Regendeken voor ongeschoren haflinger..goed of juist niet??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mamendt

Regendeken voor ongeschoren haflinger..goed of juist niet??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 10:22

Beste bokkers,

Mijn 5 jarige haflinger merrie is niet geschoren. Het probleem is dat als het regent ze af en toe zeiknat uit de wei komt. Als ik dan wil rijden zit ik met zo'n natte pon. Kan ik haar een ongevoerde regendeken op doen bij natte dagen of is dat juist niet goed? Ze blijft vrij lang nat en als het dan s'nachts vriest....ach..koud zal ze het niet hebben, het is meer dat ik haar dan niet kliedernat hoef op te zadelen.
De haf staat overdag buiten en s'nachts binnen.

Nog meer mensen met dit probleem?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 15:14

Je paard kan bij kou zijn vacht niet meer voldoende 'open zetten' (geen idee hoe ik het anders moet typen :o ). Vandaar dat een ongevoerde deken bij kou niet een goed plan is. Je hebt grote kans dat je paard het kouder krijgt met deken dan zonder deken. '
Beter advies is om het paard het volgende jaar te laten wennen aan dekens, zodat je in de wintermaanden een paard hebt die korter in de vacht zit met winterdeken.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 15:17

Mijn paard staat buiten en heeft te weinig vacht aan gemaakt,hij staat daarom met een ongevoerde regendeken en als het een beetje weer is gaat hij af en hij heeft het dan niet koud.

intel_1x

Re: Regendeken voor ongeschoren haflinger..goed of juist niet??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 17:54

Als je dit alleen op regenachtige dagen doet is het geen probleem. Daar zijn regendekens voor :-)
Een paard zet zijn vacht niet op als het regent, alleen als het koud is en hard waait.
Ik doe dit al jaren zo en bevalt mij uitstekend!

mamendt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 18:02

Het is inderdaad alleen bedoelt als het echt flink regent en ik daarna nog wil rijden. Ik vind het ook sneu als ze de hele dag binnen moet blijven omdat ik graag een droog paardje wil hebben om te rijden...
En een kliedernat paard opzadelen is ook geen lolletje...

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 18:37

doe hem wel op als je paard nog droog is en als je buien verwacht ;-)
ik doe de regendeken morgen einde middag ook op omdat het in de nacht behoorlijk gaat regenen. de dag daarna gaat de deken dan weer af.
maar ook als je wilt rijden is het ideaal om je paard toch droog op te kunnen zadelen. een nat paard met vuil in de vacht wat je er niet uitkrijgt met borstelen is helemaal slecht ivm schuurplekken onder je zadel bijv.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 12:22

hou er wel rekening mee met hoe het weer verder is. Als het bv wind stil is en regent, dan is het vaak neit zo koud.
Maar als er (zoals bv van de week hier) een gure wind staat en dan ook regent, dan is het gevoels temp echt veel kouder dan dat het is. En door die deken kan je paard zijn vacht inderdaad niet open zetten, en dan zal hij het dus eerder koud krijgen onder alleen een regendekentje, dan kan je nog beter een dikkere gevoerde deken omdoen.

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 13:25

nogmaals, ik heb mijn paard heeft nog nooit zijn vacht zien openstaan als het regent. dan ligt de vacht plat van vocht in de vacht. regen in combi wind is daarom ook veel kouder dan droog koud winterweer. een goede regendeken zou ook wind moeten weren.
ik denk dat je de overgang zo klein mogelijk moet houden, een gevoerde deken af doen is toch wel weer een grote overgang.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 13:26

Ik zie niet in waarom het kwaad zou kunnen?

Kou zal ze het inderdaad niet hebben (de vacht is de beste deken) maar als je liever op een droge pony stapt is een RD wel handig denk ik :)