hoe kan ik mijn pony van zijn hoofdschuwheid af helpen ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

juliejorg

hoe kan ik mijn pony van zijn hoofdschuwheid af helpen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-11 22:29

ik heb een probleem

ik heb net een nieuwe pony die een half jaar op rust heeft gestaan .
hij is best wel hoofdschuw.
maar ik wil hem graag normaal op zijn hoofd kunnen aaien zegmaar

wie heeft er tips ?
gr

Girassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 23:16

Rustig vanaf de hals naar het hoofd toe gaan terwijl je aait en zodra je merkt dat je pony gespannen wordt, weer terug naar de plek waar hij het nog wel fijn vond. Daarna weer proberen, zo kom je steeds iets verder, heel geleidelijk. Let er op dat je niet teveel in een keer vraagt, geef je pony de tijd om er aan te wennen.

S_zanne

Re: hoe kan ik mijn pony van zijn hoofdschuwheid af helpen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 23:18

Pony veel aandacht geven.
Doen alsof het de normaalste zaak van de wereld is.
En idd, heel geleidelijk.

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 23:58

wat ook heel belangrijk is tijd geven, elk keer stapje voor stapje uitbereiden.
mijn paard was ineens kopschuw en is in die tijd een keer met haar hoofd door het dak gegaan van de stal.
net toen het weer redelijk goed ging, toen was ze weer helemaal onderaan de ladder.
beetje bij beetje kwam dit redelijk terug, net doen alsof er niks aan de hand is.
en bij het poetsen en aaien gewoon doen alsof het gewoon kan, accepteerd die het niet jammer dan.
stapje voor stapje moet je er wel komen, paard moet er vertrouwen in hebben je kan ze niet dwingen.
Inderdaad nooit te veel in 1 keer vragen, niet willen dat het de volgende dag over is, niet boos worden maar kunnen belonen.
ik heb nog zo'n paard op stal staan en waarschijnlijk gaat het nooit meer over maar het gaat wel steeds beter, met rust en geduld kom je erg ver.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 23:58

les nemen grondwerk, leiden van je paard, als die dingen goed gaan kan je beginnen met rijden.

Lieveranders

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 00:03

aeolusnr1 schreef:
les nemen grondwerk, leiden van je paard, als die dingen goed gaan kan je beginnen met rijden.

Maar wat heeft dit te maken met het kopschuw zijn? Mijn paard is ook best kopschuw, maar verder gaat alles prima .. Doe grondwerk, leiden gaat goed en rijden al helemaal super.. Maar kopschuw blijft ze wel..

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 00:22

Een paard blijft echt niet kopschuw, als je er op een juiste manier mee gaat trainen, als al die andere dingen goed gaan , das heel leuk te horen, laat dan al die dingen die goed gaan even rusten en richt je training specifiek en alleen op het feit "kopschuw zijn" en zorg ervoor dat je daar dus eerst een duidelijke verbetering kan bij krijgen.
Een paard opleiden, is niet enkel doen wat al goed lukt hé.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 00:29

Mijn paard vindt het juist heerlijk als ik met beide handen over zijn voorhoofd ga, vooral na inspanning. Ik denk dat ze dan wat jeuk heeeft, want ze gebruikt me gewoon als schuurpaal!
Ik heb haar geleerd om, als ik met beide handen voor haar sta, dat ze dan mag schuren. Als ik zeg: klaar, houd ze ook op.
Misschien is het een idee om het zo te proberen. Houdt gewoon je handen bij haar hoofd en laat ze jou aanraken.

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 00:30

Ik heb er veder geen problemen mee dat ze nu nog wat kopschuw is alleen met wedstrijden is het wat lastig, met hoofdstel in & af doen moet je wat rekening houden.
heb er wel wat aangewerkt maar ze raakte totaal in paniek en was daarna totaal niet mee te handelen (ging onder begeleiding/lessen) nou schoot er dus niks mee op werd steeds erger.
nu trek ik me er gewoon niks vanaf en zelfs nu vind ze het lekker om met een borstel daar geborsteld te worden.

Lieveranders

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 00:36

aeolusnr1 schreef:
Een paard blijft echt niet kopschuw, als je er op een juiste manier mee gaat trainen, als al die andere dingen goed gaan , das heel leuk te horen, laat dan al die dingen die goed gaan even rusten en richt je training specifiek en alleen op het feit "kopschuw zijn" en zorg ervoor dat je daar dus eerst een duidelijke verbetering kan bij krijgen.

Dat snap ik, maar ik bedoel er mee te zeggen dat de oorzaak daar niet altijd weg hoeft te komen. Je kunt ook het probleem apart aanpakken, zonder dat er persé grondwerk e.d. bij komt kijken.

juliejorg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-11 22:06

Lieveranders schreef:
aeolusnr1 schreef:

Dat snap ik, maar ik bedoel er mee te zeggen dat de oorzaak daar niet altijd weg hoeft te komen. Je kunt ook het probleem apart aanpakken, zonder dat er persé grondwerk e.d. bij komt kijken.

ja maar ik kan nog niet rijden !
maar het is toch wel fijn als je je pony normaal kunt aien !
maar het gaat al beter !

CoSnuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 22:12

Wat ik je als tip mee kan geven is, veel oevenen heel veel geduld hebben, en als die goed reageerd belonen met Bijv. een snoepje. En niet te veel achter elkaar vragen, Ik heb een paar jaar geleden ook een pony gekocht die was heel erg (mensen schuw) deze pony was nog niet beleerd en is twee keer naar een manege geweest en de vorige eigenaar kreeg de pony twee keer terug zonder resultaat.
Ik heb hem gekocht en veel tijd en energie in gestoken en nu doe ik er alles mee het is zo'n knuffel beer. En hartstikke braaf.
Wel onthouden is waarscheinlijk is er iets gebeurd waarom je je pony niet gewoon kan aaien dus vooral niet straffen als het niet direct lukt.

juliejorg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-11 22:13

Gerda20 schreef:
Wat ik je als tip mee kan geven is, veel oevenen heel veel geduld hebben, en als die goed reageerd belonen met Bijv. een snoepje. En niet te veel achter elkaar vragen, Ik heb een paar jaar geleden ook een pony gekocht die was heel erg (mensen schuw) deze pony was nog niet beleerd en is twee keer naar een manege geweest en de vorige eigenaar kreeg de pony twee keer terug zonder resultaat.
Ik heb hem gekocht en veel tijd en energie in gestoken en nu doe ik er alles mee het is zo'n knuffel beer. En hartstikke braaf.
Wel onthouden is waarscheinlijk is er iets gebeurd waarom je je pony niet gewoon kan aaien dus vooral niet straffen als het niet direct lukt.

heeel erg bedankt hier kan ik zeker iets mee !

gr