Maten GPA cap té verschillend?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Maten GPA cap té verschillend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 18:57

Kon hier geen ander topic over vinden, mocht die er wel zijn graag even zeggen, sluit ik deze :)

Ben vanmiddag in Divoza geweest om GPA caps te passen, de maat 58 knelde wat dus denk dat ik als ik daarmee rijdt hoofdpijn ga krijgen, maar de maat 59 zat wat te ruim.. Als mijn paard dan een keer wat gek doet hangt ie bijna over mijn ogen :+

Zijn er meer mensen die dit hebben?

Ik heb de GPA Titanium gepast en de GPA Garbon geloof ik (Die met een zwarte streep), en vond daarvan zelfs de beide 59'' verschillen tussen de Titanium en de Garbon..

Heb dus geen 1 meegenomen maar vond het wel erg vreemd.
Heb nu een Kavelkade maat 57, maar die maten bij Kavelkade verschillen nooit zo erg.

Ben erg benieuwd!

_RobinA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 10:45

Dat heb ik ook gemerkt :j De ene maat te klein, de volgende veel te groot.
Ik heb het zelfs met 2 dezelfde maten en hetzelfde type (Titium).
Ik heb een Titium en heb er in de winkel nog 1 gepast, hetzelfde type en dezelfde maat die ik thuis heb. Hij paste niet, te krap. Maat groter :n te groot.

An1985

Re: Maten GPA cap té verschillend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 10:48

Ik heb de titium. In de winkel zat hy aardig strak, niet te strak. Nu zit ie perfect!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 11:42

An1985 schreef:
Ik heb de titium. In de winkel zat hy aardig strak, niet te strak. Nu zit ie perfect!

Je bedoelt dat hij nog wat ''uitrekt'' bij het dragen?
die maat 58 zat bij mij wel wat strak maar als hij ietsje uitdraagt zit ie goed :)

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 11:44

ik heb 2 gpa caps, beide gewoon lekker ruim. hou niet zo van die krappe caps en neem het risico op uitdragen niet meer aangezien ik daar veel last van heb gehad met hoofdpijn etc.

heb beide maat 58

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 11:45

Hij rekt flink uit met het dragen.Scheelt bijna een maat.
Koop hem dus goed strak,maar niet zo strak dat je er hoofdpijn van krijgt.
Lekker ruim heb je niets aan wanneer je er af kukelt.

carrotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 11:46

Ik merk ook dat caps gaat rekken.
Niet het omhuls maar wel de binnebekleding.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 11:47

ambre schreef:
Hij rekt flink uit met het dragen.Scheelt bijna een maat.
Koop hem dus goed strak,maar niet zo strak dat je er hoofdpijn van krijgt.
Lekker ruim heb je niets aan wanneer je er af kukelt.

bedoelde gewoon meer dat ie niet te strak zit, want daar hou ik niet van

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 11:49

Nee,maar ik heb mijn 1ste lekker zittend gekocht en na een tijdje zat hij na ieder bokje op mijn neus.
Daar baalde ik enorm van.Koop hem dus nu een maat kleiner,was erg bang dat hij te strak zou zitten,maar na een paar weken zat hij top.
Heb er nu zelfs 1 die zou van mij wel iets strakker mogen,maar dan plak ik er aan de voorkant wel een inlegkruisje in als hij teveel gaat schuiven...

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 11:54

oh dat is wel vervelend ja, nee dat heb ik niet :)

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 20:04

Ik heb van verschillende types verschillende maten opgehad en geen van allen paste, terwijl ik bij andere caps altijd een 58 heb. Zelfs de 59 viel nog klein uit, vond het best vreemd, maar dit schijnt dus normaal te zijn?

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 20:06

Dat kan aan het model liggen.
Ik kan geen HH op en een vriendin van mij geen Titium.

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 20:08

klopt indd zit ook veel verschil tussen de type caps. Zo kan ik van de speed air 3 maten kleiner opzetten..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 21:17

Oke ik ben dus niet de enige!
Wel apart.. met Kavelkade en HH heb je niet zulke verschillen..

zou je toch niet verwachten van caps tussen de 300-500 euro :+

supersambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 23:06

Tussen de carbon en de titium zit verschil in vorm. De carbon is ronder en de titium is ovaler.
Ik kreeg de titium niet passend, geen enkele maat. De carbon past wel.
De meeste andere GPA caps vallen als de titium dacht ik.

irisdepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 23:10

informeer eens bij de importeur wat ze met de maten van de caps hebben gedaan ....

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 11:13

het komt door het model,ik heb hetzelfde probleem bij de HH caps,dus dat ligt niet perse aan GPA megansk ;) het heeft ook met de vorm van je hoofd te maken

ik kon van de speed air ook een hele andere maat op,nu heb ik de carbon en die zit me perfect

An1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 13:56

Megansk schreef:
Je bedoelt dat hij nog wat ''uitrekt'' bij het dragen?
die maat 58 zat bij mij wel wat strak maar als hij ietsje uitdraagt zit ie goed :)

Ja idd, in het begin zat ie echt strak en nu helemaal goed!

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 13:59

Ik heb een GPA speed air gepast in de winkel, zat helemaal perfect. Zelfde maat en model besteld, paste niet. Heb bij Divoza later weer er een gepast, maar ook die zat niet lekker. Volgens mij veranderen ze vaak per serie ook iets in model? Heel irritant...

Elbrich

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 14:00

Mijn GPA titium zat eerst veel te strak, ik kreeg er hoofdpijn van.
Maar nu zit hij heerlijk: de cap vormt zich helemaal naar je hoofd.
Dus je kan beter een iets te kleine cap nemen, hij wordt met dragen zowiezo wel 1 maat groter.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 14:37

Vreemd dat ze uitrekken... Ga dan toch nog mar eens een andere model passen, de titium zat bij mij voor geen meter.

KambiusH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 15:11

Het is belangrijk dat je let op het model, de nieuwere modellen hebben een wasbare binnenkant dus die kun je eruit halen. En de iets "oudere" modellen (worden ook nog wel gewoon verkocht) hebben dat niet, vandaar dat maatverschil! Ik heb me daar een tijdje geleden zo in verdiept omdat ik er ook helemaal niets meer van snapte :P

Royallady

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 20:24

Die ervaring heb ik ook, moet zeggen dat ik de GPA speedair black edition erg mooi vindt, maar alle caps die ik kon vinden pasten voor geen meter, heb toen gekozen voor een Uvex Uvision, deze is wel aan alle kanten te verstellen ten opzichte van de GPA, zit heerlijk, staat goed, is volgens mij lichter qua gewicht en vele malen goedkoper.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 21:22

Bij mij was het zelfs zo erg dat ik tussen dezelfde soorten caps van GPA de blauwe wel goed zat en de zwarte niet. En dan ook allebei dezelde maat hè!
Maar sowieso vind ik dat het verschillend is per cap en soort, want ik heb nu maat 55 van cap en van die caps uit de winkel had ik een maat 57 of zelfs 58 nodig.
Had ook een mooie cap gezien waarvan ik het kinbandje niet eens dicht kreeg, nou zo'n asociaal dikke/lange kop heb ik (dacht ik) nou ook weer niet.

LeenC

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 11:22

Megansk schreef:
Oke ik ben dus niet de enige!
Wel apart.. met Kavelkade en HH heb je niet zulke verschillen..

zou je toch niet verwachten van caps tussen de 300-500 euro :+

Daarom kwam GPA ook helemaal niet gunstig uit de 'onafhankelijke' test van Bit een jaar of zo terug. En al helemaal niet prijs / kwaliteit gunstig. Er zaten modellen tussen die beter beschermden voor honderden euro's minder. De beste koop ging trouwens naar de Lidl-aanbieding van amper €30 als ik me niet vergis. Die gaf de op 2 na beste bescherming, geloof ik. Nu zal ik m'n cap maar opzetten voor alle commentaar die ik over m'n kop ga krijgen, maar die GPA, Samshield en andere superdure capmerken zijn volgens mij meer 'commerce' dan wat anders. Het valt me trouwens op dat dit een heuse trend is in de paardensport de laatste jaren: kijk naar al die 'over the top' laarzen die verkocht worden... Soms vraag ik me echt af waar we naartoe gaan! En de buitensporige prijzen die gevraagd worden voor 'carbon' protection peesbeschermers die, sorry dat ik het moet zeggen, meestal absoluut niet van carbon gemaakt zijn (trust me - ik zit ook in de autosport). Gaat het nog over kwaliteit of enkel over merknaam en het daaraan gekoppelde 'prestige'?

De carbon caps zijn wel van carbon, maar dan rest de vraag of dit wel zo ideaal is om je hoofd te beschermen? Doel van je cap is immers om de schok zo veel mogelijk te breken en jammer maar helaas doet een heel erg hard materiaal dit niet zo goed. Je bent dus wellicht beter met een iets 'zachter' materiaal dan met carbon. Dat geldt ook in de autosport. Als je daar met echt vakmensen praat (die niet zuiver uit zijn op de verkoop van het duurste product), dan raden zij voor de meeste takken van de autosport een iets zachtere constructie aan die beter beschermd tegen hersenschuddingen, en alleen de carbon modellen voor de snelste (vaak formule) wagens (F1, GP2, LMS, e.d.) omdat daar de kans bestaat op een directe impact aan zeer hoge snelheid én je dus beter kiest voor zo hard mogelijk, kwestie van je hoofd al gewoon heel te houden (letterlijk!) voor je jezelf zorgen gaat maken over hersenschuddingen.

Hoor hier iemand Uvez loven. Denk dat m'n volgende koop misschien ook in die richting gaat gaan. Niet de goedkoopste, maar nog steeds 'peanuts' in vergelijking met GPA én volledig aanpasbaar + uitneembare / wasbare voering bij een aantal modellen. Zowat het enige merk dat me meteen goed zat, buiten dan m'n huidige simpele Harry's Horse, die het ook niet slecht deed in de test.

Afsluitend vraagje: Gaan de GPA-kopers hun cap ook elke - was het nou 5 of 7 - x aantal jaren of bij een deftige val vervangen, zoals voorgeschreven wordt? Dan lijkt het me helemaal een dure affaire...