stalhouder aansprakelijk stellen? paard gevallen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

gebruiker002

stalhouder aansprakelijk stellen? paard gevallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-11 19:45

op 15 dec. kreeg ik 's avonds een telefoontje van de stalhouder.
Mijn paard had een wondje want hij was vanochtend gevallen toen hij haar uit de stal wilde halen,
ik moest hem even afspuiten en verder was er niks aan de hand.

Ik stond al op het punt om naar stal te gaan,
eenmaal daar aangekomen trof ik mijn paard aan met een flink diepe wond in haar achterbeen, precies op haar knie.
Ik wilde de da bellen maar volgens de stalhouder was dit absoluut niet nodig.
Paard wilde niet lopen en had veel pijn. Het zat me niet lekker en dus een uurtje later toch de da gebeld.

Deze was er binnen een half uurtje. Na onderzoek bleek dat het een gat was tot op het bot vlakbij het gewricht.
Als dit zou gaan ontsteken was het einde verhaal voor haar.
Hij heeft haar antibiotica gespoten en de wond schoongemaakt. In de hoop dat een ontsteking uit zou blijven. De volgende dag
nog een keer schoongemaakt en antibiotica en een antibiotica in poedervorm over het voer 10 dagen lang.
na 14 dagen zou de wond weer dicht moeten zitten en zou het stukken beter moeten gaan.

Dit was dus niet het geval, na 5 dagen zag het er alleen maar erger uit. Ze liep gelukkig wel weer maar de wond was niet vooruit gegaan.
Dus de Da weer gebeld.
Vanaf die dag staat ze elke dag onder behandeling van de da om er voor te zorgen dat de wond verbeterd (waarschijnlijk is er iets in blijven
zitten waardoor het is gaan ontsteken en de wond niet dicht gaat)

inmiddels heb ik de rekening van december binnen a 650 euro, die van deze maand komt daar nog bij (nog een hoger bedrag ivm elke dag behandeling) en waarschijnlijk ook nog volgende maand want het ziet er nog niet goed uit.

van de stalhouder heb ik hierover niks meer gehoord, geen sorry, en er word niet gevraagd hoe het gaat.

Nu hoor ik van alle kanten dat ik gek ben dat ik de rekeningen zelf wil betalen en dat ik de stalhouder aansprakelijk moet stellen.
Hij heeft mijn paard niet bij het halster de stal uit geleid maar de deur open gegooid en eruit laten rennen waardoor ze uitgegleden is.

Wat moet ik nu doen? zelf betalen of stalhouder aansprakelijk stellen?

overigens sta ik al 10 jaar op deze stal en op wat kleine probleempjes na heb ik het hier erg naar mijn zin.

Niekj_Jente

Re: stalhouder aansprakelijk stellen? paard gevallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 19:49

Beetje lastig verhaal ja,
Maar van de ene kant kan de stalhouder er niks aan doen dat je paard is gevallen, ze is zelf zo "lomp" geweest om te struikelen of iets.
Maar van de andere kant hoor je het paard gewoon netjes met halster en touw buiten te zettten, zeker als het niet jou paard is :)

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 19:50

Heb jij opdracht gegeven om je paard buiten te zetten en gebeurt dit altijd op deze manier.

Blackberry28

Worden de paarden altijd door de stalhouder buiten gezet of niet? En staat er niets over in je contract of is de stalhouder hier misschien wel voor verzekerd?

kehdra

Lastig..
Je zou dan moeten kunnen aantonen dat je stalbaas nalatig is geweest...
ik denk dat dat moeilijk te bewijzen is...

Goof

Re: stalhouder aansprakelijk stellen? paard gevallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 19:52

Ik vind het nogal wat om hem hiervoor aansprakelijk te willen stellen zeg. Ieder paard kan vallen, of het nou bij buitenzetten of iets anders is. Het is echt flinke pech en een stom duur geintje, maar ik zie niet in hoe hij hier verkeerd heeft gehandeld.

paschja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 19:53

Poe hé, dat is niet niks!
Ik zou niet weten of je de kosten kunt verhalen op je stalhouder, maar ik zou echt een andere stal zoeken wanneer het mij zou overkomen. Dit lijkt me geen goede manier van werken. Tuurlijk, sommige paarden kun je best buiten zetten door de deur open te gooien, maar zodra er toch enig risico is dat je paard gaat glijden zou de stalhouder toch beter moeten weten.... Sterkte!!! :(:) Misschien kun je eens informeren bij je rechtsbijstandverzekering? (als je die hebt?)

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 19:54

noortje schreef:
Nu hoor ik van alle kanten dat ik gek ben dat ik de rekeningen zelf wil betalen en dat ik de stalhouder aansprakelijk moet stellen.
Hij heeft mijn paard niet bij het halster de stal uit geleid maar de deur open gegooid en eruit laten rennen waardoor ze uitgegleden is.

Is dit door iemand gezien? Heb je het de staleigenaar zelf gevraagd hoe het nou gekomen is dat ze gevallen is? Ik zou dat eerst eens gaan doen. Misschien kom je er dan wel met een goed gesprek uit.

Als je je staleigenaar aansprakelijk wilt gaan stellen, moet je toch wel iets met zekerheid weten. En als je dat doet, weet je eigenlijk ook al dat je straks opzoek moet naar een nieuwe stal. Want dan wordt het geen prettige situatie meer denk ik. Dus dat zijn wel punten om over na te denken. Zeker als je er al 10 jaar staat zonder noemenswaardige problemen.

_Lucy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 19:57

ik zou het er in iedergeval met de stalhouder over hebben
en het lijkt me dat hij wel verzekerd is voor zulke dingen toch?

en idd nog even je contract goed doorlezen of er iets over in staat.
want hij maakt toch iets kapot wat niet van hem is (om het zo maar even te zeggen..)
en het lijkt me vrij logies dat hij daar voor verzekerd is.

ik weet trouwens niet zo veel van zulke dingen, maar het lijkt me toch wel logies..

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 19:57

Jeetje, zeg.

Ik zou je wel ff goed laten informeren over je reachten idd.
Ik vermoed dat je het deels op hun kan verhalen.
Als het goed is heeft de stalhouder daar ook een verzekering voor. Voor als er wat gebeurd door de stalhouder zijn toedoen, met een paard van een ander.
(Bij mij op stal iig wel, maar weet niet of deze verzekering verplicht is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 20:00

Zet je stalhouder al tien jaar op deze manier de paarden buiten?
Eigenlijk vind ik niet dat je de schade op hem kunt verhalen, vaak staat in het contract dat schade aan paard of eigen spullen voor eigen risico is?

gebruiker002

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-11 20:01

het was in de eerste instantie niet mijn bedoeling om hem aansprakelijk te stellen, maar door alle reacties om mij heen ben ik gaan twijfelen.

aan de ene kant is het een stom ongelukje
maar aan de andere kant weet hij dat de paarden nu meer energie hebben en graag de stal uit willen.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 20:02

Oliebol happens, ook in een paardenleven.
Ik zie niet in waarom je de staleigenaar aansprakelijk zou stellen deze situatie.
Zeker als je paard daar al 10 jaar veilig staat.
Dat er een keer wat mis kan gaan hoort bij het 'algemeen levens risico' (en financieel risico).
Contact zoeken met de staleigenaar dat je ontevreden bent met zijn (gebrek aan) reactie en gewoon met elkaar praten... Dat lijkt me een betere oplossing.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 20:03

Maar wat ik eigenlijk nog het meest veropntrustend vind, is dat hij het tot op het moment van de DA, het nog steeds allemaal wel vind meevallen.
Dat zou mij niet lekker zitten.

Hoe reageert hij dan op een (hevige) koliek aanval?

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 20:04

Dat is goed balen zeg. Volgens mij is jouw stalhouder hier voor verzekerd. Ik heb het ooit nagevraagd op mijn (vorige) stal. Dat ivm stagieres. Stel dat die iets onebnulligs zouden doen en mijn paard raakte gewond. In dat geval moest ik hun school aansprakelijk stellen. Maar de stalhouder zei zelf dat hun daar ook een verzekering voor hadden. Het zou toch te erg zijn als jij die dure rekeningen zelf moet betalen. Het is me eventjes een bedrag, of je een emmer leeggooit. Misschien toch een goed gesprek met je stalhouder hebben over het betalen van de DA rekening. Optie: kosten delen als hij daar geen verzekering voor heeft?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 20:04

even off topic...kan je paard niet beter op de kliniek staan?
En een foto misschien?Voor eventuele botsplinters die er nog zitten en waardoor dit nooit gaat genezen?

Ik denk niet dat je de stalhouder hier voor verantwoordelijk kunt stellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 20:05

noortje schreef:
het was in de eerste instantie niet mijn bedoeling om hem aansprakelijk te stellen, maar door alle reacties om mij heen ben ik gaan twijfelen.

aan de ene kant is het een stom ongelukje
maar aan de andere kant weet hij dat de paarden nu meer energie hebben en graag de stal uit willen.

Maar zet hij altijd de deuren open of laat hij ze normaliter aan het halster naar buiten?

DeHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 20:05

als ie je paard wel aan een touwtje naar buiten had gedaan en het paard hem omver had getrokken met verwondingen tot gevolg zou hij jouw dan ook aansprakelijk mogen stellen? Het is ten slotte jouw paard wat hem omver trekt.
Of zou je dan ook als excuus hebben dat ie weet dat de paarden nu meer energie hebben en graag de stal uit willen en hij dus als voorzorg ze maar zelf de stal uit had moeten laten lopen zonder touwtje?

Overleg het gewoon even met de stalhouder of hij er voor verzekerd is en wat zijn eigen risico is. Aan de hand daarvan kun je altijd nog (samen) beslissen om hem aansprakelijk te stellen of niet.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 20:07

DeHP schreef:
als ie je paard wel aan een touwtje naar buiten had gedaan en het paard hem omver had getrokken met verwondingen tot gevolg zou hij jouw dan ook aansprakelijk mogen stellen? Het is ten slotte jouw paard wat hem omver trekt.
Of zou je dan ook als excuus hebben dat ie weet dat de paarden nu meer energie hebben en graag de stal uit willen en hij dus als voorzorg ze maar zelf de stal uit had moeten laten lopen zonder touwtje?

Overleg het gewoon even met de stalhouder of hij er voor verzekerd is en wat zijn eigen risico is. Aan de hand daarvan kun je altijd nog (samen) beslissen om hem aansprakelijk te stellen of niet.

Dan zou hij jou idd aansprakelijk kunnen stellen. Dat gaat dan via je gewone WA

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 20:07

Ik denk eerlijk gezegd dat als je stalhouder niets tegen afspraak in heeft gedaan, je hem ook niet aansprakelijk kan stellen.
Ik heb een aantal jaar terug wel een vergoeding gekregen van mijn stalhoudster omdat zij iets zonder mijn medeweten en dus zonder toestemming heeft veranderd bij mijn paardje. Helaas heeft dat blijvende schade en erg dikke rekeningen opgeleverd waarvan zij de eerste rekening heeft betaald. Hierna ben ik uiteraard meteen van stal veranderd.

Wat ik wel wat raar vind is dat je niet 's morgens al meteen op de hoogte bent gebracht.
Succes met paardje!

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 20:09

rissa schreef:
Wat ik wel wat raar vind is dat je niet 's morgens al meteen op de hoogte bent gebracht.
Succes met paardje!

Ja en dat hij het allemaal wel vind meevallen, terwijl de wond tot op het bot is

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 20:16

Ik zou persoonlijk een foto laten maken van de knie, aan de buitenkant kun je nu eenmaal niet altijd alles zien. Mijn dierenarts heeft een keer 4 of 5 foto's gemaakt van mijn paard zijn hoef voor 175 euro, dus dat kost niet de hele wereld. Denk dat je de behandeling dan toch wel beter uit kunt voeren. Persoonlijk had ik het paard dus met die 5 dagen naar emmeloord gebracht omdat ze daar gewoon allemaal op stal blijven en alle paarden dus gewoon rustig blijven en ze kunnen ze daar zelfs als het nodig is in een harnas hangen zodat ze de knie niet belast. Denk dat het dan sneller en beter zal genezen.

Ja en om je stalhouder aansprakelijk te stellen lijkt mij ook niet nodig, een paard is nu eenmaal een dier en kan altijd wat overkomen. Maar waar ik me inderdaad grote zorgen over zou maken is dat hij pas 's avonds belt en zegt dat het best wel meevalt terwijl het tot op het bot open is, dan begin ik toch wel te twijfelen over het verstand van paarden. Ik zou wat betrefd de kosten even in overleg gaan met je stalbaas, misschien kun je wel wat korting krijgen op je stalkosten omdat hij zich misschien wel hartstikke schuldig voelt en er daarom niet over praat.

Ik hoop dat je paardje gauw weer beter is, sterkte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 20:19

Soms kan een wondje van buitenaf klein en onschuldig lijken, maar wel tot op het bot zitten, is niet altijd zo gauw te zien. Laatst was er ook al een topic over, dacht ik. Waarbij het ook niet meteen opviel dat het wondje op het been tot op het bot open lag.
Volgens OP kwam TS er ook pas achter dat het open lag tot op het bot, na onderzoek van de da.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 20:25

Tuurlijk is dat mogelijk mindim, maar vaak komen bij dit soort wonden meteen wondvocht als een soort schuim eruit(de dierenarts noemt het belletjes) dan is het meteen duidelijk dat het om een serieuze wond gaat. Dit betekend namelijk dat het botvlies beschadigd is, wat dus alleen gebeurt als het tot op het bot is. Ik neem dus aan dat het bij paard van ts ook het geval is.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 20:31

Als je je paard op een pensionstal hebt staan dan mag je er vanuit gaan dat er goed voor gezorgd word.
Het feit dat er tien jaar niets is gebeurt wil niet zeggen dat dit ook gebeurt, misschien heeft de stalhouder wel geluk gehad al die jaren. Je weet dat in deze tijd van het jaar de stenen nat zijn, de paarden frisser en dus laat je ze niet zelf de stal uitrennen.
Alleen al het feit dat hij de blessure bagatalliseert vind ik kortzichtig en niet getuigen van enig "paardenverstand" dus ik zou hem wel aansprakelijk stellen en naar een andere stal omzien want je paard staat daar dus niet veilig.
Ik hoop voor je dat je paard hersteld want dat is het belangrijkste maar zorg dat je bekentenissen op band en/of schrift kunt krijgen, hij is verantwoordelijk voor het welzijn van de dieren en is zowiezo nalatig geweest door niet direct een DA en jou te bellen.