help, wel of niet alleen buiten gaan rijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

miepietjuh

help, wel of niet alleen buiten gaan rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-10 14:40

Hallo,
ik weet niet meer wat ik moet doen!
het is misschien heel stom hoor maar ik ben een beetje een watje ;(
Het zit zo:
Ik woon ongeveer 1.5 kilometer van het bos af en ga graag in het bos rijden met mijn pony en met een vriendin van mij op haar pony.
Dat ging altijd heel goed.
Alleen we kunnen niet altijd samen rijden, en ik mag van mijn ouders niet alleen het bos in!:(
En die anderhalve kilometer is niet genoeg om haar energie kwijt te kunnen en op de terugweg naar huis gaat ze er altijd heel hard vandoor!
ik vind dit doodeng omdat ze gewoon in volle galop over de weg gaat.
De laatste tijd heb ik niet gereden omdat ik niet door de sneeuw durf te rijden omdat ik bang ben dat ze uitglijd. Ik heb wel met haar aan de hand gestapt maar dat is ook
niet genoeg om haar energie kwijt te kunnen.
Vandaag wil ik er weer gaan rijden alleen mijn vriendin kan niet mee, en ik kan dus niet het bos in.
En er ligt nog wel wat sneeuw dus ik durf eigenlijk niet te rijden, omdat ik bang ben dat ze er weer in volle galop vandoor gaat en uitglijd.
maar wil wel heel graag!

Hebben jullie tips?
Laatst bijgewerkt door Revanches op 10-01-11 10:39, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel iets aangepast ter verduidelijking.

Napie

Re: help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 16:00

Niet gaan! Als je jouw pony niet kan houden en het gaat er gewoon in galop vandoor over de weg dan kan ik me ook wel voorstellen dat je ouders het niet goed vinden dat je alleen over de weg gaat rijden. Leer eerst maar je pony onder controle te houden. Met dit weer zijn ze extra fris en is het extra link. Niet alleen voor jou en je pony maar ook voor de automobilist die nu niet zo hard kan remmen

MilaMila

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 16:04

Ik denk ook dat jouw angst best heel reeël is. Misschien dan toch wachten tot er iemand met je mee kan, voor de veiligheid van jou en je pony.
Wandelen kan ook heel leuk en gezellig zijn, wat oefeningetjes erbij zoals achteruit stappen, paar pasjes aan de hand draven etc. maken het ook uitdagender voor je pony.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 16:00

Is het niet mogelijk ergens in een binnnbak te gaan rijden?

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 16:09

Als je pony in galop er vandoor gaat zou ik dit zeker niet doen, dat is erg gevaarlijk. Misschien kan je heen rijden en afstappen net voor je teruggaat of kan je haar aan de hand ook niet houden? Enne, een watje ben je niet hoor, ik stap zelf ook af als ik er niet van overtuigd ben dat ik veilig thuiskom. Dat is gezond verstand!

Miss_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 16:12

Als ik jou was zou ik het idd niet doen. zeker als hy in volle galop er vandoor gaat met deze sneeuw, ik zou als ik jou was gewoon even wachten tot de sneeuw zo ver als over is.. ;)

MS_eventing

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 17:34

niet gaan. voor je het weet gaat je pony onderuit>beengebroken>kan meteen afgemaakt worden. Gewoon wachten tot het weer wat beter is. Misschien een tip voor als hij er telkens vandoor gaat probeer met tieleman of martinggaal te rijden met het buitenrijden dan alleen misschien helpt dat.

anneiskool

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 19:45

Als je pony hoefijzers heeft kun je beter niet gaan rijden in de sneeuw, maar als hij geen hoefijzers heeft kun je gewoon in de sneeuw rijden, alleen als het glad is moet je natuurlijk voorzichtig zijn.
Ik ga zelf ook gewoon over het ijs rijden met mijn verzorgpaard maar dan zeg ik even: "Let op" En dan doet hij extra voorzichtig, maar als je bang bent in de sneeuw dat je pony er van door gaatkan je beter niet gaan, Ze voelen je angst en je enthausiastme dus daar moet je extra rekening mee houden. Als er geen sneeuw ligt en je pony gaat er van door, denk niet aan je pony, die stopt vanzelf, Zorg dat je er niet afvalt dat je pony niet alleen zwerft (als je pony niet stopt als je eraf valt)
laat je onzekerheid vooral niet merken en geef je ouders vertrouwen dat als je zelf wel alleen het bos in durft dat ze je gewoon laten gaan. Ik weet niet hoe oud je bent, maar denk eerst aan je zelf en dan aan je pony als hij er vandoor gaat.!

hoefjes!;)

PS: je kan ook altijd ff longeren, (in het bos zijn wel open plekken of misschien heb je een bak ((in de manege)) )

anouk00

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 17:53

Ik inderdaad wachten tot het weer beter is en dan iemand mee vragen met een rustige pony die niet zo snel schrikt of op hol slaat. Dan zal die van jou het ook minder snel doen en kan jij weer wat vertrouwen krijgen ;)

CrossHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 17:57

Als er sneeuw licht is het natuurlijk wel fijn als je paar z'n energie kwijt kan, dus kan je bijv. een stuk weiland, paddock etc. sneeuwvrij houden
Wat je ook kan doen is er naast lopen op de terugweg, en dus zo haar in bedwang houden...
Wat je ook kan doen is dat er iemand naast loopt op de terugweg, hoeft natuurlijk niet iemand te zijn die ook kan paard rijden, en die jou dan helpt om je paard in bedwang te houden, kan je haar niet ergens losgooien voordat je gaat rijden?

CrossHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 17:57

anouk00 schreef:
Ik inderdaad wachten tot het weer beter is en dan iemand mee vragen met een rustige pony die niet zo snel schrikt of op hol slaat. Dan zal die van jou het ook minder snel doen en kan jij weer wat vertrouwen krijgen ;)

hier sluit ik mij ook bij aan :+

Esther_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 11:09

Idd niet gaan, wacht tot er iemand mee kan gaan. En misschien een optie eerst logeren voor je naar buiten gaat, deed ik ook met een paard dat ik vroeger reed. Als ik niet had gelongeerd kon ik beter niet naar buiten gaan ;)

Renate_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 13:17

proberen lekker in het bos heel erg intensief te rijden en terug weg stappen en als je wilt aandraven je teugels strak houden en als hij gelijk heel druk gaat doen dan probeer je hem terug te nemen en dan laat je hem de hele weg stappen en dat zal hij niet leuk vinden dus als je dat vaak genoeg doet luistert hij denk ik wel

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 14:26

Renate_ schreef:
proberen lekker in het bos heel erg intensief te rijden en terug weg stappen en als je wilt aandraven je teugels strak houden en als hij gelijk heel druk gaat doen dan probeer je hem terug te nemen en dan laat je hem de hele weg stappen en dat zal hij niet leuk vinden dus als je dat vaak genoeg doet luistert hij denk ik wel

En wat als dat terug nemen niet gaat. Ik zou zeggen niet doen als je al twijfeld/onzeker bent. Ga eerst terug naar de basis en blijf in een omheinde omgeving. Werk aan het vertrouwen en dan kan je over een tijdje het altijd alleen een keer proberen

miepietjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-11 21:37

thanks allemaal!
rij nu meestal met mijn vriendin gewoon en anders maar in de wei of kijken of mijn ouders mee kunnen.
zal het binnenkort nog een x proberen met jullie tips!