Mijn vriend heeft meer overmacht over zn hengst dan ik?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

iris_84

Mijn vriend heeft meer overmacht over zn hengst dan ik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-11 18:02

Hallo,

Ik heb een vervelend probleempje waar ik niet zo goed uitkom.
Mijn vriend heeft een hengst van bijna 3 en die heeft hij al sinds veulen af aan. Mijn vriend is er vanaf het begin af aan veel mee bezig geweest en het is duidelijk dat de hengst hem als baas ziet.
Wanneer mijn vriend met hem in de bak bezig is of ermee buiten loopt zie je dat hij duidelijk de leider is.
Ik zelf ben sinds een jaar echt bezig om met hem en het probleem is dat hij mij absoluut niet ziet als leider. Wanneer ik hem longeer gaat het nog redelijk maar wanneer hij los in de bak is en erg speels duwt ie mij naar de bakrand, loopt om me af en maakt zich groot.
Als ik weg loop, loopt hij achter mij en voel ik dat ie echt op mij afloopt wat mij weer onzeker maakt omdat ik dan bang ben dat ie mij trapt of dergelijke.
En als ik met hem buiten loop als ie fris is dan gaat hij echt met mij aan de haal en duwt mij aan de kant of gaat bijna op mijn voeten staan.

Dit gedrag doet hij eigenlijk alleen als hij echt heel fris en speels is. Maar aangezien ik hem straks ook ga rijden moet ik dit wel veranderen.
Weet iemand hoe ik mijn onzekerheid kan laten gaan en hij mij ook als leider gaat zien?

Alvast bedankt!
Laatst bijgewerkt door Revanches op 04-01-11 00:19, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel iets aangepast ter verduidelijking.

Caira

Re: Mijn vriend is de baas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 18:04

sorry meid, castreren, dat is de enige veilige optie. Of aan jezelf gaan werken en pas dan weer met het paard aan de gang gaan. Hij loopt overduidelijk over je heen en dat kan zeker bij een hengst gevaarlijke situaties opleveren. Als je geen natuurlijk overwicht hebt kun je niet verwachten dat hij je als leider ziet.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 18:05

stel je zeker op maak jezelf ook groot en laat zien dat er met jou niet te sollen valt hij hoeft jou niet aan de kant te duwen duw terug of geef hem is een flinke por als hij het probeert kom voor jezelf op je paard hoort je niet te duwen en ook niet op je voeten te gaan staan neem anders een kort zweepje mee en als die je duwt geef je hem een tik

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 18:09

Dat is valse zekerheid Dobel en juist bij hengsten erg gevaarlijk. Die prikken er dwars doorheen!

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 18:10

Caira schreef:
Dat is valse zekerheid Dobel en juist bij hengsten erg gevaarlijk. Die prikken er dwars doorheen!

Daar ben ik het mee eens. Om om te gaan met een hengst moet je stevig in je schoenen staan. Superconsequent zijn, EN: Razendsnel in je reacties.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 18:13

Of zoals Cesar het zo mooi zegt: Calm assertive energy.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 18:18

Het ligt geheel aan jouw onzekere houding :j Je zult heel zelfverzekerd moeten overkomen naar hem toe, lastig maar dat is de enige manier om hem de baas te blijven.

iris_84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-11 18:20

Ja dat is dus het probleem, als ik hem wegduw of een tik geef dan gaat hij de lucht in of juist nog drammeriger.
En inderdaad hij prikt er zo doorheen.

Mijn vriend wil er in ieder geval nog mee naar de keuring wordt dit niets dan gaan we hem wel castreren maar dit duurt dus nog wel even.
Het rare is dat hij dit niet altijd doet, hij heeft ook perodes gehad dat ik juist heel veel met hem kon of ik moet onzekerder zijn geworden hmmm...:o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 18:23

Het probleem is imo je eigen houding, en de hengst heeft heel erg goed door dat jij hem niet aankunt.......

Dus aan je eigen houding werken :)

iris_84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-11 18:29

ja ik zal inderdaad flink aan mijn eigen houding moeten werken, werk aan de winkel dus voor mij de komende tijd.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 18:33

Ik heb een 5 jarige hengst, als 3 jarige gekocht onopgevoed drammerig vervelend. die plette ook trok me overal mee heen slaan met voorbenen enz..

Blijf ernom streng blijf op je strepen staan!Wat nu niet mag mag morgen ook niet) Probeer goed duidelijk te maken wat de bedoeling is! Jou respect komt pas als hij dat aan jou heeft laten zien. Verder vind ik belonen voor goed gedrag nu niet aan de orde want het is niet meer dan normaal dat een paard mee loopt aan een touw ( wat die bij je vriend gewoon wel doet) Probeer in de pak spelend daminant te worden. Loop naar het paard toe zet hem achterwaarts ga op zijn plek staan,( bij e.v.t ophoog komen of slaan met het voorbeen meteen je stem verheffen en is goed kwaad worden maar jezelf groot, met grote stappen op hem af lopen. steeds als die na je toe komt weg sturen. Zodat je ieder een eigen (gebied) hebt. Je moet echt door zetten want hij zal het natuurlijk niet binnen 5 min opgeven ;)

Margje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 18:34

Het hoeft niet te zijn dat jij onzekerder bent geworden, hij komt natuurlijk ook steeds meer op de leeftijd dat hij je gaat uit proberen. Castreren als oplossing vind ik wel erg simpel klinken. Het is zeker waar dat het probleem groter is omdat hij hengst is en dat het daardoor ook gevaarlijker wordt, maar het is niet zo dat alle problemen in één keer weg zijn als je hem castreert. TS zegt het zelf al: het paard ziet haar niet als leider, dus dat zul je moeten veranderen. Maar ja, ook dat is niet zo simpel als het lijkt. Ik ken het probleem wel, ik had ongeveer hetzelfde met mijn merrie van 3. Bij mijn vriend (0.0 ervaring met paarden) heel braaf, bij mij steigeren en inderdaad op me afkomen enz enz. Puur omdat mijn vriend zich niet druk maakte en ik heel onzeker was. Bij mij is het, met wat begeleiding, vanzelf goed gekomen, maar dat was een merrie van 1.50. Wel wat anders dan een hengst.

Als je zelf van nature al een beetje onzeker bent zou ik me trouwens in de eerste plaats afvragen of je wel iets met dit paard moet willen doen. Een hengst is nou eenmaal niet voor iedereen weggelegd, en dat je vriend dat wil, wil niet zeggen dat jij er ook wat mee moet kunnen. Mijn vriend heeft een heeele grote stier, waar ik dus mooi niet in de buurt kom! :D

Als je er wel verder mee wilt zou ik hulp vragen van iemand. In mijn geval heeft mijn instructrice gewoon een aantal keer naast me gestaan tijdens het longeren en me verteld wat ik wanneer moest doen, puur om mij zelfvertrouwen te geven, zodat ik dat ook uit straalde als ze begon te klieren. Bokken en vrolijkheid zijn wel gebleven, maar steigerend op me af komen was toen snel afgelopen. Dat is ook helemaal goed gekomen, ze is nu 5,5 en hartstikke braaf. Achteraf sta ik er van te kijken hoe simpel het is gegaan, maar alleen had ik het niet gered. Soms is wat geestelijke ondersteuning genoeg, en onmisbaar!

Trouwens: die tip van het zweepje vind ik zo gek niet. Het gaat om zelfvertrouwen en een zekere houding, als jij je met zweepje echt zekerder voelt kan dat best helpen omdat het je houding verandert. Als je er zelf niet in gelooft niet natuurlijk.

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 18:42

Het is de bedoeling van de hengst om jou onzeker en onderdanig te laten voelen. Ik denk dat als je de hengst van jou vriend wil 'houden' en 'verzorgen' zegmaar, dat je dan echt je mannetje moet gaan staan.
Grenzen trekken en zodra de hengst deze grenzen overschrijdt, ingrijpen. Ik denk dat het gewoon een kwestie is van zelfvertrouwen kweken :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 19:05

Anne. schreef:
Het is de bedoeling van de hengst om jou onzeker en onderdanig te laten voelen

Daar geloof ik geen bal van, daarvoor zou het paard zich moeten kunnen inleven in jou en dat kan hij helemaal niet.

Het is veel simpeler: een paard pakt gewoon de ruimte die jij hem geeft. En een hengst pakt er nog net een beetje bij. En als jij niet een dominante houding hebt naar hem, en je komt onzeker over, dan weet hij dat hij dus een boel ruimte kan pakken. Wat hij ook doet. En vanuit hem gezien heeft hij daar groot gelijk in.

Ik moet altijd vreselijk lachen bij ons thuis, ik heb een intacte reu (met de ballen eraan dus) en die neemt mijn lief steeds in de maling. Hij heeft gewoon geen respect voor hem, nul komma nop, en hij maakt de dienst uit. Waarom? Omdat mijn lief geen natuurlijke leider is. Hij doet dominant, maar hij is het niet echt, en Raf weet dat. Raf is namelijk wél een natuurlijke leider, en hij voelt zich geen ogenblik onzeker als hij geen leiding krijgt, hij heeft dat neit nodig. Naar mij luistert hij wel, en niet zozeer omdat ik nu zo vreselijk veel respect afdwing, maar omdat ik hem veiligheid bied, en mét hem werk ipv tegen hem, en dat vindt hij leuk. Hij laat het dus wel uit zijn kop om met mij de draak te steken, hij is veel te dol op me, houdt teveel van de veiligheid en de rust die ik hem bied, en vindt het heerlijk om bij mij lekker pup te zijn......

Raf pakt ook gewoon de ruimte die je geeft. En hij lacht zich af en toe helemaal kapot als hij het weer voor elkaar heeft, en dat is geen leedvermaak, maar het is gewoon een actie die wederom succesvol was.
Hij doet soms 's ochtends kotsgeluiden maken. Dit doet hij sinds lief hem een keer heel rap naar buiten deed, omdat hij bang was dat Raf op de vloer zou kotsen. Raf heeft dat heel goed onthouden, en sindsdien maakt hij kotsgeluiden als hij naar buiten wil. Het werkt altijd en het resulteert altijd in een baasje die een half uur achter een hond aan vangt, want hij hoeft Raf niet te roepen, Raf komt dan gewoon niet. Na een half uur (ik ben meneer dan gaan roepen) heb ik een heel vrolijke hond, die vindt dat hij weer mooi wegkomt met zijn actie, en een vermoeide vent. En sorry: ik moet ook lachen. Want het blijft humor, zo een hond die keer op keer de baas te slim af is.

Wil hij mijn lief frustreren? Helemaal niet. Hij heeft alleen heel goed onthouden wat voor dingen succes hebben, en pakt daarbij meteen dan maar alle mogelijkheden die dat geeft.

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 19:10

Yamcha schreef:
Anne. schreef:
Het is de bedoeling van de hengst om jou onzeker en onderdanig te laten voelen

Daar geloof ik geen bal van, daarvoor zou het paard zich moeten kunnen inleven in jou en dat kan hij helemaal niet.

Haha, nee, zo bedoel ik het nou ook weer niet. De hengst is nu als laagste van rang in de mini-kudde van hem en de vriend van de TS. De TS komt daarbij en de hengst neemt, net zoals jij beschrijft, de ruimte in van de 'newb'. Hij probeert de TS uit zodat hij kan peilen hoe hoog zij in rang staat en in hoeverre hij haar kan domineren om het maar eventjes grof te omschrijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 19:11

Is niet grof, dat is precies wat het is, echt precies. Hij probeert idd uit hoeveel ruimte daarvoor is, en pakt die ruimte ook :j

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 19:16

En terecht, het zijn en blijven kuddieren. Als jij de leiding niet neemt doet hij het.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 19:26

ik wil me er ook even tegenaan bemoeien....
sommige mensen zijn natuurlijke leiders, die hoeven niet te "vechten" om de baas te zijn.
sommige mensen zijn dat gewoon niet, en dat is helemaal geen schande.
met een hengst zou je niet moeten willen werken als je zelf niet van nature dominant/leider bent.
daarmee ga je ongelukken opzoeken ben ik bang.
je kunt het tot zekere hoogte wel proberen, maar de hengst zal ook altijd weten dat het een opgelegd kunstje is.
als jij je ineens dominant op gaat stellen tov de hengst, heb je kans dat de hengst boos gaat worden, want eerder stond jij onder hem in rang....
zoals eerder gezegd, iedereen zoekt de grenzen van een ander op, en een hengst, of allerlei andere intacte mannelijke dieren, zullen net een beetje meer hun best doen om die grenzen op te zoeken.

eventueel castreren zou kunnen helpen, net als super consequent zijn...maar het blijven tips en trucs.

iris_84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-11 21:48

Dank allemaal voor jullie reacties!! ik lees wat tegenstrijdigheden want de een zegt consquent zijn en op je strepen blijven en idd hulp zoeken en een ander zegt dat als het er niet in zit je het er niet meer uitkrijgt dus dat het eigenlijk weinig zin heeft om verder te gaan met hem.

Ik denk dat ik dit weekend eens ga praten met de eigenaar van de stal waar die staat die heeft bergen ervaring met hengsten en kan mij mischien wel verder helpen. Aan mijn vriend heb ik niets aangezien hij het allemaal wel komisch vindt grrrr en hij al zovaak met hengsten heeft gewerkt dat het voor hem als vanzelf gaat

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 22:08

Ik wil niet zeggen dat het geen zin heeft om met hem verder te gaan. Ik zeg alleen dat je eerst je eigen ervaring moet verbeteren voordat je de 'strijd' aangaat. Ze zeggen niet voor niets dat je in de ogen van een paard je eigen ziel kunt zien. Ze spiegelen je en zijn daar zo goed in dat ze direct door hebben als jij niet het zelfvertrouwen hebt om de leider te zijn. Er zijn genoeg mensen die je daarbij kunnen helpen. Ik weet niet of je hier in de buurt woont maar zo ja dan ben je hier ook zeker welkom.

XNeLLeKe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 22:11

Ik denk dat je wat grondwerk met hem kan gaan doen.
Om hem wat beter te leren kennen enzo.
En je moet je niet onzeker voelen. Jij bent bij hem
de baas over de 'kudde'.

Succes!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 22:13

grondwerk moet je niet zomaar doen met een hengst zonder begeleiding! Zo gebeuren er daadwerkelijk ongelukken!

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 22:15

Hengsten zijn net kleine kinderen. Ze zijn niet vervelend/vals omdat ze het willen zijn, maar omdat ze he mógen zijn. Altijd oppassen met een hengst, en altijd op je hoede zijn.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 22:16

dat zijn alle intacte mannen ;)

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 22:18

ik geef je 1 tip, en vele zullen me als mishandelaar gaan zien nu, maar zo is het in de natuur ook..
Als hij zich groot maakt en op je afkomt, trap hem dan maar is flink de hoek in, net zolang tot die zich wegdraait en weg loopt(wel de ruimte geven dat die weg kan lopen natuurlijk).
Als jij heel de tijd voor hem weg blijft lopen, dan voelt die zich de baas, ga een keer op hem af en laat zien dat jij de baas bent.

En zoek hierbij ook zeker hulp.