd Tiene)
en die heb ik binnen twee jaar L2 dressuur en L springen en B cross. maar dan heb je het hier over een A pony. (dat is het maximale wat je kunt halen op concours, met een A pony L ;)
toen mijn tweede pony Diëgo (b pony) , was toen 12.. en kende al rijden. maar die pony was niet nagevelijk. en met springen niet zo, en cross ook niet zo.
Bij mij binnen anderhalf jaar L2 dressuur, L springen en mocht L cross starten.
Toen kreeg ik Anne, anne was anderhalf toen we haar kregen, heeft anderhalf jaar nog jong mogen zijn,
en die heb ik toen zadelmak gemaakt. rustig gestart. en ben net begonnen met springen (ze is nu vier) en dresuur al een paar winstpunten. (wil dit jaar anne voor 't eerst meenemen naar cross training)
toen kwam Elando tussendoor. een pony met een 'rugzakje' die had een paar probleempjes en die was zes. die had ik vorig jaar februari (2010) die kende eigelijk niet veel. die heb ik na twee maand voor de grap gestart met springen en ja hoor ging er zo mee rond (niet verwacht) het is een echte spring/cross pony dus ik dacht, naja wie niet waagt wie niet wint dus heb crosstraining gevolgd en ik kwam er de drie crossen die ik reed, foutloos mee rond. en springen ben ik nu dacht ik B+8. Elando heeft dus best veel meegemaakt in hele korte tijd. (veel lintjes aan zijn stal;P) De ene pony kan wel veel in een korte tijd, en de andere heeft iets langer nodig. en dit zelfde geld vaak ook voor de ruiter de ene heeft iets langer nodig dan de ander.

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 22:59

maar nu spreken jullie vooral over de evolutie van het paard, ik wil het specifiek op de ruiter hebben :) Natuurlijk is de evolutie van het paard bepalend voor de evolutie van de ruiter. Daarom wil ik nog wat voorbeelden van anderen! Dus laat maar los! :D

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 16:17

Bedoel je dan de evolutie van beginnende ruiter tot max 5 jaar...of uberhaupt wat je hebt geleerd in in minder dan 5 jaar...ook al gaat het over je 10e ervaringsjaar tot je 15eervaringsjaar ?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 20:21

Je kunt heel ver komen. Ook als je beginnend ruiter bent. Ligt aan je talent, gezondheid, inzet, middelen, begeleiding, paardenmateriaal....

In vier jaar tijd kun je Olympisch worden. Vanaf beginnend ruiter. Als je 365 dagen per jaar minstens 8 paarden rijdt. De middelen hebt om via wedstrijden door te groeien en genoeg paardenmateriaal hebt om uit te putten.

En aangezien dat zelfs Anky niet lukt, is de hele stelling puur hypothetisch...:D

Evaaaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 20:27

Ik ben in minder als 5 jaar van iemand die nog nooit op een paard had gezeten, in iemand die nu een eigenpaard heeft waar ik met halstertje en zonderzadel buiten ga crossen in het bos
en ik was ontiegelijk bang voor springen en nu spring ik met mijn fjord van 1.35 over hindernissen van 1.10/1.15
maar fatsoendelijk een proefje op L niveau met mijn paard lukt nog steeds niet _O-

maar het is natuurlijk combinatie van ruiter, paard, tijd en geld
als je maar 1x in de week op de manege kan rijden is het anders als dat je beschikking hebt over een verzorgpony of eigenpaard