shetlanders krachtvoer of niet in de winter?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

urnaque

shetlanders krachtvoer of niet in de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-10 14:39

hallo,
ik heb 2 paarden en 3 shetters, ze staan 24/7 buiten met een 3 grote schuilhokken, ik doe dit zo al jaren,
de shetlanders hoeven in de winter niet te werken, maar lopen dus wel de hele dag buiten, is het dan nodig om ze krachtvoer bij te geven, ze krijgen ook wortelen en voordroog :D :Y)

Arabesk

Re: shetlanders krachtvoer of niet in de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 17:10

Shetlanders al helemáál niet, die worden al dik van lucht. Zij verteren ruwvoer zo efficient dat ze daar al meer dan genoeg uithalen.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 17:13

Arabesk schreef:
Shetlanders al helemáál niet, die worden al dik van lucht. Zij verteren ruwvoer zo efficient dat ze daar al meer dan genoeg uithalen.

Niet alle shetlanders worden dik van lucht :) alles over 1 kam scheren is wel makkelijker, maar niet altijd juist.

Mijn merries krijgen elke dag een klein bakje met kruidenmueslie voor de vitamientjes. Ze ze zijn nog geen singelgaatje gegroeid :) Ze krijgen daarnaast 3 keer per dag ruwvoer van goede kwaliteit (wordt regelmatig gekeken of ze nog hebben, is het op dan krijgen ze erbij gevoerd :) )

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 17:18

Ik heb mijn shetlanders altijd wel krachtvoer gegeven, al is het maar een klein beetje.
Momenteel staat er een mini shet van 10 maanden en die krijgt 3 keer per dag een paar korreltjes.
Vanmiddag word er een groter shetlander gebracht en ook die zal iets aan kracht voer krijgen, zeker als hij zo direct onder het zadel kan. Deze is wel veel groter en al 14 jaar.
Van goed krachtvoer worden ze niet dik, dat worden ze van hooi/ gras.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 17:34

Het hangt af van de kwaliteit van het ruwvoer, en of de gehaltes daarin in balans zijn.
Vaak hebben ze wel wat extra vitamines nodig, maar dat kan makkelijk met een liksteen, een stukje vitaminekoek/korrels of een handje krachtvoer op de dagen dat je ze in handen hebt.

Als ze drachtig zijn, krijgen ze bij mij wel een klein beetje merriebrok op het eind van de dracht bij. En na het rijden een halfje totaalmeusli. Maar niet standaard in de wei. Er ligt wel een mineralenliksteen bij.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 17:38

Die van mij krijgen 1x per dag een klein handje safe and sound en een 20 gram pavo vital. Ik voer voornamelijk graszaadhooi en daar zit niet zoveel in. En vroeger toen ze nog alleen weidehooi kregen toen begonnen ze aan de grond te likken. Toen ik ze weer bijvoerde was dat over. Die van mij zijn overigens wel te dik en staan op dieet.

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 20:05

Tja, shetlanders en minipaarden zijn ergens wel een verschil qua voer..en ik weet dat de topicstartster ook een minipaard hengstje heeft, en nog een vrij jong zelfs. Ik zou die jongeheer toch wel iets van krachtvoer bijgeven hoor.

Mijn minipaarden krijgen zowel s'morgens als s'avonds krachtvoer bij, en dat is toch een redelijk dikke twee schepen elk. Dan nog hun hooi en wortelen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 22:42

Zelfs mijn haflinger (van bijna 23) krijgt geen krachtvoer op dagen dat hij niet werkt. En als hij wel werkt (1-2 uur stevige buitenrit door heuvelachtig terrein), krijgt hij maar een handje of 2 brok, maximaal. Als we een licht ritje gereden hebben, van minder dan een uur, krijgt hij geen brok.
Dit is nu een jaar zo en hij ziet er sindsdien alleen maar beter uit.

Hij krijgt wel volop ruwvoer te eten en af en toe een appel of wortel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 22:45

Mijn shetlander krijgt een handje per dag.
Verder genoeg ruwvoer. (3x daags)

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 22:49

Mijn twee krijgen samen 3 plakken hooi 3 scheppen lucerne en brok per dag verdeeld over 3 voerbeurten

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 22:52

Ik geef ze soms, ligt aan de arbeid die ze verichten en wat ze nodig hebben. Heb er een die druk genoeg is en niet zoveel doet (ben ik aan het beleren). De ander train in sommige periodes best zwaar aan de lange lijnen en dan merk ik dat hij dat beetje energie wel nodig heeft! Verder krijgen ze een paar keer per week een handje, bij belonen etc.

urnaque

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-10 13:42

{:) bedankt voor al de antwoorden! prettige feestdagen aan iedereen!!! {:)

leonie1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 13:45

mijn shet van 2 jaar krijgt iedere dag een beetje Mijten quatro krachtvoer, dit is speciaal voor sobere rassen. Verder krijgt hij onbeperkt ruwvoer.

roxy_ZharaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 20:23

mijn shetten van 1.5jaar waar ik veel mee ga gaan wandelen krijgen geen krachtvoer maar als ik als ze 3 zijn ermee ga beginnen: longeren langlijnen en zadelmak maken gaan ze een beetje krijgen 1klein schepje per dag en als ze bereden worden en voor de koets worden gespannen zullen ze 1schep per dag krijgen je moet ook kijken hoe je pony er op reageerd sommige ponys worden er veel te achtief van en te dik dan moet je je voerschema aan passen en verminderen als shetten echt neits doen halen ze voldoende uit hooi

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 21:00

roxy_ZharaX schreef:
mijn shetten van 1.5jaar waar ik veel mee ga gaan wandelen krijgen geen krachtvoer maar als ik als ze 3 zijn ermee ga beginnen: longeren langlijnen en zadelmak maken gaan ze een beetje krijgen 1klein schepje per dag en als ze bereden worden en voor de koets worden gespannen zullen ze 1schep per dag krijgen je moet ook kijken hoe je pony er op reageerd sommige ponys worden er veel te achtief van en te dik dan moet je je voerschema aan passen en verminderen als shetten echt neits doen halen ze voldoende uit hooi

1 schep? :oo

huppeltje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 13:44

Mijn shet geef ik in de avond een klein handje meusli.
Voor de rest alleen maar hooi.
Op zich is dat handje al niet nodig, maar de andere paarden krijgen ook eten en dan krijgt hij ook een handje.

Jaim

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 14:44

Mijn shet krijgt alleen een handje biks als hij heeft gewerkt, voor de rest gewoon hooi.
En ze doet het prima!

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 21:26

Die van mij krijgt als ze wat gedaan heeft een handje muesli als beloning, maar geloof niet dat ze t nodig heeft. Ze doet 't super op alleen hooi en een liksteen.