koopcontract aanschaf haflinger

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kianzzz1990

koopcontract aanschaf haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-11 03:02

Ik heb even een koopcontract opgesteld.

Wat vinden jullie ervan? Moet ik er nog iets aan veranderen? Het wordt mijn eerste koop met gebruik van een contract (leek me toch beter om alles even vast te leggen).

Koopcontract:

Ondergetekenden:
……………………………………………………………………….., wonende te ………………………………………………………….., ………………………., ………………………………...,
Verder te noemen verkoper;
en
Ondergetekende ………………………………………………………………., wonende te …………………………………………., ………………….., …………………………………..,
Verder te noemen koper;
Verklaren dat onderstaande is overeengekomen:
1.
Verkoper is eigenaar van het paard/pony:
Naam ;________________________________________
Naam Vader ;________________________________________
Naam Moeders Vader ;________________________________________
Ras ;________________________________________
Geslacht ;________________________________________
Geboortedatum ;________________________________________
Kleur ;________________________________________
Aftekeningen ;________________________________________
Stamboeknummer ;________________________________________
Chipnummer ;________________________________________
Overige kenmerken ;________________________________________
Eventuele opname van digitale foto’s van het dier
2.
Verkoper verkoopt en koper koopt dit paard/deze pony. De koper betaalt aan de verkoper. De
koopsom bedraagt €……………… (zegge: BEDRAG VOLUIT GESCHREVEN).

3.
De overdracht/levering van onder 1 beschreven dier vindt plaats op DATUM: ………………………………… op de locatie ADRES: ……………………………………………………………….., tegen directe betaling van de koopprijs zoals genoemd onder 2.

4.
Verkoper is verplicht het onder 1 beschreven dier met bijbehorend afstammingsbewijs,
inentingsbewijs en paspoort af te geven aan koper op de onder 3 genoemde datum en locatie.
5.
Het onder 1 beschreven dier blijft voor risico van de verkoper tot het moment van de feitelijke
levering.
6.
Koper verklaart het onder 1 beschreven dier te kopen met de volgende bedoeling:
OMSCHRIJVING GEBRUIK: ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Verkoper verklaart kennis te hebben genomen van de hierboven omschreven bedoeling van
de koper en verklaart dat het onder 1 beschreven dier hiervoor geschikt is.
7.
Verkoper heeft voor het laatst op DATUM: ……………………. zorg gedragen voor ontworming van het onder 1 beschreven dier door toediening van NAAM ONTWORMINGSMIDDEL: ………………………………………………………………………
Het onder 1 beschreven dier is op DATUM: …………………………………………………. gevaccineerd door NAAM DIERENARTS: ………………………………………………………………….
praktiserende te WOONPLAATS:………………………………………………..…… Dit is ook vastgelegd in het inentingsboekje/paspoort dat bij feitelijke levering van het gekochte aan koper wordt overhandigd.
8.
Dierenarts NAAM DIERENARTS:………………………………………………….., praktiserende te WOONPLAATS: ………………………………………………heeft op DATUM: ………………………………………………het in
artikel 1 beschreven dier klinisch en/of röntgenologisch onderzocht. Deze bevindingen zijn
vastgelegd in een bij deze overeenkomst gevoegd keuringsrapport voorzien van nummer:…………………………………………………………………………
* Het dier zal na aankoop klinisch en/of röntgenologisch onderzocht worden door de koper. De koper draagt de kosten voor deze klinische keuring. Indien er verborgen gebreken ontdekt worden, die de verkoper heeft verzwegen. Heeft de koper het recht deze koopovereenkomst zonder nadere ingebrekestelling of zonder gerechtelijke tussenkomst te ontbinden en zal het in artikel 1 beschreven dier door de verkoper teruggenomen worden en het aankoopbedrag aan de koper worden terugbetaald. De koper en verkoper zijn verplicht zich jegens elkaar te gedragen overeenkomstig de eisen van redelijkheid en billijkheid. (zie ook artikel 7.17 Burgerlijk wetboek).
9.
Verkoper staat ervoor in dat het onder 1 beschreven dier niet lijdt aan stalgebreken. Indien
binnen een periode van 2 weken na levering door een dierenarts een stalgebrek wordt
geconstateerd en hij/zij hierover een schriftelijke verklaring aflegt, waaruit blijkt dat het
stalgebrek naar zijn/haar deskundig oordeel al bestond vóór de datum van de
koopovereenkomst, heeft de koper het recht deze koopovereenkomst te ontbinden.
Hiertoe is slechts een aan verkoper gerichte aangetekende brief van de koper nodig.
10.
Wanneer de koper zijn verplichtingen niet nakomt, heeft de verkoper het recht om nakoming
van alle verplichtingen te eisen, dan wel deze koopovereenkomst zonder nadere
ingebrekestelling of zonder gerechtelijke tussenkomst te ontbinden. Hiertoe is slechts een aan
koper gerichte aangetekende brief van verkoper nodig.
11.
Het Nederlandse recht is op deze koopovereenkomst van toepassing.
Voor akkoord met de inhoud van deze koopovereenkomst;
Verkoper; Koper;
Naam; Naam;
Datum; Datum;
Handtekening; Handtekening;

friesiszwart

Re: koopcontract aanschaf haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 08:11

ziet er netjes uit.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 11:14

Citaat:
Het dier zal na aankoop klinisch en/of röntgenologisch onderzocht worden door de koper. De koper draagt de kosten voor deze klinische keuring. Indien er verborgen gebreken ontdekt worden, die de verkoper heeft verzwegen.

Dit zou ik denk ik anders formuleren.

Het dier zal na aankoop klinisch en/of röntgenologisch onderzocht worden door een door de koper aangewezen dierenarts. De koper draagt de kosten voor deze klinischt en/of röntgenologische keuring. Indien er gebreken ontdekt worden die voor de aankoop aanwezig waren, heeft de koper het recht deze koopovereenkomst zonder nadere ingebrekestelling of zonder rechtelijke tussenkomst te ontbinden (etc.).

En eigenlijk mogen entingen de laatste jaren niet meer in een entingsboekje worden vastgelegd, die moeten in het paspoort staan, met sticker en handtekening van de dierenarts. Dus dat zou ikzelf er ook niet zo inzetten.

kianzzz1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-11 13:06

Bedankt voor jullie reacties:D

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 22:39

Jet schreef:
Citaat:
Het dier zal na aankoop klinisch en/of röntgenologisch onderzocht worden door de koper. De koper draagt de kosten voor deze klinische keuring. Indien er verborgen gebreken ontdekt worden, die de verkoper heeft verzwegen.

Dit zou ik denk ik anders formuleren.

Het dier zal na aankoop klinisch en/of röntgenologisch onderzocht worden door een door de koper aangewezen dierenarts. De koper draagt de kosten voor deze klinischt en/of röntgenologische keuring. Indien er gebreken ontdekt worden die voor de aankoop aanwezig waren, heeft de koper het recht deze koopovereenkomst zonder nadere ingebrekestelling of zonder rechtelijke tussenkomst te ontbinden (etc.).

En eigenlijk mogen entingen de laatste jaren niet meer in een entingsboekje worden vastgelegd, die moeten in het paspoort staan, met sticker en handtekening van de dierenarts. Dus dat zou ikzelf er ook niet zo inzetten.

Is het niet handig(er) om het dier vóór aanschaf te laten keuren?

samwise

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 00:18

Laat art. 9 toch eruit.. je hebt verborgen verbreken al benoemt in art. 8, in art 9 maak je het wat stalgebreken betreft nog moeilijker voor jezelf.

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 14:55

Jemig, wat kopen wij dan makkelijk pony; zeg, we hebben er 4 gekocht, waarvan 3 jonge, jaar of 5, de oudere(11) is niet eens gekeurd, de jongere klinisch.
En het waren geen koopjes, maar jezelf compleet indekken lukt toch niet en de een keurt ze goed, terwijl een ander ze afkeurt, maar net hoe de een bv de buigproef doet, en eigen intepretatie van de veearts....

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 14:59

Waarom laat je hem niet keuren voor je hem koopt???

kianzzz1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-11 17:47

Omdat het paard heel ver weg staat. En als het klikt willen we haar graag meteen meenemen.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 17:51

volgens mij is zo;n koopcontract dan echt bullshit :+

kianzzz1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-11 17:56

waarom?:P

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 17:57

omdat je het niet kan bewijzen dat er ergens een mankement of wat dan ook is/was..

Chann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 18:02

nee dat denk ik ook niet, je kan niet bewijzen dat het paard het al had voor het bij je kwam.
verder vind ik het er ook netjes uit zien!

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 20:35

kianzzz1990 schreef:
Omdat het paard heel ver weg staat. En als het klikt willen we haar graag meteen meenemen.

Je kan haar ook daar laten keuren :)

sietske83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 20:39

Dit heb ik ook ingevuld toen mijn paard werd verkocht.

Paard is wel eerst klinisch gekeurd voordat ze hem kwamen halen.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 21:39

Kun je dan niet beter een afspraak maken met een willekeurig DA daar in de buurt en samen met hem/haar het paard laten keuren en bij goedkeuring meteen meenemen? Ben je zelf ook aanwezig bij de keuring en hoor je meteen wat er wel of niet goed is. Ik zou nooit een paard laten keuren als ik er zelf niet bij kan zijn!!

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 21:50

Een zelfgemaakt contract is toch nooit officieel geldig of het moet door een notaris opgesteld zijn...?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 21:59

it_is_me schreef:
Een zelfgemaakt contract is toch nooit officieel geldig of het moet door een notaris opgesteld zijn...?

Hij is wel geldig, maar vaak zitten er fouten in.(tegen de wet of niet volledig en dus "mazen" in het contract)
Ook is een notaris handig als "buitenstaander" mochten er problemen zijn.
Daarbij is recht hebben en recht krijgen erg verschillend en geloof ik niet dat je bij een "oplichter" veel hebt aan een zelfgemaakt contract.

Volgens mij heeft dit iig weinig nut omdat je eerst koopt en dan laat keurenen. Advies is dus om eerst te keuren en dan te kopen.

Nathachou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 17:01

Geloof mij, laat die pony alsjeblieft eerst keuren voordat je hem meeneemt. Ik zit nu in precies hetzelfde schuitje en nu wordt mij dus verweten dat de pony door mijn toedoen afgekeurd is. Bespaar jou die hele rompslomp en koop een paard of in de buurt of laat hem daar ter plekke keuren. Heb er zo'n spijt van dat ik dat niet gedaan heb...

mamendt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 17:04

eerst keuren..dan pas kopen!!! Anders heb je geen poot om op te staan!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 00:41

Ik heb voor de mijne toen ik hem kocht zo'n zelfde soort contract gebruikt, maar heb hem wel laten keuren. :j

Kan je anders niet een afspraak bij een kliniek maken in de buurt waar je paard vandaan komt?
Mocht hij dan afgekeurd worden kan je hem makkelijk weer terugbrengen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 00:46

kianzzz1990 schreef:

Wat is heel ver weg?
Regel een trailer, maak een afspraak met een DA daar in de buurt, op de dag dat je gaat kijken.
Wordt hij goedgekeurd kun je hem direct meenemen.

Ophalen moet je toch en niets is vervelender als je hem eerst ophaalt, thuis laat keuren en hem mss weer terug moet brengen.
Je hebt ook het risico dat bv de verkoper moeilijk doet en dan sta je raar te kijken.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 00:59

Ik had eigenlijk alleen inhoudelijk gereageerd op het contract, maar ook ik ga mee met iedereen die zegt dat je moet laten keuren bij een onafhankelijke dierenarts, waar je zelf bij bent voordat je koopt. Regel een dierenarts daar in de buurt, laat de verkoper als het even kan ook mee gaan, neem niet de dierenarts van de verkoper, maar een ander. Laat ook bloed afnemen en bewaren. Soms worden paarden verdoofd omdat ze dan rustiger zijn of omdat er dan een kreupelheid niet uit komt. Bij jou thuis blijkt dan na een paar dagen dat er iets mis is, of erg druk, of kreupel bv. Dan kan je dat bloed laten nakijken op sufmakers.
Je wil niet weten hoeveel problemen er zijn met kopers en paarden die na de koop gekeurd zijn. Zelfs als er een prachtig contract is opgesteld.
Ik heb het trowuens wel zo gedaan, paard twee weken op proef gekregen met contractje, in die twee weken is ze gekeurd en gelukkig goedgekeurd. Ik was in die tijd erg bleu en vertrouwede eigenlijk iedereen, bij mij heeft het gelukkig wat dat betreft goed uitgepakt, maar dat had ook anders kunnen zijn.

Muuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 17:59

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 18:26

Je verkoopt het paard voor de `normale` prijs??
Ik zou er dan helemaal geen contract bij leveren.
Jij hebt je plicht om de koper te vertellen van eventuele gebreken, maar koper heeft de plicht om het paard na te laten kijken door een dierenarts.
Daarom snap ik dat hele contract niet.