Paard staat stil op de weg

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nelson17

Paard staat stil op de weg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 19:54

Hallo,

Als ik met mijn paard buiten ga rijden gaat hij vaak stil staan op de weg. Hij is ook wel wat schrikkerig maar in het begin probeerde hij mij ook erg uit. In het begin ben ik er toen afgestapt en ben een stukje naast hem gaan lopen en daarna ging ik er weer op. Maar dan stond hij na ong. 20 meter weer stil. Daarna heb ik hem een keer goed aangepakt en toen liep hij wel goed door. Nu staat hij af en toe weer stil en eigenlijk wil ik hem niet slaan maar als ik hem alleen met mijn benen aanspoor loopt hij gewoon achteruit. Ik wil eigenlijk niet de zweep gebruiken omdat ik zoveel mogelijk wil rijden via natural horsemanship. Maar het gebeurt niet alleen tijdens het rijden maar ook als ik een rondje met hem loopt als hij dan iets ziet of als hij iets hoort staat hij meteen stil. Dan moet ik hem meestal ook een tik met het touw geven om hem weer te laten lopen maar een enkele keer helpt dat zelfs niet.

Weet iemand misschien een manier om hem door te laten lopen zonder de zweep te gebruiken? :D

Yvk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 19:59

Achter een wortel aan laten lopen? :D
Haha nee, ik zou het is proberen met een ander paard erbij. Een die verkeersmak is en overal langs loopt. Misschien dat hij dan wat meer vertrouwen krijgt. Ik zou er niet iedere x afstappen, dan loop je straks meer ernaast dan erop. Succes!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 20:02

Nelson17 Veiligheid voor alles. Kort lijntje is mijn advies als je oversteekt of langs de weg rijdt. Bedenk dat een paard een gewoonte dier is. Bij ons zijn ze het allerbraafste als we langs de weg rijden of de zeer drukke weg moeten oversteken. Ze staan dan doodstil te wachten gespannen als een veer. Als het gaatje er is zeggen wij "ja" en ze gaan gelijk in draf over. Ze zijn zo verschrikkelijk braaf langs en over de weg dat ik denk dat dit komt omdat wij zeer kort lijntje hebben en super consequent zijn (wij rijden daar waar auto's met 80 km langs ons scheuren en moeten brede zeer drukke 80 KM weg over). Het gaat om mijn leven. Dus ja, luisteren en tik met de zweep hebben ze wel degelijk in het begin gehad. Nu is zweep of sporen zelden of nooit meer nodig langs de weg. Wel op andere plaatsen waar het niet zo erop aankomt. Zijn we blijkbaar toch wat soepeler iets dat de paarden drommels goed weten (de schurken). Oefenen met natural horsemanship vind ik niet iets om te doen daar waar het om jouw leven gaat en dus jouw veiligheid. Wellicht kun je dat eerst eens goed oefenen in de veilige bak.
Afstappen vind ik persoonlijk gevaarlijk omdat je dan niets over de achterhand te zeggen heb en dan is het paard toch gemakkelijk sterker.
Een ervaren paard meenemen zoals Noiva zegt is altijd slim en goed.
Succes ermee.

Vadalma

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 20:02

Mijn paard heeft dit ook gedaan. Ik heb besloten om niet meer alleen naar buiten te gaan, maar altijd met een ander erbij. Nu is dat voor mij makkelijk praten, omdat een goede vriendin van mij ook bij mij op stal staat dus wij spreken gewoon af om samen naar buiten te gaan. Soms staat ze dan nog wel eens stil, maar als het andere paard gewoon doorloopt gaat ze vanzelf weer mee.
Misschien dat je met een ander paard erbij eerst wat vertrouwen bij je paard op kan bouwen en dat je het later weer een keertje alleen kunt proberen.

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 20:04

Mijn paard kon ook niet goed lopende weg kijken naar iets interessants :+
Die stond in het begin ook om de haverklap stil.

Ik ben toen met haar gaan wandelen, dus gewoon ernaast lopen. Als ze dan stil
wilde staan liet ik haar even kijken en daarna trok ik haar hoofd opzij. Gewoon rustig
hè, niet met een ruk opzij. Als je dat hoofd dan maar ver genoeg opzij trekt, móet ze op
een gegeven moment wel een been opzij zetten. En na die pas opzij kun je weer voorwaarts
vragen.
Als dat vanaf de grond steeds makkelijker gaat (en ze had het vrij snel door) kun je naderhand
vanuit het zadel ook je paard opzij vragen. En dan na die pas opzij gewoon weer voorwaarts
drijven.

Succes.

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 20:06

Mijn paard doet hetzelfde. Alleen als ik met iemand samen ben doet ze het niet.
Ze doet het sowieso niet erg vaak, alleen op het eerste stukje heenweg. Been geven of een tik geven maakt niet uit, dan gaat ze achteruit.
Ik draai haar dan om, laat haar een stukje achteruit gaan, draai weer om en stap gewoon verder. Een enkele keer is er wel iets heel engs waar ik dan voor af moet stappen maar dan is ze erg rustig en blijft netjes stilstaan dus dat is niet zo'n moeite.
Ze is 100 procent verkeersmak en als we van de weg af zijn bij de ruiterpaden doet ze het niet meer. Waarom ze dan af en toe stilstaat weet ik dus niet. Ze is wel erg onzeker en ik vermoed dat ze dan toch iets engs ziet of hoort (een rare watervogel of zo) of dat ze misschien liever niet bij stal weg wil.

Kiichi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 20:08

Eerst stond hij om de zoveel meter stil: je hebt hem goed aangepakt en nu staat hij minder stil dan vroeger. Super toch? Hij heeft dit gedrag nu aangeleerd, en als je hem kan overtuigen met de zweep: waarom andere middelen zoeken? Waarschijnlijk kan je na een aantal keer de zweep thuis laten en gewoon NH rijden. Met een ander paard erbij kan ook helpen, maar ik geen garantie dat hij het niet doet wanneer je alleen bent.

Andere manier... hmzz... Mijn vorige paard deed dit ook bij mij, dan vond hij iets "eng" en ging hij stilstaan: wilde je naar voren: ging hij achteruit, dus eigenlijk hetzelfde als jou paard. Als hij begint met achteruit lopen moet je gewoon wachtten tot hij weer stilstaat en laat hem lekker een tijdje staan... Na een tijdje spoor je weer aan, meestal gaat het paard dan weer naar voren, en dan is het de kunst om hem aan het lopen te houden. Zorg dat je op dit soort momenten heel doordringend bent, wanneer je denkt dat hij langzamer gaat lopen: duidelijk been zodat hij weet dat hij niet mag stil gaan staan of vertragen. Succes!

nynke55

Re: Paard staat stil op de weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 20:43

Of, als hij achteruit wil lopen, dan laat je hem achteruit lopen, maar dan wel wat verder dan hij wil.

ARIEKOOS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 21:29

Samen met een ervaren ruiter en paard naar buiten rijden en
ernaast lopen en rustig opbouwen met afstand van elkaar nemen.
Grondwerk kan je paard meer vertrouwen in jou als leider geven.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 12:17

Ik ben toch wel benieuwd wat je bedoelt met dé NH-manier? Er zijn verschillende stromingen met verschillende oplossingen op dit probleem.

Als je dus zoveel mogelijk volgens een NH-manier wilt rijden, zou ik wel een stroming kiezen en je daar aan houden.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 12:20

Er zijn verschillende manier.... Lees oa. de boeken van mark rasid maar eens.
Stoffel deed dit in het begin ook en ben in die tijd veel afgestapt en heb er naast gelopen.
Naar een jaartje was dit helemaal over.

Het is fijn dat je ook alleen op pad kan en niet altijd dat er voor dit probleem een extra paard mee moet.

1amazone1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 12:29

Mijn paard deed dit ook en ik stapte in het begin ook steeds af.
De terugweg ging ze dan vol vertrouwen doorlopen op hetzelfde stukje waar ze net nog bang voor was.
Op een gegeven moment heb ik het met de zweep gedaan, want iedere keer af en opstappen is ook niet goed voor de rug. Nu loopt ze aan een stuk door. Ik praat veel tegen haar en probeer echt goed op haar gedrag te letten. Als ik denk dat ze iets eng gaat vinden dan drijf ik iets fanatieker en geef veel complimenten als ze er braaf langs loopt. Dit werkt perfect en het vertrouwen is hierdoor tussen mij en me paard gegroeit. Als ik rustig blijf dan vind zij het ook goed :-)

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 12:32

1amazone1 schreef:
Ik praat veel tegen haar en probeer echt goed op haar gedrag te letten. Als ik denk dat ze iets eng gaat vinden dan drijf ik iets fanatieker en geef veel complimenten als ze er braaf langs loopt.

Dat doe ik dus ook en het werkt inderdaad! Niet altijd maar meestal wel.
Ik heb overigens nog iets aparts, mijn paard gaat in de herfst/winter vaker stilstaan dan in de zomer. In de zomer gebeurt het vaak genoeg dat ik het hele stuk door kan rijden zonder 1 stilstaan moment terwijl het in de winter ook kan voorkomen dat ze het 4 keer doet op een klein stukje.

_Gaby1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 12:37

Mijn paardje doet dat ook !! Meestal geef ik met mijn hand een klap o zijn kont en loopt ie door !! En toch misschien iemand meenemen met een paard die nergens bang voor is ?!

1amazone1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 13:28

delaja: in de herfst en winter liggen er misschien meer plassen of sneeuw waardoor ze voorzichtig wordt.
Misschien zit jij wat gespannen op je paard omdat je het koud hebt.
Verder zou ik niet weten waarom jouw paard hier anders op reageert.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 13:48

Er zijn eigenlijk maaar 2 mogelijkheden: of het paard is bang en dan moet je voorzichtig, maar vastberaden doorzetten. Of het paard is aan het klieren en dan moet je hem strenger aanpakken.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 13:55

die van mij presteerd dat ook wel es,maar ik reageer er niet op.
zou ik hem een tik geven of een por met mijn benen dan weet ik zeker dat we achteruit gaan of omhoog.

dus laat ik hem gewoon lekker staan.
het is wel een gebrek aan vertrouwen en hij wil liever terug naar stal toe,da's leuker .
maar ik negeer hem dus, en vraag es een keer of de benzine op is en wanneer meneer dan wel weer zin heeft om verder te lopen :D

de meeste paarden weten drommels goed wat er gebeurd als ze ineens gaan stilstaan en 90% van die paarden gaan dan ook in de achteruit als je ze een tik geeft.
dus lekker negeren, ga een liedje zingen,spelletjes op je mobiel spelen of weet ik veel wat.
maar doe maar gewoon even alsof je niet op een paard zit :P
duurt meestal een paar minuten en dan lopen ze wel weer door, ook dan negeren alsof er niks gebeurd is..

je kunt een tijdje iemand meenemen die een stukje met je mee gaat op de fietst, vak is het toch een kwestie van vertrouwen van paarden.
als er iemand voor ze uit fietst gaat het vaak ook goedd, diegene kan dan op een later punt weer terug fietsen

Nelson17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-11 15:12

Mijn paard doet het ook meer in de winter en herfst dan zomer. Ik denk dat het ook komt omdat het zomers lekkerder weer is en dat ze dan ook meer zin hebben. Op de weg naar huis heeft hij er ook eigenlijk weinig last. En met een ander paard doet hij ook niks maar als er iemand naast hem loopt ook niet. Ik heb ook al heel vaak met een ander paardje gereden aleen als ik die keer er na weer alleen ga doet hij het toch weer ;(. Als ik mijn paardje een tik geef dan krijg ik ook een bok of stijger :+
En als hij na een paar tikken doorloopt merk je echt dat hij daar alleen maar nerveuzer van word.

Bedankt voor jullie tips :D

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 15:51

1amazone1 schreef:
delaja: in de herfst en winter liggen er misschien meer plassen of sneeuw waardoor ze voorzichtig wordt.
Misschien zit jij wat gespannen op je paard omdat je het koud hebt.
Verder zou ik niet weten waarom jouw paard hier anders op reageert.

Ik ga alleen als de weg schoon is en de weg waar ik overheen moet ligt soort van bovenop een dijk dus plassen zijn er niet.
Dat ik anders doe omdat het koud is zou wel nog kunnen... Dat zou ook verklaren waarom ze het in de zomer heel veel minder doet.

Wel apart om te lezen dat er dus meerdere paarden zijn die dit doen.

Ik weet dat het bij mijn paard een gebrek van vertrouwen is. Mijn paard is vreselijk onzeker en als ze het dan allemaal zelf moet doen (dus niemand er naast, voor of met een ander paard) dan durft ze eigenlijk niet goed. Zodra ik ernaast sta loopt ze als een mak lammetje achter me aan, dan doet ze echt alles wat ik van haar vraag zolang ik maar voorop ga en het eerst doe.
Gewoon stil laten staan vind ik wel een hele goede, ik heb meestal toch tijd zat als ik op buitenrit ben dus ik ben benieuwd!