Paard en vuurwerk

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

marjoleins01

Paard en vuurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-10 12:59

Vandaag is het oudjaarsdag en mijn broertje en zijn vrienden gaan hier knallen met oude olievaten met carbit...
Maar het is het eerste oud en nieuw voor mijn paardje hier en ik weet eigenlijk niet hoe ze op vuurwerk reageert. Bij de vorige eigenaar was niet zo veel vuurwerk en hij liet het luikje naar buiten ook dicht.. Maar mijn paard kan altijd mooi naar buiten kijken en heb vanmorgen de deur ff dichtgedaan.. Mevrouw voelde zich wel een beetje opgesloten dus heb de deur maar weer open gedaan zodat ze naar buiten kan kijken.
Wat moet ik doen als ze bang is voor vuurwerk? Moet ik het maar negeren?? We hebben een jonge puppie die we als ze bang is moeten negeren om zo de angst niet erger te maken..

Mitch_Beauty

Re: Paard en vuurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 13:02

Nou ja als je merkt dat je paardje gaat flippen zou ik stoppen carbit schieten. Voordat die zichzelf gaat verwonden. Bij ons raakt er ook altijd eentje in paniek en die proberen we dan te kalmeren door er tegen te gaan praten enzo. Soms staat we er 2 uur bij, maarja voor je paarden moet je wat over hebben!

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 13:07

vaak raken paarden niet echt in paniek, als ze hun koppie maar buiten kunnen hebben... die van mij staan altijd 24/7 buiten, met inloopstal.. ik heb ook lopen twijfelen om ze op te sluiten, vooral omdat ik vanavond niet thuis ben, maar ze lopen hier al flink te knallen, en de beestjes kijken niet op of om... niets aan de hand dus... ik heb ze lekker voorzien van een flinke bult hooi, waar ze tot morgenmiddag zeker mee vooruit kunnen.... die redden zich wel...

ik denk dat je het beste je paardje even kunt bekijken, en desnoods even erbij blijven om te kijken hoe ze reageerd op de knallen, mocht het echt te erg worden, kun je altijd nog stoppen.. maar de meeste paarden geven er niet zo heel veel om als ze zien waar het vandaan komt...

marjoleins01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-10 13:12

Ze is ook zo nieuwsgierig haha!! Ik heb sowieso altijd een radio aan in de stal.. Zal haar straks ook wel hooi geven (wat een verwennerij ;)) idd maar ff afwachten dus..

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 15:32

Het blijven dieren, goed in de gaten houden. Ongelukjes zitten in een klein hoekje, helemaal met deze gladheid. Wij nemen altijd veel maatregelen door een slechte ervaring van 5 jaar terug. Het scheelt wel of je een groep paarden hebt of maar een enkele.

marjoleins01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-10 15:33

Nou ik heb de deur maar dichtgedaan, haar extra hooi gegeven net en ook maar ff de radio wat harder gedaan.. Ze vindt het toch niet zo heel erg leuk :( Ze staat alleen.. Onze oude pony staat bij de buren..

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 15:39

Ja ik had destijds ene kleine groep van 5 paarden waarvan de leidende merrie doodsbenauwd werd. Had ik ze rond middernacht bijna op straat :( Nu staat een deel op stal (de paarden waarvan ik weet dat ze bang zijn) met tranquigel en radio aan (normaal staan de paarden ook buiten met inloopstallen, maar paar dagen voor oud en nieuw begin ik ze binnen te zetten 's nachts) en er staat een rustige groep op een grote wei aan een doodlopende weg dus ik hoop dat dat goed gaat. In ieder geval kunnen ze daar wel vluchtgedrag tonen als ze dat willen, ruim 2 hectare om te rennen. (liever niet maarja) Ook die paarden krijgen wel tranquigel een lage dosering het zijn de rustigste gelukkig die daar staan :) goed in de gaten houden je merrie maar als ze alleen staat heb je in ieder geval geen versterking van het gedrag door een groep. Wat eerder genoemd is praten en erbij staan helpt ook vaak wel.

BlackShadowZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 15:44

Ik ken een paard dat met neiuwjaar van schrik over de onderdeur van stal is gesprongen, vreemd genoeg had het beestje niks :O
Maar wat andere zeggen ik zou gewoon even kijken in het begin hoe hij erop reageerd.