schrikkerig paard!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

XMarije

schrikkerig paard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-10 15:36

Mijn moeder is altijd een beetje overbezorgd over mij als ik met mijn pony buiten wil gaan rijden.
Ze is zo bezorgd omdat ik een keer van mijn pony was gevallen en half bewusteloos was omdat mijn pony ergens van schrok en als een idioot tekeer ging.
Mijn moeder zei dat ik eens moest kijken of ik daar wat aan kon doen (dat mijn pony niet meer zo snel schrikt).
Mijn pony is wel honderd procent verkeersmak maar van bijvoorbeeld konijntjes die ineens wegspringen of vogels die ineens opvliegen schrikt ze altijd best snel.
Weten jullie iets hoe ik dit minder kan maken?

Alvast bedankt,
Groetjes Marije.

Dilan1993

Re: schrikkerig paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 15:44

schriktraining nemen bij iemand die er ervaring mee heeft. Zo leert je paard minder snel te schrikken en als ie wel schrikt, omgaan met die angst.

Ben je zelf ook bang dat je pony schrikt?

SanneJasper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 20:08

Schrikt je pony echt? of is het gewoon aanstellerij?
want als mijn leaspony energie teveel heeft gaat hij overal "schrikkerig" op reageren, ook op dingen die er altijd al zijn.
Probeer hem van te voren goed los te gooien, of te longeren. Zodat hij zijn energie goed kwijt kan raken.
Ga ook niet alleen op buitenrit, zoek iemand die met je mee kan, misschien een meer ervaren iemand?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 20:10

Je bent 13? En mag zelf met je pony buitenrijden van je moeder?
Dan vind ik dat je hele stoere moeder hebt, aangezien je dan van mij alleen met
begeleiding op stap zou mogen.

Tja, zelfs mijn super brave verkeersmakke fjord, springt dwars over een bospad voor een hertje dat
ineens beweegt of een waterhoentje dat we niet gezien hadden.. Staat daarna meteen wel stil
om het goed te bekijken.
Dus alle schrik uit een paard krijgen is niet zo makkelijk.

greefje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 16:43

XMarije schreef:
Mijn moeder is altijd een beetje overbezorgd over mij als ik met mijn pony buiten wil gaan rijden.
Ze is zo bezorgd omdat ik een keer van mijn pony was gevallen en half bewusteloos was omdat mijn pony ergens van schrok en als een idioot tekeer ging.
Mijn moeder zei dat ik eens moest kijken of ik daar wat aan kon doen (dat mijn pony niet meer zo snel schrikt).
Mijn pony is wel honderd procent verkeersmak maar van bijvoorbeeld konijntjes die ineens wegspringen of vogels die ineens opvliegen schrikt ze altijd best snel.
Weten jullie iets hoe ik dit minder kan maken?

Alvast bedankt,
Groetjes Marije.

zorg ervoor dat je zelf heel goed oplet, en niet met losse teugels rijden.
en, als je een ander paard voor op hebt lopen, als 'leider' paarden zijn namelijk kudde dieren. en heeft het paard daar de gedachten bij.

Succes :P

suus_pepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 21:52

Sjolvir schreef:

Tja, zelfs mijn super brave verkeersmakke fjord, springt dwars over een bospad voor een hertje dat
ineens beweegt of een waterhoentje dat we niet gezien hadden.. Staat daarna meteen wel stil
om het goed te bekijken.

Hier ben ik het ook mee eens! Van mijn moeder mag ik alleen met mijn pony (21) wel alleen rijden omdat ze gewoon een sulletje is, ze is wel heel lief maar ze is nog nooit ergens van geschrokken. Maar met de pony van mijn zus mogen we het niet, alleen gaan, omdat die wel eens wil schrikken.. Dus neem iemand anders mee en probeer schrik training te doen!

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 22:01

Die reactie vind ik raar dat ze niet alleen op pad zou mogen.

Idd schriktraining. Er is vast wel iemand in je buurt die dat doet. Parelli schijnt ook erg leerzaam te zijn. Bij ons op de club hebben de kinderen jaarlijks een clinic van Irene Smeets uit Gameren. Kinderen leren omgaan met hun pony als ze er naast staan. Leren inschatten waarom een pony op een bepaalde manier kijkt en reageert. Oren plat is boos, naar voren is vrolijk enz. Mijn dochter van 7 had daar enorm veel aan. Vond het keileuk ook en het gaf ook nog eens zelfvertrouwen, omdat ze zag, dat haar pony wel heel veel voor haar over heeft. Maar ja, dat is niet voor niks een pony met de naam Prince. :+ Hij bleef keurig bij haar staan, gaf voetjes wanneer dat moest enzovoorts. Irene wilde hem wel in haar lessen hebben hihi. Prince heeft zulke trainingen meer gedaan en kent de klappen van de zweep.

Zelf ging ik op mijn 13e regelmatig in mijn eentje er op uit op mijn pony. Dat was een forest-arab. Het hangt er helemaal van af waar je woont of dat dat kan of niet. Blijkbaar woont ts dusdanig dat haar moeder wel vertrouwen heeft in de situatie. Ik ken er nog wel een paar die alleen er op uittrekken zo. Of ik het zelf zou toestaan? Vraag me dat over een jaar of 5 nog maar een keer. :D Dan zit ik in het schuitje!

suus_pepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 22:03

Ik vind niet dat ze niet alleen op pad mag. Maar wel dat ze een redelijk makkelijke moeder heeft. Van de mijne zou het nooit mogen ;)

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 11:22

waarom zou ze niet alleen weg mogen? ik reed op m'n twaalfde ook alleen buiten op m'n verzorgpaardje. En dat was nou niet de meest makkelijke.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 14:39

Schriktraining is inderdaad een goeie, dit moet je wel onder begeleiding doen anders loop je de kans dat de pony het juist eng gaat vinden.

Aan je eigen kant kun je natuurlijk ook leren hoe je het beter in toom kan houden. Vaak raakt de ruiter gespannen, houdt de teugels kort en ontspant zelf ook niet meer, waardoor het paard dit ook niet kan.
Ik laat mijn paard de eerste 2,3 sec vaak even haar reactie hebben, om die vervolgens kalm op te vangen. En weer los te laten. Zoiets: schrik, sprong naar voren, opvangen en teugels weer losgooien en zelf in relax-modus gaan zitten.

Ik weet niet wat jouw paard precies doet als ze schrikt en wat jouw reactie daarop is?

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 14:46

het had mijn verhaal kunnen zijn dit! Mijn pony is er ook zo een. Mijn moeder vind het ook altijd een beetje eng, omdat ik er een keer vanaf ben gevallen en pony vervolgens terug naar huis is gerend over een drukke autoweg. ik heb toen natural horsemanship les gehad. Het ging niet echt bewust, maar ik heb er wel van geleerd dat zolang ik rustig blijf, mijn pony dat ook is. We zijn super vooruit gegaan, en ik kan nu echt alles met haar. Schikkerig zal ze altijd blijven, maar meer dan kijken en er met een boog omheen lopen doet ze niet meer. En ik weet nu wat ik kan verwachten. je moet je wat aanpassen aan zo'n pony, in mijn eentje stap ik niet met een lang teugeltje over de weg, dan blijf ik wel goed opletten en weet dat ze kan schrikken. Maar ik ben het gewend en heb er geen last van. En vooral niet gaan denken van ik heb een pony waar ik niks mee kan omdat hij schrikt, gewoon door blijven gaan met wat je altijd al deed, maar dan gewoon wat voorzichtiger. Voorlopig misschien alleen samen met anderen naar buiten?

misschien is Natural horsemanship ook een tip voor jou? Je hebt daar trouwens volgens mij veel dingen in, maar ik heb vooral geoefend in de lichaamstaal leren, ik deed altijd een soort join up (zo heet dat volgens mij (van Monty Roberts).

Succes!

horseszfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 20:50

Schriktraining kan handig zijn..
Maar het kan ook meer van je zelf zijn, als je zelf ook bang ben of onzeker voelt je paard dat ook..
Eigelijk kan je er ook niet zo heel veel aan doen. Ieder paard schrikt wel eens van een vogel of konijn dat is best natuurlijk.

Succes!

pallavi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 16:43

Schrikgedrag kan een heleboel verschillende oorzaken hebben. Soms is het een leiderschapskwestie (paard voelt zich dan niet veilig en gaat zelf oplossingen zoeken). Als daar sprake van is, is het zaak om (liefst samen met iemand die er verstand van heeft) goed te gaan kijken naar hoe je je leiderschap kan verbeteren naar je paardje.
Wat ik ook regelmatig zie is paarden en pony's die door een slecht passend zadel en/of fysieke klachten sneller schrikken en defensief gaan reageren. Heel logisch als je bedenkt dat een paard een vluchtdier is en zich snel kwetsbaar kan voelen.

Ik zou er zeker naar gaan kijken met iemand, want als er te vaak iets voorvalt geeft dat voor beiden steeds meer onzekerheid en kom je in een negatieve spiraal terecht.

Wat betreft het alleen op pad gaan met je pony als je 13 bent; ik ben meiden van rond de 11 tegengekomen die prima instaat waren veilig op pad te gaan en genoeg inzicht en adequaat handelen in hun mars hadden om volledig vertrouwen te verdienen daarin. Daartegenover zie ik ook regelmatig mensen van boven de 40 die in mijn ogen een gevaar voor zichzelf en anderen zijn op de weg (te paard uiteraard;).
Ik kan me goed voorstellen dat je moeder zich zorgen maakt (zou ik ook hebben). Maar uiteindelijk is zorgen maken niet de oplossing. Investeren in iemand die jou en je pony goed verder kan helpen wel.

Ik zou vooral op je gevoel blijven vertrouwen. Doe niks waar je je niet prettig bij voelt. Als je merkt dat je bangig gaat worden en jezelf daar niet rustig in kan maken doe dan zowiezo een paar stapjes terug en ga geen ingewikkelde of moeilijke situaties opzoeken, want dat is vragen om problemen.

Succes! :)

Mintgroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 23:31

Sjolvir schreef:

om het goed te bekijken.

Ja, het bestaat! In de buurt bij mijn verzorgpony zie ik ook heel wat meisjes van een jaar of 13/14 in hun eentje buitenrijden. 2 meisjes (13 en 14) gingen samen naar het strand. Zo langs een drukke weg gezellig met een losse teugel, veel achterom zitten en niet op iets letten..
Een ander meisje ging een keer zonder zadel en zonder cap naar buiten (was 12!!), want ja, de pony was zoooo lief, die schrok toch nergens van.. Wat gebeurde er, pony schrok, het meisje viel en kon met de ambulance mee..

Maargoed TS, als je zelf goed oplet en altijd een cap op hebt - ook al is je pony 100% verkeersmak, hij kan zoals je zelf al aangeeft toch schrikken of struikelen/uitglijden - kan je best als 13-jarige op pad. Als je maar wel echt verantwoord op stap gaat! Neem je moeder gewoon een paar keer mee (als ze wilt) en zorg dat je altijd een mobieltje met volle batterij meeneemt als je op pad gaat, voor áls er iets gebeurd :) Schaf evt. ook een bodyprotector aan voor een veiliger gevoel :)

DubDubDub

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 02:12

ofwel mogen jullie in nederland meer als wij in belgië maar hier moet je toch minstens 16 zijn voor buiten te mogen rijden en een brevet hebben (niet dat iedereen dat heeft) maar als ze je tegen houden en je hebt het niet heb je het zitten (: ik ben 17 en ga nog steeds nie alleen buiten met mijn paard .. (ook voor het feit dat het een bangeschijter is) maar dan nog ookal heb je een doodsbraaf paard je weet nooit als er ook maar iets gebeurt en je bent helemaal alleen .. je paard gaat lopen , jij valt en er is niemand in de buurt .. ik vind het over het algemeen gewoon veiliger om met 2 te gaan en als je onder de 16 bent of nog niet zo ervaren toch zeker een begeleider meenemen .. aan de hand of op de fiets of te paard ..

XMarije

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-11 08:53

Bedankt voor al jullie reacties!
Ik zal kijken of iemand kan helpen met schriktraining.
en ik zal proberen of een van mijn ouders mee wil met een buitenrit!

Jaydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 23:12

Je kunt ook een ouder, superbraaf paard mee laten gaan als je die mogelijkheid hebt...
Schriktrainig is altijd goed natuurlijk, ook voor jezelf zodat je leert ermee om te gaan !

Als je paard goed verkeersmak is ben je al een heel eind, en natuurlijk kunnen ze nog eens schrikken van sommige dingen, hebben wij ook toch?
Als je zelf leert rustig te blijven en je paard goed belonen als ie er toch langs gaat of er niet vandoor gaat komt het wel goed.

Succes !

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 21:05

DubDubDub schreef:
ofwel mogen jullie in nederland meer als wij in belgië maar hier moet je toch minstens 16 zijn voor buiten te mogen rijden en een brevet hebben (niet dat iedereen dat heeft) maar als ze je tegen houden en je hebt het niet heb je het zitten (: ik ben 17 en ga nog steeds nie alleen buiten met mijn paard .. (ook voor het feit dat het een bangeschijter is) maar dan nog ookal heb je een doodsbraaf paard je weet nooit als er ook maar iets gebeurt en je bent helemaal alleen .. je paard gaat lopen , jij valt en er is niemand in de buurt .. ik vind het over het algemeen gewoon veiliger om met 2 te gaan en als je onder de 16 bent of nog niet zo ervaren toch zeker een begeleider meenemen .. aan de hand of op de fiets of te paard ..

sorry, maar als ik hier constant aan zou moeten denken met een braaf paard, dan zou de lol er voor mij al gauw af zijn. Natuurlijk kan er altijd wat gebeuren, en als er eens iemand ernstig valt als ie alleen rijdt, wordt er meteen over gepraat. Maar hoe vaak mensen alleen rijden zonder problemen, dat hoor je nergens.

Ik ga met m'n eigen paard nog niet alleen op buitenrit, omdat die nog niet geschikt is om op buiten te rijden, daar werken we aan. Maar op m'n VP rij ik altijd alleen buiten. Ongelukken zitten in kleine hoekjes, maar om me daar nou constant druk over te maken... :=

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 21:51

DubDubDub schreef:

Ik woon in NL en heb ook mijn ruiterbewijs gehaald hoor,
13 jaar terug weliswaar en er zijn hier geen opwarmertjes
(Cursus) om je even op te frissen e.d. ik dacht dat je ook
in NL op buitenrit zonder ruiterbewijs of menbewijs niet
verzekerd bent...?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 21:54

Je bent zonder ruiter/koetsiers bewijs gewoon verzekerd via je WA.
Wel slim om die even te bellen op het moment dat je een paard aanschaft.

Ze zijn dus in NL ook niet verplicht behalve in sommige buitenrij gebieden en dan soms
ook nog zo, dat als 1 ruiter hem heeft het al oke is, voor een groep.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 21:57

Ruiterbewijs is alleen in bepaalde gebieden verplicht, lang niet overal! En je bent wel gewoon verzekerd hoor, als je ziektekosten en w.a. bedoelt.

Over het alleen buiten rijden: ik reed als 11/12jarige ook alleen buiten, en ook ver van de bewoonde wereld. Mobiele telefoons waren er nog niet. Als het me verboden zou zijn, had ik dat compleet belachelijk gevonden. Inmiddels ben ik al 16jaar moeder, mijn zoons rijden niet (meer), maar als je 't me nu vraagt: no way dat die alleen buiten zouden mogen rijden. Op zijn minst met zijn tweeën. En met mobieltje mee. En op een betrouwbaar paard. Zelf rijd ik nog wel alleen, omdat ik niet altijd iemand kan vinden die mee wil. Lekker dubbel he?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 22:01

Overigens hier bij buitenrijden, label met gegevens aan het zadel, aan het hoofdstel en bij mezelf.
Tevens in telefoon nr's van mensen die weten waar paard hoort en waar ik hoor.
(als ik in het bos rij, zelfs parkeerplaats auto/trailer en kenteken, maar de parkeerplek is bij
mijn ICE nummer mensen ook bekend.)
ICE (in case of emergency) Dus onder ICE in je telefoon zetten.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 22:04

Da's een goeie, gegevens aan hoofdstel oid, tnx voor de tip.

NicoleLoonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 17:26

je zou als het de spuigaten uitloopt een gedragstherapeut kunnen raadplegen
Ik weet van TINLEY ( doen aan gedragstherapie bij dieren) dat zij daar behoorlijk mee
overweg kunnen. vakk zijn dan de telefonische contacten en tips al voldoende.

Ons paard is ook behoorlijk flauw in het bos. zelfs bomen zijn volgens hem eng. De eerste keer ben
iok dan ook met een super relaxed paard meegereden. Dit gaat in principe vaak goed, omdat deze de rust
kan geven aan jou paard of pony

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 17:32

DubDubDub schreef:

Zo zie je maar! Verschilt België meer van NL dan je dacht. ;)
In NL heet zo iets een ruiterbewijs idd. En ik blijf erbij dat het helemaal afhankelijk is van waar je woont. Waar ik woon, rijdt veel zwaar verkeer. Tractors, vrachtauto's. Vooral de bloemenvrachtauto's rijden als maloten. Ik zou daar mijn dochter van 13 niet aan willen toevertrouwen. Maar in de omgeving van de Drunense Duinen, waar ze autoluw kunnen rijden, zou ik het wel toestaan. Grote kans dat ik het dan gewoon te gezellig vindt om zelf ook mee te gaan. :D