Paardenpaspoort geen eigendomsbewijs, help?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sodeletuut

Paardenpaspoort geen eigendomsbewijs, help?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-11 14:25

Sorry voor de onduidelijke titel, maar dit is mijn vraag.

Weet iemand een website waar vermeld staat dat het paardenpaspoort geen officieel eigendomsbewijs is, maar dat je moet kunnen aantonen dat je de afgelopen tijd de verzorging van het paard hebt verzorgd. (Dus stalhouder/dierenarts/hoefsmid/tandarts).

Bedankt! :)

StalNollie

Re: Paardenpaspoort geen eigendomsbewijs, help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 14:28

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-11 14:32

Dankje! :):)

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 19:56

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-11 19:59

Dankjewel Jet, nog beter!! :D

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 20:02

Ja, niet zo uitgebreid, maar wel duidelijk en officieel :D .

WilmaBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 21:01

en hoe kom je dan aan een officieel eigendomsbewijs?

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 21:03

Volgens mij geldt een aankoopbewijs als eigendomsbewijs. Dus als je een koopcontract opstelt en door beide partijen laat ondertekenen komt dat het dichtst bij een eigendomsbewijs.

FairLady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 21:08

bij somige stamboeken, heb je een eigendoms akte. die heb ik ook bij mijn paard. ( westfaals verband)

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-11 21:14

Maar als er nooit een aankoopbewijs is geweest, dan is dus het eigendomsbewijs dat je kan aantonen dat je al enige tijd alle verzorging voor een paad doet?

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 00:44

In Nederland heb je eigenlijk geen eigendomsbewijs. Wel is het zo, dat men ervan uit gaat, dat degene die de grootste kosten aantoonbaar voor het paard betaalt, de eigenaar is. Als je iedere maand het stalgeld overmaakt en dat is de grootste kostenpost, dan geeft dat eigenlijk aan dat je de eigenaar bent...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 00:46

En hoe zit het dan met de chip? Als het paardenpaspoort op jouw naam komt te staan, dan staat de chip dat toch ook automatisch? met je adres?! Sta je dan nog niet aangemerkt als de eigenaar?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 00:48

Zinia schreef:
En hoe zit het dan met de chip? Als het paardenpaspoort op jouw naam komt te staan, dan staat de chip dat toch ook automatisch? met je adres?! Sta je dan nog niet aangemerkt als de eigenaar?

Nee, en het is ook (nog) niet verplicht je paard over te schrijven op jouw naam.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 00:49

Maar staat de chip wel op je adres? (mits je dat in het paspoort hebt laten veranderen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 00:54

Mijn paarden staan ook idd nog niet op mijn naam... omdat ik mensen ken die problemen hadden er mee. en omdat onze post tegenwoordig niet altijd aan komt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 01:07

Zinia schreef:
Maar staat de chip wel op je adres? (mits je dat in het paspoort hebt laten veranderen)

Als je je paardje overlaat schrijven komt je naam en adres in het paspoort te staan.
Bij de KWPN krijg je ook een heel nieuw stamboekpapier waar je naam op staat.
Ik weet niet hoe dat laatste bij andere stamboeken gaat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 01:12

Ik was er ook wel benieuwd naar, ik wist ook niet dat een paspoort geen officieel eigendomsbewijs is. Als de chip maar goed staat :) het gaat mij er namelijk om dat als dat beest van mij uitbreekt of dat ik bv ten val kom tijdens een buitenrit, dat mensen dan via de chip achter mijn adres kunnen komen.
Ik heb een IHW, eigenlijk ook een 'soort' KWPN, maar ik kan haar stamboekpapieren apart op naam laten zetten tegen meerprijs, krijg ik er niet bij dus.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 01:16

Zinia schreef:
Ik was er ook wel benieuwd naar, ik wist ook niet dat een paspoort geen officieel eigendomsbewijs is. Als de chip maar goed staat :) het gaat mij er namelijk om dat als dat beest van mij uitbreekt of dat ik bv ten val kom tijdens een buitenrit, dat mensen dan via de chip achter mijn adres kunnen komen.
Ik heb een IHW, eigenlijk ook een 'soort' KWPN, maar ik kan haar stamboekpapieren apart op naam laten zetten tegen meerprijs, krijg ik er niet bij dus.

Het makkelijkste is een naamplaatje aan je zadel vast maken met jouw adresgegevens/telefoon en een noodnummer (voor het geval jij ergens in de kreukels ligt en niet de telefoon kan opnemen).
Je kan voor je zelf een kaartje in bv je rijbroek steken met een telefoonnummer van bv je ouders/vriend ed.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 01:19

Ik heb al een adreskaartje in mijn jas genaaid :)
Dat naamplaatje vind ik ook een goed idee, ik ga eens kijken waar ik dat kan laten maken :)

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 01:37

Of iets als een hondenkokertje of nog simpeler, zo'n doodgewoon labeltje/kofferlabel wat je aan je zadel kunt hangen met de juiste gegevens. Niet alleen je eigen gegevens, ook die van stal en van een contactpersoon voor het geval je zelf niet kunt reageren...

Wel erg off-topic, maar goed, ook belangrijk :D .

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 01:38

Brainless schreef:
Zinia schreef:

Als je je paardje overlaat schrijven komt je naam en adres in het paspoort te staan.
Bij de KWPN krijg je ook een heel nieuw stamboekpapier waar je naam op staat.
Ik weet niet hoe dat laatste bij andere stamboeken gaat.

Bij welsh ook, maar ook dat is geen bewijs van eigendom juridisch gezien.
Via de transponder kom je uit bij de PUi (Paspoort Uitgevende Instantie) maar die zullen niet zomaar de adres gegevens doorgeven aan iemand die belt, of het nu is omdat je paard hebben gevangen.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 11:29

Alleen een verkoopkontract is rechtsgeldig. Een eigendomsakte is geen verkoopcontract, dus jij hebt er niks aan anoek.

Wat ik kan aanraden is om alle bonnentjes van voer en alle andere aankopen die je doet, van het laatste halfjaar te bewaren zodat je ook echt altijd kunt bewijzen zonder verkoopcontract dat het jou paard is.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 13:59

daffie1986 schreef:
Alleen een verkoopkontract is rechtsgeldig. Een eigendomsakte is geen verkoopcontract, dus jij hebt er niks aan anoek.

Wat ik kan aanraden is om alle bonnentjes van voer en alle andere aankopen die je doet, van het laatste halfjaar te bewaren zodat je ook echt altijd kunt bewijzen zonder verkoopcontract dat het jou paard is.

Enne, als je hem nou zelf gefokt hebt? Heb je geen aan-/verkoopcontract. Hij staat bij me thuis samen met nog een stel andere eigen paarden en pensionpaarden. Bonnetjes van voer e.d. zeggen dus ook niks. Hoe toon je dat dan aan in jouw optiek?

Op mijn stamboek-papieren staat wel dat het een eigendomsbewijs is i.t.t. een paspoort. Da's slechts een houderbewijs.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 14:31

Marion71 schreef:
daffie1986 schreef:

Enne, als je hem nou zelf gefokt hebt? Heb je geen aan-/verkoopcontract. Hij staat bij me thuis samen met nog een stel andere eigen paarden en pensionpaarden. Bonnetjes van voer e.d. zeggen dus ook niks. Hoe toon je dat dan aan in jouw optiek?

Op mijn stamboek-papieren staat wel dat het een eigendomsbewijs is i.t.t. een paspoort. Da's slechts een houderbewijs.

Als ik een paard in pension heb staan, gaat de betaling per bank, en dat is mijn bewijs dat ik in ieder geval stalgeld betaal, naam van het paard er bij of levensnummer en je hebt bewijs dat je in het onderhoud voorziet.

Ik heb mijn paarden thuis staan, verhuur geen boxen... zonder aankoopbewijs of anderszins kan in principe niemand bewijzen de eigenaar te zijn van mijn paarden. (in principe is dan vals koopcontract)

Ik zou direct voor zijn als het eigendomsrecht van paarden geregeld wordt middels een eigendomsakte, wie die akte heeft is eigenaar. En die akte is alleen geldig indien het paard ook overgeschreven is op naam.

Of geregeld zoals met auto's, via postkantoor incl. vrijwaringsbewijs, dat het paard niet meer bij de houder en eigenaar staat ingeschreven.
heeft de overheid haar administratie ook op orde, en eigenaren weten zeker dat ze eigenaar zijn.
handig zou dan zijn dat een pensionhouder ook kan aantekenen dat er nog achterstanden zijn in bijv, de betaling, er kunnen digitale aantekeningen worden gemaakt door bijv. een verzekering dat een paard afgekeurd is voor hetgeen het verzekerd was, bijv. sport.
Medische dingen alleen op te vragen via de eigen DA bij bijv. een aankoopkeuring.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 16:38

Alane schreef:
Als ik een paard in pension heb staan, gaat de betaling per bank, en dat is mijn bewijs dat ik in ieder geval stalgeld betaal, naam van het paard er bij of levensnummer en je hebt bewijs dat je in het onderhoud voorziet.

Ik heb mijn paarden thuis staan, verhuur geen boxen... zonder aankoopbewijs of anderszins kan in principe niemand bewijzen de eigenaar te zijn van mijn paarden. (in principe is dan vals koopcontract)

Da's niet wat ik bedoel. Ff duidelijker. Het paard is van mij, staat bij mij thuis en daarnaast heb ik ook nog een paar pensionpaarden. Stel dat het paard geen stamboekpapieren heeft en iemand beweert dat mijn paard van haar is. ofwel mijn eigen paard is volgens haar een pensionpaard en in haar eigendom. Hoe toon ik dan aan dat ik de rechtsgeldig eigenaar ben?

Voor het overige ben ik het met je eens en wordt het hoogtijd voor een deugdelijke eigendomsregistratie. Die aantekeningen van bijv. achterstallige stalling vind ik te ver gaan, maar beslaglegging zou op grond daarvan wel mogelijk moeten zijn. Zelfde beginsel als met onroerend goed.