Hoe werf je nieuwe lesklanten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mystique

Hoe werf je nieuwe lesklanten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-10 00:01

Ik ben al tijden instructice.
Eens in de zoveel tijd heb ik een plekje vrij om een nieuwe klant aan te nemen.
Helaas kost me dit altijd erg veel moeite.

Ik heb trouwe lesklanten die ik al jaren les geef of les heb gegeven.
Ik ben niet heel duur (15 euro per keer) en woon in het midden van het land.
Ik geef prive les bij mensen thuis of op pensionstallen.

Nu ben ik wel eens benieuwd hoe andere aan hun klanten komen.

xdniesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 00:07

Marktplaats, via bokt of mond tot mond reclame. Niet dat ik zelf lesgeef hoor, maar dit zie/hoor ik wel eens..

lrm

Re: Hoe werf je nieuwe lesklanten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 00:11

wachten.

nouja meestal komt het wel aanwaaien. en dan zoals hier boven wordt gezegd praten de mensen zich wel verder mochten de lessen goed bevallen.

mystique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-10 00:16

Mijn lesklanten zijn altijd erg tevreden maar op de een of andere manier loopt de mond op mond reclame niet goed. Uiteindelijk komt het ook wel goed maar het duurt soms erg lang. Ik heb nu bijv. al weer een poos ruimte op woensdag en op vrijdagmiddag maar krijg er niemand voor. Heb ook al een keer een advertentie gezet op marktplaats en bokt.

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 00:24

Bij mij komt het vaak gewoon aanwaaien. Echter heb ik zelf weinig tijd, dus blijft het meestal bij een paar keer helpen. Echter heb ik ook nog geen papieren dus vind ik het niet netjes als ik klanten van anderen 'afpak'/weghoud terwijl die wel hun papieren hebben. Noem het ook geen lesgeven maar helpen. Want wie neemt nou een 16 jarige echt serieus? Vraag er overigens ook niets voor.

Heb 1 persoon die ik heel vaak help, thuis & op concours.

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 00:24

Lesklanten zijn imo toch wat anders dan mensen in de supermarkt. Meestal ben je ergens ''vast''. Mond op mond reclame is de beste reclame, als je klanten tevreden zijn komt er vanzelf wel iemand. Misschien bij een ponyclub ofzo informeren?

lrm

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 00:25

wat bied je precies voor 15 euro?
heb je het papiertje voor instuctrice ontvangen?
priveles/ groepsles?
mensen op hun eigen paarden les of ook op die van jou?

misschien kun je het op bepaalde manieren aantrekkelijker maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 00:26

Waar precies woon je?
Ik krijg hier erg moeilijk instructeurs gevonden die aan huis komen.. Ik had er 1 maar die is er toen mee gestopt omdat ze zelf weer ging rijden, helaas voor mij..

lrm

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 00:27

myrthe: een 16 jarige serieus nemen kan echt wel hoor.
ik moet eerlijk zeggen dat ik hier een keer op bokt iemand had die oppeens niets meer zei toen ik 17 was??
verder heb ik hier toch al 20 lesklantjes lopen. in de leeftijd van 6 tot 50. hardstikke gezellig.
ervaring betekent meer dan een papiertje vind ik.

mystique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-10 00:29

Ik heb vorig seizoen eindelijk mijn orun gedaan helaas door het ontbreken van een paard heb ik mijn examen nog niet helemaal gehaald.
Ik geef eigenlijk alleen maar priveles en geen groepslessen. Ik geef ook alleen maar les aan mensen met een eigen/verzorg paard.

mystique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-10 00:31

Shanna ik woon in Doorn dus dat is niet echt bij jou in de buurt

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 00:36

het ligt eraan denk ik hoe je in het wereldje zit , ik geef nu ongeveer 2 jaar actief les,daarvoor ook wel maar minder doordat de kinderen nog niet op school zaten en ik minder tijd had. maar ik verbaas me erover hoe hard het nu loopt en ik moet er echt voor opletten dat ik de boel goed plan omdat ik anders mijn eigen paarden niet goed genoeg kan rijden..
de meeste mensen zijn wel op zoek naar iemand met bagage ,ervaring en vanzelf komen ze dan bij je vragen. ook het je zien les geven levert mij iig veel klanten op,mensen horen en zien je bezig en als ze het dan begrijpen waar je mee bezig bent en het spreekt ze aan en ze zien ook nog een combinatie verbeteren...dat is je reclame ;)

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 00:39

lrm schreef:
myrthe: een 16 jarige serieus nemen kan echt wel hoor.
ik moet eerlijk zeggen dat ik hier een keer op bokt iemand had die oppeens niets meer zei toen ik 17 was??
verder heb ik hier toch al 20 lesklantjes lopen. in de leeftijd van 6 tot 50. hardstikke gezellig.
ervaring betekent meer dan een papiertje vind ik.

Waar haal jij de tijd weg joh :D
Wat je zegt klopt wel, maar als ik mijn vaste 'klant' help op concours krijg ik altijd van die blikken, van he, zegt zij dat nou allemaal tegen diegene op dat paard? Degene die ik dan als klant heb is ook wel eens aangesproken waarom ze niet een oudere ervaren persoon vroeg om haar te helpen ipv dat guppy, en toen heeft ze heel vrolijk gezegd dat ik waarschijnlijk meer ervaring dan de aanspreker had.

Ik spring trouwens wel eens bij op een manege als ik tijd heb, en dat neem ik wel betaald. Moet daar ook nog heen met de scooter en de eigenaar ontvangt het lesgeld wel, dus dan wil ik ook gewoon iets ervoor krijgen voor dat ik me 4 uur lang achter elkaar schor sta te schreeuwen in een grote baan met kinderen zonder oren :+

lrm

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 17:25

ag het is ongeveer 3 uur per dag. ik geef per twee les. en sommige mensen alleen.
het voordeel is hier ook wel dat we zelf les paarden hebben. dat werft twee keer zoveel mensen.
en wij zijn ook nog goedkoper dan een manege. hier gaat het echt snel. we worden wekelijks wel gebeld voor plek.

mystique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-11 11:43

Irm helaas ben ik niet in de mogelijkheid om op die manier les te geven. Ik geef wel met mijn eigen paard les maar dat is er maar 1.
Mocht je mensen kennen die in de omgeving van doorn/driebergen iemand zoeken laat mijn naam maar vallen, dat is ook goede mond op mond reclame.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 11:46

Via hyves, bokt, youtube... netwerken dus :D

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 12:10

Ik denk ook vooral mond-op-mond reclame. Ik geef niet serieus les, ik help ook gewoon zeg maar. Beginners die graag paardrijden maar niet echt aarden in een manege, geef ik dan priveles op mijn paard. Zo ook een jongen van 8 jaar, zijn ouders zijn dik tevreden, geven dit dan door aan andere ouders, die vragen dan weer of ik aan hun kinderen ook les kan geven... mijn 'lesklantje' had zelfs een spreekbeurt in z'n klas gehouden over mijn paard en de lessen :D

Maar dus, denk dat mond op mond beste werkt. Misschien aan je vaste klanten vragen of ze geen vrienden hebben die nog les zoeken?

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 12:17

Mond op mond reclame en goed werk leveren werkt het allerbeste. Tenminste hier heeft dat het altijd heel goed gedaan. :)

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 12:22

De beste reclame is mond op mond reclame. Een folder of website kan ook een idee zijn. En of een advertentie op marktplaats of andere sites plaatsen. Belangrijk is wel dat je kan aangeven waarom ze juist bij jou moeten komen voor een les en dus niet bij een ander...

Er moet natuurlijk wel vraag voor zijn. Misschien zijn er meerdere of zelfs te veel lesgeef mensen in jouw omgeving, dan wordt het ook lastiger om klanten te werven.
Laatst bijgewerkt door it_is_me op 01-01-11 12:27, in het totaal 1 keer bewerkt

maaike2800

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 12:23

denk dat je op een drukke manege eens moet vragen of je een groepslesje kan geven, denk dat als je dat goed doet je dan wel kijkers hebt die ook eens een lesje willen doen, zo breng je mond op mond reclame op gang

Espie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 12:35

net wat iedereen zegt mond op mond reclame.en als je goed les geeft komen ze vanzelf :o

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 12:39

Ik zat altijd bom en bomvol.

Vooral door mond op mond reclame, ik gaf al les toen ik 16 was, maar mijn reclame was dat ik vaak mee op concours ging om de klantjes te begeleiden, dit was topreclame, want zo kreeg ik er altijd wel klanten bij.

Nu geef ik nagenoeg geen privelessen meer.
Want ik werk fulltime op een manege waar ik zeer veel lessen heb, en in mijn vrije tijd zijn mijn eigen paarden , katten en huishouden aan de beurt :+

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 20:19

Idd wat hier boven al gezegt is, via advertenties, mond op mond reclame.
Ik zelf geef les op onze vereniging aan de ponyruiters, en daarnaast geef ik op zaterdag 3 kinderen les op onze shetlander.
2 daarvan zijn via mond op mond reclame bij mij terecht gekomen.
Momenteel heb ik niet heel veel tijd om er heel veel bij te pakken gezien ik ook gewoon 40 uur in de week werk en daarnaast nog 2 paarden rij.
Maar ik ben wel bezig om een stukje te schrijven voor op onze website, zodat ze ook daar kunnen vinden dat ze bij ons terecht kunnen voor (prive)lessen.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 20:22

Nou, dan denk ik dat je de grootste oorzaak al benoemd heb. Veel mensen hechten echt veel waarde aan een papiertje. Bij mij op stal mag bijv. ook geen instructie gegeven worden door iemand zonder diploma. :)

Verder krijg ik klanten voornamelijk via mond op mond reclame, en toen ik mijn papiertje net had had ik een advertentie op Marktplaats staan. :)

ORYX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 16:15

Inderdaad mond tot mond reclame :j Ik moet zeggen, bij mij staan ze te springen :+
Denk dat er op vooral bokt ook wat waarde gehecht wordt aan een ingevuld profiel ;) Dan weet je met wie je te maken hebt en krijg je een beetje een beeld van iemand.

Ook een papiertje trekt mensen toch wat makkelijker. Ook zorgen dat je "bekend" bent in de buurt, veel op wedstrijd, lesklanten die goed presteren in de sport wil ook wel eens helpen.
TS; je zit bij mij nog geen 4 km verder, geen idee wie je bent ( := kan ook wat over mij zeggen hoor :P), het kan ook zijn dat je huidige klantengroep net niet de fanatieke nieuwelingen (mensen die op zoek zijn naar een instructeur of een nieuwe instructeur) bereiken.