Hoi, heb sinds enkele maanden een arabierenhengstje van 21 maanden. Hij is nog hartstikke braaf, maar begint wel door te krijgen dat ie een hengst is (castreren doe ik in maart/april, eerder kan niet). Ik oefen een paar keer per week een half uurtje met hem. Voetjes geven, eindje wandelen, wijken voor druk, verder geen moeilijke dingen. Hij luistert goed, alleen kan ie vreselijk chagerijnig kijken soms. Zuinig mondje en zijn oren een stuk naar achteren (niet helemaal plat). Dit doet hij vooral als ik naast m loop. Alsof ie overweegt een loopje met me te nemen/ me te bijten. Moet ik dit gewoon negeren? Of op mijn hoede zijn? Hij heeft me één keer proberen te bijten toen ik voer kwam brengen, maar dat heb ik meteen met een tik op zijn borst gecorrigeerd.
Als hij verder niets doet, zou ik het zo laten. Als hij andere dingen erbij gaat doen (drammen, happen, schoppen, zoiets) zou ik hem er wel op aanpakken.
E_Nalanta
Geplaatst: 04-01-11 18:36
Chagrijnig kijken kan ook duiden op concentratie, wanneer je arabier gewoon medewerkend is hoef je hier niet bang voor te zijn. Echter is chagrijnig kijken en happen wél iets waar je meteen op moet reageren, hiermee niet te lang wachten. Maar ik lees dat je dit al goed hebt gedaan
Toch nog even verder gezocht en toen vond ik dit op de Clinton Anderson site..
For example, if a horse pins his ears back at you, and you don’t do anything about it, you might as well be holding a big sign up that says, “Bite me.” Even though the horse didn’t bite you, the fact that you didn’t do anything about it gives the horse the signal that it was OK. On the other hand, if you backed the horse up and made him feel uncomfortable, it would have been clear that his behavior was unacceptable.
Het kan heel goed zijn dat hij wil bijten. Maar het ligt ook aan alle andere lichaams taal. Daar kunnen wij, noch Clinton Anderson iets over zeggen, omdat we het niet zien Concentratie kan inderdaad ook oren naar achteren geven..
aeolusnr1
toch zou ook ik je aanraden die tekst van "Clinton" toch maar ook wel te geloven, nadenken en concentratie tjaaaa alles kan natuurlijk, maar persoonlijk heb ik ook steeds graag dat het paard zijn aandacht naar mij richt, dus minstens één oor naar mij toe gericht. Trouwens als je de oefningen net iets moeilijker of uitdagender gaat maken zal hij dit vanzelf ook wel gaan doen.