Gedragsverandering na castreren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

bibi_vA

Gedragsverandering na castreren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 15:23

Ons shetveulentje, een hengstje, is vanaf dag 1 een bijtertje! We straffen hem meteen, hij weet ook precies dat hij het niet mag doen, maar zodra hij de kans krijgt bijt hij je. Nu wilden we hem over een paar maanden laten castreren, zodra dat kan dus. Wat ik nu niet zeker weet is of dit bijten dan minder wordt, of dat het gewoon een irritant karaktertrekje is.
Zijn moeder is ook niet de gemakkelijkste, een echte eigenwijze shet! Dus het kan best karakter zijn .....

Amaretto27

Re: Gedragsverandering na castreren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 15:26

Heeft in principe niks met het castreren te maken hoor.
Mijn ruin bijt ook graag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 15:30

bibi_vA schreef:
hij weet ook precies dat hij het niet mag doen,

Blijkbaar toch niet, hij doet het nog steeds. Dus ergens klopt er iets niet.

Ik zou zeggen, haal er iemand bij, die handig is. Dit diertje gaat blijkbaar boven jullie pet ;)

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 15:31

Bijten is normaal jongetjesgedrag! Dat gaat later over of minder worden. Hem ervoor sraffen heeft nu nog niet zoveel effect. Wel zorgen dat je niet gebeten kunt worden natuurlijk, dat is handiger.

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 15:37

carstreren is wel degelijk een manier om ongewenst gedrag te verminderen , maar dan alleen met begelijding , alleen catreren heeft niet zoveel zin , je zal het hem zelf ook echt bij moeten brengen.
als hij wil bijten , weg duwen , of zelfs misschien weg sturen , en nooit iets voeren uit de hand .

ik zou hem nog niet echt een tik verkopen steeds , anders heb je kans dat hij op jonge leeftijd al aardig kopschuw word.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 15:42

josien_m_ schreef:
Bijten is normaal jongetjesgedrag! Dat gaat later over of minder worden. Hem ervoor sraffen heeft nu nog niet zoveel effect. Wel zorgen dat je niet gebeten kunt worden natuurlijk, dat is handiger.

Zeker weten dat het wel effect heeft. Als je dat gelijk goed afstraft probeert-ie het echt niet meer, namelijk, beest is ook niet gek ;) ik heb een keer een pony die beet, teruggebeten in zijn oor, hard. Heeft me echt nooit meer gebeten, die was gelijk genezen.
fuego3 schreef:
als hij wil bijten , weg duwen , of zelfs misschien weg sturen , en nooit iets voeren uit de hand .

ik zou hem nog niet echt een tik verkopen steeds , anders heb je kans dat hij op jonge leeftijd al aardig kopschuw word

Als TS het ook op die manier aanpakt, snap ik wel waarom die pwoon nog steeds bijt.
Van wegduwen en wegsturen is zo een portret echt niet onder de indruk hoor :')

Bovendien moet hij snappen dat jij zo reageert omdat hij bijt, en dat snapt hij met wegsturen en wegduwen niet. Terugbijten snapt-ie wel :j

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 15:45

Castreren kan zeker helpen. Mijn paard beet als hengst ook veel, gewoon uit dominantie. Heb hem laten castreren, werd niet gelijk minder hoor, maar nu is het bijten al véél minder. En als hij het wel een keer doet, corrigeer ik dat meteen, en dan kapt ie ook.

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 15:53

Yamcha ben ik het niet mee eens , mijn shet hengstje beet in het begin ook , was een trek van aandacht en als ik hem dan weg duwde of weg stuurde kreeg die niet meer zijn gewenste aandacht.
ik ben ook niet tegen een tik op het moment dat je het niet duidelijk kunt maken , maar niet iedereen kan een hengst duidelijk maken wat zijn plaats is , en dan sla je ook niet alles er uit.

dus leek me een mooi begin , om hem weg te duwen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 15:57

Ik sla nooit, eigenlijk, en zeker niet om een paard zijn plaats te leren, slaan en schoppen doen de lagere paarden in rang. Ik corrigeer wél ongewenst gedrag, en bijten is vanuit dominantie, dus dat kan ik onmogelijk negeren. Maar ik kies dan wel een correctie die een paard begrijpt. En terugbijten begrijpt een paard heel goed (dat kan niet bij een groot paard, dan kun je beter heel snel en hard een tik op de neus geven) en dat is ook nog prima uitvoerbaar bij een shet.
Maar denk dat jij een erg lief paardje hebt dan eigenlijk :o

bibi_vA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 16:41

Yamcha, we corrigeren hem wel degelijk als hij bijt hoor! Hij krijgt ook een tik, ben ik echt niet bang voor. Kopschuw is hij een beetje, maar we kunnen makkelijk een halster omdoen, laat zich prima pakken in de wei, we hebben geen problemen. Alleen dat bijten doet hij onverwachts, en hij probeert het iedere keer. Mijn vraag is alleen of een pony minder bijterig wordt als hij gecastereerd wordt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 16:46

Gelijk hard terugbijten in zijn oor.

Of het gedrag minder wordt verschilt naar mijn ervaring per paard, bij de een verandert er niks, bij de ander wel.

lianne74

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 12:19

Mijn pony vroeger deed dat ook. Na een paar keer hard terugbijten in een oor was het afgelopen.......ik was zijn meerdere en nooit meer problemen gehad.......

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 13:52

Dilan1993 schreef:
Castreren kan zeker helpen. Mijn paard beet als hengst ook veel, gewoon uit dominantie. Heb hem laten castreren, werd niet gelijk minder hoor, maar nu is het bijten al véél minder. En als hij het wel een keer doet, corrigeer ik dat meteen, en dan kapt ie ook.

Maar zeker weten doe je dit dus nooit, want misschien was het sowieso minder geworden.

Mijn hengsten bijten niet (meer). Het is bij jonge hengsten vaak (dominantie)spel en dat is i.m.o. heel goed af te leren.

bibi_vA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-11 14:55

Maar dit veulen doet het echt bijna vanaf geboorte ... Dan maar een keer flink terugbijten dus? Maar misschien een hele stomme vraag: hoe pak ik dat aan? Als hij bijt, roep ik meteen, dus is hij meteen weg. Ik ben echt niet zo snel dat ik dan meteen kan happen... Dus: eerst vastpakken, dan happen? Maar is dan niet het doel van corrigeren voorbij: direct een gevolg van de overtreding?

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 15:02

Ik heb mij shet ook laten castreren.

Het was een verschrikkelijke draak die niet wilde leren en luisteren.
Langs andere paarden was een gigaprobleen.
Nu een jaar later is het een watje geworden.
Hij heeft wel nog af en toe zijn shettenstreken.

bibi_vA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-11 15:05

Dat geeft weer hoop. Alhoewel we nu toch besloten hebben om hem te verkopen. Een hengstje bij 3 merries geeft toch wat problemen .... Ze hebben geen rust meer, en voor de rust is het toch misschien beter als hij een ander tehuis vindt. Mocht dat niet lukken, gaat alsnog het mes erin en zien we wel of hij verandert!

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 15:42

Jessix schreef:
Dilan1993 schreef:

Maar zeker weten doe je dit dus nooit, want misschien was het sowieso minder geworden.

Mijn hengsten bijten niet (meer). Het is bij jonge hengsten vaak (dominantie)spel en dat is i.m.o. heel goed af te leren.

zeker weten niet nee, maar er is wel een grote kans.

maar hij deed wel meer dan alleen bijten, dus al zou ie geen bijter geweest zijn, dan zou ie nog gecastreerd zijn.

CrossHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 15:50

Ik heb ook een poos op een pony gereden die op latere leeftijd is gecastereerd.. en het scheen dat hij in zijn hengstentijd veel heeft gebeten enzv. en doet dat dus no g steeds, daarom is het wel handig om echt hier hard aan te oefenen.

Valina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 15:56

Terugbijten?
Hihihihi, moest wel een beetje grinnikken toen ik het las.
Dat heb ik wel gehoord bij honden, maar niet bij paarden.

Wel uitkijken dat hij bij het wegtrekken geen (onbedoelde) kopstoot uitdeelt dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 16:31

Bij honden zou ik dat nou weer niet doen, bij een shetter wel.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 16:39

nee, een hond wil daar nog wle eens een gevecht van maken :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 16:49

Ja, en als je de gebitjes van die van mij bekijkt word je niet vrolijk van dat idee......

Afbeelding

:D

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 17:27

Dilan1993 schreef:
zeker weten niet nee, maar er is wel een grote kans.

maar hij deed wel meer dan alleen bijten, dus al zou ie geen bijter geweest zijn, dan zou ie nog gecastreerd zijn.

Bij mij mogen ze elkaar de hele dag bijten en mij er buiten laten! ;) Dus geen enkele reden tot castratie hier.

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 17:54

Yamcha wat een beauty's die honden van je ,,, *D

esther_X_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 17:56

onze ruin bijt nog net zo erg als voor de castratie.:j