Airbagvest of toch een bodyprotector?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mar_leen

Airbagvest of toch een bodyprotector?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-11 19:59

Hoi hoi,

Ik ben benieuwd waar jullie mee rijden en waarom...
Waarom het vest of waarom de protector?
Ik ben in overweging er een van de 2 aan te schaffen.
Wat zijn de voor en nadelen van deze 2?

Anoniem

Re: Airbagvest of toch een bodyprotector?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 20:13

protector rijd ik,

*vest is heel leuk, en ook wat stylvoller. Maar met een vest mag je niet op westrijd. Dus als je westrijden wilt gaan rijden, moet je toch een officeel goed gekeurde bp hebben. Stel dat je vest niet dat om wat voor reden je vest niet geactiveert ( goh wat een woord ) word dan val je dus alsnog hard. Als je valt moet je een nieuw buisje kopen zeg maar voor in je vest. En op elk paard waar je ook op gaat rijden met het kabeltje bevestigt zijn dat aan jou vest weer vast kan. Dus ook als je op een vreemd paard gaat rijden moet je dat kabeltje meenemen. Een vest zit trouwens ook een stuk beter als een bp.

* Een bp is opzich een mooi ding. Alleen het zit in het begin voor geen meter, je moet er echt even aanwennen als je op het paard zit. Maar daarna zit het ook weer goed. Een bp hoeft niet aan je zadel vast. Dus als je valt heb je altijd de juiste bescherming en hoeft hij niet geactiveert te worden. Met een bp kun je zovaak vallen als je wil maar je hoeft hem niet te vervangen, attans geen buisje wat erin zit. Hij kan natuurlijk wel kapot gaan. Maar stel dat je niet hard valt en hij is niet gebroken kun je hem natuurlijk nog gewoon hergebruiken. Want zeg eerlijk niet iedereen koopt een nieuwe cap nadat hij is gevallen..

Verder is de keus aan jou.
Ik zou zeggen probeer ze allebei. En je merkt zelf wat je fijner vind!

Succes!

MaritBR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 20:17

Ik rijd zelf met een bodyprotector. Het duurt even tot dat het zich aan je lichaam heeft gevormd, maar dan zit het best wel lekker. Ik denk dat een vest wel wat lekkerder zit, maar dat als het zich prongeluk een keer niet op pomt zegmaar, dan heb je er niks aan.
Veel succes met kiezen!

mar_leen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-11 20:34

Bedankt voor jullie snelle reacties!
Idd ook wel handig als dat vest opblaast :P

britt299

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 18:04

ik heb ook een bodyportector.
ik rijd er vooral mee als ik ga springen.
Ik ben namenlijk een keer hard gevallen en draag hem daarom ook als bescherming.
nadeel vind ik soms wel dat als je normaal zonder rijd het in het begin niet lekker zit.

marjoke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 15:37

Ik rijd al een tijdje met bp. Nu ben ik de laatste paar maanden al 2 keer gevallen (jonge paarden) en heb ik mijn rug toch echt wel behoorlijk pijn gedaan, zelfs met pb. Ik ben dus aan het overwegen een airbag vest te kopen. Met zo'n vest wordt de schok veel meer opgevangen omdat je echt op een luchtkussen valt, wat bij een bp niet het geval is. Dus de klap is volgens mij toch kleiner met airbag. Veel crossruiters gebruiken beide over elkaar. Stel dat je airbag vest om de een of andere reden niet af gaat, heb je toch nog je bp eronder aan. En inderdaad ook omdat de verzekering niet inspringt als je enkel een vest aan hebt.
Nadeel van een airbag, is dat zo'n ding veel meer kost.
Ik ben dan ook wel benieuwd naar ervaringen met een airbag...

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 15:39

Er zijn ook al airbag vesten die zijn goedgekeurd voor wedstrijden :)
Het grote voordeel is dat ze minder in de weg zitten, je bewegingsvrijheid blijft het zelfde.
En de landing is nog zachter door de luchtkussens.

Je moet alleen niet vergeten het vest los te maken van je zadel als je afstapt :P
Laatst bijgewerkt door Peerke_ op 16-01-11 15:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Donna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 15:41

Ik heb een bodyprotector met van die blokjes. Zit me totaal niet in de weg, bied juist wat extra steun. Ik draag hem echter alleen met springen of buitenrijden, of wanneer ik niet weet hoe ze gaat reageren op situaties zoals op vreemd terrein.
Het nadeel van het vest is dat hij vele malen duurder is, je telkens dingen moet vervangen als je valt en de kans groot is dat als je er bijna afvalt, het opblazen van het vest er voor zorgt dat je paard hélemaal in paniek raakt en je er dus definitief afvalt.
Maar, lucht is natuurlijk zachter om op de vallen dan schuimrubber, dus misschien is de kans op kneuzingen wel minder.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 15:44

Peerke_ schreef:
Je moet alleen niet vergeten het vest los te maken van je zadel als je valt :P

eerst even denken aan losmaken en dan pas vallen ? :+

Bedoel je niet toevallig vrijwillig afstappen ? :Y)

Ik rij zelf met BP ( zo een met allemaal blokjes ) persoonlijk heb ik er geen last van als ik hem om heb.

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 15:46

jackgirl schreef:
Peerke_ schreef:
Je moet alleen niet vergeten het vest los te maken van je zadel als je valt :P

eerst even denken aan losmaken en dan pas vallen ? :+

Bedoel je niet toevallig vrijwillig afstappen ? :Y)

Ik rij zelf met BP ( zo een met allemaal blokjes ) persoonlijk heb ik er geen last van als ik hem om heb.

Haha, die zin klopte niet helemaal :+
Maar even aangepast :P

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 15:47

het klonk wel leuk haha

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 15:48

haha, owhh ik ga vallen.. even losmaken :+

Qazplm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 15:48

Ik rij met bodyprotector. Alleen als ik spring. Ik denk dat een airbagvest wel zachter is en het nog minder pijn doet als je valt, maar als ie het een keertje niet doet, val je wel meteen heel hard. (eigenlijk zou je een twee in één moeten hebben! alleen die bestaan nog niet, en ik weet niet of dat dan nog wel lekker zit)
Met bodyprotector ben je wel beter beschermt, maar je kan nog steeds hard vallen. (ervaring....)

ElanII

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 15:51

Ik heb het airbagvest, ben er nog niet mee gevallen dus die ervaring heb ik niet ;)
Ik had daarvoor een bp waar ik wel verschillende keren mee gevallen ben: ribben gebroken en gekneusd au !
Vandaar nu het vest. Ik heb het gepast en gekocht bij de dealer zelf, deze zit in Chaam, dus voor jou dichtbij. Natuurlijk is het een hele investering maar het geld dat ik extra kwijt was aan het vest weegt niet op tegen maanden niet kunnen rijden vanwege gekneusde ribben.
Ik ben er in ieder geval blij mee en voel me veel zekerder sinds ik het heb.
Overigens schiet het vest vanzelf los als je valt. Mocht je het vergeten los te klippen als je afstapt (in het begin is dat even wennen), dan blaast het vest niet op.

mar_leen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-11 18:20

Ik heb het zelf ook in de paardenwinkel nu nagevraagt (verschillende)
Die adviseren toch een BP ipv een airbagvest.
Alleen de top ruiters blijken er mee te rijden (weinig niet prof. ruiters)
En er is nog te weinig over bekend om echt te zeggen dat ze goed zijn...
Want blijkbaar is het ook best lastig als je langs je paard hangt en het vest opblaast...
En ook toch als je afstijgt (vooral de grote paarden waar ik op rij) het vest ook opblaast en het dan echt een duur grapje word...
dus ben nog steeds sterk in twijfel :P
Maar iedereen erg bedankt voor zen mening enzo!

Snisel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 18:26

Ik rijd eigenlijk met geen van beide, maar ik heb wel eens een bodyprotector omgehad met een springwedstrijd, t zit in t begin zit t wel een beetje raar maar t is wel handig.

Cavaliere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 20:26

mar_leen schreef:
Ik heb het zelf ook in de paardenwinkel nu nagevraagt (verschillende)
Die adviseren toch een BP ipv een airbagvest.
Alleen de top ruiters blijken er mee te rijden (weinig niet prof. ruiters)
En er is nog te weinig over bekend om echt te zeggen dat ze goed zijn...
Want blijkbaar is het ook best lastig als je langs je paard hangt en het vest opblaast...
En ook toch als je afstijgt (vooral de grote paarden waar ik op rij) het vest ook opblaast en het dan echt een duur grapje word...
dus ben nog steeds sterk in twijfel :P
Maar iedereen erg bedankt voor zen mening enzo!

het vest kan niet zomaar opblazen als je langs je paard heen hangt, je kunt ook rustig afstappen en vergeten jezelf los te maken van het zadel. dit komt omdat het vest pas opblaasd op het moment dat er een ruk van minimaal 35 kilo aankomt in een keer. als je afstijgt komt er nooit zo een harde ruk en blaast hij dus niet op.

Marije_Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 20:43

Maar als je nou heel langzaam valt, zeg maar. Dan komt er toch ook nooit een ruk van 35 kilo aan het kabeltje. Ik heb zelf een bodyprotector, ik heb er persoonlijk toch wel een beetje last van. Ik kan mijn armen niet in de juiste houding krijgen met dat ding aan..

marjoke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 13:47

Marije_Paard schreef:
Maar als je nou heel langzaam valt, zeg maar. Dan komt er toch ook nooit een ruk van 35 kilo aan het kabeltje. Ik heb zelf een bodyprotector, ik heb er persoonlijk toch wel een beetje last van. Ik kan mijn armen niet in de juiste houding krijgen met dat ding aan..

Je weegt toch zelf wel meer dan 35 kilo? :) Dus vanaf het moment dat je echt valt en eraan hangt, gaat het echt wel lossen.. :P

mar_leen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 17:51

Pff ik vind het toch een lastige keus...
Vooral het prijskaartje... Maar ja je veiligheid is wel erg balangrijk!

ezzelmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 19:58

Ik rij met een body protector.
aan het begin moet je er wel aan wennen maar daarna zit het wel lekker.

ik ben een keer heel hard gevallen en ik had me body protector aan en ik had niet veel pijn.

xBlondie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 20:13

Hmm.. ja, persoonlijk vind ik een bodyprotector echt verschrikkelijk zitten. Met een airbagvest geen ervaring, maar goed, veiligheid voorop vind ik!

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 20:57

Als je een goede bodyprotector hebt voel je hem niet eens.