Info gezocht over 4tal rijden.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Melia

Info gezocht over 4tal rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 16:16

Ik ben op zoek naar meer informatie over het viertal rijden alleen kan ik er weinig over vinden, maar misschien kijk ik niet goed?
Hoop dat jullie mij dus kunnen helpen!

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 16:19

wat wil je precies weten?

zipster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 16:20

nou je begint met 4 paarden.. :+

belle_boef

Re: Info gezocht over 4tal rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 16:21

Veel verenigingen hebben wel een 4tal team. Je zou het dus gewoon bij een vereniging kunnen navragen ;)

kaatjemuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 16:22

bij de knhs kun je ook wel wat vinden onder afdelingsdressuur...

kaatjemuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 16:24

norski schreef:
Veel verenigingen hebben wel een 4tal team. Je zou het dus gewoon bij een vereniging kunnen navragen ;)

ik weet niet hoe t in de rest v t land zit, maar hier in friesland valt dat vies tegen... ;)

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 16:30

zipster schreef:
nou je begint met 4 paarden.. :+

Goh, ik dacht 2 :+. Haha, dat antwoord had ik natuurlijk kunnen verwachten.
Oke, ik zou graag meer info willen weten hoe dat gaat met de wedstrijden en proeven rijden enzo, of geld dat allemaal hetzelfde als bij de individuele dressuurproeven qua punten(registratie) e.d.?
Klopt, wij hebben ook een 4tal team, heb al wel mee gereden maar wil er graag meer informatie over.
Dankje, zal eens op afdelingsdressuur gaan zoeken!

justdjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 16:33

PC Brocope heeft poosje 4tal gehad (oldeberkoop) Kijk anders even op de site van Kring de drie stromen, wellicht staat daar wat meer informatie op.
Maar heb je specifieke vragen? Heb zelf een poos in een 8tal gereden nml.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 20:04

De puntenregistratie en hoe een team samengesteld moet zijn staat precies uitgelegd in de reglementen van de KNHS. Ook de puntentelling.

Voor de rest is het gewoon zoeken naar een wedstrijd die dit nog organiseert. Dat zijn er namelijk niet veel meer.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 23:40

Scum schreef:
De puntenregistratie en hoe een team samengesteld moet zijn staat precies uitgelegd in de reglementen van de KNHS. Ook de puntentelling.

Voor de rest is het gewoon zoeken naar een wedstrijd die dit nog organiseert. Dat zijn er namelijk niet veel meer.

Onze ervaring is dat als je het aangeeft als club dat je graag wilt starten er direct animo voor is om je de mogelijkheid te geven.
Er zijn blijkbaar juryleden die graag nog even een paar viertallen willen beoordelen in de ring.

Je moet met minimaal 4 zijn, da's logisch lijkt me. Maar minimaal 1 reserveruiter achter de hand is eigenlijk bijna onmisbaar.
Daarnaast een koppaard met een fijne tact van lopen en mooi front en niet teveel niveauverschil tussen de rest van de paarden en ruiters.
Kleurverschil toont minder mooi maar is minder storend dan 3 grote met een kleintje ertussen.
Het niveau van starten is afhankelijk van het gemiddelde niveau van de individuele ruiters. Als je 3 M paarden hebt mag je geen L meer starten en moet het viertal minimaal M starten ook al is de 4e combinatie nog niet geklasseerd in die klasse.

Commandant is heel belangrijk, voor afstanden, overzicht en op het juiste moment commanderen uiteraard.

Mijn ervaring is dat B/L/M paarden zeker niet minder worden van viertal rijden en het een mooie aanvulling is op de rest. Daarnaast is het gewoon gezellig en beoefen je een individuele sport in teamverband. Je bent allemaal tegelijk klaar en dan kan je de BBQ aansteken met z'n allen. :D

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-11 22:15

Bedankt allemaal voor de heldere en duidelijke uitleg, ben weer heel wat wijzer geworden.

Ashen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 20:52

Ik ben het met Anne_GTI eens. :j
Zelf vind ik dat de motivatie ook goed moet zijn, en verder is het gewoon leuk dat je niet alleen op wedstrijd gaat maar echt met je team. :)

lisaislisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 22:17

wij hebben vorig jaar ook viertal gedaan met onze pony (de ponyvriendjes, donkerbroek) en het is idd wel leuk!
@ kaatjemuts, ja dat is waar wij waren fries kampioen geworden maar veel concurrentie was er niet :+

Ashen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 22:25

Volgens mij zijn er niet heel veel viertallen meer. Ofja, veel clubs doen het gewoon niet meer.

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 11:06

Ik heb vroegahh bij de pony's ook viertal gereden, vond het best wel leuk. We trainden 1x per week voor het viertal. Op mijn vereniging werd aangekodigd dat je je kon opgeven voor het 8-tal toen kwamen er 20 kinderen en uiteindelijk is er een viertal van over gebleven :+ Misschien kan jouw vereniging ook zoiets organiseren om te peilen hoeveel animo er voor is.

lizzy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 17:57

Beetje late reactie, maar ik zie dit topic nu pas.

Je kunt inderdaad (na lang zoeken) wel wat op de site van de knhs vinden, maar ik heb gemerkt dat bij de knhs lang niet alle regels bekend zijn bij de medewerkers. Wij hebben onze vragen destijds aan een afdelingsdressuur jurylid gesteld.

Ik vind 4-tal rijden inderdaad een toevoeging voor het clubgevoel maar ook een leuke afwisseling voor je paard. Sommige paarden worden er te druk van maar de meeste paarden worden er alleen maar makkelijker van.

Wat ik jammer vind is dat de knhs té weinig doet om de afdelingsdressuur te promoten. Veel ruiters vinden dat het geen toegevoegde waarde heeft om afdelingsdressuur te rijden en daar geef ik ze eigenlijk wel een beetje gelijk in. Je verdient er geen prijzengeld mee, doordat er zo weinig animo is, is de concurrentie vrij klein en het kost toch veel tijd en moeite om samen te oefenen en 5 soortgelijke paarden te charteren.