Ik ga waarschijnlijk een haflingerjaarling kopen. Deze staat in Belgie. Hij is ingeschreven bij het stamboek voor Haflingers in België. Ik weet dat ik zijn paspoort(heeft hij) en chip (hij is al gechipt) op mijn naam kan/moet zetten, maar zijn er nog dingen waar ik rekening mee moet houden? Moet ik hem nog speciaal importeren naar Nederland of hoeft hier verder niks meer aan te gebeuren?
Alvast bedankt.
Inoterry
Geplaatst: 06-01-11 02:07
Als je zijn paspoort bij hebt, mag hij gewoon de grens over. Dat heb ik met mijn manneke ook gedaan
Je kunt het paard gewoon naar Nederland vervoeren en het overschrijven op naam is niet verplicht. Het is natuurlijk leuk om achteraf jouw naam in het paspoort te lezen, maar het heeft geen extra waarde als bewijslast oid. In dit geval kost het alleen maar extra geld.
over laten schrijven zeker doen, waarom: Stel hij gaat ervandoor uit de wei, over paar jaar dat je er van af valt, dan kan hij worden achterhaalt al zijnde op jou adres waar hij thuis hoort,
Ik heb, ff denken...., 14 jaar geleden mijn haflinger in belgie gekocht en naar nederland gehaald. Ik wilde haar toen op naam laten zetten bij het stamboek, ik moest de belgische papieren opsturen en kreeg een een nederlands paspoort ervoor terug, moest wel importkosten bij het stamboek betalen trouwens. Verder geen problemen mee gehad.
Ook mijn paard een tijdje in belgie gestald gehad, nu weer in nederland, met de grens overgaan niets speciaals gedaan
Modw
Geplaatst: 12-01-11 23:54
Ik heb een mini hengstje uit Belgie. De fokker heeft hem aan huis gebracht. Deze moest wel een papier invullen dat het paard uit Belgie is. Jij als koper tekend daarvoor. De fokker had zelf dit papier bijzich. Dit alles is afgelopen augustus gebeurd. Ik moet hem sinds gisteren het nog steeds op mijn naam overlaten schrijven. Toch maar eens doen
Jet
Geplaatst: 13-01-11 01:20
http://www.vlacopaard.be/index.php?opti ... &Itemid=29 . Je moet ook een gezondheidsverklaring hebben die niet ouder is dan 48 uur. Dat moet de verkoper in België dus voor je regelen. Als je aangehouden wordt en je hebt het niet, weet ik niet wat er gebeurt. Door de Roemeense paarden die zonder certificaat werden ge-importeerd zijn ze volgens mij weer heel scherp geworden met controles.
suffie
Geplaatst: 13-01-11 12:05
Dan kan de koper altijd nog aangeven dat ze het paard gaat weiden in Nederland en is ze ook vrij van de gezondheidsverklaring! De verklaringen zijn 1 wassen neus. Zolang er geen bloed wordt getapt en gewoon op het uiterlijk van het paard wordt afgegaan, kan elk paard iets onder de leden hebben wat niemand aan de buitenkant kan zien.
suffie: Technisch gesproken moet een paard steeds uit en ingevoerd worden als hij de grens over gaat, wedstrijden, lessen, kliniek en verkoop zit geen verschil in. Dat het vaak niet gebeurt komt omdat het getoloreerd wordt, ben benieuwd hoe snel dit afgelopen is als de 2de kamer erachter komt hoeveel geld ze hierdoor wel niet mislopen. Gezondheidsverklaring is verplicht voor de EU-landen, m.u.v. België, Luxemburg en nederland.
Toevallig moet ik zaterdag een paard dat verkocht is naar belgië brengen, ik kan gewoon de grens over zonder enige vorm van poespas omdat het onder de benelux valt.
Ts kijk even op de site van VWA(Voedsel en Waren autoriteit, die gaan over im- en export) hier kun je alle regels vinden.
Jet
Geplaatst: 13-01-11 12:40
Suffie, ik denk dat je de verkoper bedoelt, dan wordt het misschien gedoogd. Maar officieel moet die gezondheidsverklaring er wel bij, ook vanuit België. Het wordt gedoogd voor wedstrijden/lessen etc. om de grens met België over te gaan met een paard en weer terug zonder gezondheidsverklaring, maar bij export/import ligt dat toch anders.
suffie
Geplaatst: 13-01-11 14:51
Gekopieerd uit de eerder gegeven link:
Concreet zullen enkel bepaalde categorieën van paardachtigen nog van de vereenvoudigde procedure voor bewegingen binnen de Benelux kunnen blijven genieten. Het gaat om de geregistreerde paarden en de fok- en gebruikspaarden : ° die voor sportieve of recreatieve doeleinden worden bereden of geleid; ° waarmee wordt deelgenomen aan culturele manifestaties; ° die tijdelijk worden geweid of voor werkzaamheden zijn bestemd; ° die vervoerd worden naar een dierenkliniek. Enkel nog de hoger vermelde categorieën paardachtigen zijn voor bewegingen binnen de Benelux vrijgesteld van de inspectie die in de 48 uur voor het vertrek moet gebeuren en van het gezondheidscertificaat, op voorwaarde dat de paardachtigen geïdentificeerd zijn en een conform paspoort hebben.
Voor het verplaatsen van de opgenoemde paarden is dus geen gezondheidsverklaring nodig en dat klopt ook wel, want ik ga minimaal 4x per week met mijn paarden de grens over en rond de feestdagen wordt ik regelmatig aangehouden voor de controle van de papieren, zowel aan de Nederlandse als Duitse kant van de grens. Nog nooit iemand die de afgelopen 9 jaar naar een gezondheidsverklaring heeft gevraagd!
Jet
Geplaatst: 13-01-11 18:33
Benelux is heel iets anders dan Duitsland, voor Duitsland is het officieel wel verplicht, in feite ben jij dus steeds in overtreding. Voor uitvoer is het vanuit België naar Nederland wel nodig, die wordt niet als uitzondering genoemd.
Bedankt voor de reactie's. Hier kan ik zeker wat mee. De verkoper is een vriendin dus in principe mocht er iets zijn kan ik altijd nog dingen in orde maken. Ik ga hem zondag halen!