Sinds november dit jaar hebben wij een nieuwe trailer. Allemaal heel leuk er aardig, als paardlief erin zou gaan.
Dit paard hebben we nu 3 jaar en behalve af en toe een keertje erlangslopen en er vervolgens makkelijk op te gaan, hebben we nooit problemen gehad. Dat erlangs lopen was nooit zo erg, hij zette 2 stappen opzij, ik liet hem achteruit gaan (stond dan nog niet naast de klep) en dan liep hij er zo in. Toen kregen we onze nieuwe trailer en de 1e keer duurde het 10 minuten voor hij erin stond, geen ramp dus. Op de terugweg liep hij er in 1 keer in. Een paar dagen later moesten we naar de dierenarts en toen heeft het denk een kwartier geduurd, met steigeren, slaan en uiteindelijk met een enorme sprong erin. Op de terugweg was hij verdoofd en wilde hij er ook niet in, heb 1 voorbeen op de klep moeten tillen en toen liep hij erin. Nu moesten we donderdag weer naar de DA en we hebben er 20 minuten over gedaan, toen de trailer tussen de 2 bakken in gezet en duurde hetnog eens 5 of 10 minuten voordat hij erin stond. Het lukte hem ook nog om steigerend tussen de muur en de trailer in te komen. op de terug weg liep hij er wel weer in 1 keer in.
Maar het is zo frustrerend dat mijn super makkelijk te laden paard vertikt om erin te gaan. Voer neemt hij niet aan op zo'n moment en eenmaal in de trailer gaat hij springen en schrapen. (heeft hij ook nooit gedaan, enige was hij deed was beetje stampen voor een stoplicht, stond je eenmaal stil met moter uit, was er niks meer aan de hand)
Nu zat ik te denken waar het aan kan liggen. Deze klep heeft een hogere opstap en de trailer lijkt smaller, is het niet, maar voor het gezicht wel. Kan een paard zo erg reageren op die opstap? Want hij wil al niet bij de klep in de buurt komen. We willen eigenlijk een trailerlaadcursus gaan doen, maar pas als hij weer goed is ivm zijn been... Longeerlijnen knalt hij doorheen, als je hem recht probeert te houden met je handen of iets anders keert hij juist naar je toe...
Zoals het nu lijkt, lijkt het erger te worden.. Dus als ik jou was, er wel iemand bij halen!
Het zou natuurlijk kunnen dat je paard een heel nieuw interieur niet ziet zitten,en wat je al zegt de opstap anders vind, dus voor het paard compleet nieuw is. Maar mag ik vragen wat hij aan zijn been heeft? Een paard moet nogal zijn evenwicht bewaren in de trailer, het kan best zijn dat hij daar last van heeft. Aangezien hij in het begin ook al de neiging had om ernaast te gaan, lijkt mij dat hij het er toen al niet helemaal mee eens was. Dan hoeft er maar iets te gebeuren, (ligt ook aan het karakter van het paard) En hij wilt niet meer. Is er iets gebeurd onder het rijden? Of is er iets veranderd tijdens het laden? Of is hij ergens van geeschrokken?
Het feit dat hij geen voer aanneemt betekend dat hij wel degelijk stress heeft. Wat een vervelende situatie voor je zeg!
Dit is denk ik wel iets voor een professional, je moet namelijk uit kijken dat je het niet erger maakt voor jezelf..
Hij heeft dat ernaast stappen ongeveer hooguit 10 keer in 2,5 jaar gedaan, terwijl we elke 2 weken wel weggingen, soms meer. Hij heeft een peesblessure, maar die had hij (achteraf dan he?) ookal toen de de oude trailer nog hadden. Daar at hij gewoon in, liep er zelf in en echt 0,0 problemen. Rijden is niks aan verandert, we hebben al eens een noodstop moeten maken, maar toen ging hij er weer simpel in de volgende keer, zonder stress. Met deze nieuwe trailer hebben we nog niks raars gehad qua rijden en de laatste keer in de oude trailer ook niet Laden is precies hetzelfde gebleven, het is met deze trailer in 1 keer omgeslagen.
Ja dat is soms gek bij paarden, een nieuwe trailer is dan ook niet te herkennen voor ze. Misschien is hij ergens van geschrokken bij de eerste keer op de trailer, en dus heeft hij dat enge gekoppeld aan deze trailer.Dat lijkt me het meest voor de hand liggend. Iemand zal dat patroon moeten doorbreken. Als je in de buurt had gewoond had ik naar je toe gekomen!
De trailer is nieuw ruikt anders, voelt anders en misschien met rijden voelt hij ook anders voor je paard en vindt hij dit minder prettig. Misschien een paar keer erin zetten en na 10 min er weer uit, probeer wat biks te voeren in de trailer zodat hij leert dat het oke is. Dit een aantal keer herhalen en dan stukje, 10 min, rijden en weer terug even in de trailer laten staan weer voeren en er dan uit. En dit opbouwen ik weet kost even tijd maar geef je paard ook die tijd. Succes
Biks eet hij niet(pakt in deze trailer geen eten aan) en hij gaat echt te keer op dit moment in de trailer. Maar dat erin zetten is nu juist het probleem
eddymodde
Geplaatst: 03-01-11 12:38
Kijk eens op mijn website www.trailerladen.ws. Daar vind je allerlei tips, een gratis e-boek en een on-line video cursus waarmee je meteen thuis aan de slag kunt. Succes! Eddy Modde
Welk merk trailer is het? Mijn paard verrekte de trailer in te gaan nadat hij in een Ifor Wiliams was vervoerd, het ding rammelde en kletterde als een gek door al het ijzerwerk / rekjes die erin hingen. Ging dus puur om het geluid. Met een andere trailer geen problemen meer en daarna nooit meer.
Nieuwe geur kan het ook zijn maar na een paar keer zit zijn eigen luchtje eraan dus dat lijkt me niet .
Het is een ifor Williams, maar hij wilde de 1e keer er al niet op, we hebben de 1e keer ook alles wat kon rammelen zo vastgemaakt dat het dat niet meer kon.
Kabouterdans
Geplaatst: 04-01-11 09:37
Ik ga je topic even in de gaten houden. Kennis heeft ook een nieuwe Ifor Williams en pony wilde er niet meer op. Gaat nu wel via de voorlader en staat dus achterstevoren in de trailer.....
Mochten Eddy zijn tips en trucs niet lukken toch maar eens een andere trailer van iemand proberen kijken of je paard dan wel wil. Zo ja trailer inruilen voor andere. Zo nee dan moet je weer helemaal opnieuw beginnen met trailer laden. Een lastig probleem maar als hij altijd goed te laden was is dit op te lossen.