deken vraag

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Bey

deken vraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-11 12:20

Hoi,

Dit is de eerste winter die ik in ben gegaan met mijn pony.
Bij de vorige eigenaar heeft ze in de winter ook met deken gestaan.
En toen het begon te vriezen vorig jaar heb ik ook maar dekens aangeschaft (dikke staldeken en buitenwinterdeken) omdat ze nou niet bepaald een dikke vacht heeft. En omdat ik het gewoon zielig vind om met -2 tot -7 geen deken om te doen. (dus niet omdat ik wil dat ze een korte vacht houd voor het rijden). Die dekens heeft ze dus al de hele periode dag en nacht om gehad (de afgelopen maanden dat het vroor en sneeuw lag).

Maargoed nu is het de komende week weer warmer 4 tot 9 graden. Kan ik de dekens nu weer dag en nacht af laten? Of is dat te koud opeens? En stel dat het een week later weer gaat vriezen weer om doen?
Of is dat niet goed? Ze heeft om haar lichaam nu nog de gewone vacht. Alleen bij de hals en de borst is de vacht dikker geworden.

Groetjes Sisqa

Somebitch

Re: deken vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 12:23

Je kan het beste wachten met de dekens af doen tot de temperatuur gelijk blijft.

_Gaby1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 12:27

Ja het weer kan indd opeens weer omslaan dus ik zou hem nog oplaten tot het weer constant is !!

pompidou2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 12:29

Waarom is het zielig om je paard zonder deken te laten staan als het vriest..? Als je ze helemaal geen deken oplegt en ze gewoon een goede vacht laat krijgen is dit vaak helemaal geen probleem hoor. Maar dan moet je wel vanaf het begin afaan niet met dekens gaan klooien.
Wat jij hebt gedaan is eigenlijk helemaal niet zo goed voor je paardje.. Je laat hem zonder deken staan, maar gooit er pas een deken op als het vriest en sneeuwt. En wil het er nu weer afhalen..? Hoeveel grams heb je erop liggen?
Als je hem al langere tijd erop hebt liggen, zou ik hem er nu niet afhalen! Controleer je paard wel goed onder de deken.

Voor volgende winter is het misschien slim om voor jezelf van te voren de keuze te maken of je een deken om wil doen in de winter of niet.
Zo niet: lekker laten staan, vacht laten krijgen en in de gaten houden wanneer je extra bij moet gaan voeren.
Zo ja: in het begin is het altijd even puzzelen qua temperaturen, ik begin vaak met een ongevoerde (regen)deken en als het kouder begint te worden de nachten een gevoerde deken erop en overdag, afhankelijk van temp. de ongevoerde. Ik hou altijd ongeveer aan; als de temp. onder de 8 graden blijft hou ik de gevoerde deken erop. En de deken haal ik er eigenlijk ook pas af als het boven 10 graden blijft. Afhankelijk van het weer, zonnig of regen kun je dan natuurlijk ook de ongevoerde regendeken er opleggen.
Zo doe ik het meestal. Succes ermee!
Laatst bijgewerkt door pompidou2 op 06-01-11 12:48, in het totaal 1 keer bewerkt

xyvonnex

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 12:38

heey bey,

Dit is voor mij de eerste winter dat ze buiten staan.Ik heb een trekpaardje nou dat lijkt wel een trekbeertje zoveel haar,maar mijn duitse rijpony had ik wel mijn twijfels over.Heb toch gekozen zonder deken te laten en ze doet het super.Op de site van paardnatuurlijk.nl en kijk bij ¨heeft mijn paard het koud¨.Ik heb er veel aangehad.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 12:45

Heb je haar beide dekens tegelijk op?

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 13:03

Het is niet zielig voor paarden om zonder deken te staan..

Maar ik zou de dekens nu oplaten. Hij is er nu aan gewent en om dus ineens de dekens af te doen en straks als het weer vriest er weer op lijkt me niet heel verstandig :) Misschien kan je 1 deken op doen? Als je nu beide dekens op hebt..

Bey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-11 13:08

Ik heb niet beide dekens op ;).
's nachts de staldeken, en overdag in de wei de waterdichte winterdeken natuurlijk ;)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 13:16

pompidou2 schreef:
Waarom is het zielig om je paard zonder deken te laten staan als het vriest..? Als je ze helemaal geen deken oplegt en ze gewoon een goede vacht laat krijgen is dit vaak helemaal geen probleem hoor. Maar dan moet je wel vanaf het begin afaan niet met dekens gaan klooien.
Wat jij hebt gedaan is eigenlijk helemaal niet zo goed voor je paardje.. Je laat hem zonder deken staan, maar gooit er pas een deken op als het vriest en sneeuwt. En wil het er nu weer afhalen..? Hoeveel grams heb je erop liggen?
Als je hem al langere tijd erop hebt liggen, zou ik hem er nu niet afhalen! Controleer je paard wel goed onder de deken.

Voor volgende winter is het misschien slim om voor jezelf van te voren de keuze te maken of je een deken om wil doen in de winter of niet.
Zo niet: lekker laten staan, vacht laten krijgen en in de gaten houden wanneer je extra bij moet gaan voeren.
Zo ja: in het begin is het altijd even puzzelen qua temperaturen, ik begin vaak met een ongevoerde (regen)deken en als het kouder begint te worden de nachten een gevoerde deken erop en overdag, afhankelijk van temp. de ongevoerde. Ik hou altijd ongeveer aan; als de temp. onder de 8 graden blijft hou ik de gevoerde deken erop. En de deken haal ik er eigenlijk ook pas af als het boven 10 graden blijft. Afhankelijk van het weer, zonnig of regen kun je dan natuurlijk ook de ongevoerde regendeken er opleggen.

Idd, als je weinig verstand /ervaring hebt met een goed dekenbeleid doe vaak meer kwaad dan goed.
Als je de vacht niet erg vind, zou ik idd ook adviseren om volgend jaar geen dekens op te doen.
Voor nu moet je met die dekens de temp van je pony goed te houden. Door die deken kan hij z'n vacht immers niet goed gebruiken (uitzetten van de haren kán niet) Eigenlijk heb je nu al meer dekens nodig om het aantal gram te kunnen aanpassen aan de wisselende buitentemp. Scheelt dat hij al een aardige jas had voor het ging vriezen, maar je moet dus pas ingrijpen als de buitentemp veranderd. Zorg ervoor dat hij niet gaat zweten onder zijn deken.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 13:38

Voooral in het voorjaar moet je uitkijken, dan zijn de temperatuurverschillen tussen dag en nacht soms erg groot, soms wel 20 graden verschil.

XNeLLeKe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 13:50

Ik zou zoals vele al hebben gezegd, rekening houden met de verschillen van de temperaturen.
Als je persé wilt afbouwen met deken, kan je dit ook doen naar een fleecedeken als je nu een
winterdeken gebruikt. Maar dan moet het wel al een paar graden hoger zijn, en blijven!

Succes.

Bey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-11 15:08

pompidou2 schreef:

Nee ik wil de deken er niet afhalen en daarna weer op doen.. Ik vroeg me gewoon af hoe dat gaat en of dat kan. Daarom vraag ik het ook.
Het staat in mijn eerste post idd een beetje warrig, maar ze had de dekens niet pas om toen het begon te sneeuwen. Het was eerst de hele tijd rond de 10/8 graden, toen stond ze idd zonder deken. En toen werd op het weerbericht bekend dat het een week later opeens zou gaan vriezen, heb ik de deken aangeschaft. Dus ze had hem al om voordat het begon te vriezen. Toen in de herfst (rond de 10 graden) had ze gewoon nog een hele dunne vacht. Moest ik haar dan een week later in de vrieskou laten staan met zo'n dunne vacht wachtend totdat die dikker zou worden?

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 15:45

VSW-->SV

Bey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-11 16:00

xyvonnex schreef:
heey bey,

Dit is voor mij de eerste winter dat ze buiten staan.Ik heb een trekpaardje nou dat lijkt wel een trekbeertje zoveel haar,maar mijn duitse rijpony had ik wel mijn twijfels over.Heb toch gekozen zonder deken te laten en ze doet het super.Op de site van paardnatuurlijk.nl en kijk bij ¨heeft mijn paard het koud¨.Ik heb er veel aangehad.

Dankje! Ga zeker even kijken.