Zadel komt terug.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Zadel komt terug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 16:34

Hee bokkers,

ik heb een vraagje aan jullie'';

Als ik ga rijden wil ik opstappen, en dan hang ik eigenlijk met 1been in de beugel, en dan komt mijn zadel terug. Daar mee wil ik zeggen dat het zadel eigenlijk van zijn rugafgeleid naar mij toe..
Het licht puur aan het zadel heb ik wel gemerkt want, bij andere zadels heb ik dit niet.. Ik singel mijn pony altijd goed aan, maar nog komt hij terug.. Ik heb al veel mogelijke maniere geprobeert. Alleen ik vind het zo vervelend dat als ik opstap dat ik altijd maar iemand moet vragen die mij even wil helpen.. En ik wil eigenlijk nu eens zelf opstappen. Zonder iemand te vragen....
Het zadel past goed, het is allemaal nagekeken enzo. Dus daar ligt het echt niet aan!

Hoe doen jullie dit?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-01-11 16:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Zadel komt terug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 16:35

Door wie is het nagekeken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 16:37

Door de gene waar ze het zadel hebben gekocht.. Het is helemaal aangemeten, en ze hebben zelfs door 2 mensen heen laten kijken bij de koop van het zadel dat het zeker weten goed pasten.

duodenum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 16:38

Dan ligt het zadel waarschijnlijk toch niet goed genoeg, lijkt mij.
Maar als je er een goed iemand bij hebt gehad zal dat 't wel niet zijn.
Je kunt ook met een krukje opstappen, dan heb je niet iemand nodig! ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 16:39

Ja maar dat voorkomt toch niet dat mijn zadel terug komt? Lijkt mij...

calypsoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 16:41

wel minder, omdat de druk minder lang is.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 16:42

Heeft je pony weinig schoft? Want dat zou een boel verklaren.
Opstappen met een krukje; dan ben je de beugels niet nodig.

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 16:43

TS, heb je geen foto van het zadel op je pony?

Anoniem

Ja het is een Ijslander, wel een speciaal zadel enzo. Alleen zo heel veel minder schoft heeft hij niet..

Anoniem

S_zanne schreef:
TS, heb je geen foto van het zadel op je pony?

Zal erzo eens 1 plaatsen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 16:50

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 00:18

niemand een idee?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 01:01

Wat een heerlijke baal wol :D
Ik blijf bij mijn eerste post; lijkt me een vrij lage schoft en een rond paardje.

Kiichi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 01:14

Tja, als je paardje wat rond is en weinig schoft heeft, blijft het zadel minder goed liggen, het maakt niet uit hoe strak je de singel doet, hij glijd gewoon rond... Het lastige wordt een oplossing zoeken voor dit probleem.

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 20:19

Ik heb een heel speciaal boom-systeem in mijn (nieuwe) zadel waarin de kussens iets anders komen te liggen en mijn merrie's brede lage schoft vrij ligt, en het zadel niet schuift.
Wel een duur grapje en ik weet niet of het lukt bij ijslanderzadels.
Misschien moet je even contact opnemen met Hans Zuiderweg, van Bestfit.
Hij heeft mij en mijn ronde, schoftloze paard heeeel goed geholpen, heel aardige man ook! ;)

3567

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 20:55

ik weet het ook niet precies. maar er zou bij het opstappen iemand kunnen hangen aan de andere kant?
als ik het zadel zo zie, ziet het er inderdaad prima uit. je poedersuiker ook een krukje gebruiken>?

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 23:10

dit hoort bij harnacement ik tem even.

Ik weet niet hoe het zit met ijsland zadels maar naar mijn weten hoort de lepel altijd hoger te zijn als de voorboom? Maar indd opstappen met een krukje is ook beter voor je pony's rug :)

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 23:36

lovey_ou schreef:

Ik weet niet hoe het zit met ijsland zadels maar naar mijn weten hoort de lepel altijd hoger te zijn als de voorboom? Maar indd opstappen met een krukje is ook beter voor je pony's rug :)

Dat is een misvatting. Je zit in het diepste punt en dat punt moet in het midden van het zadel liggen op de plek die voor je paard het minst belastend is. Dat heeft niet alles met de hoogte van de lepel tov de voorboom te maken al is het bij een dressuurzadel wel vaak zo.

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 23:39

Hoe stap je op? Veel mensen pakken de voorboom vast bij het opstappen om zich op te trekken terwijl je eigenlijk een pluk manen moet pakken. Dan trek je het zadel ook minder snel scheef.

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 08:04

Anne_GTI schreef:
lovey_ou schreef:

Dat is een misvatting. Je zit in het diepste punt en dat punt moet in het midden van het zadel liggen op de plek die voor je paard het minst belastend is. Dat heeft niet alles met de hoogte van de lepel tov de voorboom te maken al is het bij een dressuurzadel wel vaak zo.

aah oke zat al een beetje te twijvelen bedankt voor je opheldering! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 13:10

Akhal_Teke schreef:
Hoe stap je op? Veel mensen pakken de voorboom vast bij het opstappen om zich op te trekken terwijl je eigenlijk een pluk manen moet pakken. Dan trek je het zadel ook minder snel scheef.

Nee dat doe ik idd niet, maar ik pak hem gewoon bij zijn manenkam vast zeg maar, en dan trek ik mezelf omhoog, ik pak niet alleen 1 pluk vast.. Maar dan glijd mijn zadel nog..
Ik heb er ookal iets onderliggen waardoor het minder schuift, want ik rijd zonder dekje. Alleen dat werkt dus ook niet :(

maria_62

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 13:13

Je kunt ook een staartriem aan het zadel bevestigen maar ik weet niet of het zadel dan niet meer schuift. Is je paard niet te dik? Dan schuift het zadel ook vaak. Bij het opstappen kun je met je linkerhand een pluk manen vastpakken en met je rechterhand pak je het zadel vast aan de rechterkant van het zadel, bv aan het 'rokje' dat over je beugelophanging zit. Daarmee trek je het zadel naar rechts terwijl je op stapt, je geeft dan tegendruk. Of je legt je rechterhand aan de rechterkant van het zadel op een plek waar je een beetje grip hebt. Op de wrong bijvoorbeeld. Het staat een beetje ingewikkeld omschreven maar als je het probeert snap je het wel. Succes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 13:19

maria_62 schreef:
Je kunt ook een staartriem aan het zadel bevestigen maar ik weet niet of het zadel dan niet meer schuift. Is je paard niet te dik? Dan schuift het zadel ook vaak.

Oordeel zelf maar op de foto, hij is aan de ronde kant. Maar ik vind het veel fijner dan een schraale ijslander. Maar daar is een staartriem toch niet voor bedoelt?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 13:20

Anti slip dekje helpt wel tegen het glijden maar dat is geen permanente oplossing.

Als je zadel verder goed ligt zou ik met een krukje opstappen. Gewoon er op gaan staan. Rechterbeen over het zadel en je er op laten glijden. Zo steun je niet op de beugel en trek je dus ook niet aan het zadel.
(mijn extreem ronde haf heeft hetzelfde probleem en daar werkt dit prima bij).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 13:20

maria_62 schreef:
Je kunt ook een staartriem aan het zadel bevestigen maar ik weet niet of het zadel dan niet meer schuift. Is je paard niet te dik? Dan schuift het zadel ook vaak. Bij het opstappen kun je met je linkerhand een pluk manen vastpakken en met je rechterhand pak je het zadel vast aan de rechterkant van het zadel, bv aan het 'rokje' dat over je beugelophanging zit. Daarmee trek je het zadel naar rechts terwijl je op stapt, je geeft dan tegendruk. Of je legt je rechterhand aan de rechterkant van het zadel op een plek waar je een beetje grip hebt. Op de wrong bijvoorbeeld. Het staat een beetje ingewikkeld omschreven maar als je het probeert snap je het wel. Succes.

zal het eens gaan proberen, haha!
Nu nog maar hopen dat hij dan niet weg loopt, want dat vind hij ook heel leuk