Veulen niet aan halster mee...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BaileyMix

Veulen niet aan halster mee...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-11 00:59

Hee (:

Op de stal waar ik rijdt hebben ze 2 veulentjes van ruim 5, bijna 6 maaden. Het veulentje waar ik het meest mee heb, waar ik me het meest verantwoordelijk voor voel, is Bazzou. Bazzou is een intussen oersterk hengstje Anglo-Arabier of Engelse Volbloed (weet ik niet precies). Hij moet dus leren aan halstertje mee te lopen, maar hij weigert het echt! Hij kan nu wel halstertje aandoen, maar meelopen...Geen stap! Zijn mama, Indy Summerland, is een beetje...gestoord, zegmaar :p Die kan niet mee aan halster lopen, heeft een beetje een kronkel in d'r kop. Bazzou is hartstikke lief, maar ook heel iegenwijs en hij loopt gewoon echt nniet mee. Hij moet wel binnekort naar de opfok en dan zullen ze toch echt een eindje mee moeten lopen. Ik wil neit dat Bazzou dan helemaal gestresst is, dus moet hij gewoon leren mee te lopen. Ik heb bijna alles al geprobeerd, ben er al best lang mee bezig. Nadeel is echter, dat ik er alleen op Zaterdag en af en toe op Woensdag ben. Hulp van de eigenaresse hoef ik niet te verwachten. Iemand tips, please?!

S_zanne

Re: Veulen niet aan halster mee...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 01:02

Longeerlijn achter z'n kont langs doen.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 01:34

Je zult het toch echt even met z'n tweeen moeten doen. Iemand met het touwtje en iemand achter hem die hem even een duwtje geeft. Zodra hij loopt: belonen! Een paard gaat nu eenmaal terugtrekken als je aan hem trekt, dat zit in hem, kan hij niks aan doen. Dus je zult hem moeten leren dat, als jij aan het touwtje trekt dat hij mee moet lopen.

ARIEKOOS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 11:50

Hoe aandoenlijk ik het ook vindt dat je je zorgen om dit veulen maakt,
lijkt me dit toch de taak van de eigenaresse om dit op te lossen.
Wel kun je met bovenstaande tips, haar voorzichtig proberen te adviseren.
Misschien kunnen jullie het dan eens samen proberen?

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-11 17:23

We hebben al met z'n tweeën geprobeerd, maar dat werkt niet omdat we ook niet echt sterk genoeg zijn :'] Hij heeft niet echt een eigenaresse, maar is van de stal zelf. De volwassenen die daar lopen zijn allemaal vrijwilligers, dus niet echt één eigenaresse. Natuurlijk heeft de stal wel een eigenaresse die dan ook officoeel de paarden bezit, maar die is er bijna nooit en det nooit iets met de paarden.

Ew11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 17:35

Met heel veel geduld, een lijntje achterlangs zodat hij druk voelt. Zodra hij loopt belonen en stoppen en zo steeds een beetje verder..
Ik vroeg me nog af, loopt hij wel achter je aan als hij geen halster om heeft? Uit nieuwsgierigheid oid..?

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-11 01:46

Soms loopt 'ie mee, soms niet. Als je hem lokt wel, maar aan het halster komt 'ie niet als je hem lokt. Maar het is zeker niet zo dat hij echt heel de tijd achter me aan loopt ofzo ;)

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 01:48

Iemand zoeken die je kan helpen door aan zn kont te duwen. een veulen schopt normaal niet (hoop dat ik nu niet half bokt over me heen krijg :S , dit is mijn ervaring met kleintjes en dat is wel wat)

vaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 01:50

je kunt een soort tuigje maken, dat hem van achteren stimuleert om te lopen,
want van trekken krijg je sneller opstandigheid, dan wanneer je hem van achteren aan duwt,
en dan gewoon bij zijn first steps belonen, en verder oefenen!!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 01:52

Eigenlijk ben je al wat laat met het aanleren van het meelopen aan een halster.
Hierboven is al een aantal keren het gebruik van een combi suitcase en butt-rope geadviseerd.
Mag ik je dan ook even verwijzen naar een website met foto's hoe je dat het beste kunt doen?

http://www.horsekeeping.com/horse_care/ ... foal-2.htm

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-11 19:04

Dankjullie wel! Ik ga het morgen proberen, hopen dat hij lóópt :p

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-11 19:06

@ Cassidy; Die eerste op de site lijkt me héél erg handig! Bazzoutje steigert nog wel eens (laag), maar ik denk niet dat 'ie dat bij deze 'constructie' zal doen ;) Bedankt!

HedwigO

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 19:23

hey meis,

Inderdaad proberen op te lossen zoals cassidy zegt. Wat je ook kan proberen is een soortgenootje of leeftijdgenootje of in ieder geval een vriendje van hem mee laten nemen door iemand anders en die dan voorop laten lopen. En inderdaad uitvoerig belonen zodra het lukt. En staat hij nog bij zn mama? Zo ja dan daar misschien ook wat aan doen. Veulens volgen het voorbeeld van hun moeder/soortgenoten dus als zij al niet meeloopt dan krijgt hij een verkeerd voorbeeld

Succes in ieder geval!

anneiskool

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 19:55

Ik zou beginnen met een trainingshalster,
Die is lichter dunner en daar kun je goed mee beginnen.
Kan ook gewoon met een halster maar het is maar een idee.!
Je moet zelf denk ik ook doorzetten, omdat het waarschijnelijk koppigheid is en geen angst.
Ik heb zelf ook een verzorgpaard hengst 6 maanden KWPN en die loopt nu ook gewoon goed mee,
Geduld en assertief, dat is het denk ik.
Laat je niet op de kop zitten door zo'n dom (eigenlijk vet slim) babypaard man! :D haha

Groetjes!

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-11 20:20

Vandaag liep Bazzou opeens súpergoed mee! Hij moet er nog aan werken, maar het gaat zeker de goede kant op! Alsof er plots een knopje is omgezet :9

Topic mag dus slotje :o