1 merrie bij 3 ruinen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

palham

1 merrie bij 3 ruinen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-11 14:38

Ik heb een stal, waar 3 ruinen staan, 24 uur per dag op paddock met onbeperkt toegang tot hooi/voordroog en schuilstal. 2 ruinen hebben vroeger al bij merries in een groep gestaan, ook met meerdere ruinen, was geen probleem. Bij ruin 3 ken ik het verleden niet. Deze ruin is wel dominant, maar kent zijn positie goed, is positie 2. Omdat een stalgenoot weg is gegaan, zijn we op zoek naar een nieuwe stalgenoot. We hebben 2 aardige mensen leren kennen, die graag bij ons een plekje willen hebben. Echter we kunnen er maar een kiezen (de eerste die kiest, mag komen). De grootste uitdaging is echter, dat beiden een merrie hebben. In beide gevallen wordt de merrie als niet dominant beschreven. Echter, is het wel een goed plan, een merrie bij 3 ruinen op paddock of weide te hebben, of is dit vragen om moeilijkheden. Wie heeft ervaring bij gemengde groepen? En bij de introductie van een merrie bij een groep van ruinen, die elkaar kennen?

Mindfields

Re: 1 merrie bij 3 ruinen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 14:41

Ik denk dat je er alleen achterkomt door het te proberen. Eerst wel een paar dagen laten wennen aan elkaar met draadje ertussen, en dan eerst het meest dominante paard de wei in, dan de merrie erbij. Die eerst vriendjes laten worden. Als die twee het samen niet kunnen vinden gaat het lastig worden denk ik. Lukt het wel, dan de eerstvolgende lagere in rang erbij en dan de laatste. Ik denk dat het zo de meeste kans van slagen heeft. Hopelijk gaan de ruinen niet achter de merrie aanjagen.

Gerner

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 14:45

Ik denk dat het heel belangrijk is, dat je gaat kijken naa de rangorde nu.
Als er 1 echt de baas is, dan zal het wel meevallen.
Waarschijnlijk wordt hij het haantje voor de merrie.
Maar als er nu nog veel rangorde strijd is, dan zou ik het niet proberen.
Er gaan er dan 3 vechten om 1 vrouwtje..

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-11 14:52

Gerner: de lipizaner, 21-jaar, is echt de baas. De 2 kleinen, 5 en 3 jaar staan onder hem. De 2 kleinen kibbelen soms wel eens, maar niet heel erg.

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 14:54

Ik denk dat het wel kan.
Wij hadden 'vroeger' toen wij de hengsten nog niet hadden.
4 ruinen bij 1 merrie lopen.
Wij hebben er nooit problemen mee gehad :)

Gerner

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 15:28

jwoltmanelp schreef:
Gerner: de lipizaner, 21-jaar, is echt de baas. De 2 kleinen, 5 en 3 jaar staan onder hem. De 2 kleinen kibbelen soms wel eens, maar niet heel erg.

Dan heb je goede kans van slagen, ik zou het advies van Mindfield dan volgen.
Ik ben benieuwd,
Ohja, niet te bang worden, heb vertrouwen en vraag ze allen lief te doen, helpt bij ons ook heel vaak.

Succes!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 15:39

Mijn jonge ruin staat met 1 oudere ruin (de baas) en 1 merrie. Gaat prima. De beide heren talen niet naar haar (zijn net twee homo-tjes ha ha ha). En zij vind het helemaal prima!

nicoleboogie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 15:42

ik heb twee ruinen en een merrie samen lopen
gaat prima
de een is duidelijk de baas en er is eigenlijk nooit trammelant

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 15:46

Mijn paard (ruin) stond ook samen met nog 2 ruinen op het land. Later is er nog een merrie bijgekomen, en dat ging goed samen. :)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 19:16

In het wild is de oppermerrie de baas en daar achter komt pas een hengst en de rest van de kudde.

Althans.. dat heb ik zo gelezen.... zou ze eerst even 1 voor 1 kennis laten maken.. zodat ze niet
in 1 x door drie kerels achterna wordt gezeten.

En daarna kijken hoe het in de club gaat

NikkiS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 11:23

Mijn merrie staat ook met 3 ruinen buiten! gaat gewoon goed! ze moeten toch zelf uitzoeken wie de baas is.. dus da zal echt wel gaan lukken

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 12:47

Mijn merrie staat ook regelmatig met ruinen. Dat gaat super goed, als ze niet hengstig is. Dan springen ze er constant bovenop, en dat wil ik liever niet. Ruinen zijn stuk groter dan mijn merrie.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 12:53

Mijn merrie staat 24/7 tussen mijn 3 ruinen, buiten.
Ze is erg dominant, 2 van mijn ruinen absoluut niet en 1tje nog erger dan zij en 't gaat allemaal prima. Ze heeft af en toe wel zo'n bui dat ze de andere 2 niet bij de waterbak laat bijv, maar dat hebben we opgelost door er een extra bij te zetten.

Nee, bij ons heeft het geen problemen opgeleverd en ze is zelfs de dikste vriendjes geworden met 1 van de 3 (degene die niet dominant is).