Voor juryleden: vies paard.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Melenie

Voor juryleden: vies paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 20:58

Ik vroeg mij af kijken juryleden in de winter ook anders tegen een vies paard aan? Zoals bijvoorbeeld deze winter,
het is echt te koud om te wassen, beoordelen jullie dit dan soepeler (in de proeven waarvoor je punten moet geven voor verzorging en uiterlijk). En met vies bedoel ik trouwens wel gepoetst, maar nog steeds lekkere vlekken door het liggen in de stal. :Z Ik ben benieuwd!

Snoevie

Re: Voor juryleden: vies paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 21:38

als het duidelijk is dat je paard wel gepoetst is en je er aandacht aan besteed hebt,moet het geen probleem zijn.
ik weet niet of dat bij de KNHS strenger beoordeeld wordt als bij de FNRS

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 21:55

Een paard met strontplekken krijgt bij mij niet dezelfde punten voor verzorging als een paard wat wel schoon is. Ook al is het koud, dan nog kun je je paard echt wel schoon genoeg krijgen. Het kost alleen wat meer moeite en meer werk, maar het is echt wel mogelijk. Ik jureer toch al behoorlijk wat jaren (een jaar of 10 ongeveer) vrijwel ieder weekend. Toch zijn de keren dat ik een paard/pony met strontplekken in de ring heb gehad op 1 hand te tellen.

Aroree

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 21:57

Ik zou momenteel niet weten hoe ik de gele mestvlekken uit mijn schimmel zou kunnen krijgen zonder daarbij te wassen. :=

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 21:59

Je hebt daar prima sprays voor trouwens. Ik heb een heel lichtgrijze fjord

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 22:01

Marloez schreef:
Ik zou momenteel niet weten hoe ik de gele mestvlekken uit mijn schimmel zou kunnen krijgen zonder daarbij te wassen. :=

Houtskool erop, daarna borsteltje erover. En anders inderdaad een spray gebruiken.

Melenie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 22:12

Marloez schreef:

Ik krijg mijn pony zelf ook nog goed schoon, maar ik was gewoon benieuwd. :D Mijn manier(en) van poetsen: eerst goed borstelen!!
En dan kun je met een vochtig doekje met een beetje groene zeep en daarna weer een vochtig doekje poetsen over de plek.
Of met babydoekjes van de aldi, het paard wordt er amper nat van! Of ( hoe schrijf je dat :o ) equishine, kan het wel opzoeken voor je! Dat doe je op een vochtig washandje/doekje en daarna beetje van dat spul erop en dan haal ik zelf van mijn fjord de grasvlekken.

En ook als ik geen wedstrijd ofzo heb probeer ik het goed bij te houden met goed poetsen en af en toe een babydoekje. Succes! *D

Melenie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 22:14

Citaat:
Houtskool erop, daarna borsteltje erover. En anders inderdaad een spray gebruiken.

Houtskool _O- Daar heb ik echt nog nooit eerder van gehoord! Zou denken dat hij daar nog viezer van wordt! :=

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 22:15

hmm en als het paard zwart is met witte sokjes, heeft last van mok en de best is gedaan om het zo wit mogelijk te lijken dan? en natuurlijk zo droog mogelijk proberen te houden?

ilse_dgraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 22:21

ismy schreef:
hmm en als het paard zwart is met witte sokjes, heeft last van mok en de best is gedaan om het zo wit mogelijk te lijken dan? en natuurlijk zo droog mogelijk proberen te houden?

ik denk niet dat de jury kan zien dat ie mok heeft ;)

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 22:25

Ik was de benen van mn paard niet met dit weer, probeer wel goed te poetsen. Als het niet vriest zorg ik er wel voor dat ze superwit zijn
Maar ik neem een lager cijfer dan nu ook even voor lief, als het van dat 1e puntje moet afhangen ;)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 22:29

Mijn paard heeft ook 1 wit voetje, sta bij een boer, ga echt met hondenweer zijn witte voet niet boenen.
Heel jammer dan van die onvoldoende, maar so be it.
Nu kan ik voet wel wassen, maar laatst met die sneeuw en ijs, kansloos.
(toen werden overigens hier de wedstrijden ook afgezegd, dus probleem lostte zich zelf op.)
Staart wassen doe ik hier bv deze week, omdat weer nu redelijk is, zelfde probleem namelijk met water etc.
en geen wasplaats, dat gaat dus buiten in een emmertje.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 22:34

Melenie schreef:
Citaat:

Houtskool _O- Daar heb ik echt nog nooit eerder van gehoord! Zou denken dat hij daar nog viezer van wordt! :=

Het werkt toch echt, al geloofde ik het ook niet voor ik het uitprobeerde.

Melenie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 22:38

Nibbit schreef:
Als het van dat 1e puntje moet afhangen ;)

Dat vind ik persoonlijk ook, maar vroeg mij af of de jury in de winter ook wat soepeler is met een vieser paardje.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 22:45

in de winter gewoon eerst goed poetsen,dan met een vochtige spons met vectrolin (van de paardendrogist ) er over heen wrijven,bij witte staart ,de staart erin soppen en goed afdrogen. echt een super wit paard.
vectrolin is eigelijk voor na het rijden de spieren te verzorgen,maar is tevens ook reinigend.

Nebraska

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 22:48

op vieze gele plekken kun je inderdaad houtskool gebruiken, en dan uitborstelen.
Is een oude methode voordat er al die shampoo's en spraytjes waren.

Nebraska

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 22:48

op vieze gele plekken kun je inderdaad houtskool gebruiken, en dan uitborstelen.
Is een oude methode voordat er al die shampoo's en spraytjes waren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 22:53

Ik ben groot fan van green-spot remover van cowboy matig, werkt echt perfect :j

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 22:56

Ik ben daar ook wel benieuwd naar, hoewel ik mijn haflinger we schoon voor de dag tover, maar het heel veel moeite kost. Haar staart doe ik dan weken in lauw soda water. Dit hoef je niet uit te spoelen en werkt echt heel goed. Dermanen en staart erna met cowboy magic en de mestvlekken op haar benen en flank doe ik met equi (nog wat) is een groene fles die er net zo uit ziet als starshine in het oranje.

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 23:40

Ik heb alle sprays al geprobeerd op mijn bonte maar echt goed werkt 2 keer wassen de de laatste keer met zilverschampoo. Nu ga ik ook niet het gehele paard wassen. Benen doe ik wel (warm water) de op haar billen worden de gele vlekken lichtgeel door het gebruik van de sprays

Aroree

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 00:03

Bedankt voor al jullie tips, maar het probleem is dat ik dan zo zodanig zit te poetsen dat de natuurlijke afweerlaag van de vacht er aan gaat. Madame heeft gewoon haar wintervacht namelijk, en daar moet ze het maar mee doen. :D Zie dat maar eens schoon te houden, het enige dat je kan doen is de omgeving zo schoon mogelijk houden, maarja met zo'n schimmel die graag 8 keer rolt tijdens het buitenzetten en haar drollen als hoofdkussen gebruikt....

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 00:07

heeft ze een deken op? is de bak waar ze in rold wit/geel zand? pisvlekken licht vochtig maken en laten rollen in die bak,schuurt het vanzelf schoon

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 08:22

Ik heb mijn schimmel en vos met witte benen ook altijd schoon gekregen ook al hadden we alleen koud water.. Dus nee, ik houd hier geen rekening mee.. een paard met poepvlekken krijgt bij mij een lager cijfer dan een schoon paard..

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 08:38

ik zou wel een lager cijfer riskeren, liever dan mijn paard nu onnodig wassen of heel lang op de dezelfde plek borstelen, ik zou wel mijn best ervoor doen, borstelen, vlechtjes erin etc, maar oud vuil wat niet geheel schoon is, jammer dan.
Moet wel zeggen dat met dit weer, onze schimmel nauwelijks vies is, maar dat komt omdat ze hier dag en nacht buitenstaan met de beschikking tot een loopstal en nu de grond hard is en nog deels besneeuwd, zijn er weinig plekken waar ze vies kan worden, de tijd dat ze snachts op stal stond, was ze vele male viezer.
ik zou als jury denk ik minder streng zijn op vieze plekken in de winter dan in de zomer! en als eigenaar dan maar een puntje minder, doe je een andere oefening nog beter ;)

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 08:50

naja de vorige keer met het sneeuw heb ik de sokjes gedaan met een emmer warm water en *naam van dat spul kwijt sorry! :o* toen met mijn handen er in gegaan en wezen boenen. daarna heel goed droog maken beetje mok spul er op en tada. wit genoeg voor de jury al zaten er nog wat witte vlekken op :o
ik had een 8 voor verzorging ofzo dus aardig netjes volgens mij :)