Hoe om te gaan met oplichting?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mychamp

Hoe om te gaan met oplichting?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 00:49

Ik ben benieuwd hoe jullie dit aan zouden pakken.

Gisteren heb ik een advertentie gevonden, waar ik op gereageerd heb omdat ik geïnteresseerd ben, en toen kwam ik er achter dat dit een vrouw is, die een kennis van mij eerder opgelicht heeft.

Zij heeft deze kennis toen een paard verkocht, en na een tijd hebben ze dit paard in moeten laten slapen.
Na wat nazoeken, kwamen we er via de fokker achter, dat dit paard destijds naar de slager is gebracht, om ons te verlaten, voor dezelfde aandoening, waarvoor mijn kennis hem heeft in moeten laten slapen.

Na wat zoeken, kwam ik nog 2 gevallen tegen, die ook van deze vrouw afkwamen. Ook twee ernstige gevallen van oplichting, om het zo maar zacht uit te drukken (slachtpaarden dus)

Nu kwam ik gisteren dus de advertentie tegen, en na de reactie, kwam ik het emailadres tegen waarmee zij mijn kennis opgelicht heeft.

Dit is dus weer dezelfde vrouw, en ik ben bang dus ook een pony die van de slager afkomt....
Mag ik deze advertentie plaatsen om mensen te waarschuwen, of zijn er andere dingen die ik kan doen om dit verschrikkelijke mens te stoppen.

Ze maakt mensen blij met een dooie mus!!!! Daarna hebben de mensen veel kosten en vooral veel verdriet om het verlies van hun paard.

Mijn kennis heeft het paard helaas niet laten keuren, omdat zij hierin een leek was. Zij vertrouwde deze vrouw, en ik wil niet dat meerder mensen die voor hun dochter een pony of paard kopen hiervan de dupe worden....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 00:54

Als het paard om marktplaats staat kun je mp een bericht sturen,
als het echt oplichting of slechte verzorging van de paarden/pony's is verwijderen ze de advertentie (meerdere malen meegemaakt met verwaarloosde pony's ;) )
Geen advertentie is vaak ook niet snel verkocht,mensen uit de omgeving kennen haar en zullen vast weten wat zijn uitspookt met die paarden (als ze bijv. heel vaak andere paarden zien staan ) zo verkoopt ze iig een tijdje (hopelijk) geen paarden meer.

en verder de Politie waarschuwen?

mychamp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 00:58

ja misschien de politie of dierenbescherming. Maar ik weet dus niet wat hierin mogelijk is.
Er is een advertentie, maar die staat niet op marktplaats.
De advertentie heeft een foto inbegrepen, het is een leuke pony om te zien, maar dat waren die anderen ook. Van 2 weten we zeker dat ze van de slager weggekocht zijn, van 1 is het niet zeker.

Ik ben er dus erg bang voor dat dat bij deze ook zo is.

mychamp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 01:00

Keuren mocht trouwens niet, dit heb ik in een mail gevraagd, en dit was geen optie, take it or leave it....

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 01:00

waar is het?
is het die die ook ooit bij dat programma was?
1 v/d paarden heette kamilia

malo_kozo

Re: Hoe om te gaan met oplichting?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 01:02

Mag ik via pb de naam? ik weet wrs om wie het gaat!

mychamp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 01:02

Nee, dit is zij niet, ik denk niet dat ik openlijk op internet mag zetten waar het is, helaas. Het liefst zou ik de advertentie plaatsen, zodat andere mensen op bokt op de hoede zijn, maar dit is denk ik smaad...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 01:05

mychamp schreef:
ja misschien de politie of dierenbescherming. Maar ik weet dus niet wat hierin mogelijk is.
Er is een advertentie, maar die staat niet op marktplaats.
De advertentie heeft een foto inbegrepen, het is een leuke pony om te zien, maar dat waren die anderen ook. Van 2 weten we zeker dat ze van de slager weggekocht zijn, van 1 is het niet zeker.

Ik ben er dus erg bang voor dat dat bij deze ook zo is.

De site waar de advertentie staat tippen dat hier meerdere keren slechte ervaringen zijn geweest (met de verhalen (Mailtjes van die verkoopster/verkoper e.d.) van de gedupeerden erbij,als die dat willen,dan heb je nl. bewijs)Misschien dat ze hem toch verwijderen?
Kijk anders even in de regels van de site :)

mychamp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 01:06

De reactie die zij me gaf in haar mailtje was ook uitzonderlijk grof, vooral omdat ik een potentiele koper ben....
Erg vreemd allemaal. Ik vroeg alleen of het paard gekeurd mocht worden.....
Ze vroeg ik wel goed bij mijn hoofd was om dit te durven vragen. Hij zag er toch kerngezond uit en voor die prijs hoor je geen paard te keuren....
Ik schrok me rot...

mychamp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 01:10

op de site waar de advertentie staat, staat dat ik aangifte moet doen bij de politie... Zodat de politie via de site informatie kan verkrijgen om het te stoppen....
Misschien is dit niet zo'n slecht idee.

malo_kozo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 01:11

Hmmm, de oplichter die ik ken is zeker niet grof in de mond maar heeft juist hele mooie praatjes. En je hebt nu niets om aangifte over te doen want er is immers niets gebeurt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 01:12

Klinkt als een handelaar zonder "verkooppraatjes".
Je eigen mailtjes kun je ook als bewijs gebruiken,weet niet of het iets oplevert,maar je hebt iig wat tegen haar zwart op wit staan.
Ziet de achtergrond er op de foto's goed uit (als in nette weide,schone stal en dat soort dingen) dit zegt vaak al heel veel (ook voor de koper) Ik heb er iig wel naar gekeken toen ik op zoek was naar een paard,of het er omheen allemaal netjes uitzag,niet teveel mest in de weide en stal,paard wat netjes verzorgd is e.d.
Ik dénk dat het veel potentiële kopers af zal schrikken(de wijze waarop ze jou mail beantwoord (als ze dat ook bij anderen doet.....)
Je kunt ook met je kennissen naar de politie stappen en samen aangifte doen (samen sta je sterker en nooit geschoten is altijd mis )

Charlie_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 01:14

Daar zou ik al mijn vraagtekens bijzetten, ook al zou ik de verkoper(s) niet kennen. Niet mogen keuren? Dan is er blijkbaar iets mis! En hij ziet er kerngezond uit? Haha heb er ook 1 staan, lekker in z'n vachtje, ziet er echt super gezond uit! Maar 100% zekerheid dat ie afgekeurd word!

Wel jammer voor het paard, die is de dupe...En onwetende kopers die m kopen omdat ie zo lief kijkt...

mychamp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 01:18

Dat klopt, en ik krab dan achter mijn oren en denk, dit klopt niet, dus ik ga daar zeker niet heen.
Maar mensen die er totaal geen verstand van hebben, kunnen er in trappen, en zo wordt er weer iemand de dupe van zo'n verschrikkelijk persoon...

Ik denk dat ik samen met mijn kennis wel aangifte kan doen, ook met dat meisje dat dat andere paard heeft. Misschien dat ze er dan toch iets aan doen!

Charlie_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 01:25

Kijk, en daar zit het verschil. Je koopt ook niet zomaar een paard, daar gaat voorbereiding aan vooraf. Wat zoek je wat wil je en waar koop je het? Hoe is de verkoop geregeld, contract, keuring?
En de mensen die erin trappen, sorry als ik het zeg, die hebben zichzelf niet goed voorbereid. Een beetje mens met verstand weet dat je een paard beter kan laten keuren. Doe je dit niet dan zijn de gevolgen voor jezelf.

Maar goed dit was niet persoonlijk bedoeld, wat je kan doen is inderdaad zoals eerder gezegd aangifte doen, misschien melden bij de AID? Of zowiezo gemeente even inlichten?
Zijn de paarden wel goed verzorgd daar?

mychamp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 01:36

Je hebt helemaal gelijk hoor, ik zie het ook niet als een aanval..
Tegenwoordig moet je wel keuren, mensen kunnen zich zo mooi voordoen en lichten je op waar je bijstaat.

Helaas zijn er nog genoeg gezinnen die aan een pony beginnen terwijl ze er totaal geen verstand van hebben, mijn kennis ging hun eerste paard kopen, en wisten niet eens van keuren...

Ik denk dat er toch meerdere mensen rondlopen die zo'n leek zijn en toch een paard kopen... Of denken dat ze voor een klein prijsje een gezond paardje kunnen kopen, het kan natuurlijk altijd..

Sommige mensen verkopen hun paard goedkoop en deze paarden zijn wel helemaal gezond en mogen gekeurd worden. Andere mensen zijn de grootste oplichters

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 08:15

mychamp schreef:
Keuren mocht trouwens niet, dit heb ik in een mail gevraagd, en dit was geen optie, take it or leave it....

Ik denk dat je als koper dan wel voldoende zou weten.
Maar als antwoord op je vraag. Ik zou MP benaderen en tevens melding doen bij de politie.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 09:55

friesiszwart schreef:
mychamp schreef:

Ik denk dat je als koper dan wel voldoende zou weten.
Maar als antwoord op je vraag. Ik zou MP benaderen en tevens melding doen bij de politie.

Ze had al vermeld dat het niet op MP staat,

Heeft je kennis toen der tijd een klacht ingediend tegen deze handelaar?
Anders kan ze dat misschien als nog doen als ze die dingen op papier heeft staan,
Denk dat je verder weinig kan doen, de politie bellen om het even te melden kan nooit kwaad hun kunnen neem ik aan je daar wel verder in adviseren,

Sorry dat ik geen punten getypt heb maar me toetsenbord doet raar,

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 10:03

zou je mij een pb kunnen sturen met de advertentie?

mychamp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 15:34

Heb ik gedaan!

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 13:08

Als ik jou was zou ik samenmet die kennis en alle mail contact van jou en eventueel van jullie kennis naar de politie stappen.
Eens kijken wat hun kunnen doen.
En misschien eventueel proberen te achterhalen wat het adres is waar de paarden gestalt staan, of waar zij woont, dan heeft te politie in ieder geval wat gegevens van de oplichter.