Tips gezocht bij verder dan de laadklep komen!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CoronaLime

Tips gezocht bij verder dan de laadklep komen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-11 18:11

Misschien een beetje vage titel, maar ik heb een soort van probleempje met mijn 5 jarige haflinger en de trailer.

Ze is namelijk wel trailermak, ze is verder ook niet bang voor de trailer maar als het aan haar ligt blijft ze op de laadklep staan en er niet ín. Met heel veel geduld en bakjes voer laat ze zich er wel in lokken, maar na 10 minuten heb ik dat ook wel gezien eigenlijk.

Nu wilden mijn vader en de staleigenaar haar er in dwingen met een longeerlijn achter haar kont en als ze dan niet gaat met een panlat een klap op haar bips, wat dus wel werkt, maar ik zat eens te denken of er niet nog andere oplossingen zijn, die wat vríendelijker zijn. Ze is namelijk nog maar jong en ik wil niet dat ze er dadelijk nog een trauma aan overhoudt.

Om even duidelijk te maken, ze is níet bang voor de trailer! Ze vind het niet erg om er in te gaan, maar ze zit gewoon een beetje uit te proberen naar mijn idee. Als het moet dan is ze hartstikke braaf en gaat ze er gewoon in, maar anders dan vind ze de laadklap ook ver genoeg :+

Binnenkort ga ik met haar oefenen maar ik zou graag tips hebben hoe ik dat het beste aan kan pakken :)

Nienke96

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 18:17

Dat heb ik ook de laatste tijd met mijn jonge paardje,
ik doe gewoon met geduld maar heb wel een zweepje in mijn hand.
Blijf ernaast lopen vol zelfvertrouwen en op het moment dat ze gaat twijfelen geef je een tik op haar schouder.
En voor elke stap even belonen.

Maar kan het niet helemaal vergelijken want die van mij vind het wel een beetje eng en als ze eenmaal op de laadklep staat is ze er zo in, maar voordat ze op de laadklep staat... pfffff :Y)

Succes!

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 18:19

Gewoon koesteren dat jouw 5-jarige in ieder geval de trailer wel in wil maar dat het iets langer duurt.
Je haflinger is nog niet zo oud maar het komt vanzelf wel dat je haflinger er wat sneller inloopt. Lekker blijven belonen zodra ze echt in de trailer staat.

Je loopt het risico dat als je vader en stalhouder er nu druk achter zetten, zij het kunnen verprutsen en dat ze er juist niet meer in wil.
Laat je niet onder druk zetten en laat ook je paard niet onder druk zetten. Jij kent haar het beste. Bij sommige dieren moet je gewoon iets geduld hebben zoals bij die van jou. :-)
Als je een beetje zoekt op bokt, zie je (te) veel paarden die nog niet fatsoenlijk de trailer in kunnen, willen of durven.
Je bent nu goed op weg. Enige tip die ik je kan geven is dat ALS je de merrie gaat laden, ze uitsluitend IN de trailer moet kijken en niet om zich heen moet kijken want dan is ze alleen maar afgeleid door haar omgeving.

Paard verplichten in de trailer te kijken moet ze zich dus ook focussen OP de trailer en krijgt ze niet de kans om de omgeving te bewonderen. ;-)
Laatst bijgewerkt door VDB op 10-01-11 18:21, in het totaal 1 keer bewerkt

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 18:19

Ik heb de ervaring dat paardjes kunnen twijfelen om op de klep te stappen of dit nu met 1,2,3 of 4 voetjes is. Het zelfde is voor de overgang van de klep de trailer in. Het zijn in hun ogen drempeltjes.

Als je echt zeker weet dat ze je uit probeer en je voor de rest haar overal mee doorheen en overheen kan krijgen dan is een strenge aanpak niet erg. Maar weet dan wel zeker dat er geen angst bijzit.

Een flinke mep zou ik nog niet doen, wees doelbewust met waar je naartoe wil lopen (trailer in dus) en neem heel bewust je haf mee. Trek desnoods even aan het halstertouw van schiet op. Denk niet sodemieteren gaan met die banaan en straal dit ook uit naar je dier.

Die tik zou alsnog wel kunnen maar probeer het even zonder geweld, je vraagt wel een vluchtdier in een dichte ruimte te stappen. Als je nu verliest met een tik/klap/lijntje dan krijg je meer problemen, het zelfde als je haf zich rot schrikt en de trailer invliegt, de ervaring is naar, dus trailer is naar.

Heb je niet een paar mensen op stal of in de buurt die ervaring hebben met laden? Ik bedoel dus rustige mensen geen stressers ed. Laat hun helpen, wat ook fijn is om gewoon eens te oefenen zonder dat je weg moet er is dan geen tijdsdruk en geen onbewuste stress van we moeten weg.

CoronaLime

Re: Tips gezocht bij verder dan de laadklep komen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-11 18:46

Dankje voor de tips, die van niet op de omgeving letten kan ik echt wat mee.

Nogmaals, ze is écht niet bang. Ze staat rustig een half uur op de laadklep, met alle 4 benen te kijken, dan kijkt ze eens in de trailer, achter zich, écht geen angst.

Hier in de buurt zijn allemaal mensen met een beetje boerenwijsheid, met zo'n ''als hij niet luisteren wil dan moet hij maar voelen'' die hem er dus binnen 5 minuten in willen hebben,dat zie ik dus niet zitten, vandaar dit topic ook :)

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 20:13

BlueStar heeft ook een paar goede punten neergezet voor je. :j
Houd er rekening mee dat je merrie nog jong is en dat ze jou wel haar wil en intentie toont om binnen 10 minuten de trailer op te gaan.
De volgende keer dat je haar gaat laden neem je Bluestar haar tip ter hand: Resoluut de trailer instappen. Bij haar schouder/hals lopen en desnoods beginnen met 3 meter vóór de trailerklep met lopen en dan gelijk inladen. Ze mag absoluut niet ergens anders naar kijken behalve IN de trailer. :-)
Belangrijk is wel dat je haar recht voor de trailerklep gaat laden en niet half in een bochtje. Lekkerste is met een aanloopje naar de trailerklep. Niet treuzelen en haar niet een andere kant op laten kijken.

Zelf doen, laat je niet gek maken door anderen en doe gewoon je eigen ding maar "ben zeker van je zaak" . Met flinke stappen naar die trailer toe en doe alsof de trailerklep niet bestaat en wandel (ook voor je eigen gevoel) gelijk die trailer in.
Als ze op de trailer staat belonen. :j

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 20:32

Angst uit zich niet altijd in het paniekerige wegschieten en flitsende ogen van paarden.
Angst kan ook gewoon lichte onzekerheid zijn. Je vraagt jouw paard toch om in een klein, smal, donker, rammelend, bewegend hok te stappen. Dat ze dus schijnbaar rustig op de klep om zich heen staat te kijken wil daarom niet meteen zeggen dat ze niet wat bangetjes is.
Een klap of een longeerlijn of iets meer dwang/geweld dan gewenst kan dan net die druppel zijn die de lichte onzekerheid doet omslaan in het welbekende paniekerige wegschieten en flitsende ogen.
Ik zou dus een flink pak tijd en geduld uit de kast halen en beginnen met trailerlaadtraining (daarvan is op bokt en op het internet heel veel informatie over te vinden).

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 11:08

angst kan zich ook uiten in compleet blokkeren en inzichzelf keren van het paard. Je zult eerst moeten bepalen of het angst is of dikke vinger opsteken....

lees het Ebook van Eddy Modde eens door, werkt heel verhelderend en mocht je dan nog vragen hebben meldt je dan weer hier. http://www.diagonaal-paardenvervoer.com/?p=1

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 12:40

Je hoeft niet gelijk met geweld te beginnen maar een half uur op de klep staan koekeloeren vind ik ook wel te lang.
Druk dan je vader ipv een zweep een bezem in de handen en laat hem die met de borstels omhoog tegen haar billen aanzetten. Dat voelt niet prettig voor je pony en is vaak net het extra zetje om ze zonder al teveel trammelant in de trailer te krijgen.

Haflingers zijn vaak gek op eten; zorg dus dat er wat in de voerbak in de trailer ligt. Pas als ze er helemaal in staat kan hij daarbij. Niet tussentijds belonen.

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-11 16:34

Bezem vind ik een hele goede tip!
Eten dat maakt haar verder niet zoveel uit, het is een beetje een ontypische haflinger :=

Morgen gaan we de trailer ophalen en dan ga ik oefenen, zeker de bezem en de concentratie op de trailer kan ik wat mee :) Ik zal wel een verslag uitbrengen zodra we geoefend hebben over hoe het is gegaan :)

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 16:42

Mijn paard wilde tot eergisteren ook echt niet op de trailer. Het was geen angst maar hij wilde volgens mij gewoon niet weg van stal. Liep er links en rechts langs en rukte zich los. Zelfs bij de meest ervaren paardenmensen. Met veel druk lukte het dan wel maar dat is toch niet hoe ik het wilde. Eergisteren heb ik dan toch even iemand met een longeerlijntje en zweepje erachter gezet en een kaptoompje om gedaan zodat ik even iets meer te zeggen had indien nodig. Wat dus niet meer nodig was want paard had al lang door dat er geen ontkomen meer aan was. Wel heel rustig gebleven en allebei een pepermuntje genomen zodat het paard onze spanning niet kon ruiken. Lekker krachtvoer gegeven op de trailer en gaan.

Bentleyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 16:47

Wat ook vaak helpt, is het voorste deurtje van de trailer open zetten zodat er natuurlijk licht binnen komt. Dit klinkt misschien vreemd maar uit ervaring bij onze eigen paarden weet ik dat dit dikwijls werkt!
En wanneer je van plan bent om haar erin te zetten nooit opgeven totdat ze er ook daadwerkelijk in staat, want anders zal het de volgende keer nog moeilijker worden. Veel succes ermee!!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 18:00

cissy schreef:
angst kan zich ook uiten in compleet blokkeren en inzichzelf keren van het paard. Je zult eerst moeten bepalen of het angst is of dikke vinger opsteken....

lees het Ebook van Eddy Modde eens door, werkt heel verhelderend en mocht je dan nog vragen hebben meldt je dan weer hier. http://www.diagonaal-paardenvervoer.com/?p=1

Hele goede tip, ik ben zelf nu ook hard met mijn pony's aan het oefenen met trailer laden met de tips van Eddy Modde en het gaat iedere keer beter. Nog een paar keer en dan lopen ze er zelf in, dus das heel positief :)

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 18:35

Succes met het laden, neem de tijd en geef niet op. Je haf moet dus wel in de trailer komen te staan (insluiten hoeft niet) zonder dat je een tijdslimiet erop zet. Als je opgeeft zonder dat je paard in de trailer heeft gestaan ben je 4 stappen achteruit ipv 1 vooruit.
Ik ben benieuwd naar je reactie over hoe het gegaan is. Enne drankje en snoepje mee voor het geval het een sessie op de klep staan wordt :P

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-11 22:59

Bentleyyy schreef:
Wat ook vaak helpt, is het voorste deurtje van de trailer open zetten zodat er natuurlijk licht binnen komt. Dit klinkt misschien vreemd maar uit ervaring bij onze eigen paarden weet ik dat dit dikwijls werkt!
En wanneer je van plan bent om haar erin te zetten nooit opgeven totdat ze er ook daadwerkelijk in staat, want anders zal het de volgende keer nog moeilijker worden. Veel succes ermee!!

Het raampje los doen we altijd al, en het lampje aan als het donker is, helpt inderdaad goed! :)

Bluestar, ik heb al een heel gesprek met mijn vader gehad dat hij níet gaat stressen en dat er geen zwepen of longeerlijnen bij in de buurt komen :) En een hapje voor een drankje voor onszelf én sterre gaan we zeker voor zorgen haha :=

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 10:38

If you take the time it takes it takes less time.
Pratice does not make perfect, perfect practice makes perfect.

Twee uitspraken van Parelli waarmee het staat of valt of je paard wil laden of niet. Je moet op de juiste manier oefenen anders wordt het niks en je moet er de tijd voor nemen zoveel als nodig is dus niet op de klok kijken en niet stressen.
Je kunt beter niet oefenen als je niet weet hoe je het moet doen want anders leer je je paard alleen maar nog meer om vooral niet te laden.....
Maar als je het Ebook hebt gelezen zal je een hoop meer duidelijk zijn :)
Succes!

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 21:14

CoronaLime schreef:
Bluestar, ik heb al een heel gesprek met mijn vader gehad dat hij níet gaat stressen en dat er geen zwepen of longeerlijnen bij in de buurt komen :) En een hapje voor een drankje voor onszelf én sterre gaan we zeker voor zorgen haha :=

Super geregeld zo dacht ik.

En???? hoe is het gegaan? Of was het weer bij jullie ook zo erg nat en is er daardoor niets van gekomen?

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 21:19

Nee, het heeft de hele tijd vreselijk geregend helaas! Hopelijk vrijdag of zaterdag maargoed, dan zal er uitgebreid verslag komen :)

Eskadron

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 23:41

gelijk aanpakken, vooral als ze jong zijn gelijk laten zien dat je er niet van gediend bent ;)
snap dat je het misschien 'zielig' vind, maar vaak hoef je het maar 1 of 2x te doen en dan weten ze het ook gelijk

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 00:19

Heb je het ebook van Eddy Modde al gelezen? Voor de sneeuwval ben ik daar wel even een paar uur zoet mee geweest voordat ik mijn pony kon laden, maar vandaag weer geoefend en na 2 minuten liep ze zo te trailer in. Daarna nog 10x geladen zonder problemen. Echt een top methode en dat gratis :D

Succes met oefenen iig.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 15:12

Let wel dat de 'bezem methode' niet in het Ebook van Eddy voorkomt en dat heeft vast een reden! :)
Ik zou dus voordat je gaat oefenen toch zeker eerst dat Ebook gaan lezen, daar heb je meer aan dan aan de bezem.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 17:03

Ik lees nu pas dat je met de bezem aan de slag wil gaan. Dat zou ik niet doen. Waarom niet?
Wanneer je overstapt op de bezemtechniek stap je over op een krachttechniek. Een krachtmeting paard - mens wordt altijd gewonnen door het paard. Dus wanneer je paard begint te flippen, ben je nog verder van huis (en van de trailer).
Net zoals ik al zei, je paard ziet er ogenschijnlijk rustig zijn (en hij zal idd niet doods- doodsbang van de trailer zijn), maar wel wat bangetjes of onzeker om dat rammelend hok binnen te gaan. Een bezem of andere vorm van dwang kan dan net datgene zijn wat de bom bij het paard doet springen.
Moet je dan helemaal niets doen en wortel schieten? Nee, overtuig je paard de trailer op te gaan. Begin met trailertraining. Sta langs hem wanneer je paard op de laadklep staat. Maak die omgeving heel onaangenaam door met je touw te zwiepen, gaat je paard het minste halve stapje vooruit (of maakt die zelfs maar een kleine gewichtsverplaatsing naar voren) dan stop je met zwiepen en geef je rust. Leidt hem dan zelf van de trailer weg en begin opnieuw. Zorg ervoor dat iedere beweging die het paard maakt (ook al is het niet die beweging die je wil) dat jij die controleert. Wees hem dus voor!! Als je ziet dat hij bang wordt, wacht dan niet tot het moment dat hij zelf naar achter de laadklep afdendert, maar doe hem zelf de laadklep afgaan. Maar leidt hem ook meteen weer de laadklep op. Van de laadklep afgaan mag geen rustmoment worden, hij moet hoe dan ook in beweging blijven wanneer die van de trailer/laadklep af is. Alleen daadwerkelijk op de trailer gaan wordt beloond door middel van rust en ontspanning.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 04:29

TS ik had precies hetzelfde probleem als jij, ik kreeg 'm niet verder dan de klep. Dit probleem was ontstaan nadat hij was vervoerd in een trailer waar schoon vlas in had gelegen. Ik wist niet dat dat erg glibberig is om op te staan, paard moet behoorlijk hebben staan schuiven en had niet meer zo veel vertrouwen in het trailergebeuren. Vooral ook omdat ik, voordat ik achter de oorzaak van het probleem kwam, al van alles had geprobeerd, van longeerlijnen (waar hij dwars doorheen rende) tot een kwaaie stalbaas met een touwtje erachter (waarop mijn paard de kaptoom brak, dwars over het erf denderde en wat mensen de stuipen op het lijf joeg) tot oogkleppen aan toe.

Het is echt absoluut het liefste, meest meegaande paard van de wereld. Wel een introvert type, zodra de druk te hoog wordt kun je er echt niks meer mee. Het was in zijn geval absoluut geen kwestie van dikke vinger maar van achterdocht, die omsloeg in paniek als mensen hem wel eens even aan zouden pakken.

Wat uiteindelijk heel erg goed blijkt te werken: niks op de vloer, vriendje erin, en dan wat brokjes strooien. Een spoor van brokjes, het eerste brokje leg ik zo neer dat hij er net een klein stapje voor moet doen, dan dan volgt hij het lekkers vanzelf de trailer in. Kwestie van de aandacht weghalen bij de trailer en vestigen op het lekkers. Normaal gesproken krijgt hij namelijk geen brokjes dus daar doet hij veeeeeel voor :))

En dan geduld... laatste keer stond hij binnen 4 minuten op de trailer. Dit was twee dagen na de heenreis, op de heenreis hadden we bijna een uur over het laden gedaan maar omdat hij toen onderweg genoeg grip had, en een vriendje naast zich en veel hooi, was de trailer al een beetje minder eng.

Reanlm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 10:07

longeer lijn erachter :)

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-11 17:25

Gini, dan heb jij denk ik een beetje verkeerd beeld van wat ik met de bezem wil bereiken mocht het echt niet lukken. Het idee achter de bezem is een onprettig gevoel, net zoals jij met je touw wil creeeren, niet erin duwen oid. Zoals je in mijn OP kan lezen vraag ik om tips omdat ik bezig ga met oefenen.

Rean_Pony, dat vind ik juist een gevaarlijke oplossing. In zo'n lijn kan ze makkelijk verstrikt raken en ik wil dat ze er zelf, zonder druk van achteren, erin stapt, longeerlijn is dus absoluut geen optie.

Eskadron, aanpakken helpt dus ook niet, want ik kan haar wel aanpakken als ze op de klep staat maar dan gaat ze er dus ook niet in he.

Hestejente, wij hebben alleen een heel dun laagje stro erin wat eventuele plas adsorbeert maar ze staat gewoon op de bodem die gelukkig niet glad is dus dat is niet het probleem :D

Even voor de rest om even duidelijk te maken; ze is écht niet bang, gewoon totaal 100% niet. Het is gewoon uitproberen want bij de vorige eigenaar stapte ze er zo op. Zodra ze op de trailer staat is er ook helemaal niks aan de hand, dus tips in de trant van angst heb ik niks aan.

Zo, dat waren even alle reacties op jullie tips, dankjewel voor alle meedenkers :j
Kan ik nu even mijn verslag uitbrengen :=