punten van aandacht bij aankoop kleine paardenvrachtauto

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

eiber

punten van aandacht bij aankoop kleine paardenvrachtauto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-11 20:37

Al langere tijd denk ik er over om een kleine, gebruikte paardenvrachtwagen (voor rijbewijs B-E) aan te schaffen.
Deze zou geschikt moeten zijn voor het vervoer van 2 normale rijpaarden met een gezamenlijk gewicht van ong. 1200-1400 kg.
Ik heb echter geen idee waar je op moet letten bij de aanschaf van zo'n (2e hands) wagentje.
Wat moet er zeker opzitten en wat niet?
Welke merken zijn goed en voor welke moet ik uitkijken?
Enz.,enz.,enz.
Wie heeft hier ervaring mee?

Ik zou het ook heel leuk vinden om ervaringen van gebruikers te lezen.
B.v. vind je dat een dergelijke paardenauto fijner/veiliger rijdt dan b.v. een trailer/personenautocombinatie?
Ondervind je problemen bij het laden, het rijden zelf of het onderhoud?
Wat zijn de vaste kosten voor zo'n paardenauto: verzekering, brandstof, wegenbelasting?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 20:45

Ik moet de eerste wagen op B-rijbewijs nog tegenkomen die meer dan 1200kg laadvermogen heeft.

Bedenk dat het niet alleen de paarden zijn, maar ook zadels, hoofdstellen, poetsspullen en alle andere zooi die je allemaal meezeult. Kortom, dat gaat niet werken.

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-11 20:56

ikke schreef:
Ik moet de eerste wagen op B-rijbewijs nog tegenkomen die meer dan 1200kg laadvermogen heeft.

Bedenk dat het niet alleen de paarden zijn, maar ook zadels, hoofdstellen, poetsspullen en alle andere zooi die je allemaal meezeult. Kortom, dat gaat niet werken.

Okee, betekent dat dan dat al die paardenvrachtwagentjes die ingericht zijn voor het vervoer van 2 paarden en bestuurd mogen worden met een B-E rijbewijs in overtreding zijn als er ook daadwerkelijk 2 paarden in vervoerd worden????!!!!

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 20:59

Let goed op het laadvermogen en vermogen van de motor.
Vaakt is het laadvermogen afhankelijk van het gewicht van de auto zelf. Met ene beetje mazzel blijft er dan op papier net iets meer dan 1000 tot 1200 kg over.
In de werkelijkheid blijkt dit echter veel minder omdat bij de keuring destijd het tussenschot er nog niet in zat, de zadels, weinig benzine etc.. Twee paarden legaal vervoeren is dus vaak onmogelijk.

Ook het vermogen van de motor is van belang. Vaak is dit te weinig en dan ben je opgelucht als de de brug gehaald hebt.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 21:03

eiber schreef:
ikke schreef:

Okee, betekent dat dan dat al die paardenvrachtwagentjes die ingericht zijn voor het vervoer van 2 paarden en bestuurd mogen worden met een B-E rijbewijs in overtreding zijn als er ook daadwerkelijk 2 paarden in vervoerd worden????!!!!

Yep, dat zie je helemaal correct.

Er is een mogelijkheid om deze valkuil te omzeilen, echter, dan zul je een nieuwe wagen moeten kopen. Daar wordt dan een speciale aanpassing op gemaakt. Reken in dat geval echter op prijzen van rond de 50.000 euro. mocht je deze optie willen overwegen, dan heb ik een adres voor je.

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-11 21:17

Hmmm....dat klinkt allemaal niet erg rooskleurig. Ik ben verbaasd dat er dan nog steeds zoveel van die wagens rondrijden.
@ Ikke: helaas , 50.000 euro gaat niet lukken :D :D

Wat vinden jullie van zoiets?: http://link.marktplaats.nl/410810311
Laadvermogen 1340 kg.
Waarom kan er bij deze zoveel in?
En deze (die neem ik niet serieus hoor, zeker niet meer na jullie berichtjes):
http://link.marktplaats.nl/408632916

Overigens: soms zie ik wel eens in een advertentie staan dat de auto aanvankelijk geschikt was voor 3 paarden maar dat hij is omgekeurd naar 2, zodat je er met een B-E rijbewijs in mag rijden. Hoe zit het dan met het laadvermogen?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 21:28

eiber schreef:
Hmmm....dat klinkt allemaal niet erg rooskleurig. Ik ben verbaasd dat er dan nog steeds zoveel van die wagens rondrijden.
@ Ikke: helaas , 50.000 euro gaat niet lukken :D :D

Wat vinden jullie van zoiets?: http://link.marktplaats.nl/410810311
Laadvermogen 1340 kg.
Waarom kan er bij deze zoveel in?
En deze (die neem ik niet serieus hoor, zeker niet meer na jullie berichtjes):
http://link.marktplaats.nl/408632916

Overigens: soms zie ik wel eens in een advertentie staan dat de auto aanvankelijk geschikt was voor 3 paarden maar dat hij is omgekeurd naar 2, zodat je er met een B-E rijbewijs in mag rijden. Hoe zit het dan met het laadvermogen?

Sorry, je wordt voorgelogen bij die eerste!! De RDW meldt bij deze wagen een bruto laadvermogen van 1090kg!!!

Juist die Renault zou ik gaan bekijken!! Hij staat bij de RDW als veewagen geregistreerd met een bruto laadvermogen van 1300kg! Gezien de bouw van de wagen zou dit best weleens kunnen kloppen. Deze Renault is door z'n constructie een relatief lichte maar sterke auto. Met deze wagen heb je een schijn van kans dat je kunt doen wat je wil. Zet 'm op de weegbrug en je weet of de papieren ECHT kloppen.
Bovendien staat de 2-tonse trekhaak op kenteken! Met B-E rijbewijs kun je uit de voeten met die bak. Motorvermogen is wat aan de krappe kant, maar daar valt mee te leven als je ermee om kunt gaan.

eiber

Re: punten van aandacht bij aankoop kleine paardenvrachtauto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-11 21:44

De Renault is al gereserveerd.
Ik begrijp dat ik er niets van begrijp......
Het comfort voor de paarden lijkt me in die laatste toch erg marginaal??
Kun je dat laadvermogen nakijken op een site of zo?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 21:49

eiber schreef:
De Renault is al gereserveerd.
Ik begrijp dat ik er niets van begrijp......
Het comfort voor de paarden lijkt me in die laatste toch erg marginaal??
Kun je dat laadvermogen nakijken op een site of zo?

https://ovi.rdw.nl/ kenteken invoeren en klaar......

Dat comfort wordt uiteindelijk bepaald door de rijstijl van de chauffeur, niet zozeer door de wagen

stefanvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 21:50

ja, laadvermogen kun je nazien op rdw.nl, en dan kenteken intikken.

Wat betreft het omkeuren van 3 paarden naar 2 paarden, dat is niet zo heel moeilijk te begrijpen.
Met B-rijbewijs zit je vast aan een maximaal gewicht van 3500 kg, met een C-rijbewijs niet. zo'n wagen waar dus 3 paarden op mochten, is vroeger gewoon een vrachtwagen geweest. Deze hebben ze laten terugkeuren naar 3500 kg waardoor het opeens een 'busje' is geworden.

oh ja, en waarom er zoveel van deze wagens rondrijden? Omdat heel veel mensen gewoon geen BE hebben of willen halen, maar toch met hun paarden willen rondzeulen, simpel.
En de meesten kijken dan echt niet naar laadvermogen, wat er op kan, kan erop wordt vaak geredeneerd. Jammer, maar het is wel zo.

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-11 22:55

Hmm... uit jullie reacties begrijp ik dat ik maar beter met mijn huidige Volvo 940 en mijn 1.5 paards Humbauer kan blijven rondtoeren. Is een betrouwbare combinatie maar helaas (ook) niet geschikt voor een 2 paards trailer.
Bedankt voor de antwoorden tot nu toe.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 23:09

eiber schreef:
Hmm... uit jullie reacties begrijp ik dat ik maar beter met mijn huidige Volvo 940 en mijn 1.5 paards Humbauer kan blijven rondtoeren. Is een betrouwbare combinatie maar helaas (ook) niet geschikt voor een 2 paards trailer.

Je zou voor een XC90 kunnen gaan........... }:)

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 23:12

Ik heb er een gehad met 1800 kg laadvermogen.
Het was een hele oude opgeknapte uit 1978. Hij woog 1900 en was vrij kaal.
Er konden 3 personen voorin mee en er was een kleine ruimte achterin voor zadels en hoofdstellen.
De onderkant was extra verstevigd voor de veiligheid, dus het was geen rammelbak ofzo.
Tegenwoordig zijn ze bijna niet meer te vinden en ik heb echt spijt dat ik 'm weg heb gedaan.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 23:23

Akhal_Teke schreef:
Ik heb er een gehad met 1800 kg laadvermogen.
Het was een hele oude opgeknapte uit 1978. Hij woog 1900 en was vrij kaal.
Er konden 3 personen voorin mee en er was een kleine ruimte achterin voor zadels en hoofdstellen.
De onderkant was extra verstevigd voor de veiligheid, dus het was geen rammelbak ofzo.
Tegenwoordig zijn ze bijna niet meer te vinden en ik heb echt spijt dat ik 'm weg heb gedaan.

1900 + 1800 is bij mij nog altijd 3700kg en daarmee zou het een C-rijbewijsplichtige wagen zijn (geweest)!!

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-11 23:30

ikke schreef:
eiber schreef:

Je zou voor een XC90 kunnen gaan........... }:)

Goed idee!!!! _O-

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 23:32

Ik ga het even nakijken er zat 100 kg verschil tussen het gewicht en laadvermogen. Dus dan zal het 1800 en 1700 kg geweest zijn.
Het was er zeker geen voor een C rijbewijs.

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 23:37

Yep hij woog 1700 kg. Had dus 1800 kg mogen laden. Daar kwam ik natuurlijk nooit aan met mijn 2 E-ponys.
Als je er dus een vindt.. nooit meer verkopen!!

aslan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 23:39

ikke schreef:

Wat een onzin.....er zijn genoeg bedrijfswagens met meer dan 1200kg laadvermogen die je kan gebruiken voor dergelijke doeleinden. Gewoon even doorzoeken en je niet te snel uit het veld laten slaan door een enkele opmerking van iemand die nog wel een adresje weet voor een auto van 50000,--

De wereld is groter dan alleen marktplaats

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 23:46

aslan schreef:
ikke schreef:

Wat een onzin.....er zijn genoeg bedrijfswagens met meer dan 1200kg laadvermogen die je kan gebruiken voor dergelijke doeleinden. Gewoon even doorzoeken en je niet te snel uit het veld laten slaan door een enkele opmerking van iemand die nog wel een adresje weet voor een auto van 50000,--

De wereld is groter dan alleen marktplaats

Doe eens een paar voorbeelden dan!
Ik heb zeer waarschijnlijk meer vrachtwagens van dichtbij gezien dan jij vermoed en de enige die enigsins in de buurt komt is zo'n oude Renault Traffic of Master.
Akhal_Teke schreef:
Yep hij woog 1700 kg. Had dus 1800 kg mogen laden. Daar kwam ik natuurlijk nooit aan met mijn 2 E-ponys.
Als je er dus een vindt.. nooit meer verkopen!!

Ben ik toch benieuwd naar het merk. Hoe zeker wist je dat de papieren klopten? Heb je de wagen op de weegbrug gehad?

Ik had onlangs nog zo'n akkefietje. Leuke wagen gekocht, 3400kg leeg, 5600kg toegestaan gewicht. Nou 2200kg laadvermogen is genoeg voor drie kleine paarden. Totdat de wagen op de weegbrug ging en 3800kg (!!!!) punterde! heb je mooi nog maar 1800kg over en dat is toch erg krap voor drie paarden.

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 00:06

Het was een Fiat 242 (hetzelfde als een Citroen C35)
Hier een foto.
Afbeelding
Het gewicht klopte, hij was omgekeurd door het RDW.
Echt een geweldige wagen was het. Je kon ook bovenin slapen, ik denk dat het vroeger een campertje was. De eigenaresse voor mij nam altijd 1 pony mee en sliep er zelf bij!! SUPER.

Het enige nadeel was z'n leeftijd. Ik heb er echt in moeten leren rijden.

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 00:13

Bij mij op het werk hebben we een mercedes Sprinter
Afbeelding
En die mag ik ook rijden met mijn B
Maar deze zuipt wel als een gek en wat ik mij afvraag is of dat dan wel zo goedkoop is voor parti? Of is het wel zakelijk...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 00:16

Susyb schreef:
Bij mij op het werk hebben we een mercedes Sprinter
Afbeelding
En die mag ik ook rijden met mijn B
Maar deze zuipt wel als een gek en wat ik mij afvraag is of dat dan wel zo goedkoop is voor parti? Of is het wel zakelijk...

Verkeerde motorkeuze??
Je moet bij zo'n moderne Sprinter ook wel die 160pk motor nemen..........

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 02:30

Wij hebben sinds kort een volkswagen lt. low-budget, hij is 28 jr oud en destijds zelf omgebouwd door de toenmalige eigenaar.
hij weegt 2400kg en mag 1100kg laden. Wij hebben een grote tuiger en een kleiner eng. volbl. dat kan net qua gewicht. Soms hangen we de trailer erachter en daar mag nog eens 1300 kg in. Er zit een 6 cilinder dieselmotor in. Deze is wel traag maar bere sterk.
Het is een oudje, waarvan we de bodem en buitenzijden geheel vervangen hebben. Hij koste weinig en er hoeft geen wegenbelasting voor te worden betaald. Is te rijden op een B rijbewijs en heeft vooral een lekker kleurtje |( . Ik heb er geen bal verstand van, maar dit is de info van mijn man :o
Afbeelding

Afbeelding

stefanvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 03:04

Santos, Ik mis wat in je berekening.

Je zegt 1100 kg, en dat kan net voor jouw 2 paarden.
Maar weeg jij zelf (en je bijrijder?) niets dan? En wat te denk van zadels en alle andere spullen die je meesjouwt.

Weet niet of je hem ook al op de weegbrug hebt gehad, maar ik weet bijna zeker dat je over je gewicht gaat.

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 11:07

vergeet inderdaad ook jezelf (en je eventuele bijrijder)niet mee te nemen in het gewicht, als je 1200 kg mag laden is dit dus alsnog te weinig, want 2 personen en als je spullen gaan er ook nog is vanaf, je houd dan denk ik iets tussen de 1000 en 1100 over.