hoe groot met mijn pony/paard zijn om er op te kunnen rijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

chelleeee

hoe groot met mijn pony/paard zijn om er op te kunnen rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-11 19:45

weet als eerst niet of het hier goed staat

ik mag wachlijk ook een tijdje een eigen pony/paard

maar nou vroeg ik we af hoe groot zou een pony/paard voor mij moeten zijn

ik ben 163
en weeg 53 kilo

weet iemand dit >?

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 19:47

chelleeee schreef:
weet als eerst niet of het hier goed staat

ik mag wachlijk ook een tijdje een eigen pony/paard

maar nou vroeg ik we af hoe groot zou een pony/paard voor mij moeten zijn

ik ben 163
en weeg 53 kilo

weet iemand dit >?

Het perfecte zou zijn als je paardje 1.63 is.

Maar je zou ook makkelijk op een pony van 1.50 kunnen.

Je tekst mag trouwens wel wat duidelijker geschreven worden.
wat bedoel je met wachlijk?

chelleeee

Re: hoe groot met mijn pony/paard zijn om er op te kunnen rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-11 19:48

ik kan er niks aan doen dat ik dislexy heb

sas27

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 19:48

Ik weeg het zelfde en ben even groot, mijn paardje is 1,47 mtr
Dit ziet er zo uit, veel kleiner moet ze niet zijn voor de mooiegheid:

Afbeelding

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 19:51

chelleeee schreef:

Dan wil ik nog wel weten wat wachlijk is?
Is dat waarschijnlijk... als dat het is heeft het niks met dyslectie te maken ;)

AnneJa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 19:53

Eehm, even offtopic, ik ben 1.72 en 52 kilo, welke grootte is goed voor mij...?

sas27

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 20:22

Trouwens ik zie ook een advertentie dat je een shetlander mag. Ik hoop dat je niet van plan bent daarop te gaan rijden?
Dan kan je beter gaan mennen of vrijheidsdressuur, lange lijnen etc

Duijfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 20:46

TS, gabjj8 wil alleen weten wat je bedoelt.
Het hangt er ook vanaf waar jij je fijn bij voelt voel je je fijner bij een fjord dan zou je een iets kleiner paard moeten nemen, voel je je fijner bij een paard van 1.70, dan moet je kijken naar een iets groter paardje.

@Renslover:
ik ben ongeveer even groot en rijd op groot en klein. maar misschien iets rond de 1.67 zou groot genoeg zijn. dan kan je over de schoft kijken en makkelijk bij de rug voor het zadel. (die van mij is ong. zo groot.)
je moet namelijk ook nog de hals en hooft erbij doen, dan is hij nog groter.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 20:58

Waar ik wel benieuwd naar ben is hoe oud je bent of je dus nog in de groei bent.
Ik rij met mijn 1,63m op mijn fjord van 1,40m. Ook wel eens een exemplaar van 1,36m gereden en ook dat ziet er niet vreemd uit doordat de breedte het opvangt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 14:33

ik ben 1m62 weeg normaal gesproken 61 kilo( nu ietsje meer door de feestdagen haha) en mijn poownie is 1m38.

past precies :D

maar chellee, hoe oud ben je nu?
als je nog wat groter gaat worden zou ik toch kijken naar een dier vanaf 1m45,zodat je er ook op blijft passen als je wat groter wordt

xChanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 14:42

Hierboven dat lijkt me eerlijk gezegt niet zo'n goede combinatie. Ik ben ook 1.62 maar weeg 33 kilo. Ik rijd op een pony van 1.31 en dit kan echt nog net aan. ;)

xJitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 14:52

TS: Gewoon kijken wat goed voelt en wat er goed uitziet, zorg in ieder geval dat je het paard niet in de weg zit ;) Ik ben 1.72, weeg 53 en mijn arabier is 1.57.
offtopic: 33 kilo :oo Ik ben 10 cm groter, en weeg 53 kilo. En van mij zeggen ze al dat ik dun ben.

xChanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 14:57

Tja ik kom erg moeilijk aan al in het ziekenhuis gelegen, bij iemand gelopen waardoor ik meer aankom etc. Niets helpt. Maar dan zal het wel aan mij liggen haha. Ik rijd op een Welsh dus ja ook al misschien een heel ander gebouwt paard met dezelfde schofthoogte kan een heel verschil maken. ;)

Bescherelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 20:14

Dat hangt helemaal van jouw postuur en de bouw van het paard af. :) Paarden die wat steviger gebouwd zijn (Fjorden, Tinkers, etc.) kunnen vanzelfsprekend een wat meer hebben dan een iel Welshje. Daarnaast telt lengte net zo goed als gewicht, als je te lang bent voor je pony dan hinder je hem daar zeker mee door het hefboomeffect. Sowieso zou ik niet een paard nemen waar je 'precies' op past. Ik neem aan dat je nog gaat groeien en het is niet tof als je na een jaartje al te groot bent.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 20:18

xChanna schreef:
Hierboven dat lijkt me eerlijk gezegt niet zo'n goede combinatie. Ik ben ook 1.62 maar weeg 33 kilo. Ik rijd op een pony van 1.31 en dit kan echt nog net aan. ;)

het kan wel hoor,past echt precies.
61 kilo is helemaal niet zwaar,ik heb mijn pony al 11 jaar en gaat hartstikke goed :j

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 21:01

ik ben 1.68, 58 kg (ongeveer) en rij op een arabiertje van 1.47 ;) Kan best bij mij, dus jij zou ook wel op een pony van 1.40 kunnen denk ik.

daffiehaffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 12:58

ik ben 16 jaar, 1.73 en week ongeveer 60 kilo, hoe groot kan mijn pony dan minimaal zijn, groeien doe ik toch niet meer ;)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 13:16

Lengte werkt wel degelijk tegen en vind sommige voorbeelden echt niet aan te raden. Veel mensen merken niet hoeveel de pony's de balansfouten van hun ruiter corrigeren omdat ze "netjes" zitten. Zelfs met een passende combi gebeurd dit, maar is dit in verhouding minder heftig. Ga maar eens met een lange ladder lopen.
Zeker als je een paard gaat kopen, is het belangrijk om een passend paard te kopen waar je lang van kan genieten. Qua gewicht kun je altijd nog veranderen, dus daar zou ik niet te hard aan vast houden. Persoonlijk denk ik dat 160 tot 163 een mooi maatje zal zijn, maar bij een breed gebouwd paardje ietsje kleiner. (zou iig wel voor een paard gaan ivm eventuele wedstrijden)
Bij het kopen van een paard is het ook belangrijk om te bedenken wat de toekomst allemaal kan gaan brengen. Sommige denken dat "alleen buitenritjes" al voldoende zal zijn, om vervolgens een paar jaar later graag ook dresuur en of te willen springen terwijl hun paard daar minder voor geschikt is. Zeker bij het eerste paard kunnen je wensen in de loop der tijd nog veranderen. Een allroud paard is dan het meest geschikt. Bezuinigen op aankoop is niet aan te raden, omdat het een dure hobby is en minder plezierig wordt bij problemen én duurder bij problemen.

Zelf ben ik 172 en vind 168 t/m 172 de fijnste maatjes

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 13:21

Ik ben 160 (ook niet zwaar trouwens) en rij paarden van 125 tot 165. Daaronder is echt te klein, en daarboven is me vaak te groot.
Ik zou als je nog niet uitgegroeit bent, toch wel echt gaan voor een e-pony of een paard. Als je nog 20 cm groeit kun je straks niks meer met je leuke d-pony.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 13:30

ik ben 1.61 ongeveer en weeg 69 kilo en ben 21 jaar. Deze pony is 1.43 als ik het goed heb :)
Afbeelding

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 14:00

Als je niet echt grote wedstrijdambities hebt in dressuur en springen pas je prima op een paardje van 1,35-1,60m. Het hoeft echt niet officieel qua maat een paard te zijn voor wedstrijden, ook met een pony kun je een heel eind komen bij de volwassenen-rubrieken. En ook in andere disciplines kun je ook met een kleiner paardje ver komen. Endurance, mendurance, mennen, behendigheid, dresuur aan de lange lijnen, er zijn zoveel dingen die je met een paard van elke maat kan doen.
Ik hou zelf meer van wat kleiner. Ik vind alles waar ik niet met mn hoofd boven de rug uit kom, groot en onhandig zonder echte voordelen. Mijn fjord is 1,38 en ik ben 1,72m en 70+kg. We springen 1m, net niet goed genoeg voor de officiele B-parcoursen, maar BB en allerlei onderlinge wedstrijdjes (80-100cm) op maneges in de buurt gaat prima. Dressuur rij ik L voor het stamboek en dat vind ik mooi genoeg. Mennen en endurance doen wel wel boven het 'basisniveau' en daar wil ik wel verder mee.

Ik denk dat het belangrijker is dat je qua karakter bij elkaar past dan dat je op een maat gaat zoeken. En welk soort paard trekt je aan? Een brave warmbloed (NRPS), een meer sierlijk paardje (welsh, arabier) of een stevigere (haflinger, fjord, welsh cob)? Dat is echt persoonlijk.
Daarnaast moet je ook in je achterhoofd houden hoe je het dier gaat stallen (een groter dier eet meer) en wat je ermee wilt (recreatief en af en toe een wedstrijdje of fanatiek en elke twee weken serieus op wedstrijd en tot de Z komen).

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 14:12

Ik ben 1,67 en heb pony's van 1,43 en 1 van 1,46 en ik heb nog een paard van krap 1,60 ( weeg trouwens 42 kg )

Afbeelding
Pony van 1,46

Afbeelding
Pony van 1,43

jet99

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 17:59

chelleeee schreef:

oh wat verelend voor je! najah gewoon goed blijven oefenen en je tekst nakijken. succes!

jet99

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 18:03

als je nog groeit en er nog lang op wil kan je het best een nemen van 1.63 +'

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 18:39

Ik ben 1.75 en mijn paard ook! :D