Mijn paard eet niet meer!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

wessjuhh

Mijn paard eet niet meer!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-11 18:19

Hoi,

Noodgedwongen moesten we onze paarden begin december verhuizen. Ik heb vanaf het begin gezegt dat mijn paard zich sterk hield voor mij.
Nu is het zo dat ik denk dat hij nu aan het instorten is. Hij eet namelijk sinds maandag al geen hap meer. Geen brok, kuil etc.

Hij is ook al erg vermagerd, de va is er al bij geweest en ze denk aan heimwee, maar terug kunnen we simpelweg niet.

Nu is mijn vraag of er iemand met ervaring is en hoelang zou een paard zonder eten kunnen?

omarfazara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 18:26

hoi probeer iets van slobber...daar sterkt hij wel snel van aan..
en als hij helemaal niet eet...wordt het moeilijk.

LienE14

Re: Mijn paard eet niet meer!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 18:29

ik heb muslie met brok door elkaar gedaan en dan met brok erdoor, beetje water der bij en dan ffe laten staan . vanaf toen ad die van mij weer:D

SuperPaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 18:34

Kan het geen maagzweer zijn? Dat komt ook nog wel eens door stress bv als het paard is verhuisd...

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 18:36

Probeer even na te gaan wat hier echt anders is dan je vorige stal.
Staan ze minder buiten, zijn de voertijden anders, stond hij samen met een vriendje waar hij altijd mee speelde, is het hooi anders, krachtvoer anders?
Staan de paarden...ik begrijp dat je er meer hebt.... niet meer naast/bij elkaar zodat ze elkaar kunnen zien/horen?
Sluit zo veel mogenlijk uit.
Het word heel moeilijk als er geen wezenlijk verschil is. Dan heb jij een van die paarden die zich erg hecht aan de omgeving en dan word het zoeken naar iets waardoor hij zich ook op deze stal gaat thuis voelen.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 18:36

ik weet dat er voor een bepaalde ingreep/operatie een paard tot 3 weken zonder voer gezet wordt, met alleen water. Aangezien ze daar nog opereren, betekent dit toch dat een gezond paard dit moet aankunnen. wat uiteraard niet wil zeggen dat dit goed is of aan te raden...
paard van vriendin zat met een verstopping en die heeft ook niks meer mogen eten gedurende 4dagen en die moest harder "werken" dan ervoor om die prop op te lossen. Ze was wel wat futloos zo op dag 4 en 5, maar ze is 's avonds beloond met voer...

probeer anders eens wat wortels of een appel en geef hem wat extra aandacht. de kuil die je nu geeft is dit van hetzelfde lot of ander hooi... anders moet je gewoon hooi proberen...

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 19:00

Is het mogelijk om even iets met hem te gaan doen? Even de zinnen verzetten, zeg maar. Flink belonen als hij iets doet, ook als het het maar iets simpels en op het laatst wat brokjes geven als beloning.
Ik weet niet of het helpt, maaar je kunt het proberen.

wessjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-11 22:35

Heel erg bedankt voor jullie reacties.

In mijn onderschrift staat een link met de reden van de noodgedwongen verhuizing.

Alles is anders op de huidige stal, van een kleine pensionstalling naar een fnrs manege.

Het lastige is ook dat hij echt niets eet, slobber brood appeltje muesli. Af en toe neemt hij een peentje aan maar dan houdt het op. Maar het is een fijne gedachte dat hij wel een poos zonder voedsel kan. Drinken doet hij namelijk wel.

Ik laat hem wel veel lopen/wandelen, iig is hij lekker bezig ook om zijn darmen op gang te houden zodat als hij gaat eten de kans op verstopping iets minder is.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 22:38

Grote kans op een maagzweer.
De mijne kreeg dat ook na een verhuizing en stopte ook met eten.
Als een paard langer dan 6,5 uur geen eten heeft in zijn maag krijgen ze maagzweren.

Toch even de DA laten komen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 22:40

krijg je er geen appelmoes in?

Buiten dat ie echt zelfstandig moet gaan eten, maar met appelmoes heeft ie iig iets, en dan kan je het daarna misschien gaan mengen

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 23:02

Heb je de dierenarts de keel al eens laten nakijken? Ik begrijp dat jou paard in de brandende stal heeft gestaan, misschien heeft hij schade opgelopen aan zijn keel en doet slikken zeer. Maagzweer is ook een optie. Ik zou hem even binenste buiten laten keren door een dierenarts(als je dit nog niet gedaan hebt) rook kan heel veel schade aanrichten. Het kan natuurlijk ook gewoon heimwee zijn, heb je het ook al eens met siroop geprobeerd?

Toevallig eet de merrie die bij mijn paard staat heel slecht op het moment en de dierenarts gaf voor het advies om elektrisch te laten vijlen ipv met de hand. Maar denk niet dat het daar mee te maken heeft.