lopen lopen lopen en geen tel stil willen staan

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marigold

lopen lopen lopen en geen tel stil willen staan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-11 13:06

tja.

mijn shetlander dus.
'vroeger' viel het nog wel mee maar ook toen was stilstaan moeilijk voor haar.
maar nu wordt het toch wel extreem.
gister ruim 2 uur met haar gelopen het bos in aan de hand, met nog een andere pony (ook aan de hand met iemand anders),
en werkelijk waar, mijn poon heeft 1 looptempo (hoog tempo), wil niet een versnelling lager (net een diesel loop-loop-loop-loop-loop...
en wil níet, en dan bedoel ik ook echt NIET stilstaan.

als je dan halthoudt dan duikt ze naar gras, hap, snel verder lopen, dwars door het touw heen zegmaar, halsje erop pas als je met je knie tegen haar aan duwt buigt ze en heb je haar weer bij je.
rukje (of duidelijke ruk) aan het halstertouw op het juiste moment (wat altijd werkt) werkt bij haar niet, ze lijkt erop voorbereid, zet de hals vast en loopt door en dan ben je door dat punt heen en wordt het touwtrekken (touw vasthouden, pony inhalen en alsnog corrigeren).
en dat continue behalve als je blijft lopen.

haar aandacht is niet/slecht te vangen voor het geval nou iedereen over grondwerk begint,
ze 'ziet' me niet, is met lopen bezig en met gras snaaien, en met hinnikken (veel) en druk doen, bewegen.
het geeft niet als de andere pony (pony uit haar groep) stopt, ze loopt gewoon door.
ze trekt niet expres los ofzo, als ik haar tempo meeloop is alles goed, maar als het even rustige moet hup halsje vast en daar gaan we weer.

nou zal ik voor de goede orde even vermelden dat ik een volwassen vrouw ben en al heel wat paarden en pony's heb meegemaakt, en normaal altijd voorop sta met mijn visie en oplossingen bij dit soort dingen.
en nou sta ik mooi te kijken met mijn shetland poonie... die dus domweg doorbuffelt no matter what. :o

ze 'moet' voor de wagen, maar het belangrijkste voor een menpony is toch wel het goed en braaf willen halthouden!
ze heeft mankementjes (heupen), zal misschien ergens wel eens pijn hebben (is wel fysio bij geweest), maar dat kan toch niet een reden zijn om maar niet te willen stoppen!
eenmaal terug op stal staat ze braaf stil met aftuigen (zadel/bagage tassen) en dan in de wei of bak staat ze ook gewoon stil en doet rustig.

ze heeft niet al te veel respect, dat vertel ik eerlijk,
dat heeft ze ook naar paarden niet, miept tegen al haar groepsgenoten en houdt zich verder ook wel wat afzijdig, ik zou soms denken dat ze ergens wat autistisch is.
aan de ene kant onderdanig, aan de andere kant dominant.
tegen mensen lief en zou niks doen maar gaat wel teveel haar eigen weg.
verder dus een heel brave lieve pony, hartstikke verkeersmak niks aan de hand,
ook gewoon volwassen (jaar of 16/17 nu).

als voer voerdroog/paardenkuil, kwartje biks, overdag op de wei 's nachts in de stal.
staat sinds een paar maand in een nieuwe groep.
daarvoor stond ze een tijd alleen (met geitjes), toen deed ze ook zoals dit
daarvoor stond ze bij een paar pony's in de wei.
dit gedrag is begonnen toen ik haar een nacht uit die eerste groep had gehaald (toen ik haar een half jaar had) en de dag daarna terug liep met haar.
toen is ze begonnen met heel druk doen, door het touw lopen, niet te houden tot aan de vertrouwde wei.
sindsdien is het niet meer 'goed gekomen' zegmaar.

het 'enige' wat ik kan verzinnen momenteel is touwhalster en/of aanklik bitje, en vaker lopen.
wie heeft er verder nog tips and tricks, bijvoorbeeld om haar voor te zijn in het 'door het touw heen lopen'?
Laatst bijgewerkt door Marigold op 02-01-11 13:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 13:07

Ga eens grondwerk meenemen, ga Parelli doen. Koop touwhalster, leadrope en stick en leer hem via de Parelli oefeningen uit je persoonlijke ruimte te blijven. Ho is ho, achteruit is achteruit, stilstaan is stilstaan. Leer de aanwijzingen te versterken tot je een intensiteit hebt die aankomt. Leer je pony de aandacht op jou te houden. En Parelli is daar echt een super methode voor.

Alleen touwhalster gaat het probleem niet oplossen. Alleen bitje gaat het probleem niet oplossen.
En Autistische paarden bestaan niet. Wel introvert. Via Parelli kun je het character van het paard leren analyseren en leer je hoe je daarmee om moet gaan.

Marigold

Re: lopen lopen lopen en geen tel stil willen staan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-11 13:22

ik hoor er vaak over, maar vind het echt moeilijk om uit een boekje handelingen te leren die dan mijn omgang met de pony bepalen... veel gaat toch op gevoel uiteindelijk.
respect voor de mensen die het voor elkaar krijgen hoor, echt waar.
moet je je hele benadering daarvoor omgooien en overal bij nadenken en in gedachten het boek doorbladeren voordat je reageert?

ik denk dat het bij de pony met onveiligheid te maken heeft, sinds ik haar een nacht bij de pony's weg heb gehaald.
had ik achteraf beter niet kunnen doen maar moest haar behandelen tegen luis en kennissen hadden een stal, bij de wei hadden ze dat niet en het was hartje winter, vandaar die keuze.
sindsdien is ze nerveus als we van huis gaan..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 13:28

Je kunt niet anders dan je hele benadering omgooien, Parelli is iets wat je leven compleet gaat veranderen. Klinkt heel eng, maar het gaat vanzelf, en je kunt niet meer terug...

Dus nee, je hoeft in gedachten het boekje niet door te bladeren, omdat je het je eigen maakt.
En als je het lastig vindt om het uit een boekje te leren, kun je cursussen volgen.

En wat veiligheid betreft, die moet jij je paard bieden. En dat ze dat bij jou niet ziet is al een teken dat er iets niet goed zit. Niet bij haar, maar tussen jullie....

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 13:31

Mijn paard at onderweg gras als ze iets dappers gedaan had. We lieten ze normaal nooit gras eten onderweg, maar omdat we met losse teugel reden, was het wel gemakkelijker om een hapje te snaaien. Ik had het idee dat ze het zag als een beloning of geruststelling.
Misschien is het een idee om met hele kleine stukjes lopen te beginnen en dan uitgebreid gras laten eten?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 13:35

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-11 13:39

normaal was het ook altijd wandelen tot graasplek (willekeurige plek), dan grazen.
en niet tussendoor snaaien.

maar nu is gras blijkbaar geen reden meer om stil te blijven staan.

Cassidy, ik ben een tijd te weinig aan de pony toe gekomen, moet aan mn band met haar werken dat is idd zo.
ondertussen wil ik niet dat ze elke keer als ik met haar bezig ben dit gedrag gaat doen, moet het voorzijn/doorbreken voordat het te eigen wordt.
vandaar dus.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 13:40

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 13:42

Door het Parelli programma, of een ander grondwerkprogramma te gaan volgen, werk je automatisch aan jullie band. Maar je moet wel de tijd investeren. Regelmatig met haar bezig zijn.

Deel II van het filmpje:

http://www.youtube.com/watch?v=dFqosaZH ... re=related

Marigold schreef:
Cassidy, ik ben een tijd te weinig aan de pony toe gekomen, moet aan mn band met haar werken dat is idd zo.
ondertussen wil ik niet dat ze elke keer als ik met haar bezig ben dit gedrag gaat doen, moet het voorzijn/doorbreken voordat het te eigen wordt.
vandaar dus.

Maakt niet uit hoe lang bepaald gedrag al door een paard gedaan wordt, via Parelli is het recht te breien.
Maar als jij van mening bent dat - hoe langer ze dit gedrag laat zien, hoe meer het eigen wordt - dan zou ik gewoon niet te lang wachten, voldoende tijd investeren om aan jullie band te bouwen, en snel persoonlijke begeleiding zoeken. Ik kan je hier via bokt wat tips geven, de rest moet je toch echt zelf doen.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 20:39

misschien is stoppen met biks een idee? Worden paarden nog wel eens fel van, en een Shetlander heeft echt geen krachtvoer nodig las ie verder gezond is.

Heb zelf een arabiertje, ontzettende driftkikker. Kon in het begin NIET stilstaan. Ben heel veel gaan oefenen, boeken gelezen van oa Pat Parelli, Richard Maxwell en Hempfling. Nu kan ik 'm stil laten staan zonder dat ie ook maar probeerd door te drammen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 20:52

Lijkt me een goed idee...paard de nodige mineralen en voedingsstoffen ontzeggen omdat jij een opvoedkundig probleem hebt.
Ja, als je ze maar schraal genoeg houdt, hebben ze geen energie meer om dingen uit te proberen....je lost het probleem er alleen niet mee op...

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 20:57

ik ken genoeg SHetten die alleen ruwvoer krijgen, vol energie zitten, maar die niet té fel worden ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 21:04

Waar heb je me het woord shet horen noemen?

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 21:06

jou niet, TS wel. daarom zei ik dus dat ze krachtvoer niet nodig had. Die pony's kunnen met ruwvoer nog hartstikke fel worden als je ze te veel geeft.

mijn arabier stond eerst op twee kilo biks per dag, nu op een halve kilo muesli per dag. Wat energie betrefd, als ie losloopt gaat ie regelmatig keihard rennen door de bak. Hij is nu alleen niet meer zo opgefokt als eerst.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 21:11

En je bent er echt zeker van dat hij voldoende binnenkrijgt met dat halfje muesli?

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 21:14

wat gewicht betrefd zeker wel. Hij is al flink aangekomen, krijgt 4x per dag flink wat kuilgras.

wat energie betrefd, dat heeft ie nog genoeg. Hij ziet er nog goed uit, mest heel veel, gebruikt z'n liksteen niet (weet niet of dat goed of slecht is) en is nog even vrolijk en nieuwsgierig als toen ie nog 2 kg biks kreeg.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 21:15

Tekorten aan mineralen zul je in gewicht niet zien.
Lange termijnproblemen komen later.
Je zou kunnen overwegen om hem voederkoeken te geven.
En als de kuil kwalitatief goed is, kunnen ze daar ook voldoende uithalen,
Maar dan moet je niet hard met ze aan het werk gaan.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 21:20

wat mineralen betrefd zal ik het eens aan de DA vragen, die komt toch al voor de entingen.

Echt veel werk ik niet met 'm. Hij is 4 en nog niet helemaal ingereden. Ben vooral aan het grondwerken en buiten wandelingetjes aan het maken. Als ie meer aan het werk gaat, kan ik wel wat meer muesli gaan bijgeven.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-11 21:38

biks kreeg ze eerder nooit maar de groep waar ze bijstaat krijgt 's avonds biks bij op stal gaan, de meeste pony's zijn onder het zadel of in de groei.
mijn pony beide niet maar je kan moeilijk eentje niks geven en het is maar een bodempje van een emmer hoor.
ik ben het er wel mee eens dat er een opvoed probleempje is zoals ik zei laatste tijd te weinig aan haar toegekomen wat dat betreft, dus de band is momenteel wellicht wat minder sterk.
toch is het frapant dat ze met droogmennen bijvoorbeeld perfect luisterd (in de bak), op het erf of bij een klein stukje van stal ook goed luisterd
maar echt weg en lang weg, dat is wat anders... dan komt dus dit gedrag.

via pb gelezen dat het te maken heeft met leiderschap, dat ze veiligheid zoekt bij een leider, dat in de groep heeft maar bij mij niet.
dat zou het vele hinnikken ook kunnen verklaren, ik denk dat daar een goede kern in zit.
moet ik dus werken aan mijn leiderschap naar haar toe.
alleen hoe dan, ze is toch nergens bang voor, is in de wei liever bij mij dan bij andere pony's (dus waarom? ze weet dat ik ik ben en staat altijd bij me als ik in de wei ben?)
ik bedoel dan zal ze zich veilig bij me voelen.
ook buiten als er iets toch een keer eng is dan blijft ze dicht bij me.
maar als er niet iets eng is dan vergeet ze me toch, en brult ze naar de rest.
zelfs dus als er toch een bekende pony (vriendje van haar zelfs) mee is.
en die pony is niet bang maar goed die loopt ook naast haar eigenaresse die van nature een leider is en bij wie de meeste pony's zich veilig voelen.
ikzelf ben niet bang, weet ook wel wat ik doe heb het gevoel voor paarden, daar ligt het niet aan.
maar ben van nature geen leider.
(daarom ook geen honden mens dat wordt niks met mij, doe mij maar katten). ;)

of zouden deze pony's vriendjes zijn omdat ze samen onderin de rang zit, en zou het voor mijn pony veiliger zijn om weg te gaan met 1 van de leiders van de kudde.
misschien interessant om dat eens uit te testen!