De situatie:
Ik ben al jaren de trotse eigenaresse van een inmiddels 14 jarige merrie en ben ( over het algemeen) erg blij met mijn topper
. We rijden vooral dressuurmatig, met af en toe een wedstrijdje en wanneer mogelijk een bosritje. Ik zorg voor zoveel mogelijk afwisseling in de training en ze staat in principe alle dagen van het jaar overdag buiten en heeft op stal een buitenluik en mogelijkheid tot contact met de buren. Het probleem:
Sinds vorige winter is ze 's winters erg nerveus en kijkerig en schiet dan ook bij het rijden weg om het minste of geringste. Zomers doet ze dit niet of in ieder geval veel minder en kan ik bv gerust alleen op buitenrit. Vooral 'het bankje' in de bak is een enorm monster, helemaal als daar dekens/ jassen of iets anders angstaanjagends op ligt. Ik rijd haar dan ook 's winters met slof, waar ik geen groot fan van ben en ik zou dan ook liever zonder rijden....
Ik heb al met heel wat 'problemen' te maken gehad in mijn paardenliefhebbers leventje, maar ik heb gewoon geen verklaring voor haar gedrag.
Ze wordt regelmatig gecheckt door osteopaat, zadelmaker, tandarts ed en ik denk dan ook niet dat het een lichamelijk probleem is.
Dingen als temperatuur, licht-donkerverschillen, vrij-veel werk, meer-minder voer lijkt het ook niet aan te liggen omdat een verandering erin geen verandering in gedrag geeft.
Ik heb nu een emmer naf relax besteld en me er maar bij neergelgd dat ze in de winter 'nou eenmaal zo is'. Maar ergens zit het me niet lekker en wil ik het graag verklaren en oplossen.
Wie o wie herkend dit of heeft de gouden tip...

.
Meneer de arabier is nu echt een tutje, alles is eng, het moet allemaal snel en stilstaan, wat was dat ook alweer??
grapje!