Mijn merrie is soms een beetje dominant

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lolacabana

Mijn merrie is soms een beetje dominant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-10 13:02

Ik heb een probleem, en ik weet niet goed hoe ik het op moet lossen. Ik heb een New Forest merrie (Kaylak) en meestal is ze heel leuk en lief. Meestal weet ze wat haar plek is en respecteerd ze mijn persoonlijke ruimte en doet ze wat ik zeg dat ze moet doen.

Soms is ze alleen een beetje dominant en gaat ze de strijd met mij aan voor het leiderschap (welke ze wel altijd verliest, want ik laat echt niet over mij heen lopen). Maar nu deed ze gisteren iets wat ze nog nooit gedaan heeft, en dit gaat ze vast vaker proberen. Dus is mijn vraag: hebben jullie tips voor mij hoe ik er het beste mee om kan gaan, want ik weet niet zo goed hoe ik hier op moet reageren.

Het verhaal:
Gisteren heb ik Kaylak buiten in de bak gezet (zoals ik bijna elke dag doe, anders komt ze niet buiten met dit weer). Toen ik haar naar buiten deed was ze al wat vervelend (niet door de poetsplaats willen lopen, heel laag steigeren), maar daar kan ik wel mee omgaan. Eerst verhef ik mijn stem en zeg ik nee, doet ze het dan nog dan pakken we er een zweep bij -die ik alleen vasthoudt- en dan loopt ze wel door. Eenmaal in de bak hebben we wat vrijheidsdressuur en grondwerk gedaan (stil staan, achterwaarts, stappen, keren, nee schudden, kusje geven en wachten op voedsel). Toen ik daar mee klaar was en de bak uit wilde lopen om de stal te gaan mesten werd ze wat vervelend en ging de hele tijd voor me staan, zodat ik niet door kon lopen. Na dat ze dit een paar keer had gedaan heb ik haar weg gejaagd en wou ik doorlopen... Kaylak was het daar niet mee eens en kwam op me afgestormd, draaide zich om en haalde uit naar mij. Ik ging op tijd aan de kant, en was helemaal verbaast. Ben daarna maar gewoon doorgelopen, want wist niet wat ik er mee aan moest.

Ze heeft dit verder ook nog nooit gedaan, ze dreigde wel eens, maar dat negeerde ik altijd. Hoe maak ik mijn eigenwijze pony duidelijk dat dat niet mag, en dat ze het ook nooit meer moet proberen?

trustHim

Re: Mijn merrie is soms een beetje dominant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 13:10

Ik weet niet of je iets van een zweep/stick ook in je handen had? Als het mij gebeurd was dan had ik haar in ieder geval weggejaagd. Als ik grondwerk of vd met thinka dan heb ik eigenlijk altijd mijn stick bij de hand. Thinka heeft ook wel eens naar me uitgehaald waarop ik reageer door haar flink weg te jagen en te laten lopen. Dan mag ze bij me en doe ik gewoon weer wat ik wilde, dreigt ze of trapt ze weer, weer wegsturen. Duidelijk laten merken dat wat ze doet NIET mag.

Als je niet reageert dus het negeert dan komt ze er mee weg, dan wordt dus jou leiderspositie in twijfel getrokken

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
Always & Forever 

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 13:13

Ligt het op dit moment niet gewoon aan het weer? Dat ze vervelend wordt omdat het koud is en er voor har weinig te doen is? Ze kan nu natuurlijk bijna niets waarvan ze energie kwijtraakt. Ze zal zich wel vervelen.

Ben benieuwd wat ze bij mij doet zondag. :=

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 13:17

maar bella dan nog! mag ze gewoon niet dreigen of trappen. Dat zou door een ander paard ook niet getollereerd worden en die kunnen het heel wat beter hebben dan wij. Ze mogen van mij altijd bokken, springen, gek doen maar niet in mijn ruimte

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
Always & Forever 

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 13:22

Nee, ok dat soort gedrag mag idd gewoon ook niet. :+

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 13:31

De laastse x dat thinka uitsloeg in mijn buurt naar een ander paard raakte ze mij, ze had het direct door door mijn kreet en vloog (voor zover het kon want ze stond vast) weg, heb haar toch nog een schop onder der hol verkocht. Maar voor je het weet ziet je been er dus zo uit:
Afbeelding

ik had in deze situatie de eigenaresse van de ruin die haar stond te klieren al een paar x gevraagd de ruin te verplaatsen, thinka had al diverse waarschuwingen aan zijn adres gegeven en wilde hem nu een mep verkopen, keek niet goed, raakte mij

Lolacabana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-10 13:34

trustHim schreef:
Ik weet niet of je iets van een zweep/stick ook in je handen had?
Nee, die had ik niet meer bij me. Volgende keer zorg ik dat ik die binnen handbereik hou.

trustHim schreef:
Als je niet reageert dus het negeert dan komt ze er mee weg, dan wordt dus jou leiderspositie in twijfel getrokken
En dat wil ik dus niet hebben want dan walst ze over me heen. Dankjewel voor je tips.

Bellatrix schreef:
Ligt het op dit moment niet gewoon aan het weer? Dat ze vervelend wordt omdat het koud is en er voor har weinig te doen is? Ze kan nu natuurlijk bijna niets waarvan ze energie kwijtraakt. Ze zal zich wel vervelen.

Ben benieuwd wat ze bij mij doet zondag. :=
Ik denk wel dat het iets met het weer te maken heeft. Maar als nog mag ze het niet doen, want dan blijft ze het doen. Vooral nu ze gisteren heeft gemerkt dat het werkte.
En ik kon haar nu ook geen schop geven, want dan had ik er zelf een te pakken.

Maar met dit weer (de bak is een soort van schaatsbaan) durf ik haar ook niet echt weg te jagen, ben veelste bang dat ze een been breek oid. :+

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 13:36

je hoeft haar niet in volle galop te jagen op dit moment maar je laat haar wel heel duidelijk weten dat je er niet van gediend bent. Wordt boos en laat dat blijken

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 13:56

heel goed dat je in ieder geval bezig bent met de leidende positie.
ook door het grondwerk leert ze jou te accepteren als leider.
ik denk dat het beste gewoon een zweep/stick mee kunt nemen als je bij haar bent en haar weg kunt jagen als ze probeert uit te halen.
daar ben je natuurlijk niet van gediend. dan heeft zij de leidende positie.
je hoeft haar dan ook niet echt te raken maar meer dreigen. dat is wat paarden in de natuur ook vaak eerst doen. en als het andere paard dan nog niet luisterd wordt er pas gemept.
als je dan echt geen zweep/stick bij je hebt moet je zo dreigen denk ik. :P
ziet er wat dom uit maar gaat om het gebaar.
bijvoorbeeld op de grond stampen, of een trap in haar richtig geven. dat snappen ze vaak ook wel. ;)

veel succes!

pallavi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 16:08

Hoi Lolacabana,

In de eerste plaats wil ik even erkennen dat wat je nu tegenkomt met je paardje gewoon heel vervelend is. Het kan nogal wat spanning opleveren als je niet weet wat er aan de hand is en dat is voor niemand leuk. Super dat je om advies vraagt, dat is de belangrijkste stap die je kan zetten.

Dit soort gedragingen kunnen heel veel oorzaken hebben.
Soms is het puur een leiderschapskwestie, maar ik kom ook regelmatig paarden tegen die door een verandering in hun fysieke welbevinden defensieve gedragsveranderingen gaan vertonen. Ook fysieke en/of emotionele veranderingen bij ruiter/verzorger kan bepaald gedrag opwekken bij een paard.
Soms is er eenvoudig iets aan te passen waardoor de rust terugkeert, maar het kan ook complexer zijn en meer tijd en eventueel ondersteuning van professionals vragen.
Belangrijk voor jou is dat je inzicht krijgt in de oorzaak van haar gedrag, zodat je een adequaat antwoord op haar kan geven.
Mijn advies zou zijn om iemand die verstand van zaken heeft ernaar te laten kijken zodat je weet waar je aantoe bent en je zekerheid hebt in eventuele veranderingen die je gaat maken in je training, verzorging en omgang. Belangrijk is wel om het niet te lang te laten duren, omdat dat bij zowel jou als je paard veel onzekerheid en spanning kan geven en als dit gedrag overgaat in een vast patroon ben je veel langer bezig om het weer te herstellen.
In mijn werk ben ik nog nooit een paard tegengekomen wat 'zomaar' agressie gaat vertonen. Als je kijkt naar hoe het wezen paard in elkaar steekt is dat heel logisch.

Belangrijk is dat je in het aangeven van je grenzen en leiderschap congruent (eenduidig) bent in je handelen. Als je lichaamstaal A zegt en daartegenover je gedachten, focus en overtuigingen B en C zeggen zal een paard dat altijd spiegelen en afhankelijk van de situatie soms ook confronteren (o.a. door agressie een meer of mindere mate). Daarom is het ook van groot belang dat je volledig achter je reacties naar haar kan staan. Daarvoor moet je inzicht en kennis hebben van wat er precies gaande is.

Ga er vanuit dat je merrie net zo graag als jij de vrede wil bewaren en alleen agressief gedrag gaat vertonen als ze geen andere uitweg ziet.

Mocht je verder advies willen of tips hoe te handelen mag je me altijd even contacten!

Kim Scholten
www.pallavi.nl