Ruiterbewijs

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

juut2011

Ruiterbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-10 19:51

Er is bij ons in de omgeving een prachtig uitrijgebied waar ik gebruik van wil maken. Hiervoor is een ruiterbewijs geëist en een soort rittenkaart.
Wie kan mij vertellen hoe het behalen van het ruiterbewijs werkt, welke boeken?, welke oefeningen moeten er gereden worden en hoe lang duurt de proef?

Alvast bedankt Juut

lynne_berna

Re: Ruiterbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 19:52

Is allemaal op google te vinden hoor;)

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 19:53

Je moet laten zien dat je kan opstappen, stap, draf en galop links en rechtsom en een hindernis springen. Dan moet je nog een buitenritje maken en natuurlijk het theorie examen.
zie ook www.srr-nederland.nl uit mn hoofd.

EL4a1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 19:54

Clau1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 20:17

ik hoefde gelukkig toen nog geen buitenrit te maken.

Kiichi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 20:22

Bestaat uit 2 theorie boeken (1 theorie en 1 boek vragen-> meestal ook nog een CD), en inderdaad eerst wat vaardigheden in de bak, een hindernis van +- 60 cm. en een ritje op straat. Site van SRR is heel informatief :) Heb zelf mijn ruiterbewijs in een weekend gehaald.

DJB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 20:32

Ik heb het ook in een weekend gehaald, maar dan zo'n CBR examen. Dat bestaat uit 3 delen en is bedoeld voor manegeruiters zodat je het in losse delen kan doen met bijvoorbeeld een aantal maanden ertussen. Daar kwam ik pas een paar dagen voor het weekend achter toen ze om mijn ruiterpaspoort vroegen die ik dus niet had (rij niet op een FNRS manege). Maargoed dat was de vraag niet;)

Ik moest dus 3 keer hetzelfde doen, steeds een beetje moeilijker. 't komt erop neer dat je geheel zelfstandig moet kunnen op en afstappen, op de juiste manier en het paard zo min mogelijk belasten, 3x foutloos springen vanuit galop zonder het paard te hinderen (is er bij ons 1 gezakt omdat ze niet genoeg mee ging boven de sprong, ook al was ze foutloos), langs enge voorwerpen (draaiende traktor, parasol, zeiltje enz. en dan gaat het vooral om hoe je je paard daar overheen krijgt), euh stap/draf zonder beugels en zonder kijken weer aan doen, met 1 hand rijden, in het weiland stap/draf/galop op de volte met de hele groep, dan alleen wegrijden, volte andere kant op draaien, stukje verruimen en dan weer gecontroleerd terug naar de groep, oja, op en afzadelen, ondertussen wat vragen beantwoorden over verzorging/ziektes/hoe je kan zien of het zadel past enzo en dan nog een theorie-examen.
Vond het eerlijk gezegt nog best pittig!

edit: zie dat ik de buitenrit inclusief verkeersregels vergeten ben!

juut2011

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-10 23:37

Jeetje.... dat is nogal wat. Mijn dressuurpaard langs tractor ed, weet niet of dat gaat lukken?
Dus het is te behalen in een weekend? 2 dagen?. De theorie bestaat uit vragen beantwoorden of schriftelijk?

juut2011

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-10 23:38

Oh ja...
met hoeveel andere kandidaten moet dit plaatsvinden? op een manege?

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 00:16

In 1 dag is t zelfs te halen. Kijk even op de site van de srr daar staat alles namelijk uitgelegd.
T is een schriftelijk theorie examen en volgens mij kan je ook examen aanvragen op een pensionstal maar dat zal vast aan allerlei eisen moeten voldoen.

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 11:09

Ik heb het inderdaad in een weeekend gehaald op 't Relaer in de buurt van Deventer, Raalte? Was echt niet moeilijk. Als je basiskennis hebt van tuigen/zadels, ziektes, benen en verkeersregels dan kom je een heel eind. Zodra je je opgeeft krijg je de theorie boeken opgestuurd. Ik raad je aan die heel goed te bestuderen; dan kom je beslagen ten ijs en kan je makkelijk in een weekend slagen.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 11:39

juut2011 schreef:
Jeetje.... dat is nogal wat. Mijn dressuurpaard langs tractor ed, weet niet of dat gaat lukken?Dus het is te behalen in een weekend? 2 dagen?. De theorie bestaat uit vragen beantwoorden of schriftelijk?

Maar je wilt wel naar dat gebied gaan. Daar zijn ook tractors hoor.
Hier op de hei worden de paden gesleept door trekkers, er rijden vrachtwagens en andere militairen voertuigen.

Als jij met je paard naar buiten gaat brengt dat risico's met zich mee. Het is aan jou om ervoor te zorgen dat je paard op het meeste voorbereid is en daar dus niet op reageert. (Hij mag wel reageren, zolang het maar veilig blijft natuurlijk ;) )

DJB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 13:22

juut2011 schreef:
Jeetje.... dat is nogal wat. Mijn dressuurpaard langs tractor ed, weet niet of dat gaat lukken?
Dus het is te behalen in een weekend? 2 dagen?. De theorie bestaat uit vragen beantwoorden of schriftelijk?

Het zal wel moeten, anders ben je gezakt :+ Nou hoorde ik dat er bij ons weekend wel streng gejureerd werd, scheen een of andere hoge pief te zijn die de examens afnam...
Het gaat er ook vooral om hoe je het oplost. Zo wilde mijn paard niet over het zeiltje heen, maar mijn partner (de 'enge' dingen mag je met zn 2en doen) was er zo overheen, toen heb ik haar gevraagt of ze er nog een keer overheen wilde zodat mijn paard daar achteraan kon. Dat ging gelukkig meteen goed en de examinator vond dat ik het goed opgelost had)

Ik raad je inderdaad aan om de theorieboeken goed te leren. Zitten best wat pittige vragen tussen. Theorie is schriftelijk, maar tijdens het poetsen/opzadelen kwam de examinator bij iedereen langs om te kijken hoe je dat deed en stelde ondertussen wat vragen over ziektes, hoe of ik kon zien dat het zadel goed lag (euhh nergens in je theorieboek te bekennen trouwens, dus wat kennis is wel handig)

Wij waren met een groepje van 8 mensen. Weekend is meestal vrijdagavond t/m zondagmiddag.

Je kunt ook alleen een examen doen zoals al eerder gezegt, da's geloof ik altijd op zondag. Maar dan ga je dus niet oefenen en krijg je de theorie niet nog even uitgelegt.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 14:09

Nou dan zit dr dus behoorlijk verschil in die examens!
Wij hadden geen 'enge' dingen, maar gewoon een smalle doorgang. Geen vragen tijdens het poetsen/opzadelen, maar dat kwam misschien omdat we met iets van 20 man waren dus deden t om en om. Eerst ene groep theorie, andere rijden en dan wisselen. Theorie hebben wij ook nooit uitgelegd gekregen, is ook niet nodig ook vond ik. Met een beetje paardenkennis en een keertje het boek door lezen kom je er ook wel :)

DJB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 14:52

Oke, dan zit er inderdaad wel veel verschil in denk ik. Het was bij ons behoorlijk uitgebreid.
Theorie kregen wij ook niet echt uitgelegt, het was meer van 'zijn er nog vragen, nee? Dan kunnen we verder'. Maar ik vond het boek soms wel wat onduidelijk ('Buitenrijden met plezier') dus er waren wel wat vragen. Wist onze instructrice overigens ook niet:P

zwenkert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 18:56

ik kreeg amper theorie we moesten galop draf stap buiten springen praktijk was heel makkelijk alleen ben gezakt voor theorie en ik ga hem ook niet meer halen ik rij nu gewoon zonder ruiterbewijs het is goedkoper om 1x in de s jaar eem boete te krijgen dan zoon ruiterpas kopen

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 10:28

zwenkert schreef:
ik kreeg amper theorie we moesten galop draf stap buiten springen praktijk was heel makkelijk alleen ben gezakt voor theorie en ik ga hem ook niet meer halen ik rij nu gewoon zonder ruiterbewijs het is goedkoper om 1x in de s jaar eem boete te krijgen dan zoon ruiterpas kopen

Gezakt voor theorie? Heb je je boeken niet goed doorgenomen?
Ruiterpas kopen? Dat kost toch niet zoveel?
Het ruiterbewijs in stand houden kost mij veel te veel!!!!!!

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 10:33

Ik zou je aanraden om het in een weekend te halen. Heb zelf hele goede ervaring bij stal 't Reelaer. Daar rij je op paarden van die stal. Die zijn zo ontzettend braaf en mak, lopen heel veel ruiterbewijscursussen en examens. Dan hoef je je eigen paard niet mee te nemen.
Van te voren krijg je de theorieboeken thuis gestuurd. Als je deze zelf vast gaat leren, en je hebt nog de theorielessen in dat weekend, dan is de kans heel groot dat je het examen met gemak haalt.

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 10:46

Gooya schreef:
Ik zou je aanraden om het in een weekend te halen. Heb zelf hele goede ervaring bij stal 't Reelaer. Daar rij je op paarden van die stal. Die zijn zo ontzettend braaf en mak, lopen heel veel ruiterbewijscursussen en examens. Dan hoef je je eigen paard niet mee te nemen.
Van te voren krijg je de theorieboeken thuis gestuurd. Als je deze zelf vast gaat leren, en je hebt nog de theorielessen in dat weekend, dan is de kans heel groot dat je het examen met gemak haalt.

Grappig: dat schreef ik ook al.

liessxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 19:58

volgens mij heb ik het gewoon via mijn toenmalige manege gehaald...

Marjolein_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 20:53

Ik heb mijn Ruiterbewijs bij Stal 't Reelaer gehaald.
Zeker een aanrader om het te doen.
Een weekend ben je er dan echt mee bezig.
Vrijdag's maak je kennis met je groep en je paard.
Zaterdags ga je rijden en de theorie doornemen en zondags doe je examen.
Een erg gezellig en leerzaam weekend!
Zeker een aanrader!
Meer info op www.reelaer.nl

elsenashley

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 15:10