mijn shetlander dus.
'vroeger' viel het nog wel mee maar ook toen was stilstaan moeilijk voor haar.
maar nu wordt het toch wel extreem.
gister ruim 2 uur met haar gelopen het bos in aan de hand, met nog een andere pony (ook aan de hand met iemand anders),
en werkelijk waar, mijn poon heeft 1 looptempo (hoog tempo), wil niet een versnelling lager (net een diesel loop-loop-loop-loop-loop...
en wil níet, en dan bedoel ik ook echt NIET stilstaan.
als je dan halthoudt dan duikt ze naar gras, hap, snel verder lopen, dwars door het touw heen zegmaar, halsje erop pas als je met je knie tegen haar aan duwt buigt ze en heb je haar weer bij je.
rukje (of duidelijke ruk) aan het halstertouw op het juiste moment (wat altijd werkt) werkt bij haar niet, ze lijkt erop voorbereid, zet de hals vast en loopt door en dan ben je door dat punt heen en wordt het touwtrekken (touw vasthouden, pony inhalen en alsnog corrigeren).
en dat continue behalve als je blijft lopen.
haar aandacht is niet/slecht te vangen voor het geval nou iedereen over grondwerk begint,
ze 'ziet' me niet, is met lopen bezig en met gras snaaien, en met hinnikken (veel) en druk doen, bewegen.
het geeft niet als de andere pony (pony uit haar groep) stopt, ze loopt gewoon door.
ze trekt niet expres los ofzo, als ik haar tempo meeloop is alles goed, maar als het even rustige moet hup halsje vast en daar gaan we weer.
nou zal ik voor de goede orde even vermelden dat ik een volwassen vrouw ben en al heel wat paarden en pony's heb meegemaakt, en normaal altijd voorop sta met mijn visie en oplossingen bij dit soort dingen.
en nou sta ik mooi te kijken met mijn shetland poonie... die dus domweg doorbuffelt no matter what.

ze 'moet' voor de wagen, maar het belangrijkste voor een menpony is toch wel het goed en braaf willen halthouden!
ze heeft mankementjes (heupen), zal misschien ergens wel eens pijn hebben (is wel fysio bij geweest), maar dat kan toch niet een reden zijn om maar niet te willen stoppen!
eenmaal terug op stal staat ze braaf stil met aftuigen (zadel/bagage tassen) en dan in de wei of bak staat ze ook gewoon stil en doet rustig.
ze heeft niet al te veel respect, dat vertel ik eerlijk,
dat heeft ze ook naar paarden niet, miept tegen al haar groepsgenoten en houdt zich verder ook wel wat afzijdig, ik zou soms denken dat ze ergens wat autistisch is.
aan de ene kant onderdanig, aan de andere kant dominant.
tegen mensen lief en zou niks doen maar gaat wel teveel haar eigen weg.
verder dus een heel brave lieve pony, hartstikke verkeersmak niks aan de hand,
ook gewoon volwassen (jaar of 16/17 nu).
als voer voerdroog/paardenkuil, kwartje biks, overdag op de wei 's nachts in de stal.
staat sinds een paar maand in een nieuwe groep.
daarvoor stond ze een tijd alleen (met geitjes), toen deed ze ook zoals dit
daarvoor stond ze bij een paar pony's in de wei.
dit gedrag is begonnen toen ik haar een nacht uit die eerste groep had gehaald (toen ik haar een half jaar had) en de dag daarna terug liep met haar.
toen is ze begonnen met heel druk doen, door het touw lopen, niet te houden tot aan de vertrouwde wei.
sindsdien is het niet meer 'goed gekomen' zegmaar.
het 'enige' wat ik kan verzinnen momenteel is touwhalster en/of aanklik bitje, en vaker lopen.
wie heeft er verder nog tips and tricks, bijvoorbeeld om haar voor te zijn in het 'door het touw heen lopen'?