Hoelang duurt het voordat een paard je (her)kent?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mika11

Hoelang duurt het voordat een paard je (her)kent?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 16:10

Ik heb mijn paard nu drie maanden maar eigenlijk weet ik niet of zij mij nu herkent of niet?
Het zal wel want ik kom elke dag maar ik kan het niet merken.
Ze is wel vriendelijk en komt naar je toe maar dat doet ze bij iedereen.

Mijn vorige paard heb ik lang gehad en die stond al te hinniken en zo als ik eraan kwam. En stond ook te kijken wat ik aan het doen was.
Dat doet deze merrie (nog niet).
Herkent een paard je het eerst aan de geur of aan de stem of aan de manier van bewegen?
Of herkent zij mij wel maar is het nog te kort dat het betekenis voor haar heeft? (vorige eigenaar heeft haar 3 jaar gehad)

Kristel16

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 16:15

Een paard herkent je wel, maar niet elk paar hinnikt of geeft het aan dat hij je herkent!! Je zou het ook even aan de oude eigenaar vragen of je paard bij haar het aangaf of niet!!

En het kan ook dat het paard het nu nog niet aangeeft want 3 maanden is niet heel erg lang, ze zeggen dat je een paard pas echt goed kent als je ruim een jaar hebt intensief hebt gereden!!!

Ik hoop voor je dat hij nog iets aangeeft en veel succes!!!:D

Thomina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 16:16

Die van mij houdt mij altijd helemaal in de gaten wat in aan het doen ben en als ik bijv. een week weg ben op vakantie of wat ook maar, dan is ze eigenlijk wat chagrijnig en staat wat somber in een hoekje.
Dus weet zeker dat ze me herkent!En die van mij jaagt haar kleine shetland vriendje ook nog weg zodra die te dicht bij mij in de buurt komt :P

Die van jou herkent je heus ook wel.
Ze weten echt wel het 'baasje' is om het zo maar even te noemen!

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 16:17

Mijn ervaring is dat het er aan ligt of je ze eten komt geven of niet.
Als je 2 keer op een dag verantwoordelijk bent voor de voerdiensten, dan hinniken ze met een paar dagen al naar je. :+

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 16:18

een paard herkent je direct al op het moment dat ie geur en geluid (of een gevolg) heeft samen gebracht
dat kan binnen enkele sec

maar wat het paard daar mee doet, dus welke reactie die geeft is per paard verschillend

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 16:20

Ik doe niet de voederdiensten, maar geef na het rijden wel altijd was slobber of een beetje muesli.
Als ik daarmee bezig ben, heb ik natuurlijk wel alle aandacht, maar ook van de andere paarden!

Dilan1993

Re: Hoelang duurt het voordat een paard je (her)kent?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 16:32

Mijn verzorgpaard hinnikt nooit naar me, maar zeker dat ie me herkent. Eerst kon ik 'm moeilijk pakken in de wei, nu komt ie al naar me toe als ik roep <3

Kristel, een jaar instensief rijden is echt niet nodig hoor. Al die topspringpaarden kennen hun ruiter echt niet beter dan een 'gewoon' paard. Gaat erom hoeveel tijd jij in het algemeen in je paard steekt. Als jij een jaar lang alleen maar veel poetst en wandeld, kent je paard je ook al gauw genoeg.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 16:35

Hoe meer je met je paard constructief bezig bent, hoe sneller het ontwikkelen gaat van de band die je met een dergelijk dier hebt.
Iedere dag even komen kijken en een aai over zijn bol gaat niet voldoende zijn.
Iedere dag rijden en verder wegzetten en niet meer naar omkijken ook niet.
Ga aan grondwerk doen, daag hem uit. Geef hem opgaves die hij moet oplossen.
En je zult zien dat je op een gegeven moment een paard krijgt die naar je hinnikt, die hard van achter uit het land op je af komt galloperen....

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 16:37

Het verschilt heel erg per paard. :j

Als ik bij Janneke alleen maar langs fiets en ze herkent me begint ze al te hinniken, terwijl als Nance roep in de wei terwijl ik langsfiets kan ik roepen tot ik een ons weeg maar ze geeft geen kik :+ (als ik de stal binnenkom en ze staat op stal begint ze wel te hinniken, heel vreemd... :') )
Laatst bijgewerkt door xSaarSaar op 05-01-11 16:39, in het totaal 1 keer bewerkt

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 16:37

Mijn merrie laat vrijwel altijd een zacht hinnekje horen als ik aankom, en gaat direct bij het hek staan wachten. Maar.. haar vriendje doet dat ook, en mijn merrie doet dat ook bij de eigenaar van het vriendje.

Ik heb haar nu anderhalf jaar. Het eerste jaar mocht ik haar mooi gaan halen in de weide, echt niet dat ze kwam. Nu komt ze al aangaloperen als ze mijn brommer hoort :P dus zo iets moet groeien. Eerst was het in een rustige stap, toen werd het een drafje. Maar nu is ze er al voor mijn brommer staat.
Niet ieder paard geeft het echt aan, maar zelf zul je wel merken of hij je echt kent. Herkennen doet hij zoiezo al.

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 16:38

Een jaar lang? Paarden kennen hun mensen echt veel sneller hoor.... Bij regelmatig contact herkennen ze je best snel, al na een paar dagen. Alleen duurt het opbouwen van een echte band langer. Maar de herkenning is er snel genoeg!
En afhankelijk van hoe leuk en fijn het paard het bij jou vindt, wordt de reactie heviger.

Lotusbloemm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 16:39

Hangt er vanaf wat voor indruk je maakt ;)
Mensen met wie ze een slechte ervaring hebben gehad herkennen ze zo.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 16:47

hangt echt van paard tot paard af. Een paard kan je heel snel kennen/herkennen, maar dat wil nog niet zeggen dat het je "leuk" vindt of iets dergelijks.
Sommige paarden zijn meer op mensen gesteld dan anderen, sommigen zijn eerder schuw en anderen roepen vnl omdat ze aan hun eten denken of sommigen zijn heel interactief of aanhankelijk en weer anderen heel zelfstandig of in zichzelf gekeerd
meeste paarden die ik ik ken roepen op hun ontbijt of avondmaal en ze weten bijster goed wie mogelijk hun kostje kan verschaffen of hun gaat op de weide laten... of zijn paarden die apart gehouden worden en die roepen omdat ze blij zijn met de aandacht of omdat ze kans hebben bij de anderen te mogen...

dus je paard zal je wel kennen, maar het is waarschijnlijk niet het typetje dat overenthousiast begint te roepen...

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 16:47

Ik heb de laatste 2 weken voornamelijk gepoetst omdat de bak een ijsplaat was helaas.
Ook een paar keer een stuk aan de hand gewandeld.
Het zal idd dan moeten groeien, het is natuurlijk wel fijn als je paard laat merken dat hij blij is als je er bent.
Maar sommigen laten ook niks merken, lees ik al van anderen.

40something

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 16:52

Het kan inderdaad heel verschillend zijn. Wel weet ik dat een paard dat je jaren niet gezien hebt, je vaak nog steeds herkent, ook zijn paardenvriendjes van vroeger. Toen ik mijn eerste paard verkocht had, ging ik nog vaak naar haar toe, ff aaien. Alleen bij mij kwam ze naar het hek met de oortjes naar voren. Toen ditzelfde paard na een paar jaar haar vriendje weer zag waarmee ze regelmatig in de trailer op wedstrijd ging, hinnikten ze enthousiast naar elkaar. Jouw paard zal je dus wel kennen, en in de loop der tijd kan de band alleen maar beter worden !

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 16:52

Een paard (her)kent je al snel hoor maar een vertrouwensband opbouwen duurt langer.
Je hebt je paard al drie maanden dus kennen doet hij je zonder twijfel :-)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 19:50

Zou het ook kunnen dat een paard met een vorige eigenaar een hele goede band heeft gehad.
En het moeilijk voor 'm is om met iemand anders weer een band op te bouwen?
Ik weet eigenlijk niet of paarden hun vorige 'baasje' missen?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 19:52

Paarden kunnen hun oude baasje heel lang blijven herkennen.
Verder leeft een paard in het "hier en nu" , ga dus geen menselijke gevoelens in een paard projecteren want zo denkt een paard niet. Hij berust in de situaties zoals het op dat moment is en aan jou om hem die situatie zo aangenaam mogelijk te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 19:55

volgens mj verschilt het idd per paard. Mijn paard is erg eenkennig ( altijd al geweest ) en hinnikt vaak naar me. Of ze komt al angelopen in de wei, of blijft kijken tot ik kom. Ze houd me ook constant in de gaten en zie je die oogbollen helemaal mee draaien in de richtingen waar ik loop. Het gebeurt ook wel eens dat ik dr vast zet om te poetsen en mn spullen ga pakken, als ik dan te lang wegblijf begint mevrouw ook als een bezetene te bleren tot ik er ben.

ARIEKOOS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 21:36

Zoals gezegd, het ene paard is het andere niet, net als mensen.
Is het paard ook verhuisd naar jou toe? Dat zal ook invloed hebben.
Vaak en kort leuke dingen doen leer je elkaar het beste door kennen.
Het is ook voor jezelf een beetje lastig lijkt me zo'n nieuw paard
als je al eerder een paard heel lang hebt gehad.

marr_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 19:56

Mijn paarden laten ook niks horen maar als ik kom willen ze wel aandacht :)

Chantal_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 22:04

Hij weet meteen wie je bent. Paarden zijn ook niet gek :P

WilmaBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 23:24

mijn paard weet eigenlijk wel heel goed wie ik ben. Als ik zijn naam roep komt hij ook al kijken, zelfs op mijn stap herkent hij mij en ik heb hem nu ongeveer een maand....

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 23:28

Mijn paard kent mij ook heel goed, als ik hem roep duikt hij dieper het gras in met zijn neus hij weet dat het zo afgelopen is in de wei en we andere leuke dingen gaan doen.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 16:51

Mijn paard (heb ik nu een maand) herkend mijn zus en mij al na een paar keer een stukje met hem wandelen terwijl hij nog bij zijn vorige eigenaar stond. Als je dingen met het paard doet die leuk voor hem zijn gaan ze je al gauw verbinden met fijne dingen en begroeten ze je vrolijk.

Heel grappig: Met onze oudere pony gaan we altijd als we bij ons huis langs komen even een appeltje halen bij m'n moeder. Hij loopt dus ook steenvast zelf de oprit op.
De nieuwe pony heeft dit twee keer meegemaakt en herkent mijn moeders stem nu al, ook op andere plekken dan daar. Herkenning kan dus heel snel komen!