Merrie over laten schrijven op naam voor komst veulen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jjessica12

Merrie over laten schrijven op naam voor komst veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-11 10:20

Ik heb een NRPS merrie die nooit is overgeschreven op mijn naam, en nu inmiddels drachtig is. Nu dacht ik, ik laat haar overschrijven op mijn naam en er waren wat papieren kwijt, dan kon ik die meteen opnieuw aanvragen. Nu blijkt dat blij NRPS deze rekening op totaal 391,50 euro komt. Wat mij betreft te veel van het goede :o

Mijn vraag is dan ook: Moet de merrie alle papieren bezitten, waarop ik overal als eigenaar vermeld sta, vóór de komst van het veulen i.v.m. het registreren van het veulen zodra het er is? Of maakt het voor het veulen niks uit OF de merrie de papieren concreet bezit, of wel of niet op mijn naam staat? :?

Donja

Re: Merrie over laten schrijven op naam voor komst veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 10:37

De merrie dient op naam van de eigenaar te staan als ermee gefokt wordt.
Welke papieren mis je?

jjessica12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-11 10:39

Donja schreef:
De merrie dient op naam van de eigenaar te staan als ermee gefokt wordt.
Welke papieren mis je?

De registratiepapieren. Ik heb een paspoort met de gehele afstamming e.d.. Ik dacht dat de registratiepapieren bij de vorige eigenaar kwijt waren geraakt. Nu ik informeerde bij het NRPS-stamboek bleken die nooit te zijn uitgegeven.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 12:24

Wil je het veulen kunnen registreren op jouw naam. incl afstamming dan zal de merrie ook op jouw naam moeten worden overgeschreven.

Wat voor afstamming heeft het veulen?
Ik zou het bv zonde vinden als je een ''goede/ dure'' hengst hebt gebruikt en je vervolgens een blanco paspoort krijgt.

jjessica12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-11 12:50

annastasia schreef:
Wil je het veulen kunnen registreren op jouw naam. incl afstamming dan zal de merrie ook op jouw naam moeten worden overgeschreven.

Ik zou het bv zonde vinden als je een ''goede/ dure'' hengst hebt gebruikt en je vervolgens een blanco paspoort krijgt.

Het veulen is van Andretti (Special D. x Sandro Hit)

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 12:52

Oei vervelend dat je voor zulke kosten komt te staan, ik zou het wel doen overigens ivm papieren van het veulen.

Glitter_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 12:52

Ik zou dan de 390 euro maar betalen.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 12:55

Met zo'n hengst als vader voor het veulen zou ik die € 390,- maar betalen.
Lidmaatschap is alleen al €90,- per jaar.

Dan moet er een duplicaat worden aangevraagd,entreegeld worden betaald etc etc.
Dan zit je gauw op dit bedrag.

Mocht je ooit het veulen willen verkopen, dan verkoopt het beter met papier, als zonder.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 14:32

annastasia schreef:

als ik het goed lees zal de merrie niet overgeschreven moeten worden maar ingeschreven moeten worden in het stamboek, als het veulen tenminste een vol papier moet krijgen. De merrie is nooit ingeschreven geweest en dus papierloos. Paspoort is een heel ander verhaal.

aan TS, heb je wel een veulenboek of ander bewijs dat je merrie van deze afstamming is? Anders moet je DNA gaan testen en dan hoop ik dat de moeder nog leeft of haar DNA al bekend is. Van de hengst zal het al wel bekend zijn.

Talishe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 14:36

Een paard hoeft toch niet op naam van de eigenaar te staan zodat het veulen papieren krijgt? Dan zouden alle grote fokkers al hun paardn op hun naam hebben staan? Dat is geloof ik echt niet zo.
Als de afstamming van de merrie bekent is en de merrie is ook bij een stamboek ingeschreven kan het veulen toch gewoon een papier krijgen?
Wat staat er precies in het paspoort van je merrie?

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 15:01

Maar als een merrie nooit ingeschreven is geweest dan kun je ook niet een paspoort hebben met de afstamminggegevens.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 15:02

Talishe schreef:
Een paard hoeft toch niet op naam van de eigenaar te staan zodat het veulen papieren krijgt? Dan zouden alle grote fokkers al hun paardn op hun naam hebben staan? Dat is geloof ik echt niet zo.
Als de afstamming van de merrie bekent is en de merrie is ook bij een stamboek ingeschreven kan het veulen toch gewoon een papier krijgen?

Jawel, om een veulen in te kunnen schrijven moet de merrie op jouw naam staan. Al onze merrie's (al zijn wij dan geen grote fokker) staan op onze naam ingeschreven.
Kost als je al lid bent maar 30,- ongeveer dus dat zijn de kosten echt niet.

jjessica12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-11 15:18

annastasia schreef:
Maar als een merrie nooit ingeschreven is geweest dan kun je ook niet een paspoort hebben met de afstamminggegevens.

In het paspoort van mijn merrie staan inderdaad gewoon haar afstammingsgegevens. Al moet ik wel zeggen dat het NRPS mij al 2x onjuist heeft geinformeerd, dus het zou zomaar kunnen dat ze het verkeerd hebben nagekeken. In haar paspoort staan gewoon alle gegevens genoteerd :?

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 15:21

Maar als je nog geen lid bent komen er wel flinke kosten overheen.
En dan lijkt het in 1x een grote smak geld.

As je bedenkt dat het lidmaatschap van het NRPS al € 90,- kost.
Inschrijfgeld is € 15,-

Dus dan kost het de situatie van TS, de TS €290,-
Duplicaten etc aanvragen kost altijd fors meer als gewoon overschrijven.

De tarievenlijst van het NRPS heb ik niet bij de hand.
Bij het new forest stamboek is een duplicaat van het paspoort bijvoorbeeld al €175,- en een duplicaat stamboekbewijs € 61,-
Dan nog even overschrijven op naam € 20,-
En je zit zo op het genoemde bedrag.

Het NRPS is wel durder als het NF stamboek.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 15:22

jjessica12 schreef:
annastasia schreef:

In het paspoort van mijn merrie staan inderdaad gewoon haar afstammingsgegevens. Al moet ik wel zeggen dat het NRPS mij al 2x onjuist heeft geinformeerd, dus het zou zomaar kunnen dat ze het verkeerd hebben nagekeken. In haar paspoort staan gewoon alle gegevens genoteerd :?

En staat de naam van de eigenaar/fokker daar ook bij?
Mis je dan alleen het inschrijfbewijs?
De gele/groene/ witte kaart (om het maar even zo te zeggen)

jjessica12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-11 15:33

annastasia schreef:
En staat de naam van de eigenaar/fokker daar ook bij?
Mis je dan alleen het inschrijfbewijs?
De gele/groene/ witte kaart (om het maar even zo te zeggen)

De naam van de eigenaar en fokker staan er ook bij. Ik mis het registratiebewijs...

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 15:43

Dan zou ik dit nog maar even duidelijk aan het NRPS melden.
Scheelt je toch weer bijna € 200,-

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 15:47

Charaz schreef:
Talishe schreef:

Jawel, om een veulen in te kunnen schrijven moet de merrie op jouw naam staan. Al onze merrie's (al zijn wij dan geen grote fokker) staan op onze naam ingeschreven.
Kost als je al lid bent maar 30,- ongeveer dus dat zijn de kosten echt niet.

Bij de KWPN iig niet.
Ik heb een merrie gehad wat een veulen kreeg, die kreeg gewoon papier/paspoort op mijn naam.
Mijn opa heeft geen enkel paard overgeschreven en toch vele veulentjes gefokt.

jjessica12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-11 16:22

annastasia schreef:

NRPS mailt me net: "Vroeger gaf NRPS paspoorten uit met een afstamming erin zonder een registratiepapier. En nu is het verplicht om een registratiebewijs uit te geven bij een paspoort. Het is eigenlijk moeilijk uit te leggen."