Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

pallavi schreef:Ik zou me niet zo druk maken om het niet opeten van de 'cornflakes', want zo bar veel toegevoegde voedingswaarde hebben die niet voor je paard.
Er is veel geld te verdienen in paardenland en daar maakt de industrie dankbaar gebruik van door mensen vanalles wijs te maken over paardenvoer en wat je paard zogenaamd nodig heeft. De werkelijkheid ligt daar (helaas) vaak ver vandaan.
Als je echt wilt weten hoe het zit zal je iemand moeten zoeken die het welzijn van paarden boven zijn of haar eigen beurs stelt. Ron Hofman (http://www.bio-ron.com) is zo iemand. Ik heb menig paard fysiek en mentaal op zien bloeien door zijn adviezen en producten. Ik zou zeggen als je er mee in je maag blijft zitten zou ik hem gewoon vrijblijvend eens een mailtje sturen met je vragen omtrend voeding voor je paardje. Hij zal je in veel gevallen een helder antwoord op kunnen geven waar je veel aan hebt.
Nu begrijp ik veel beter je invalshoek. Mijn eerdere feedback kan je denk ik als een tip gebruiken die je misschien ooit van pas kan komen.

gewoon ander eten proberen !
pallavi schreef:Dat is een hele verhelderende reactieNu begrijp ik veel beter je invalshoek. Mijn eerdere feedback kan je denk ik als een tip gebruiken die je misschien ooit van pas kan komen.
Wat betreft je situatie, tja... Is het echt een probleem als de pony het opeet? Vanwege gezondheid ofzo? Ik zie het probleem waar je nu precies tegenaanloopt nog niet helemaal denk ik.
Het komt op mij over alsof je paardjes gewoon vanuit hun eigen behoefte aan voedsel met elkaar uitwisselen. Net als bij mensen; als ik mijn olijven niet lust mag mijn moeder ze altijd van mijn bord pikken
Maar misschien moet je nog even wat meer achtergrondinfo geven zodat je ook echt een advies kan krijgen waar je een stap mee verder komt, want daar ligt wel je behoefte, anders plaats je hier geen oproep, toch?
Laten we eens met elkaar brainstormen wat er precies aan de hand is en hoe we dat kunnen oplossen.
Dat noemen we dan maar even het 'cornflakes-vraagstuk'
Kom maar met de info zou ik zeggen
pallavi schreef:Nu begrijp ik inderdaad beter waar je tegenaan loopt. Uit je verhaal maak ik op dat de pony liever niet verder moet aankomen en de arabier juist weer wel. Dat is altijd wat ingewikkelder als je paarden samen hebt staan.
Toch blijf ik wel bij mijn eerste tip. Als je je arabier biologische brokken geeft krijgt hij in verhouding meer voedingsstoffen binnen en hoef je waarschijnlijk wat minder te voeren, zodat hij het ook sneller opheeft en je daar minder lang op hoeft te wachten.
Maar net als bij mensen is het wel belangrijk dat de darmflora goed is. Je bent namelijk niet wat je eet, maar wat je opneemt. Voor paarden is dat niet anders. Het is duur voeren als de darmflora van je paard niet goed is.
Wat voeding zoals muesli betreft. Granen gaan oxideren zodra ze gebroken worden, waardoor de voedingswaarde zakt. Als je je paard een mix van granen wilt geven is ongebroken graan het beste. Daar moet je paard ook beter op kauwen en dat is beter voor het gebit!
Bix bevat vaak een bindmiddel en andere stoffen die niet goed zijn voor je paard. Wanneer je je paardje voer geeft zonder belastende toevoegingen erin zal je dat snel terugzien in zijn gezondheid.
Het is ook helemaal afhankelijk van de intensiteit van je training hoeveel krachtvoer je paard nodig heeft. Als de kwaliteit van je ruwvoer (hooi+stro) en je gras goed is hoef je helemaal niet zoveel bij te voeren, dat is echt een fabeltje wat de industrie ons wijs maakt om meer poen te verdienen.
Ik zou dus gaan voor een kwalitatief betere brok (liefst biologisch), zodat je minder hoeft te voeren en je paardje het al op heeft voordat de pony zich ermee komt bemoeien.

svdijk86 schreef:Mijn paard was ook zo'n uitzoeker.. of er nou knoflook brokjes, snippers of teentjes ingingen, hij
liet ze ALTIJD liggen (achteraf blijkt dat knoflook helemaal niet goed is voor een paard en dat ze
er zelfs een vergiftiging van kunnen krijgen als ze tevaak knoflook krijgen) maar oke.
Ook als muesli + bix in zijn bak lag at hij eerst de muesli op en daarna de bix. En soms als het
kuilgras wat scherp rook of er zat wat schimmel in dan hadden alle paarden het op en lag het
er bij mij nog in maar was wel al het schone stro uit mijn stal verdwenen. En gaf ik hem een
andere pluk kuilgras stond hij er direct aan te knagen. (het was een eet-monster)
Misschien hecht je paard er geen waarde aan of vind hij het gewoon niet lekker, zolang het niet
nat is kun je het gewoon laten liggen, tenzij er echt een berg in ligt ofzo. Hij eet het vanzelf
wel een keertje op.. ik zou me er niet te druk om maken.
pallavi schreef:Zoals ik al zei heeft Bio-Ron (Ron Hofman) hele goeie brokken. Zijn producten zijn ook doorgemeten door holistisch veearts Erik Laarakker en komen daar heel goed uit (de meeste andere brokken en muesli's niet). Je hebt dan de gewone brok, de plus-brok of de 'muesli' dat is een mix van een brokje met gemengde ongebroken granen. Op zijn site staan de verschillende verkooppunten in Nederland. Je kan hem dus ook even vrijblijvend bellen om te vragen wat jouw paardje nodig zou hebben aan brok/muesli gezien de achtergrond van zijn bezigheden. Dan kan hij even met je meedenken en advies geven welke brok het beste voor hem zou zijn. Zou ik gewoon even doen, dan kan je daarna altijd nog besluiten om wel of niet de brokken van Ron te proberen.
Ik zou dan ook even kijken of je de Bokashi kan proberen. Dat zijn gefermenteerde granen met micro-organismen erin die op de darmflora en het immuunsysteem van je paard werken waardoor hij meer voedingsstoffen op kan nemen uit zijn brokjes. In tegenstelling tot veel pebiotische producten die in de maag al afgebroken worden komt Bokashi wel in de darmen.
Maar dat is natuurlijk helemaal aan jou. Ben gewoon maar even met je mee aan het denken.
Lijkt me dat je voor nu in ieder geval iets hebt wat je kan gaan proberen
Succes!