kleuren van paarden uit de oude tijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

the_titan

kleuren van paarden uit de oude tijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-11 23:34

hi,

misschien een aparte vraag, maar ik had graag geweten of de paarden uit het noorden, ten tijden van de Vikingen, een beperkt palet van vachtkleuren hadden.

Door domesticatie en selectief kweken, kan je daarin sturen.
Waren er bepaalde kleuren toen alleen voorkomend? of konden er toen ook rare combinaties zijn? zoals een pinto?

De reden dat ik het vraag, is dat ik miniaturen maak en een thema wil aanhangen voor deze.

noord (soort Scandinavische oorsprong).
of van de mustangs in Amerika, welke paletten kunnen daar voorkomen.

weet iemand hier een antwoord op? Bedankt.

T.

Ibbel

Re: kleuren van paarden uit de oude tijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 10:07

Paarden in de VS zijn daar pas sinds Columbus (1492), dus die hadden de kleuren van de Spaanse paarden.

Als je er van uit gaat dat wildkleur een sterke (dominante) kleur is, dat Fjorden van origine in Scandinavië voorkomen (en ook IJslanders de wildkleur kennen) en dat Vikingen een nogal ondernemend en oorlogszuchtig volk was, waar 'camoeflagekleurige' paarden ongetwijfed een voordeel zullen zijn geweest, zou ik me voornamelijk beperken tot dat soort kleuren. Overigens weet ik niet of Vikingen veel van paarden gebruik maakten, ik associeer ze meer met schepen...